17. 4. 2020

Změní koronavirus zažité pořádky v pilotové sezóně?

Změní koronavirus zažité pořádky v pilotové sezóně?

Tento rok mají některé piloty ve svých názvech některá poněkud znepokojivá slovíčka. Zhroucení, trosky, rozklad domácnosti a další podobné. Jenže jak to tak vypadá, tak je můžeme použít i pro popis letošní pilotové sezóny, která je naprosto zdecimovaná koronavirovou pauzou.

Televizní stanice ABC, CBS, NBC, FOX a The CW zaměstnávající tisíce lidí v Los Angeles, Vancoveru či New Yorku zastavily svoji činnost tři týdny zpátky. Příležitosti k obživě tak zmizely ze dne na den, pro některé jen pár dní poté, co zrovna byli najati na natáčení nových pilotů nových seriálů.

Pilotová sezóna typicky začíná koncem února, pokračuje až do prvních dní v květnu a napumpuje do ekonomiky okolo 500 milionů dolarů. To pomáhá všem včetně malých rodinných firmiček zajišťujících například catering či jiné podpůrné činnosti. Přerušení tedy bude mít nedozírné ekonomické následky. Někteří dokonce předpovídají, že tohle bude konec pilotové sezóny tak, jak ji známe, a už nikdy nebude stejná. Obzvlášť pokud výkonní ředitelé zjistí, že omezený časový interval, ve kterém musí najít budoucí hit, není tak nezbytný, jak se doposud zdálo.

Pilotová sezóna sahá až do začátků šedesátých let a celou dobu slouží jako taková Petriho miska na pokusy. V minulých letech běžně stanice objednávaly okolo 100 pilotů a štáby měly jen pár týdnů na to, aby jejich díla stihly dokončit včas a dostatečně kvalitně, aby mohla obstát v drsné konkurenci.

Jenže časy se mění. S příchodem streamovacích gigantů jako jsou Amazon, či Netflix, kteří si na pilotovou sezónu nehrají, se to projevuje i v počtu objednaných pilotů. Letos jich bylo jen 56. ABC si poslední objednala pouhý týden před zastavením prací. A jen jeden pilot byl dokončen. B Positive od Chucka Lorreho pro CBS. Dalších 55 je zatím „uspaných“.

Podle toho, jak vypadá současná situace, tak se s obnovením produkce počítá nejdříve v červnu, reálnější odhady mluví až o červenci. S takovou by spousta novinek nemusela být dokončena dřív jak v listopadu, spíše tedy až v lednu, což bude další rána pro klasické televize, protože streamovací služby nespí a jak jsme psali nedávno, Netflix má zásoby na několik měsíců dopředu.

Diváci se tak v září nedočkají nálože novinek a celý sezonní kalendář se posune až do ledna. I přesto se zatím všichni snaží udržet potenciální nováčky ve hře – u některých si prý už ředitelé objednávají scénáře pro další epizody, aby si alespoň udrželi scenáristy, kteří víceméně mohou pracovat z domova. Navíc, pokud se spolu s pilotem začne rovnou točit i další epizoda, může to studiím ušetřit miliony dolarů. Všechno je tedy jinak a v tenhle okamžik těžko říct, jak se celá situace bude vyvíjet. V takové době je těžké pro ředitele dělat nějaká definitivní rozhodnutí.

S tímto tlakem se stále častěji přechází na systém „rovnou-celý-seriál“, protože tím se dá ušetřit spousta peněz a navíc sebrat vítr z plachet konkurenci. A ta je čím dál tím drsnější. Loni například už streamovací služby objednávaly mnohem více seriálů než klasické televize či kabelovky. Navíc streameři si typicky rovnou objednávají celé série a na piloty kašlou. A klasické televize se nejspíš budou muset přizpůsobit. Je to vidět i na letošních objednávkách, kdy se tímto stylem objednalo mnohem víc seriálů než kdy v minulosti.

Dříve se k tomuto kroku přistupovalo pouze u drahých produkcí, kdy stavba kulis a příprava natáčení spolykala valnou část rozpočtu a přerušení natáčení by bylo prostě drahé. Jenže tím studia přijdou o to, na čem podle nich záleží. O testovací projekce. Jak jinak zjistit, že chemie mez herci na obrazovce funguje, že vtipy nejsou úplně špatné a že v tom vůbec někdo bude chtít svou reklamu? Tohle prostě posledních 60 let fungovalo a stanice to nerady opouští.

Na druhou stranu, ať to nevidíme tak černě. Aktuální situace hraje do karet seriálovým veteránům a i novinkám z loňského roku. Ratingy, se kterými by v minulých letech nepřežily, v současné situaci nevypadají tak zle. A třeba krize některým seriálům pomůže chytit druhý dech.

[ zdroj ]


Baví vás podobné analytické články? Máme jich psát víc?

Kdo nesdílí, tak taky rozšlápavá dětem bábovičky! 
Fruiko

Lukáš Nedvěd

Autor je zakladatelem SerialZone.cz a velkým fanouškem seriálů stanic AMC a FX. Mimo seriálů miluje komiksy, (audio)knihy, vaření, Lego, hádanky a zvrácený humor. Díky tomu všemu potřebuje, aby den měl 30 hodin.
Poslední komentáře
Zatím se do diskuze nikdo nezapojil. Buď první!
Další články k tématu