Po letech tu je opět stávka scenáristů
Tak nám začala stávka scenáristů. Pokud jste pamětníci, tak pamatujete tu minulou v sezóně 2007/2008 a určitě si vzpomínáte, že to stálo všechno za ho…dně veliké ho…linky, které šláply do ještě většího ho…vězího kravince. Ta trvala 14 týdnů (přesně 100 dní) a její důsledky si ještě shrneme v průběhu článku.
Kdo proti sobě stojí?
Na jedné straně stojí hollywoodská studia, sítě, streamovací společnosti a stovky dalších filmových a televizních producentů, kteří vytvářejí a/nebo distribuují většinu obsahu. Ty při jednáních zastupuje Asociace filmových a televizních producentů (AMPTP).
Na druhé straně stojí Sdružení amerických scenáristů (WGA,), které zastupuje hollywoodské scenáristy, kteří jsou jeho členy, což je většina pracujících scenáristů. WGA podporuje mnoho dalších mocných cechů a svazů, včetně Cechu filmových herců (SAG-AFTRA) či Cechu amerických režisérů (DGA).
O co jde?
„V tomto jednání jde o přežití spisovatelské profese,“ uvedla WGA (což jsou něco jako scenáristické odbory) na začátku jednání s tím, že mnoho členů, kteří se dříve dobře živili, to má dnes mnohem těžší.
„Z velké části je to způsobeno přechodem na streamování a spisovatelé zjišťují, že jejich práce je znehodnocena ve všech oblastech podnikání. Zatímco zisky společností zůstávají vysoké a výdaje na obsah rostou, spisovatelé zaostávají,“ uvedla WGA ve svém prohlášení. „Společnosti využily přechodu na streamování ke snižování platů scénáristů a oddělené tvůrčího psaní od produkce, což zhoršilo pracovní podmínky seriálových scénáristů na všech úrovních.“
Rozhodnutí stávkovat bylo přijato po šesti týdnech jednání se společnostmi Netflix, Amazon, Apple, Disney, Discovery-Warner, NBC Universal, Paramount a Sony pod hlavičkou Aliance filmových a televizních producentů. Vyjednávací výbor WGA zahájil tento proces s úmyslem dosáhnout spravedlivé dohody, ale reakce studií byly vzhledem k existenční krizi, které scénáristé čelí, zcela nedostatečné.
Co vlastně scenáristé chtějí?
V rámci současné stávky WGA usiluje zejména o zvýšení odměn a odstupného a o omezení tzv. mini-roomů, v nichž skupiny scenáristů pracují v předstihu před výrobou televizního seriálu na rozpracování příběhů a psaní scénářů. Cech argumentuje tím, že producenti jsou schopni odměňovat autory spravedlivěji.
Cech chce také stanovit nějakou politiku týkající se umělé inteligence a autorství, zejména pokud jsou myšlenky spisovatele použity jako základ pro dílo vytvořené umělou inteligencí.
Co chtějí studia?
No jak to říct slušně. Vydělávat plné hrsti dolarů, za co nejmenší náklady a uspokojit tak akcionáře. Ve zkratce se vymlouvají na to, že streamování je zatím mladý byznys a nikdo neví, kolik bude vydělávat a zda vůbec bude vydělávat. Všechno tohle ale ve veřejných prohlášeních balí do vágních vyjádření ve stylu: „Všichni jsme partnery, kteří společně plánují budoucnost našeho podnikání, a jsme plně odhodláni dosáhnout oboustranně výhodné dohody s každým z našich vyjednávacích partnerů. Cílem je udržet výrobu aktivní, abychom všichni mohli pokračovat v práci a nadále dodávat spotřebitelům nejlepší zábavní produkt na světě.“
To nejdůležitější, jak to ovlivní seriály
Noční talk-show to ovlivnilo hned. V podstatě se přestaly ze dne na den vysílat.
Další, kdo bude na řadě jsou takové ty nekonečné seriály u nás reprezentovány Ulicí. V Americe jich mají také tuny a moc epizod do zásoby předtočeno není.
Ostatních seriálů se to nedotkne hned, protože většina seriálů je v téhle době dokončena a aktuálně jsou naplánována vysílání letošních finále.
Problém se vyskytne za cca 2 měsíce, kdy by se vše mělo začít chystat na novou sezónu. Nejvíce to zasáhne novinky, protože pilotová sezóna by měla být právě v plném proudu.
Netflix tvrdí (jako vždy), že on má předtočeno a v podsstatě se ho stávka příliš nedotkne a v nejhorším má dostatek materiálu ze zbytku světa, kde v posledních letech rozjel lokální produkce. Pro nás to znamená více korejských a afrických seriálů. Když už jsme u toho, tak nedávno Netflix oznámil, že má v plánu utratit za Jihokorejské seriály 2,5 miliardy dolarů. V roce 2021 zde utratil 500 milionů dolarů a o rok později 700 milionů.
Jak to bylo posledně?
Jak už jsme nakousli na začátku, bylo to pěkně na nic. Spousty seriálů se dočkali zkrácených sezón, některé seriály stávky prakticky zabila.
V té době se ještě moc nestreamovalo a tak se koukalo na ratingy. Ty šly dolů drasticky, protože jediné, co televizím bez scenáristů zbylo byly různé reality tv a reality show, prokládané sportovními přenosy.
Žádný nový seriál z dané sezóny na NBC se nestal hitem. Jediným šťastným vítězem tak byla Teorie velkého třesku, která ale také přežila jen tak tak.
Více se o téhle prokleté sezóně dozvíte v článku Návrat do minulosti: Sto dnů temnoty.
Jak dlouho to může trvat?
Nejdelší zaznamenaná stávka WGA byla v roce 1988 a trvala 153 dní, následovala stávka v roce 1960 (146 dní) a poté stávka v letech 2007–2008 (100 dní). Jenže tentokrát má stávka ještě větší podporu, tak může trvat ještě déle.