Who run the world: GIRLS!
Internet obíhá zajímavá teorie. Je šance, že zrušení a obnovení seriálů závisí pouze na tom, kolik žen je sleduje?
Televizní stanice se snaží vymýšlet nejrůznější strategie, když přijde na přilákání velkého množství diváků, především u chystaných novinek. Do hry se tak dostává vliv na sociálních médiích, streamování seriálů nebo doplňkové webizody. Nicméně poslední dobou to vypadá, že se šéfové televizních stanic a výkonní producenti seriálů řídí ve svých strategiích jedním prostým pravidlem: Dámy mají přednost.
Pravdou je, že se každý rok na televizních obrazovkách objeví novinky, které jasně cílí na mužské publikum. Nicméně pro to, aby seriál zůstal ve vysílání, je stále nutné především to, aby týden co týden přilákal k obrazovkám dostatečně početné ženské publikum.
Značné rozdíly
Když srovnáme demo ratingy v klíčové skupině 18–49 let s ženami stejné věkové kategorie, zjistíme, že poměrně vysoký počet seriálů, které by teoreticky měly stát na hranici mezi obnovením a zrušením, by skončily, nebýt vysokého počtu sledujících žen.
Jedním z nejzářivějších případů je drama Scandal, které má průměrný rating 2.0, nicméně u žen se toto číslo vyšvihne až na 3.1, což rozhodně není zanedbatelné. Podobně je na tom drama Parenthood (Famílie), u kterého se rating u žen zvětší o plných sedm desetin bodu (z 1.8 na 2.5). Do třetice lze zmínit hudební dramatickou komedii Glee, které je na tom u žen lépe taktéž o sedm desetin (2.1 vs. 2.8).
Porovnávací tabulka
Seriál | Demo 18–49 let | Demo ženy 18–49 let |
---|---|---|
The Voice | 4.4 | 5.6 |
American Idol | 4.4 | 5.5 |
Grey's Anatomy | 2.9 | 4.3 |
The Bachelor | 2.7 | 4.0 |
Once Upon a Time | 2.8 | 3.6 |
Dancing with the Stars | 2.4 | 3.3 |
Revenge | 2.3 | 3.1 |
Scandal | 2.0 | 3.1 |
The Following | 2.8 | 3.0 |
Person of Interest | 2.7 | 2.9 |
Glee | 2.1 | 2.9 |
Suburgatory | 2.1 | 2.6 |
New Girl | 2.2 | 2.6 |
Parenthood | 1.8 | 2.5 |
Nashville | 1.6 | 2.3 |
Vegas | 1.7 | 1.8 |
The Office | 1.7 | 1.7 |
Parks and Recreation | 1.5 | 1.5 |
Community | 1.2 | 1.3 |
Mladé, staré, to je jedno, chlapi nás nezajímají
Seriály vedou i u starších žen 35–54 let. Žebříčku vévodí The Big Bang Theory (Teorie velkého třesku) (7.9 rating), následuje American Idol (7.1), The Voice (6.9), NCIS (Námořní vyšetřovací služba) (6.7), Two and a Half Men (Dva a půl chlapa) (6.1)…
U seriálů, které letos byly zrušeny, se tvrzení o ženské nadvládě také potvrzuje. Do No Harm získal u žen rating jen 0.9, The Mob Doctor (Doktorka podsvětí) na tom nebyl o mnoho lépe se svým 1.4. Dramata Last Resort (Poslední základna) a Zero Hour si nastejno získaly u žen 1.5 rating. Oba seriály primárně cílily na mužské publikum. I když se jim to povedlo a koukalo na ně více mužů než žen, ve výsledku seriály neměly dostatek ženského publika k tomu, aby vydržely v programu.
Problém pak nastává hlavně v případech, kdy seriály cílené na ženy vlastně žádné dámy nesledují. Příkladem může být reality show Fashion Star, která si letos na jaře získala v ženském demu pouze 1.0. Výsledek je jasný. Seriál sice nebyl oficiálně zrušen, nicméně nebyl ani v programovém plánu stanice NBC pro příští sezónu. A všichni víme, co to znamená.
Příští rok
Stanice velké pětky si letos objednaly kolem stovky pilotů. Z nich vybraly asi čtyřicítku seriálů a podle popisů a trailerů to vypadá, že chtějí dámský trend vyvrátit. Velká část chystaných novinek cílí na mužské publikum, ať už mluvíme o komediích či dramatech.
Otázkou zůstává, zda to myslí doopravdy, nebo jestli se bude opakovat osud Last Resortu a Zero Hour. Půjdou ženy do ústraní? Nebo budou mít rozhodující slovo i v následujícím roce? Na odpověď si budeme muset ještě chvíli počkat.
Před kamerou za kamerou
S mířením na ženské publikum samozřejmě souvisí i to, že jsou ženské hrdinky hlavními postavami ve velkém množství seriálů. Ukazuje se, že mocné ženy před kamerou jsou často důsledkem ženského vedení za kamerou. Příkladem může být novinka Nashville, která se v květnu dočkala obnovení pro druhou sérii.
Seriál je tak trošku výjimkou v televizním světě, jelikož u něj najdete ženy opravdu všude. Nejsou to jen podřadné scénáristky, které tvoří děj. Velmi také záleží na jejich názoru. Nashville měl v první řadě deset scénáristů, z nichž sedm bylo žen. Stejně tak má seriál showrunnerku (Dee Johnson) a také jednotlivé epizody režírovala spousta žen.
„Zajímavé je, že jsme si nikdy nepomyslely ‚Dobře, najmeme další ženy.‘ Prostě jsme se jen sami sebe zeptali, kdo je nejlepší člověk pro danou práci. Přišlo to přirozeně,“ řekla Callie Khouri, tvůrkyně seriálu. I když všichni tvrdí, že náběr dam probíhal přirozeně, je logické, že když jsou všude ženy, tak vás to podvědomě nutí přijímat další ženy.
Khouri následuje cestu Shondy Rhimes, která se v posledních letech stala symbolem prosazování ženskosti v seriálech. Jen pro zajímavost, jak Shondiny seriály, tak Nashville, se vysílají na stanici ABC.
Myslíte, že jsou ženy opravdu tak výrazným faktorem při rozhodování o osudech seriálů? Nebo je celá teorie mírně přehnaná? Kdo myslíte, že jsou větší závisláci, holky nebo kluci?
(Zdroje: Indiwire a Broadcasting & Cable)