Pilotová sezóna: Co letos ovlivnilo výběr a objednávky?
Komerční televizní stanice zoufale touží po pozornosti diváků. Moc dobře vědí, že jsou lidé v současnosti přehlceni různými programy a stále více se upínají k seriálům na kabelovkách, internetu a streamu. Navíc se v letošní sezóně neobjevil (téměř…?) žádný hit, který by boural ratingové žebříčky a právě sledovanost to odnáší.
To je pravděpodobně důvod, proč se letos téměř stovka pilotových uchazečů, které si velká pětka (ABC, CBS, CW, FOX, NBC) mezi sebou rozdělila, bude snažit o to, aby byla velká. Ano, BIG (velký) je klíčové slovo v této pilotové sezóně, a platí to ve všech ohledech – velké hvězdy, velcí producenti, velké náměty.
„Výkonní producenti chtějí najít seriály, které se dokáží vymanit ze stereotypu,“ říká Terence Carter, viceprezident sekce vývoje dramat u stanice FOX. „Je tu o mnoho větší číslo seriálů, které budou startovat naráz. Jde to vidět z toho, kolik se objednalo pilotů. Skoro to až otupuje mysl.“
Kvalitní obsah? Ale kde že!
Skvělý scénář už nějaký ten pátek není to hlavní, co stanici donutí objednat pilot. Projekty, které k sobě již v této fázi mají připojený doprovodný talent, nebo třeba scénáře adaptující již existující materiál, se dostávají do čela závodu. Velké procento letošních pilotů se inspiruje vydanými knihami, filmy, zahraničními seriály (vedou izraelské, britské, argentinské a australské), starými americkými seriály a komiksy. Zvláštní kategorii samu o sobě tvoří Big Thunder (ABC), které vzniká podle horské dráhy v Disneylandu!
„Rozhodně jsme si všimli toho narůstajícího trendu, kdy se stanicím předkládaly větší balíčky – je to založeno na jiném formátu, točí se to okolo herce, vytvořil to skvělý showrunner, režisér už se tomu upsal – všechny tyhle věci pro stanice znamenají menší práci,“ říká spoluprezident Sony Pictures TV, Zack Van Amburg.
Přesně takhle Sony získala od NBC objednávku na 22 epizod nové komedie Michaela J. Foxe, o kterou se o několik týdnů předtím rvalo hned několik stanic. Kromě toho se Sony docela nahlas ozvalo také s rebootem filmu Beverly Hills Cop (Policajt z Beverly Hills). Seriál výkonně produkuje Eddie Murphy, který se v pilotu mihne jako jeho původní postava, Axel Foley. Pilot si k sobě přitáhl hvězdného showrunnera Shawna Ryana (The Shield) a tím na sebe strhl ještě více toužené pozornosti. CBS vyhrálo práva na projekt po velmi soupeřivé přihazovací bitvě.
„Měli jsme to štěstí, že o projekt mělo zájem více stanic,“ řekl Van Amburg. „Jde o pokračování toho, kam by se příběh ubíral po skončení filmu. Pokud jste jeho fanouškem, určitě budete nadšeni, že svého starého kámoše Axela uvidíte opět na obrazovce!“
Omílání osvědčeného
Producentům to pálí a proto do letošních pilotů zařazují několik věcí, které se v letošní sezóně vyplatily. Inspirovali se úspěchem americké verze Sherlocka, seriálem Elementary (Jak prosté) a cwčkovským hitem Arrow, který vznikl podle příběhů komiksové postavy. Ty odstartovaly letos nové kolo pilotů, které v sobě ukrývají známé postavy a značky.
Kevin Bacon a jeho thriller The Following (FOX) inspirovali letos mnohé další filmové hvězdy, aby vážně uvažovaly o návratu do televize. Revolution řeklo, že je v pořádku, aby se vyvíjely více také sci-fi žánry. Nicméně dva seriály, které pokračují v ovlivňování prezidentů stanic, jsou dvě největší ratingové hvězdy současnosti – The Walking Dead (AMC) a Modern Family (ABC).
Bacon loni požádal o kratší, patnáctidílnou sérii The Following, aby měl i přes seriál čas na natáčení filmů. Letos má podobnou dohodu Greg Kinnear, který byl obsazen do hlavní role dramatu Rake (FOX). Pokud stanice seriál o sebedestruktivním kriminálním obhájci vybere, bude mít pravděpodobně sedmnáct epizod místo klasických dvaadvaceti.
Modern Family inspirovalo letos řadu nekonvenčních rodinných pilotů. Příkladem je Mom od Chucka Lorreho (CBS), kde Anna Faris hraje čerstvě střízlivou svobodnou matku. Girlfirend in Coma (NBC) s Christinou Ricci sleduje čtyřiatřicetiletou ženu, která se probere po nehodě a zjistí, že má dospívající dceru. The Donor Party (NBC) se soustředí na muže, který se dozví, že je díky darovanému spermatu několikanásobným otcem.
Pokud se podíváme na dramatické piloty, zjistíme, že The Walking Dead otevřelo dveře projektům, kterým nechybí mytologie, komiksové předlohy nebo původ ve sci-fi. ABC má S.H.I.E.L.D. Josse Whedona, NBC přemýšlí o Wonderland jakožto moderní verzi příběhu o Alence v říši divů. Gothica (ABC) si bere na paškál Draculu, Frankensteina, Jekylla a Hyda a další hororové postavy. No a FOX se chystá do Sleepy Hollow. Na FOXu nechybí ani robotičtí policisté pod taktovkou J.J. Abramse. V neposlední řadě má ABC na skladě The Returned, kde mrtví milovaní ožívají.
„The Walking Dead je v současnosti největší show, která se v televizi objevuje. Jde rozhodně o seriál s typickým žánrem,“ říká Carter. „Seriály jako tento a jejich úspěchy nám, komerčním stanicím, dodávají odvahu, abychom taky trošku riskovali.“
Uvítali byste na svých obrazovkách více seriálů typu Modern Family nebo The Walking Dead? V jakém prostředí by se podle vás měl odehrávat nový seriálový hit? A kdo by v něm měl hrát?