Vražedné časové sloty: Kde seriály umírají?
O rušení především nových seriálů jsme toho už napsali hodně. Napadlo vás ale někdy, že v tom může být nějaký vzor? Dnes si ukážeme čtyři časové sloty, ve kterých seriály nemají téměř žádnou šanci na přežití.
I přes rostoucí oblibu v nahrávání seriálů a sledování online jsou časové sloty stále nejvýznamnější složkou, ke které televizní stanice přihlížejí. Abych tedy nekřivdila, samozřejmě uznávám, že úspěchy či neúspěchy daných časových slotů v týdenním programu převážně určuje obsah, tedy ty seriály, které se zde vysílají. Nicméně poslední dobou to čím dál častěji vypadá tak, že některá místa v programu seriály dokážou předem odsoudit k zániku. Příkladem může být stanice NBC a její čtvrteční komediální blok. Ten si již dvacet let drží jakýsi kulturní standard. Nezáleží na tom, jaké seriály zde jsou nasazeny, publikum za tu dobu už ví, jaký typ komedií a jaký level humoru zde může očekávat.
Nicméně dopad tohoto předem daného časového bloku se může vyvinout oběma směry. Vezměme si výše zmíněný blok NBC v letošní sezóně. Z různých důvodů stanice prostě nemůže nalákat diváky, ať už se snaží změnit typ seriálu, který nasadí, nebo později změnit den, ve kterém ho nasadí… A stanice NBC není jediná. V poslední době se situace vyvíjí tak, že stále více časových slotů se stává „otrávenými“, nelákají fanoušky a stanice netuší, jak se z toho dostat. V dnešním článku si nastíníme čtyři nejnebezpečnější místa.
Ještě než začneme, tak pár ujasnění na začátek. Pátky a soboty se nepočítají. Pátek je obecně považován za vražedný den, nezáleží na tom, v jakou hodinu se seriál vysílá. Nicméně stanice jsou si toho vědomy a akceptují to, proto seriály vysílané v těchto dvou dnech nehodnotí stejným metrem, jako všechny ostatní. Dále se tu budeme bavit pouze o prime-timeu, neboli o seriálech na velké pětce v hlavním vysílacím čase od osmi do jedenácti hodin.
Takže, jdeme na to.
ABC: Čtvrtek, 20:00
Poslední oběti: Zero Hour, Last Resort (Poslední základna), Missing (Pohřešovaný), Charlie's Angels (Charlieho andílci), My Generation, The Deep End, FlashForward (Vzpomínka na budoucnost)
Poslední úspěchy: Wipeout (Drtivá porážka)
Konkurence: The Big Bang Theory (Teorie velkého třesku), The X Factor, American Idol, dříve také Survivor (Kdo přežie)
Verdikt: ABC na celé čáře projela ve snahách o nalezení nového úspěšného seriálu, který ve čtvrtek bude předcházet Grey's Anatomy (Chirurgové). Poslední úspěch v tuto hodinu stanice měla v sezóně 2008/2009, kdy se ze čtvrtků přesunula komedie Ugly Betty. Během následujících čtyř let bylo na toto místo dosazeno sedm seriálů a ani jeden z nich se nedočkal druhé série. A co víc, FlashForward jako jediný z této sedmičky dostal objednávku na celou dvaadvacetidílnou sérii! Seriály My Generation, Charlie's Angels a Zero Hour umřely již po prvních pár dílech.
Otázka zní, co z tohoto neúspěchu vinit. Je to kvůli velké konkurenci? Nebo prostě jen nabízené seriály nejsou dostatečně kvalitní? Nejlepší odpověď asi leží částečně v obou možnostech. Abychom ale nekřivdili… Od FlashForward se očekával nový hit a seriál dokonce ze začátku byl. Pak ale ABC udělala osudovou chybu, kdy seriál nechala po první půlce mimo vysílání až příliš dlouho (NBC letos s Revolution pěkně riskovala!) a seriál po návratu shořel. Letošní Last Resort měl výborný pilot a i když to v druhé půlce začalo jít se seriálem z kopce, pořád to byl jeden z lepších nováčků této sezóny.
Všechny ostatní zmíněné ale byly opravdu špatné. Když se navíc stanice CBS a FOX rozhodly nasadit na čtvrteční večery své nejlepší kousky, bylo jasné, že ABC má před sebou pořádnou bitvu. Posledních pár let to ale vypadá tak, že stanice využívá tento časový slot jako odpadkový koš pro své špatné projekty, které zde umístí proto, protože bossové vědí, že shoří, a nikdo to nebude příliš řešit. Pravděpodobně nejlepším řešením by byl přesun Castlea právě do tohoto slotu. Měl přijít už letos, ale nepovedlo se. Pokud se k tomuto kroku ABC neodhodlá ani v příští sezóně, čeká na ni s největší pravděpodobností další bolestný rok.
NBC: Čtvrtek, 22:00
Poslední oběti: Do No Harm, Awake (Procitnutí), Prime Suspect, The Firm (Firma), Southland, Outsourced (Haló, tady Indie)
Poslední úspěchy: 30 Rock, The Apprentice, Rock Center with Brian Williams
Konkurence: Elementary (Jak prosté), Scandal, dříve The Mentalist (Mentalista) a Private Practice
Verdikt: I když se dá výše zmíněný propad ABC charakterizovat jako jeden z největších propadáků uplynulých let, ve stejný den o dvě hodiny později bojuje o přežití NBC, kterou to bolí pravděpodobně ještě více. Vždyť to není tak dávno, co právě zde stanice zažívala svou největší slávu. Čtvrteční slot od deseti večer byl nejcennější a nejprestižnější u všech televizí. Hity jako ER (Pohotovost) a Hill Street Blues (Poldové z Hill Street) už mají takový dopad. Ale od doby, kdy v roce 2009 ER ukončil vysílání, NBC systematicky ničila hodnotu tohoto časového slotu v důsledku špatných programových rozhodnutí a nasazení nekvalitních seriálů.
Southland si v dubnu a květnu 2009 vedl docela dobře, ale tehdejší prezident stanice, Jeff Zucker, se rozhodl, že nechce platit za drahé skriptové seriály, které běží v deset večer (nezáleží na tom, jaký den), což vyvrcholilo fiaskem s The Jay Leno Show. I když Zucker vlastně i mohl přemýšlet docela logicky, pád Lena výrazně poškodil tento časový slot. Úplně do mrtva ho pak zavraždily epizody reality shows The Marriage Ref a The Apprentice, které se zde vysílaly na jaře a na pozdim 2010.
Stanice poté zkoušela tříhodinový komediální blok, který samozřejmě nefungoval, jen úspěšně zabil Outsourced, po čemž se stanice vrátila zpět k dramatům, která už ale slot zachránit nedokázala. Nyní po dvě sezóny NBC nasazuje nadějná dramata, která sleduje shořet jak v ratinzích (Do No Harm), tak ve kvalitě (The Firm). Nadějné seriály jako Prime Suspect a Awake nikdy neměly žádnou šanci. Nyní je zde Hannibal, který začal průměrně, což nikdy není dobré znamení.
CW: Úterý, 21:00
Poslední oběti: Cult, Emily Owens, MD, Ringer, Hellcats (Superkočky), Privileged (Smetánka), Life UneXpected (Změna je život), Melrose Place
Poslední úspěchy: The L.A. Complex, 90210
Konkurence: NCIS: LA, New Girl, The Mindy Project, The Voice, dříve Dancing with the Stars a Lost (Ztraceni)
Verdikt: Abychom nekřivdili úterkům, tak zrovna u CW jsme mohli vybrat jakýkoliv časový slot. I když mnoho seriálů této stanice přežije ve vysílání několik let, zřídkakdy zůstanou celou dobu na jednom místě, co se programu týče. Již zrušené 90210 se přesouvalo z místa na místo po celou dobu svého vysílání. Nicméně úterky od devíti večer jsou pro stanici obzvláště problematické. Stanici se podařilo stabilizovat středy a čtvrtky, ale úterky jsou stále katastrofa.
Možná se podvědomě snažím stanici omlouvat, ale přijde mi, že tyto výsledky jsou především důsledkem velké úterní konkurence. Od doby, kdy se Privileged stalo obětí neustálého programového šťourání, se stanice musí vypořádávat s těžkou konkurencí ve formě NCIS: LA, reality shows Dancing with the Stars a The Voice a konkrétně tento podzim k tomu navíc přibyly tři různé komediální bloky, které se snaží nalákat především mladší publikum. Když jste malá, limitovaná stanice, tyto soutěživé noci budete těžko přežívat, pokud nemáte nasazený opravdu, ale opravdu dobrý (čtěte úspěšný) seriál typu The Vampire Diaries.
Abych ale byla spravedlivá… Některé z těchto seriálů byly opravdu špatné. Příkladem je letošní Cult. Hellcats, Emily Owens nebo Melrose Place už nebyly tak katastrofické, ale na druhou stranu nebyly ani extra dobré. Life UneXpected zabil právě přesun na úterky v roce 2010. Jedinou výjimkou je The L.A. Complex, seriál, kterému se podařilo odvysílat všechny své epizody i přes trapně nízké ratingy.
FOX: Pondělí, 20:00 a 21:00
Poslední oběti: The Mob Doctor (Doktorka podsvětí), Terra Nova, Alcatraz, The Chicago Code (Chicago: Zákon ulice), Lone Star, Lie to Me (Anatomie lži)
Poslední úspěchy: House (Dr. House), The Following, Bones (Sběratelé kostí), 24 (24 hodin)
Konkurence: Dancing with the Stars, The Bachelor, How I Met Your Mother (Jak jsem poznal vaši matku), 2 Broke Girls (Dvě socky), The Voice, dříve The Big Bang Theory (Teorie velkého třesku) a Two and a Half Men (Dva a půl chlapa)
Verdikt: Poslední kategorie je trošku komplikovanější, jelikož FOX během posledních pár let vystřídal spoustu úspěchů a pádů a také často a rád se svými seriály hýbal a vyhýbal se jakékoliv stálosti. Stanici se povedl tah, kdy se seriály House a 24 vysílaly každé jaro po sobě až do roku 2010, nicméně už to bylo horší na podzim 2008 a 2009 (Terminator: The Sarah Connor Chronicles (Terminátor: Příběh Sáry Connorové) a Prison Break (Útěk z vězení) se potopily v roce 2008 a Lie to Me si vedlo o rok později jen průměrně). Od září 2010 FOX v pondělí zůstává na třetím nebo čtvrtém místě.
Za poslední tři roky nám FOX nabídnul Lone Star, The Chicago Code, Terra Novu, Alcatraz a The Mob Doctor, tedy pět seriálů, které se nedopracovaly ani k druhé sérii, i když The Chicago Code měl (vzhledem k ratingům, které v té době získával). Stanice utratila obrovský balík peněz, aby všech pět seriálů těžce propagovala, a pravděpodobně utratila ještě více jen za to, aby problematickou Terra Novu dostala do vysílání. Ani jeden z těchto seriálů nebyl na výrobu zrovna levný.
Aby se tento velký neúspěch vyrovnal, je třeba zmínit House z minulosti a The Following ze současnosti, u kterých byla/jsou čísla mnohem lepší. Kromě toho je seriál Bones pro FOX jakýmsi spasitelem; během posledních let má stálé a slušné výkony. Když se na výše zmíněná zklamání podíváme z tohoto úhlu pohledu, tak samozřejmě bolí, nicméně nebolí tolik, protože jsou do jisté míry vyváženy také úspěchem.
Přesto je tu ale červená vlajka. Je velmi pravděpodobné, že se Bones v příští sérii rozloučí, The Following se vysílá jen od zimy do jara, takže se dá předpokládat, že se stanice FOX bude snažit vyhnout dalším velkým rizikům.
Začínáte vidět ten vzorec, stejně jako my? Jak byste se pokoušeli řešit takovouto krizi vy, kdybyste byli v pozici bossů jednotlivých stanic? Myslíte, že se kletba dá prolomit?
(Zdroj: tv.com)