8. 7. 2013

Návrat do minulosti: Konec jedné generace

O rok dřív, v sezóně 2011/12, vystřelilo vzhůru několik hvězd - o to tvrdší byl ale pak jejich pád. Stálice došly svého konce, kabelovky zářily. Byl to čas, kdy nikdo neměl nic jisté a diváci byli vrtkavější než kdy dřív!

Návrat do minulosti: Konec jedné generace

V minulém článku vás ragelly seznámila s letošní sezónou, kterou si jistě pamatujete do detailů z mnoha článků a bleskovek. Sezóna před ní ale byla v jistém smyslu přelomová. Skončilo v ní hned několik seriálů, které do té doby patřily do zlatého fondu seriálové tvorby. Uzavřela se tak jedna generace – nástupnická generace dramat z devadesátých let, která osvěžila svět televize a věnovala jim nové tahouny sledovanosti. Jména a názvy jako Gregory House, Chuck Bartowski nebo Wisteria Lane budou mít svou váhu i za spoustu let.

Jak to vypadalo u hlavních broadcasterů

Sezóna 2011/2012 u Velké pětky:

• objednáno 53 novinek
• z nich 32 zrušeno po první sérii
• celkem zrušeno 38 seriálů

Top 6 nových hitů:

• 2 Broke Girls
• Scandal
• Once Upon a Time
• Grimm
• Person of Interest
• The X Factor

Na nové sezóně z komerčních televizí nejvíce vydělala ABC. Z celkem 14 novinek jich obnovila hned 6. Co pro stanici ale bylo hlavní, nebála se nových témat, a jako jediná dokázala natočit mystery seriály, které si zasloužily druhou sezónu. Výčet seriálů stanice tak zdobí klenoty jako Once Upon a Time, Scandal a Revenge. Zvlášť u Scandalu šlo o skvělý tah, seriál, ač v midseason, si dokázal udržet pilotové diváky a dostal druhou sezónu, tentokrát už s plnou objednávkou 22 epizod. K nim se přidali ještě Suburgatory, Last Man Standing a Don't Trust The Bitch In Apartment 23.

Kupodivu, NBC se podařilo vymanit ze seriálové krize, kterou zažívala průběžně od roku 2005 až do roku 2010. Výjimkou pro stanici nebývalo zrušení všech novinek až na jednu nebo dvě. V sezóně 2011/12 ale stanice obnovila hned 4 seriálové novinky (Whitney, Up All Night, Grimm a Smash) a k nim přihodila 1 realitku – Fashion Star. V rušení ovšem také dominovala, narozdíl od minulých sezón to ale v poměru k obnoveným novinkám nebylo tak zlé.

Nejvýraznějším zástupcem obnovených NBC seriálů byl Grimm, krom seriálů na ABC, jediné mystery drama, které přežilo tuto sezónu na komerčních televizích. A stanici se odměnil poměrně slušnými čísly, které dokázal v následující sezóně ještě zopakovat a několikrát i vylepšit. To všechno v pátečním timeslotu. Smash zase, ač se v druhé polovině sezóny propadl, byl druhou nejsledovanější novinkou sezóny.

Stanice CBS do nové sezóny objednala velmi malé množství novinek, ale v několika ohledech její sázky vyšly. Unforgettable se ve slotu po NCIS:LA dařilo, Person of Interest byl zase slušnou výplní čtvrtečního večera. Co je ale hlavní, 2 Broke Girls, který následoval nejdřív za TAAHM a potom za HIMYM, dokázal se svými programovými předchůdci držet nejen krok, on je dokázal i porážet. CBS konečně našla sitcom, který zaujal diváky natolik, že pravidelně překonával desetimilionovou hranici ve sledovanosti.

Jak se rušilo, škrtalo, destruovalo a protestovalo

Jak to ABC vyhrála

Top 8 největších propadáků:

• Pan Am
• Terra Nova
• The Playboy Club
• Charlie's Angels
• Ringer
• Touch
• Alcatraz
• How To Be a Gentleman

Stanice ABC se tento rok neubránila rušení. Na její vrub připadá defekt Charlie's Angels, o kterém (jakožto seriálu) stanice mluvila už od roku 2009 a na který najala scenáristy Smallville. Jenže kritika seriál ztrhala a stanice radši po čtvrté epizodě oznámila, že seriál ruší. Moc mu nepomohlo ani to, že v timeslotu stál proti The Big Bang Theory, The Vampire Diaries, The X Factoru a Community. Diváci si sice lepší čtvrtek přát nemohli, stanici to ovšem nepřineslo nic dobrého.

Aby toho nebylo málo, po Brothers and Sisters stanice objevila své bolavé místo – deathslot v pondělí ve 22:00. Jak GCB, tak Pan Am se nedočkaly druhé sezóny, přestože druhý jmenovaný táhla Christina Ricci. Od GCB si zase stanice slibovala druhé Zoufalky, pouť seriálu ale skončila po deseti epizodách, když se sledovanost přiblížila nebezpečně blízko pětimilionové hranici.

Co dalšího stanice zrušila? Missing a realitce Duets se neosvědčil stejný timeslot jako Charlie's Angels – tedy čtvrtek ve 20:00. Komedie Man Up a Work It zase nevydržely v úterý v 20:30. Stanice zrušila i hororový The River, kterému se po pilotu obrovsky propadla sledovanost a zakončoval se 4 miliony.

Jak se NBC ustřelila

Co ale v Americe způsobilo poprask, to byl seriál The Playboy Club. Proti seriálu z prostředí pánského časopisu se postavily hlavně konzervativní rodiny, antipornografické a feministické organizace (tady je důkaz, že na komerčních televizích nejde vysílat stejně pojatá témata jako na kabelovkách), a to už dlouho před vysíláním, v době, kdy stanice teprve připravovala pilot. V Salt Lake City dokonce místní zprostředkovatel vysílání NBC, KSL-TV, oznámil, že nebude tento seriál vůbec vysílat. Na popud ženskoprávních organizací dokonce několik reklamních inzerentů (ne zrovna malých – např. Kraft Foods, Lenovo nebo Subway) svou nabídku reklamy stáhlo a rozhodlo se v čase seriálu své reklamy nevysílat. Jenže dramatu se nedařilo ani tak – bylo zrušeno po třech epizodách jako vůbec první seriál sezóny, a to kvůli nízké sledovanosti. Návrat Seana Mahera na televizní obrazovky se prostě nepovedl.

Další pozornost, kterou na sebe NBC upoutala, bylo ohledně seriálu Saving Hope. Spousta lidí se těšila na novou hlavní roli Michaela Shankse, navíc mystery drama ve spolupráci kanadské CTV a NBC. Jenže stanice divákům naservírovaly v podstatě jen druhé Grey's Anatomy. Saving Hope sice druhou sezónu dostal, NBC se ale rozhodla nepokračovat ve spolupráci a pro další sezóny ho vyřadila z programu.

Jak CW spadla na dno

Kdo zažil totální propadák, to byla stanice CW. Ze šesti novinek prošla jen jedna, byl zrušen i Ringer, od kterého stanice hodně čekala (SMG v hlavní roli už přeci něco znamená). Jenže stanici tuto sezónu nepomohla ani sázka na jistotu v podobě realitek ReModeled a The Next: Fame Is at Your Doorstep. Zvláště první jmenovaná byla propadák na celé čáře – premiéra obdržela jedny z nejhorších ratingů v historii stanice a sedmá epizoda si sáhla na samé dno – získala rating 0.1 při sledovanosti 410 000 diváků. Ani kopie Talentu nijak netáhla, a proto obě realitky putovaly do koše. Ze všech novinek se obnovení dočkal jen Hart of Dixie.

Jak CBS pohořela

Úspěchy CBS byly vyváženy velkými propadáky, a to zvlášť v sekci komedií. Rob ani How To Be a Gentleman nedokázaly udržet diváky, které jim předhazoval The Big Bang Theory, a oba seriály byly nahrazeny Rules vyplňovačem programu of Engagement. Seriál A Gifted Man, který stanice zařadila na pátek, pohořel taky, přestože neměl ve svém slotu vůbec žádnou konkurenci.

Jak by FOX nejradši zapomněla

Fox tuto sezónu zažíval peklo, nevyšlo mu skoro nic. Z devíti novinek, které uvedl, obnovil pouze tři – a teď posuďte sami. Komedie New Girl zářila jen ze začátku, pak se usadila na 5 milionech, realitka The X Factor byla poměrně jasná, ovšem třetí – drama Touch – tomu se musel divit i sám Kiefer Sutherland. Z nejsledovanějšího pilotu sezóny (12 mil. diváků) se totiž seriál za pouhých 13 epizod dokázal propadnout pod 5milionovou hranici. Byl sice obnoven, ale další sezóna pro něj byla spíš utrpením.

Vlastně ještě jeden seriál stanice obnovila – Ramsayho Hotel Hell. Hotelový klon jeho Kitchen Nightmares sice nebyl kdovíjakým zázrakem, stanici to ale na konec léta stačilo a věnovala mu druhou šestidílnou sérii.

Co stanice absolutně nepochytila, byla skladba seriálů. V té byly celkem 3 seriály s mysteriózním tématem, 2 animáky, 1 spin-off a 2 reality show. Alcatraz, ač produkovaný samotným J. J. Abramsem, zažil stejnou cestu jako Touch – z desetimilionového pilotu zbylo čtyřmilionové finále a seriál se s ostudou poroučel z televizních obrazovek.

Podobně dopadla i Terra Nova, jenže tady si na sledovanost nikdo moc stěžovat nemohl. Důvody zrušení byly čistě pragmatické – peníze. Seriál se totiž zařadil mezi nejdražší televizní projekty v historii (po Hanksově čtvrtmiliardovém Pacificu a stopětadvaceti­milionovém Band of Brothers, a stomilionovém Rome), s rozpočtem 14 milionů dolarů na dvouhodinový pilot a 4 miliony dolarů na každou další hodinovou epizodu (bez nákladů na australské daně). Celkem seriál stál kolem 70 milionů dolarů, ale čísla se různí a tvůrce seriálu René Echevarria přiznal, že v konečném důsledku cena seriálu přesáhne 100 milionů dolarů. Přestože se seriál vyráběl téměř šestnáct měsíců a postprodukce každé epizody spolkla téměř šest týdnů práce, diváci nedostali přesně to, co chtěli, a seriál od konce nemohlo nic zachránit.

Foxu se také bohužel nepovedla obroda jeho nedělního animovaného bloku. Oba seriály, jak Napoleon Dynamite, tak Allen Gregory byly totální výbuch – Allen Gregory stihl odvysílat 7 epizod, než byl zrušen, jeho midseason náhrada ještě o epizodu méně.

Jak jsme se rozloučili

Top 11 posledních sbohem:

• All My Children
• One Life To Live
• Eureka
• House M.D.
• Desperate Housewives
• CSI: Miami
• One Tree Hill
• Chuck
• Entourage

Jak už bylo řečeno v perexu, tuto sezónu se loučila celá jedna generace seriálů. A hromadné sbohem neodnesly jen seriály s jednociferným počtem sezón. Fanoušci se museli rozloučit i s takovými stálicemi jako jsou All My Children a One Life To Live. Ty vysílala stanice ABC téměř 42 sezón v případě AMC (přes 10 000 epizod) a 44 sezón u OLTL (11 000 epizod). Oba seriály tak drží přední příčky v žebříčcích nejdéle vysílaných seriálů historie. V roce 2013 se sice vrátily v online podobě na kanálu TOLN, ale pro tuto sezónu už byly ukončené.

Dá se říct, že téměř všechny stanice odepsaly nějakou svoji stálici. ABC zrušila Desperate Housewives. CBS zrušila CSI: Miami. FOX House. CW One Tree Hill. NBC Chucka. Syfy zrušila Eureku, TNT seriál The Closer, HBO Entourage. Abychom ale neotravovali jen s rušením, stanice je nahradily novými hity.

Odešla tak celá jedna generace seriálů, na které budeme ještě dlouho vzpomínat. V případě Zoufalek, House a Entourage se tak stalo po 8 sezónách, One Tree Hill byl na obrazovkách let devět, CSI:Miami deset. The Closer byl zrušen po sedmi sezónách, Chuck a Eureka po pěti.

Jak se do toho zamíchaly kabelovky

Top 6 nových hitů u kabelovek:

• Homeland
• American Horror Story
• Girls
• Hell on Wheels
• Dallas
• Anger Management

Jak to tedy vypadalo na kabelovkách? O co méně se dařilo komerčním televizím, o to více se dařilo jim. Zde byla nejvíc vidět tradičně stanice HBO. O její popularitu se ale tento ročník postaral jeden její nový seriál – Luck. Seriál s Dustinem Hoffmannem, Nickem Noltem a Michaelem Gambonem stanice zrušila na nátlak ochránců zvířat poté, co při natáčení zemřeli tři koně.

Krom toho ale HBO tuto sezónu uvedla hned čtyři nové seriály – Enlightened, The Newsroom, Veep a Girls. Zvlášť seriál Leny Dunham zaujal a vysloužil si brzká pokračování a mnoho ocenění v čele s dvěma Zlatými glóby.

Kdo všem ale vytřel zrak, to byla stanice Showtime. Ta vsadila na patriotickou notu a vypustila do světa seriál Homeland, kterým ale spustila šílenství. Pilot seriálu měl nejvyšší sledovanost premiéry na stanici za posledních osm let, kritika byla nadšená (jen na metacritics seriál dostal 91 ze 100), magazín TV Guide ho tituloval jako „nejlepší seriál roku 2011“. Finále série pak bylo sledovanější než první díl a bylo to vůbec nejsledovanější finále první série v historii stanice. Ale to byl jen začátek.

Samostatnou kapitolou Homelandu totiž jsou ocenění. Dalo by se říct, že akademie a společnosti se předháněly v tom, které ceny a kolik jich Homelandu věnují. Jen za první sérii obdržel seriál 6 cen Emmy (z 9 nominací) a 2 Zlaté glóby, z toho jeden za nejlepší drama. Stejnou skladbu (tedy cenu za nejlepší drama, cenu pro Claire Danes za nejlepší herečku a nominaci Damiana Lewise za nejlepšího herce) pak seriál zopakoval i na Critics' Choice Awards. O rok později už Homeland na Zlatých glóbech opanoval všechny tři kategorie. Seriál obdržel ještě mnoho dalších ocenění – Saturn Award, AFI Award, TCA Award… co je ale důležité, další rok dokázal tyto nominace a ceny obhájit.

Takovému návalu se těžko konkuruje, a tak bylo možná trochu na škodu, že ve stínu Homelandu zůstal jiný seriál, který si ale dokázal vybudovat nezanedbatelnou fanouškovskou základnu. Tím seriálem je American Horror Story stanice FX. Ten sice u kritiků zrovna nezářil, u diváků si ale našel takovou oblibu, že zlomil hned několik rekordů stanice.

Komu stanice hodně věřila, byl Charlie Sheen. Ten si po eskapádách ohledně Two And a Half Men získal pozornost veřejnosti, čehož chtěla stanice využít a nabídla mu účinkování v seriálovém remaku slavného Nicholsonova filmu. Sheen souhlasil s podmínkami smlouvy – zvlášť těmi platebními – a z 1,9 mil. dolarů za epizodu, co bral v TAAHM se jeho mzda smrskla na 100 000 dolarů. Stanici ale tah vyšel, protože rekord nejsledovanější premiéry seriálu padl v sezóně podruhé (první stanovil AHS). Na konci sezóny po odvysílání základních deseti epizod pak stanice udělala nepříliš častý krok – objednala dalších 90 epizod seriálu (a stanice opravdu nezešílela, tento model syndikace se názývá Debmar-Mercury a dřív se použil třeba u ALFa nebo u American Choppera).

Stanice TNT se tuto sezónu zbavila jedné své stálice – seriálu The Closer. Ten byl dlouhá léta nejsledovanějším kabelovkovým seriálem s povolenou reklamou. Stejně tak, hned zkraje sezóny stanice oznámila neprodloužení lékařského dramatu Hawthorne. Ovšem vystřídala je za nové hity – obnovené drama Dallas v kabelovkovém kabátu a krimi dramata Perception a Major Crimes (spin-off Closera). K tomu přihodila ještě realitku The Great Escape od tvůrců slavného The Amazing Race.

Stanice AMC sice tuto sezónu příliš nevyčnívala, vsadila hlavně na realitky. Pro velký úspěch The Walking Dead stanice vytvořila talk show s názvem Talking Dead, ve které se rozebírala právě odvysílaná epizoda. Jediný nový skriptový seriál, který uvedla, ale nezklamal. První sezóna Hell on Wheels zaznamenala poměrně slušný úspěch a diváci stanice mohli být spokojení i proto, že v tomto roce nebyl zrušen žádný seriál.

Tím, kdo se snažil nestát vzadu, byla stanice ABC Family. Ta se každý rok snaží co nejvíce osvěžit svůj program, v sezóně 2011/12 přihodila hned 3 seriály – Bunheads, Baby Daddy a Jane by Design. Jane by Design sice stanice stačila ve stejné sezóně i zrušit, Baby Daddy ale dostal dokonce dvě nové sezóny. O Bunheads se dodnes neví, jak to s nimi bude. Stanice zatím oficiálně nic neřekla, ale čeká, že oficiální zrušení oznámí poté, co se rozeberou kulisy.

Ke konci sezóny také dojel další seriál stanice – Make It or Break It. Seriál se dočkal celkem tří sezón a vystřídala se v něm krom herců i spousta profesionálních sportovců a gymnastů.

Za zmínku stojí ještě jeden seriál. Stanice Lifetime totiž v dubnu spustila svou novou hitovku The Client ListJennifer Love Hewitt v hlavní roli. Seriál se ihned zařadil po bok Drop Dead Divy mezi přední seriály stanice.


Druhý díl seriálu nastínil sezónu 2011/12. Vzpomínáte na ni v dobrém nebo ve zlém?

Další díly seriálu
Ó náš nejdražší čtenáři moc děkujeme za podporu. 
Seraphine313

Seraphine313

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře21zobraz všech 21 příspěvků
Exredaktorka

Exredaktorka

zajímavé, fakt že jo. zeptám se ale, ten x factor, co je v článku zmíněný, to je něco jiného, než ta...
před 10 roky
ragelly

ragelly

americká verze začala před třemi lety, britská je starší
před 10 roky
Merenwen

Merenwen

Prvý seriál, ktorý mi ihneď napadol... Desperate Housewives :D
před 10 roky
Další články k tématu