Slyšte, slyšte: Xena: Warrior Princess (Xena)
I v novém roce pokračuje naše hudební rubrika Slyšte, slyšte. Prvním letošním vydáním se vrátíme do 90. let, kdy na televizní obrazovky vtrhla neohrožená Xena.
Upřímně vám řeknu, že nikdy nevím, co napsat takhle na úvod, a je tomu tak i tentokrát. Pokaždé si řeknu, že napíšu něco k věci, ale jak se termín odevzdání blíží, tak mám v hlavě naprosté prázdno a nic mě nenapadá. To jste si určitě všimli i teď, kdy je jeden celý odsek věnován tomu, že vlastně nevím, co mám napsat. Omlouvám se za vatu, ale nějak se začít musí. Vyberte se tedy s námi do časů, kdy antičtí bohové byli malicherní a krutí a stíhali lidstvo útrapami… ne počkat, to je Herkules. Takže znovu, za časů dávných bohů, hrdinných náčelníků a králů, neklidem zmítaná země zrodila hrdinku. Byla jí Xena, mocná princezna, zocelena žárem bitev… Jak už jste určitě pochopili, tématem dnešního článku bude seriál Xena: The Warrior Princess (Xena).
Nevím jak vy, ale já si ještě živě vybavuji první setkání se Xenou, kdy jsem byla fascinována tím, jak vypadá, jak je velká (když je vám asi 11, tak je každý velký), jak se umí hýbat, a hlavně ty zvuky, co při úderu a švihu vydávala (nemyslím vzdychy), vždyť i její otočení hlavy bylo hlučné. K mému nemilému překvapení (několikrát jsem to zkoušela) to ale tak vůbec nebylo a moje zklamání bylo obrovské, ale i tak jsem ji sledovala s otevřenou pusou a když tak nad tím rozmýšlím, tak kde sakra byli mí rodiče, že mi dovolili se na to dívat? V dnešní době by už producenti měli na stole haldy žalob např. za nevhodné oblečení, ale my jsme si to v té době náramně užívali a každou neděli jsme byli přilepení k obrazovkám, abychom podpořili Xenu (i Herkula) v boji za spravedlnost a svobodu.
Při rozboru jste se v naší rubrice mohli setkat s mnohými směry od klasické hudby přes epic music až po rock a pop, ale ještě žádný soundtrack nebyl tak ovlivněn tzv. world music jako právě tento. Pokud nevíte, co je to world music, tak dle Wikipedie je to směr, který hudebně či literárně vychází z libovolné etnické tradice, kterou ovšem necituje doslovně, ale doplňuje ji o prvky jiných žánrů, popř. ji přenáší do jiných sociálních nebo kulturních souvislostí. Předpokládám, že tato definice vám nijak nepomohla, ani se nedivím, já bych taky nevěděla, co si pod tím představit. Možná by proto bylo jednodušší si radši něco pustit, abyste věděli, co to ta World music vlastně je a mohli jsme se pustit do rozboru hudby z Xeny.
Při skládání jednotlivých skladeb čerpal LoDuca převážně z již vzpomínané world music, ale také z klasické hudby. Během poslechu se tak můžeme setkat s nástroji, se kterými se běžně setkáváme, ale také s takovými, které v našich končinách až tak používané nejsou, což je například čínský strunný nástroj Guqin a indická sitára. Je vidět, tedy lépe řečeno slyšet, že LoDuca při skládaní neusnul na vavřínech a snažil se tvořit hudbu ruku v ruce s odehrávajícím se dějem, a proto je přítomna také ta rozmanitost použitých nástrojů.
Celkem bylo vydáno 6 CD s původní hudbou, a to poslední bylo dokonce dvojité CD. Pokud byste si je pouštěli hned za sebou, tak byste si pravděpodobně nemysleli, že je to hudba z jednoho seriálu. První vydané album je takové zahřívací; jednotlivé skladby nejsou nikterak výjimečné a postupně se trochu slívají, ale musím podotknout, že i v té spleti stejně znějících skladeb se najde jedna, která vám vyrazí dech. Pro mě je to skladba Burial a možná vás překvapí (možná ne), že ji nazpívala samotná Xena (samozřejmě tím mám na mysli Lucy).
Zatímco první CD je takové nemastné neslané, při těch dalších je již vidět, že se skladatel vydal trochu jinou cestou, a jak již bylo výše zmíněno, snaží se hudbu přizpůsobit ději na obrazovce. Proto se při Xeniných potulkách po různých krajích mění také hudba a skladatel se s její pomocí snaží přiblížit co nejvíce době a místu, na kterém se děj odehrává. V případě antického Řecka a Říma je to však poněkud těžké, jelikož se nezachovalo mnoho zdrojů, ze kterých by se dalo čerpat, a tak si musíme vystačit převážně s lyrou.
Skoro v každém seriálu se vyskytuje muzikálová epizoda. V případě Xeny si asi řekli, že jedna je málo, a tak měli diváci možnost zhlédnout hned dvě, a to ve třetí sérii epizodu 3×12 The Bitter Suite (Hořká Suita) a v sérii páté epizodu 5×10 Lyre, Lyre, Hearts on Fire (Lyra, Lyra, srdce svírá). Epizody si už nějak konkrétně nevybavuji, ale co se hudební stránky týče, tak u mě vyhrává The Bitter Suite. Asi nejvíce se mi líbily skladby Hearts are Hurting část 1 a 2, za které byl nominován v roce 1998 na cenu Emmy, a Melt Into Me, ve které jsme mohli slyšet sametový hlas již zesnulého Kevina T. Smitha, který hrál boha války Área. Tak jak se mi líbila muzikálová hudba z třetí série, tak jsem nebyla schopná doposlouchat tu z páté, a to jen z jednoho jediného důvodu, kterým je disco. Při poslechu jsem jen nevěřícně otvírala ústa a říkala jsem si, že si snad dělají srandu.
Nakonec nesmím opomenout skladby, které byly vydány jako Volume 6 a za které získal v roce 2000 LoDuca cenu Emmy za nejlepší původní hudbu. Konkrétně se jedná o skladby z epizody 5×01 Fallen Angel (Padlý anděl). Zatímco předcházející skladby se zaměřovaly především na etnické nástroje a etnickou hudbu, šesté vydání soundtracku prošlo jistými změnami a je vidět, že LoDuca se hudebně posunul o velký kus dopředu. To, s jakou bravurou střídá jednotlivé nástroje, tempo a rytmus, ještě zvýrazňuje skvěle zvoleným zpěvem. Od začátku až do konce (je to přesně 53 skladeb) jedete na vlně skvělé hudby a jakmile dojdete k 53. skladbě, tak chcete na tu pomyslnou vlnu opět naskočit a sjet si ji znovu už jen kvůli tomu pocitu, který ve vás všechny skladby zanechávají. Je to střídání rychlých skladeb s pomalými, smutnými, temnými. A aby toho nebylo málo, tak se skladatel rozhodl k již zmíněné klasické hudbě a world music přidat také něco od Germánů, Keltů a ostatních severských národů, ale vyvstal tu tentýž problém jako u antické hudby, že vlastně nevěděl, jak v těch dobách zněla hudba, a nechal se proto inspirovat operní tetralogií Prsten Nibelungův z pera Richarda Wagnera, který uměle vytvořil dobovou hudbu.
Podtrženo a sečteno, nečekala jsem, že se mi soundtrack z Xeny bude tak moc líbit, a hlavně jsem se bála jeho kvality (holt když je vám při sledování 11, tak vám je nějaká hudba ukradená), ale byla jsem příjemné překvapená a vřele ho doporučuji každému milovníkovi hudby.
Popisovaná hudba
Adrian AC Conor: Hudba od Josepha LoDuca patrí k mojím obľúbeným. Zvučka patrí jednoznačne ku klasikám a nemám jej čo vytknúť. Skvelá kombinácia nástrojov a vokálov. Čo sa týka soundtracku tak ten je takisto veľmi dobrý. Nepodarilo sa mi však zatiaľ vypočuť všetkých 6 vydaných CD so soundtrackom (určite to napravím a moje zbierka CD sa opäť rozšíri), tak budem hodnotiť hudbu iba z prvých 2 CD. Už tradične je soundtrack zložený prevažne z inštrumentálnych skladieb. Čím je však zaujímavý a odlišuje sa od ostatných je použitie etno nástrojov a aranžmá skladieb do orientálneho štýlu. Niektoré mi znejú ako tradičné ľudové skladby rôznych kultúr a národov. To musím vyzdivhnúť ako veľké plus. Rovnako ako veľké plus hodnotím vokály v niektorých skladbách. Skvelo dopĺňajú hudbu.
andromache:
Můj vztah k seriálu jako takovému je myslím na SZ široce známým pojmem
(kdo ještě neměl tu čest.. no :D). A řekla bych, že notnou část toho,
proč seriál miluju jako celek, tvoří i hudba a hudební podkres. Ano, děj
je důležitý, a pokud se má stát něco vaší oblíbenou záležitostí, tak
to musí stát za to, ale kolik z vás si vybaví jistou scénu z čehokoli
(film, seriál) jen proto, jaká hudba tam zrovna hrála? Věřte mi, u Xeny se
vám to stane dost často. Ano, některé motivy se opakují (protože LoDuca si
dle mého později osvojil nehezký zvyk vykrádat sám sebe), ale valná
většina z nich je výjimečná a zkomponovaná jen pro určitý díl (časté
jsou ovšem variace, když se téma v seriálu opakuje). Když poslouchám
soundtrack (který mi rozhodně nesmí chybět), tak mi stačí zavřít oči a
přesně si vybavím scénu, při které se tento konkrétní kousek zrovna
hrál.
Vždycky jsem na LoDucově hudbě k seriálu obdivovala, jak dokázal přesně
vystihnout esenci scény, ke které je ta která hudba použita. Když jde
o něco dramatického, zahrnou vás těžké hudební nástroje, a když je
naopak komediálně odlehčená scéna, i hudební podkres tomu odpovídá
(například u scény z dortové bitvy je hudba podobná té ze staré dobré
Chaplinovy grotesky). Nebál se brát si i inspiraci jinde, takže například
když se Xena octne mezi valkýrami, je v hudbě poznat lehká inspirace
u klasických Wagnerových oper. Co musím vyzdvihnout samostatně, je
soundtrack k prvnímu muzikálu, který je celý originálně složený jen pro
tento jeden díl (ve Xeně jsou muzikály dva, ale v tom druhém jde ve valné
většině o covery jinak celkem známých hitů a já osobně ho nemám
ráda). Díl samotný je hodně těžký vzhledem k situaci, kterou řeší
(zrada, bolest ze smrti dětí, síla nenávisti apod.) a hudba podpořená
ještě skvělým Lucyiným zpěvem dává divákovi poznat, že situace je
vskutku hodně kritická a vy se bojíte, jestli to hrdinky ustojí nebo ne.
Suma sumárum, soundtrack ke Xeně stál na počátku toho, kdy jsem si začala
všímat hudby i u jiných seriálů a začala jsem jí věnovat daleko víc
pozornosti než do té doby a nejen i kvůli tomu bude mít vždy
nejpřednější místo v mém soundtrackovém srdci.
Jaký je váš názor? Vybavujete si ještě některé písně, anebo jste na seriál i hudbu již zapomněli?
- Slyšte, slyšte: Hudba v seriálech(8. 2. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Mentalist(6. 3. 2015)
- Slyšte, slyšte: Game Of Thrones (Hra o Trůny)(12. 4. 2015)
- odkryj další díly seriálu
- Slyšte, slyšte: Fringe (Hranice nemožného)(30. 4. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Simpsons (Simpsonovi)(17. 6. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Last Ship(9. 7. 2015)
- Slyšte, Slyšte: Pokémon(13. 8. 2015)
- Slyšte, slyšte: Fargo(18. 9. 2015)
- Slyšte, slyšte: American Horror Story(11. 10. 2015)
- Slyšte, slyšte: Nejvýznamnější mise NASA(22. 11. 2015)
- Slyšte, slyšte: Firefly(20. 12. 2015)
- Slyšte, slyšte: Vikings(29. 1. 2016)
- Slyšte, slyšte: The X Files(21. 2. 2016)
- Slyšte, slyšte: Bylo nás pět(20. 3. 2016)
- Slyšte, slyšte: Daredevil(17. 4. 2016)
- Slyšte, slyšte: Sons of Anarchy(13. 6. 2016)
- Slyšte, slyšte: Penny Dreadful(21. 7. 2016)
- Slyšte, slyšte: Futurama(18. 8. 2016)
- Slyšte, slyšte: Banshee(11. 10. 2016)
- Slyšte, slyšte: Castle(21. 11. 2016)
- Slyšte, slyšte: The Leftovers(15. 12. 2016)
- Slyšte, slyšte: Person of Interest(15. 1. 2017)
- Slyšte, slyšte: Black Sails(10. 2. 2017)
- Slyšte, slyšte: Stranger Things(24. 3. 2017)
- Slyšte, slyšte: House M.D.(14. 4. 2017)
- Slyšte, slyšte: Grey's Anatomy (Chirurgové)(8. 5. 2017)
- Slyšte, slyšte: Westworld(18. 6. 2017)
- Slyšte, slyšte: Supernatural (Lovci duchů)(10. 8. 2017)
- Slyšte, slyšte: Friends (Přátelé)(2. 10. 2017)
- Slyšte, slyšte: Doctor Who (Pán času)(19. 11. 2017)
- Slyšte, slyšte: The Walking Dead (Živí mrtví)(15. 12. 2017)
- Slyšte, slyšte: Xena: Warrior Princess (Xena)(právě čteš)
- Slyšte, slyšte: Narcos(21. 2. 2018)
- Slyšte, slyšte: Carnivàle(22. 3. 2018)
- Slyšte, slyšte: Unbreakable Kimmy Schmidt(14. 4. 2018)
- Slyšte, slyšte: Cold Case (Odložené případy)(11. 6. 2018)
- Slyšte, slyšte: MacGyver(18. 8. 2018)
- Slyšte, slyšte: Torchwood(21. 10. 2018)
- Slyšte, slyšte: True Detective (Temný případ)(25. 11. 2018)
- Slyšte, slyšte: A Discovery Of Witches (Čas čarodějnic)(15. 12. 2018)