2. 5. 2023

Po letech tu je opět stávka scenáristů

Po letech tu je opět stávka scenáristů

Tak nám začala stávka scenáristů. Pokud jste pamětníci, tak pamatujete tu minulou v sezóně 2007/2008 a určitě si vzpomínáte, že to stálo všechno za ho…dně veliké ho…linky, které šláply do ještě většího ho…vězího kravince. Ta trvala 14 týdnů (přesně 100 dní) a její důsledky si ještě shrneme v průběhu článku.

Kdo proti sobě stojí?

Na jedné straně stojí hollywoodská studia, sítě, streamovací společnosti a stovky dalších filmových a televizních producentů, kteří vytvářejí a/nebo distribuují většinu obsahu. Ty při jednáních zastupuje Asociace filmových a televizních producentů (AMPTP).

Na druhé straně stojí Sdružení amerických scenáristů (WGA,), které zastupuje hollywoodské scenáristy, kteří jsou jeho členy, což je většina pracujících scenáristů. WGA podporuje mnoho dalších mocných cechů a svazů, včetně Cechu filmových herců (SAG-AFTRA) či Cechu amerických režisérů (DGA).

O co jde?

„V tomto jednání jde o přežití spisovatelské profese,“ uvedla WGA (což jsou něco jako scenáristické odbory) na začátku jednání s tím, že mnoho členů, kteří se dříve dobře živili, to má dnes mnohem těžší.

„Z velké části je to způsobeno přechodem na streamování a spisovatelé zjišťují, že jejich práce je znehodnocena ve všech oblastech podnikání. Zatímco zisky společností zůstávají vysoké a výdaje na obsah rostou, spisovatelé zaostávají,“ uvedla WGA ve svém prohlášení. „Společnosti využily přechodu na streamování ke snižování platů scénáristů a oddělené tvůrčího psaní od produkce, což zhoršilo pracovní podmínky seriálových scénáristů na všech úrovních.“

Rozhodnutí stávkovat bylo přijato po šesti týdnech jednání se společnostmi Netflix, Amazon, Apple, Disney, Discovery-Warner, NBC Universal, Paramount a Sony pod hlavičkou Aliance filmových a televizních producentů. Vyjednávací výbor WGA zahájil tento proces s úmyslem dosáhnout spravedlivé dohody, ale reakce studií byly vzhledem k existenční krizi, které scénáristé čelí, zcela nedostatečné.

Co vlastně scenáristé chtějí?

V rámci současné stávky WGA usiluje zejména o zvýšení odměn a odstupného a o omezení tzv. mini-roomů, v nichž skupiny scenáristů pracují v předstihu před výrobou televizního seriálu na rozpracování příběhů a psaní scénářů. Cech argumentuje tím, že producenti jsou schopni odměňovat autory spravedlivěji.

Cech chce také stanovit nějakou politiku týkající se umělé inteligence a autorství, zejména pokud jsou myšlenky spisovatele použity jako základ pro dílo vytvořené umělou inteligencí.

Co chtějí studia?

No jak to říct slušně. Vydělávat plné hrsti dolarů, za co nejmenší náklady a uspokojit tak akcionáře. Ve zkratce se vymlouvají na to, že streamování je zatím mladý byznys a nikdo neví, kolik bude vydělávat a zda vůbec bude vydělávat. Všechno tohle ale ve veřejných prohlášeních balí do vágních vyjádření ve stylu: „Všichni jsme partnery, kteří společně plánují budoucnost našeho podnikání, a jsme plně odhodláni dosáhnout oboustranně výhodné dohody s každým z našich vyjednávacích partnerů. Cílem je udržet výrobu aktivní, abychom všichni mohli pokračovat v práci a nadále dodávat spotřebitelům nejlepší zábavní produkt na světě.“

To nejdůležitější, jak to ovlivní seriály

Noční talk-show to ovlivnilo hned. V podstatě se přestaly ze dne na den vysílat.

Další, kdo bude na řadě jsou takové ty nekonečné seriály u nás reprezentovány Ulicí. V Americe jich mají také tuny a moc epizod do zásoby předtočeno není.

Ostatních seriálů se to nedotkne hned, protože většina seriálů je v téhle době dokončena a aktuálně jsou naplánována vysílání letošních finále.

Problém se vyskytne za cca 2 měsíce, kdy by se vše mělo začít chystat na novou sezónu. Nejvíce to zasáhne novinky, protože pilotová sezóna by měla být právě v plném proudu.

Netflix tvrdí (jako vždy), že on má předtočeno a v podsstatě se ho stávka příliš nedotkne a v nejhorším má dostatek materiálu ze zbytku světa, kde v posledních letech rozjel lokální produkce. Pro nás to znamená více korejských a afrických seriálů. Když už jsme u toho, tak nedávno Netflix oznámil, že má v plánu utratit za Jihokorejské seriály 2,5 miliardy dolarů. V roce 2021 zde utratil 500 milionů dolarů a o rok později 700 milionů.

Jak to bylo posledně?

Jak už jsme nakousli na začátku, bylo to pěkně na nic. Spousty seriálů se dočkali zkrácených sezón, některé seriály stávky prakticky zabila.

V té době se ještě moc nestreamovalo a tak se koukalo na ratingy. Ty šly dolů drasticky, protože jediné, co televizím bez scenáristů zbylo byly různé reality tv a reality show, prokládané sportovními přenosy.

Žádný nový seriál z dané sezóny na NBC se nestal hitem. Jediným šťastným vítězem tak byla Teorie velkého třesku, která ale také přežila jen tak tak.

Více se o téhle prokleté sezóně dozvíte v článku Návrat do minulosti: Sto dnů temnoty.

Jak dlouho to může trvat?

Nejdelší zaznamenaná stávka WGA byla v roce 1988 a trvala 153 dní, následovala stávka v roce 1960 (146 dní) a poté stávka v letech 2007–2008 (100 dní). Jenže tentokrát má stávka ještě větší podporu, tak může trvat ještě déle.

Ó náš nejdražší čtenáři moc děkujeme za podporu. 
Fruiko

Lukáš Nedvěd

Autor je zakladatelem SerialZone.cz a velkým fanouškem seriálů stanic AMC a FX. Mimo seriálů miluje komiksy, (audio)knihy, vaření, Lego, hádanky a zvrácený humor. Díky tomu všemu potřebuje, aby den měl 30 hodin.
Poslední komentáře12zobraz všech 12 příspěvků
zdenicka

zdenicka

Tak poslední stávku si pamatuji. Snad to moc neovlivní mé seriály jako minule. A pokud ano, aspoň doženu...
před 81 týdny
andromache

andromache

A tímto se dámy a pánové seriály jako Greys Anatomy a LaO: SVU stávají unikátními pamětníky, kteří přežívají...
před 81 týdny
Eviik

Eviik

Ha! Matně si pamatuji tu minulou stávku, SPN kvůli tomu mělo nějakou kratší sérii a Scrubs se to taky nějak...
před 81 týdny
Další články k tématu