15. 12. 2018

Slyšte, slyšte: A Discovery Of Witches (Čas čarodějnic)

Máme tu jubilejní čtyřicáté vydání článku, které je zároveň i derniérou této rubriky. Poslední seriál, jehož hudební podkres bude zanalyzován, je letošní novinka A Discovery of Witches (Čas čarodějnic).

Slyšte, slyšte: A Discovery Of Witches (Čas čarodějnic)

Jsou to necelé čtyři roky, co mi ve schránce na SerialZone přistála zpráva od dnes již neaktivního člena hudební redakce a otce této rubriky, Honzy (HonZajs000), s textem, zda-li bych nechtěla vypomáhat s porotcováním. Samozřejmě jsem souhlasila, ale pod podmínkou, že já teda články psát nebudu, protože se na to necítím. No a tak mě tady máte po téměř čtyřech letech a dvaceti sedmi napsaných článcích (včetně tohoto). Některé články se doslova psaly samy, ale při některých jsem vyloženě trpěla (ehm, Grey's Anatomy), když máte totiž něco rádi, to se pak píše jedna báseň, ale jak něco nesnášíte, to je přímo utrpení ze sebe dostat jednu souvislou větu. Dost ale bylo vzpomínání, radši se pustím do toho, kvůli čemu tu jsem, a to je rozbor hudby seriálu A Discovery Of Witches (Čas Čarodějnic).

Pokud jste seriál neviděli, ale chystáte se, tak byste možná měli nebo chtěli vědět, že se jedná o adaptaci knižní série, All Souls Trilogy. Tato trilogie se sestává z následujících titulů: A Discovery Of Witches (Čas čarodějnic), Shadow of Night (Stín noci) a Book of Life (Kniha života). První kniha ze série byla vydána v roce 2011 a získala obrovské množství fanoušků po celém světě. Pokud jste fanouškem této trilogie a líbilo se vám i seriálové zpracování, tak vás naprosto jistě potěší informace, že bude zfilmovaná celá trilogie. Stanice Sky One si totiž objednala rovnou dvě série. O tom, že se jednalo o vydařené zpracování, svědčí i to, že sledovanost seriálu se přehoupla přes dva miliony diváků a stala se tak nejsledovanějším seriálem stanice Sky v tomto roce. Zda-li je i hudba tak vydařená jako seriál se dočtete níže.

A Discovery Of Witches (Čas Čarodějnic)
autor pořadu: Deborah Harkness
o čem to je: Seriál nás uvádí do světa, kde nežijí jen lidé, ale také čarodějky, čarodějové, upíři a démoni. Všechny tyto bytosti se naučily žít v symbióze jak s lidmi, tak mezi sebou, a to hlavně díky pravidlům a Kongregaci. Všechno se ale změní, když si historička a čarodějka Diana Bishopová jednoho dne vyžádá rukopis Ashmole 782, a ten se i přesto, že by měl být už přes sto padesát let ztracen, objeví mezi vyžádanými knihami. Jakmile jej Diana otevře, začnou se dít divně věci. Kvůli tomuto objevu je Diana sledována ostatními bytostmi, mezi kterými je i upír a profesor biochemie Matthew Clairmont. Ten se taktéž snaží získat rukopis pro sebe, ale postupem času zjišťuje, že jeho zájem se mění a není to jenom kniha, po které jeho srdce touží.
popis hudby: Upozornění: Následující řádky jsou naprosto neobjektivní a chápu, že ne každý sdílí můj názor, ale jelikož je to můj poslední článek, tak mi nic nezabrání v naprosto zaujatém vyjádření mých myšlenek a emocí. :)

Opět tu máme skladby, při kterých autor nešetřil použitými nástroji. Najdeme tu snad všechno od smyčců přes bubny až po klavír. Nejedná se ale vyloženě o orchestrální soundtrack, jelikož některé skladby používají i elektronickou stopu. Tato elektronická stopa byla použita zejména v skladbách, při kterých se autor snaží navodit temnější až děsivou atmosféru. Do soundtracku (a nejen do něj) jsem se zamilovala už při sledování seriálu, a proto jsem byla zvědavá, jestli bude fungovat i mimo obraz. Mnohokrát se totiž stává, že když oddělíte zvuk od obrazu, už to není ono. Něco takového se mi stalo při Mentalistovi, kdy se mi hudba s obrazem neskutečně líbila, ale jakmile jsem se pustila do poslechu pouze hudby, už to nebylo ono, protože se mi skladby zdály mdlé a nezajímavé. To se mi naštěstí při poslechu původní hudby z A Discovery of Witches nestalo a musím se přiznat, že ho poslouchám téměř denně, a to hlavně při čtení.

Vraťme se ale zpět k hudbě. Co se mi velice líbí na všech skladbách, je střídání tempa. Písně začínají zvolna, jakoby se nic nedělo a najednou to je jak na horské dráze. Rychlé tempo střídá pomalé, přidají se trochu temnější tóny, následně teskné tóny, až na konci přijde velké finále a vy si říkáte: „No sakra, to teda byla jízda.“ Ne všechny skladby se samozřejmě nesou úplně v tomto duchu, ale je jich většina.

A Discovery Of Witches má soundtrack, ve kterém se mi líbí naprosto všechny skladby, a proto by bylo na dlouho je tady všechny opěvovat. Jak je tedy mým zvykem, budu se soustředit pouze na ty, které jsou mému srdci nejbližší. Hned počáteční scéna seriálu mě dostala do kolen a já věděla, že už je všechno ztraceno, že z tohoto se jen tak nevyhrabu. Největší zásluhu na tom měl samozřejmě Matthew Goode. Pak tu byla nádherná skladba Introducing Matthew Clairmont & Diana Bishop, která zatloukla pomyslný hřebík do rakve. Jakožto milovník smyčcových nástrojů, zejména violoncella, jsem se při poslechu tetelila blahem. Skladeb, při kterých jsem byla na vrcholu blaha, je asi tak pět nebo šest (což zas není tak moc) a jednu věc mají všechny tyto skladby společnou, a to jsou smyčce, které tvoří tělo písní a navozují naprosto úžasnou atmosféru, která působí jak magicky, tak tajemně, což se k seriálu hodí na sto procent.

Popojeďme ale dále. Další skladba, která mě úplně dostala, se jmenuje dosti divně, konkrétně Stalking Montage. Pokud jste ale viděli seriál, tak samozřejmě budete vědět, proč se tak skladba jmenuje a když ne, tak si to dle názvu určitě dovedete domyslet. Další na seznamu oblíbených je Witch-Wind, která začíná zdivoka až bych řekla, že agresivně, ale postupem času se uklidní a ke konci je to skladba, která pohladí po duši i uších (ach ty zatracené housle). Mohu s klidným srdcem napsat, že má nejoblíbenější skladba z celého soundtracku je bezpochyby Separation Brings the Witch-Rain. Oproti Witch-Wind tato skladba začíná zvolna. Hraje jenom pár houslí, postupně se ale přidává více a více nástrojů, samozřejmě i cello, což má za efekt gradování písně, a jakmile zazní i tympány, tak přichází naprostý eargasm (puritáni prominou), až je člověku líto, že skladba tak náhle skončí, ale co se dá dělat. Mou druhou nejoblíbenější skladbou je Joined Together, která je tvořena opět smyčci (já vím, naprosto šokující). Co je na této skladbě skvělé je to, že se jedná o trochu jiné zpracování Separation Brings the Witch-Rain, takže za mě deset bodů z deseti. Při poslechu se mi líbilo i to, že se Rob Lane nebál experimentovat se zvuky a člověk měl občas pocit, že poslouchá hudbu, která byla složena pro horor. Tak např. skladba Branded by se skvěle hodila do American Horror Story. Je to asi nejstrašidelnější skladba z celého soundtracku. Musím říct, že se mi líbí rozmanitost skladeb a jak si jsou všechny podobné, ale zároveň se v každé z nich najde něco, co ji odlišuje od té předcházející.

Závěrem bych chtěla poděkovat všem porotcům, co se na rubrice podíleli, a samozřejmě otcům zakladatelům Honzovi a Ondrovi. Byly to krásné čtyři roky spolupráce, všechno ale jednou musí skončit a tak je tomu i u této rubriky. Dovolím si zakončit tento článek citátem od Dr. Seussa: „Don't cry because it's over. Smile because it happened.“

 Konec.
tvůrce hudby: Rob Lane (1965) – hudební skladatel narozen v Londýně. Je považován za jednoho z nejvšestran­nějších skladatelů. Čtyřikrát byl nominován na ceny EMMY, a to konkrétně za svou práci na seriálech John Adams, Charles II: The Power & the Passion (Karel II. – Moc a vášeň) a na filmech Longford a The Lost World. Taktéž byl nominován na ceny BAFTA a jednu si v roce 2005 také odvezl domů, a to za seriál Elizabeth I (Královna Alžběta).

Popisovaná hudba
Vyjádření poroty

Adrian AC Conor: Moje druhé stretnutie so seriálom A Discovery of Witches, tým prvým bol trailer. Ale poďme k hudbe. Soundtrack je prevažne inštrumentálny. Prevažujú najmä sláčikové nástroje, vo výraznej miere najmä basa. Sklady nie sú veľmi rôznorodé a úprimne som tam nenašiel ani jednu, ktorá by si ma získala a púšťal by som si ju dookola. Skladby sú skôr depresívne, temné, čo sa nemusí každému páčiť, ale boli zložené pre konkrétne scény a tam sa určite hodia. Pripomínajú mi skôr gotický/stredoveký štýl. Nerád to píšem, ale jeden z mála soundtrackov, ktorý sa bez vizuálu veľmi zle počúva.

Kahlan: Tak ako som sa zamilovala do seriálu, tak som sa zamilovala aj do hudby k nemu. Keďže ide o soundtrack s inštrumentálnou hudbou (také mám najradšej), už od začiatku bolo jasné, ako to dopadne. Už pri prvých tónoch vás hudba vtiahne do tajomného sveta upírov, čarodejníc a démonov. Rovnako ako seriál aj soundtrack k nemu je plný tajomných, mýtických tónov, ktoré nesú v sebe nejaké to tajuplno, pocit mágie a čarov. Ide prevažne o pomalšie skladby, ale v tom nie je žiadny problém, práve to ich pomalšie tempo dokáže skvelo vytvoriť, navnadiť či podtrhnúť danú situáciu a vytvoriť správnu atmosféru. Motív ústrednej skladby k seriálu sa dá nájsť vo viacerých skladbách naprieč celým soundtrackom. V niektorých piesňach môže byť nosným pilierom a v iných zase slúži len ako nejaký podmaz, základ niečoho čo sa s ďalšími novými tónmi rozvíja do niečoho iného, nového, rovnako čarovného. Mojím osobným favoritom je song číslo 14 s názvom „Separation brings the witch-rain“, ktorú by som dokázala počúvať stále dookola a pri počúvaní ktorej sa mi vynorí v hlave tá neuveriteľná scéna. Čo dodať nakoniec? Stačí zavrieť oči , nechať sa unášať na tónoch skladieb a nasávať magickú atmosféru.

La.Volpe: Opět jsem do toho šel naslepo a s čistou myslí, aniž bych něco o seriálu věděl, natož abych ho viděl. Ale tak tuším, že by se příběh mohl točit kolem magie. Nevím, jak je na tom samotný seriál, ale soundtrack je docela temnějšího rázu, až jsem byl celkem zaskočen. Ale to jsou jen plusy, protože se mi ta hudba hodně líbí. Dlouho jsem přemýšlel, s čímž by se dala porovnat. Pak mi naskočil seriál Penny Dreadful, který je asi temnější, ale připomíná mi ho nejvíc. Suma sumárum – hudba to určitě není pro každého, ale mě si opravdu získala. A samozřejmě putuje do mého playlistu.


Bude vám tato rubrika chybět? Podělte se s námi o své pocity v komentářích.

Další díly seriálu
Fungujeme na liky! Motivuj nás! 
Nyx

Nyx

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře12zobraz všech 12 příspěvků
Nyx

Nyx

Všetci (teda ja) ti ďakujeme. Tvorca rubriky bol Honzajs, ktorý ma potom nenápadne zmanipuloval na...
před 3 roky
IrmaVep

IrmaVep

Ah! Omlouvám se, nějak jsem předpokládala, že se střídá víc lidí. V tom případě hluboká poklona patří jen...
před 3 roky
Nyx

Nyx

Články som písala sama a potom ešte samozrejme porotcovia, bez nich by to nebolo ono. Aj hlavným dôvod...
před 3 roky
Další články k tématu