Seriály útočí na naše peněženky
Ten koupí to a ten zas tohle... Seriály v televizi, na monitorech, na poličkách a na zdech.
Není tomu ještě tak dávno, kdy byl seriálový svět striktně omezený na televizní obrazovku. Tu a tam vyšel nějaký článek v časopise/novinách (nebo spousta článků a speciálních vydání při občasném kolektivním šílenství jako například u Esmeraldy), ale jinak se seriály vždy krčily ve stínu filmových „bratránků“, ať už z pohledu financí či všeobecného zájmu.
Nefalšovaný boom nastal až s rozmachem internetu. Sice to značně devalvovalo hodnotu seriálu coby samostatného obchodního artiklu (prodej reklamního času odvíjejícího se od sledovanosti v televizi), nicméně najednou se divák osvobodil od nutnosti zasednout před televizi v přesně daný čas (a strachu odběhnout, že mu uteče důležitá scéna…). Tato nebývalá volnost šla samozřejmě ruku v ruce s raketovým nárůstem stažených dat, z čehož televizní hlavouni sice občas vidí rudě, ale i oni už si začínají uvědomovat jaká obrovská síla a potenciál v „černých sledovačích“ dřímá. Fakt, že nový díl oblíbeného seriálu může vidět každý na planetě prakticky online a sdílet tak své dojmy a emoce, dal vzniknout obrovskému počtu fandomů a komunit. Fanouškovství ještě nikdy nebylo tak globální a propojené, i když různé skupinky existovali samozřejmě dávno před internetem. A od internetových komunit to je už jen krůček k různým akcím a srazům… A co je lidskou přirozeností? Dávat své fanouškovství najevo…
Hvězdná „strategie Lucas“
Příběh o tom, jak tvůrce Hvězdných válek natočil své milované dítko za „mizerný“ honorář výměnou na obřím podílu z prodeje suvenýrů, je dnes už dávno kultovní. V každém hračkářství, dokonce i lepší trafice, na nás číhá nějaký ten Darth Vader, Frodo nebo Harry Potter. A televizní hlavouni si nedávno konečně uvědomili, že seriálový svět by toho měl nabídnou mnohem víc než plyšové Simpsonovi nebo bloček Hannah Montana…
Náklady na jednu řadu seriálu se dají směle srovnávat s áčkovým hollywoodským filmem a tak se producentům pochopitelně hodí každá zlatá žíla. A tak jakmile se z nějakého seriálu stane hit, můžete se vsadit, že v sekci shop na oficiálním webu televize k němu najdete přehršel upomínkových předmětů a suvenýrů. Od standardních figurek a triček přes vybavení kuchyně (hrnky, zástěry…) až po spodní prádlo nebo stojany s postavami v životní velikosti. Nebo je libo přesnou maketu Meče pravdy?
Seriálový fanoušek může být sebezručnější a ušít si kostým svého hrdiny nebo stlouct v dílně maketu TARDIS, ale autentickou figurku nebo originální hrnek si doma prostě nesplácáte.
Zemský ráj to na pohled…
Pro našince donedávna neexistovala jiná možnost, než tyto „speciální serepetičky“ nakupovat v zahraničí, nebo s embusovanou platební kartou v internetových obchodech (to když jste měli to štěstí, že doručovali do Česka). Až dávno poté vznikly první české internetové obchody specializované na filmové a seriálové suvenýry. A protože ne každý fanoušek cestuje po světe nebo rád nakupuje na internetu jen podle fotek, Česko (konkrétně Praha) se snad jako vůbec poslední země ve střední Evropě dočkala specializovaného kamenného obchodu s tímto zbožím. Dnes těchto „merchandisingových rájů“ úspěšně funguje několik (praví fajnšmekři chtějí většinou víc než kus plastu nebo plyše z hračkářství…).
Raketový nárůst prodeje
Co se týče prodeje, u seriálových suvenýrů platí podobná pravidla jako u těch filmových. „U filmových produktů je samozřejmě největší zájem ve chvíli, kdy jde o novinku v kinech. Bylo tomu tak pro příklad před léty u Pána prstenů, kdy se figurky hlavních hrdinů a makety Prstenu prodávaly v obrovských číslech, po premiéře poslední části však prodej strmě klesl. Teď s Hobitem zájem opět narostl. Výjimku v tomto tvoří Star Wars – i když už od posledního filmu uběhlo tolik času, díky kultu té značky se světelné meče a další věci prodávají pořád dobře,“ vysvětluje Adam Fuksa z jednoho z českých internetových obchodů.
„Seriály jsou ale většinou dlouhodobější, trvanlivější, a tak je časový prostor k prodeji suvenýrů větší. Pamatuju si třeba, jakým hitem byly postavy k seriálu LOST, hlavně pak Jack a Sawyer. Celkově se ale prodej tohoto zboží za posledních pár let několikanásobně zvýšil. Jde prostě o to, jakou popularitu a fanouškovskou základnu si seriál získá, od toho se odvíjí nákup suvenýrů. Česko je v tomhle ale pořád ještě dost konzervativní, nejčastěji sáhnou po plakátu, tričku nebo figurce. Ti bohatší pak po autentické replice. Extravagantnější sortiment tvoří jen mizivé procento prodeje,“ dodává.
Jak jste na tom se seriálovým merchandisingem vy? Co vám leží na poličkách nebo visí na zdi? Dáváte přednost kamenným obchodům, nebo internetu?