11. 8. 2013

Návrat do minulosti: Sto dnů temnoty

Sezóna sedmého a osmého roku nového tisíciletí byla nabitá událostmi, které převrátily seriálový svět vzhůru nohama - a také ho uvrhly do jednoho velkého seriálového absťáku.

Návrat do minulosti: Sto dnů temnoty

Léta 2007 a 2008 byla jako vždy výjimečná. Svět oplakával Luciana Pavarottiho a Heatha Ledgera, začítal se do posledního dílu Harryho Pottera. Mezitím byl uveden první iPhone, Markéta Irglová s Glenem Hansardem získali Oscara za Falling Slowly, Amy Winehouse ovládla ceny Grammy, v kinech to rozjížděli Transformers a Iron Man a vrátili se Sylvester Stallone se čtvrtým Rambem a Sarah Jessica Parker s filmovým Sexem ve městě.

Jak tato léta ale vypadala po stránce seriálové? Na úvod je potřeba říct o jedné záležitosti nejprve zákulisní věci a poté i společenské věci, která tuto sezónu ovlivnila více než cokoliv jiného, zasáhla nespočet televizí, států a elektrizovala média. Byla to akce, do které se zapojily tisíce lidí a která započala menší obrodu ve výrobě seriálů. Tou akcí byla Stávka scenáristů.

Když jsou peníze až na prvním místě

Každé tři roky se zástupci WGA (Writers Guild of America – sdružení autorů filmové, televizní a rádiové tvorby) scházejí se zástupci AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers), organizace, která zastupuje zájmy 397 amerických filmových a televizních producentů. Středobodem jednání není nic jiného než peníze a smlouva, která rozděluje zisk mezi autory a producenty, nazývaná MBA (Minimum Basic Agreement).

Co bylo ve hře

Jenže v roce 2007, konkrétně 2. listopadu, ke shodě nedošlo. První věcí, na které se zástupci obou stran nemohli shodnout, byla výše odměn pro autory z příjmů z DVD, kde sdružení autorů chtělo zdvojnásobit odměny z 0,3 % na 0,6 % z ceny DVD. Druhým bodem neshody byla nová média a „vláda“ nad nimi (tady konkrétně se bavíme o streamingu, stahování, internetové televizi a dalších). Posledním bodem, ve kterém vládly rozpory, bylo sjednocení pravidel pro reality shows a animovaná díla. Dřívější pravidla totiž platila pouze pro realitky typu talk show a uměleckých vystoupení. Smlouva ale nepamatovala na soutěže typu Kdo přežije nebo Amerika hledá topmodelku. Producenti argumentovali tím, že když obsah těchto show tvoří běžní lidé, tak neexistuje jejich autor. WGA oponovala, že proces natáčení, vytváření konfliktních situací a zajímavých scénářů, zpracování materiálu a modelování pořadu a charakterů by mělo spadat pod jejich autorství.

Silný nesoulad nastal i v otázce animovaných filmů a seriálů. Většinu z nich totiž nepokrývala MBA, ale spadaly pod jiné sdružení – IATSE (International Alliance of Theatrical Stage Employees). IATSE šla disneyovskou cestou – výdělky patřily animátorům a kresličům, protože ti odvedli největší kus práce. V průběhu let si ale studia na animované filmy a seriály najímala čím dál více scenáristů, podle kterých umělci kreslili.

Vedení WGA požadovalo, v případě reality shows byly vytvořeny pozice Story Producer a Supervising Story Producer, pod něž by spadalo autorství těchto pořadů. V případě animovaných filmů a seriálů pak veškeré ty, které nespadají pod jinou organizaci, měly spadat pod WGA. Vedení AMPTP tyto podmínky smetlo ze stolu a WGA doporučila svým členům, aby vešli do stávky. Stávka odstartovala 5. listopadu 2007 a připojilo se k ní na 12 000 autorů napříč Spojenými státy.

Trocha zbytné i nezbytné historie

Je relevantní podotknout, že toto nebyla první stávka scenáristů v historii a rozhodně nebyla ani nejdelší. Několik dalších se odehrálo už před ní – v letech 1960, 1981, 1985 a 1988. Většinou tedy šlo o rozdělení příjmů z vysílání a následných prodejů, ale někdy i o samotná práva scenáristů – například v roce 1988 scenáristé požadovali, aby mohli scénáře přizpůsobovat nejen požadavkům studií a producentů, ale také herců, tj. aby mohli postavy a příběhy psát tak, aby hercům více seděly, prostě dbát i na požadavky a nápady herců.

Co do délky byla stávka třetí nejdelší – trvala přesně 100 dní. Delší byly jen stávky v roce 1960 a 1988, ty trvaly po řadě 146 a 155 dní. Co do velikosti ale byla pravděpodobně největší – například té v roce 1988 se zúčastnilo „jen“ 9 000 scenáristů. V roce 2008 se ke stávkujícím připojilo obrovské množství herců, např. Lena Headey, Marg Helgenberger, Nathan Fillion, Jim Parsons, Ben Stiller, Jon Cryer, Zachary Levi, Clark Gregg, Teri Hatcher, Sarah Chalke, Zach Braff, Beau Bridges, Lisa Kudrow, David Boreanaz, Lisa Edelstein, Susan Sarandon a desítky dalších. Podporu také stávkujícím vyjádřily celebrity Alec Baldwin, Joaquin Phoenix, Viggo Mortensen, Eva Longoria, Angelina Jolie, William Shatner, Tom Hanks a další.

Jak to dopadlo?

Nebudeme vás zatěžovat detaily a rovnou přejdeme k výsledkům a následkům stávky. Jak je z dnešního stavu věcí vidět, k dohodě došlo. 25. ledna 2008 WGA oznámila, že dosáhla dohody se společnostmi Lions Gate a Marvel Studios. AMPTP komentovala tento typ dohody jako bezcenný, ale mnoho lidí už tehdy věřilo, že stávka skončí během dvou týdnů. 2. února bylo neoficiálně oznámeno, že obě strany opět vyjednávají. Také bylo oznámeno, že by následující týden mohl být oznámen návrh nové smlouvy. 9. února se sešli zástupci WGA, aby projednali nový návrh. Ještě ten den vystoupil prezident WGA s tím, že obě strany dosáhly předběžné dohody.

Následující den spustila WGA 48hodinové hlasování pro své členy o nové dohodě. 92,5 % z nich se vyslovilo pro přijetí dohody a ukončení stávky. Oficiálně stávka skončila 12. února 2008.

Jaký byl dopad stávky?

První dopad, ten ekonomický, nikdy nebyl přesně vyjádřen. Odhady ztrát studií se pohybují mezi 380 miliony a 2,1 miliardami dolarů (7,4–40 mld. Kč). Díky stávce se zdržela výroba většiny seriálů, proto se je televize snažily nahrazovat těmi, které scénáře nepotřebovaly – prodloužené sezóny se dočkaly Big Brother a Amazing Race.

Stávka se také nedotkla seriálů, které byly buď předtočeny (Jericho, Cane, American Dad!), jejich tvůrci se vystřídali za ty, kteří nepatřili do WGA (All My Children, The Young and the Restless, One Life to Live) nebo jejich tvůrci vůbec nebyli členy WGA. Dalšími nezasaženými seriály byly třeba Psych, Eureka, The Closer, Dexter, Everybody Hates Chris, Kyle XY, Mad Men, Monk, The Shield, South Park, Stargate Atlantis, The Wire.

Teď se dostáváme k seriálům, kterých se stávka už nějakým způsobem dotkla. Několika seriálům byla posunuta data vysílání začátku sezóny. Takovými byly třeba Weeds, Burn Notice, It's Always Sunny in Philadelphia. Horší to ale bylo s většinou jiných seriálů – ty byly v polovině sezóny přerušeny a buď se dovysílaly s několikatýdenním zpožděním (jako v případě Scrubs a několika late night talk show) nebo byly seriály sice dokončeny, ale se zkrácenými sezónami (tříměsíční přestávka je přeci jen znát). To se týkalo téměř všech seriálů na Velké pětce a velkého počtu seriálů na kabelovkách.

V tomto ohledu asi nejhůř dopadly seriály Family Guy, který se z plánovaných 22 epizod dočkal jen 12, Rules of Engagement dostal z 24 epizod pouze 13, Lipstick Jungle z 13 epizod jen 7 a 'Til Death dokonce z 22 pouze 11. U některých seriálů tvůrci chybějící epizody vyřešili bravurně – např. u seriálu Lost se dvě epizody, které nemohly být odvysílány, přesunuly do páté a šesté sezóny.

Jak se tedy vedlo komerčním stanicím?

ABC

2007/08 na Velké pětce:

• 43 novinek
• z nich 30 zrušeno po první sérii
• celkem zrušeno 42 seriálů

Seriálu Big Shots bylo oznámeno, že díky stávce scenáristů dostane objednávku na třináct epizod. Nakonec ani tolik nebylo potřeba, když seriál po poměrně hodně úspěšném pilotu (11,1 milionu diváků, 4.7 rating) sletěl na ani ne třetinová čísla a skončil po jedenácté epizodě.

Z komedií se ujaly jen seriál Samantha Who? a Eli Stone; ostatní dva zástupci, Caveman a Carpoolers, skončili po třinácti epizodách. Samanthě vydatně pomáhal předvoj v podobě ratingové trojky Dancing with the Stars a Eli Stone se zase vezl na úspěchu Lost.

ABC ale dokázala mezi záplavou novinek (13 seriálů se vídává spíš u NBC) najít poměrně dost hodných prodloužení. Této sezóně vděčíme za Private Practice, spin-off Chirurgů. Ten začal velmi dobře – backdoor pilot (pilot, který je zároveň epizodou mateřského seriálu) sledovalo 21 milionů diváků, nejlepší výsledek v timeslotu a o 2 miliony diváků víc, než se průměrně dívalo na Chirurgy. Ten pravý pilot si pak znovu vychutnalo 14,4 milionů diváků, což byl nejlepší výsledek seriálu v timeslotu vůbec. První sezóna pak byla sice zkrácena kvůli stávce na pouhých 9 epizod, ale výsledky seriál katapultovaly na 12. místo mezi všemi seriály. Překonal i Criminal Minds na CBS a svůj timeslot jasně vyhrál. Slušný výsledek na nováčka.

Dalším, kdo obdržel prodloužení, se stal seriál Dirty Sexy Money. Ten byl, podobně jako Private Practice, utnut v prosinci po deseti epizodách (přitom mu byla objednána plná sezóna). Jeho výsledky nebyly až tak dobré, a proto v další sezóně obdržel jen 13 nových epizod.

Policejně-právnické drama podle knih Jamese Pattersona, Women's Murder Club, dostalo tak trochu ránu pod pás v podobě přiděleného pátečního timeslotu. Díky stávce to navíc po deseti epizodách vypadalo, že seriál skončí, ale ABC ještě tři epizody přiobjednala. Tím ovšem její zájmy kolem seriálu skončily.

V midseason se na uvolněné místo po Dirty Sexy Money dostal seriál Cashmere Mafia. Jenže i tady se prokázalo, že slavné jméno v hereckém obsazení nemusí nic znamenat – Lucy Liu ani Miranda Otto neuchránily seriál od zrušení po sedmi epizodách. Stejný počet epizod si vysloužil další midseason seriál – Miss Guided. Dítko Ashtona Kutchera si nevedlo moc dobře a ani u kritiků seriál moc nezářil.

Koho jsem zatím nezmínil, to je seriál Pushing Daisies. Některými je totiž označován jako největší oběť stávky scenáristů, jiní říkají, že byl zrušen příliš brzo. V sezóně 2007/2008 to s ním bylo všelijaké. V říjnu seriál obdržel objednávku na plnou 22epizodní sezónu. Jenže když vypukla stávka, měla produkce scénáře jen pro devět epizod. Bryan Fuller, tvůrce seriálu, tehdy lehce pozměnil konec deváté epizody do cliffhangeru, aby sloužil jako případné finále sezóny. Na zbylých epizodách se pak mělo začít pracovat v březnu 2008.

Jenže seriál se rychle propadl ve sledovanosti, a tak ABC rozhodla, že další epizody nechce. Seriál ale prodloužila do druhé, třináctidílné sezóny. Z té nakonec bylo odvysíláno epizod deset a zbývající tři až v květnu a červnu 2009. Docela smutný osud seriálu, který byl nominován na dvanáct cen Emmy a tři z nich vyhrál.

CBS

Nové hity:

• Chuck
• Lipstick Jungle
• Private Practice
• Pushing Daisies
• The Big Bang Theory
• Kitchen Nightmares
• Gossip Girl
• Life

Na CBS se děly věci. Seriál Moonlight měl hodně blízko prodloužení. Možná nebýt stávky scenáristů, druhou sezónu by získal. Seriál si totiž velice oblíbil prezident CBS Les Moonves, který se zasazoval o zachování seriálu. Jenže ten byl díky stávce přerušen v prosinci po dvanácté epizodě a do konce sezóny mu pak byly naděleny už jen čtyři. Nadpřirozené upírské drama s Alexem O'Loughlinem a Jasonem Dohringem bylo poměrně ztrháno kritikou, přesto jej odkoupila a znovu odvysílala stanice Syfy, která na chvíli přemýšlela i o prodloužení či zakončovacím filmu. Z plánů ale nakonec nic nevzniklo. Zkrácené sezóny se také dočkal letní seriál Swingtown. Druhých třináct epizod už sice nezískal, ale ten rok, jak uvidíme, nedopadl nejhůř.

Teď se dostáváme k jednomu velkému milníku. Sezóna 2007/08, ať už byla jaká byla, přinesla světu jeden seriálový klenot. Ano, tušíte správně, že to byla The Big Bang Theory. Jenže ani ta to neměla ve svých začátcích lehké. První sezóna neoslnila, recenze a kritiky se většinou pohybovaly kolem 50 %. Našli se ale tací, kteří byli ze seriálu nadšeni. První sezóna navíc neoslnila ani v ratinzích – pondělní večery jí průměrně vynesly 8,3 milionu diváků na epizodu, což znamenalo jen těsně předposlední místo ze všech komedií na CBS. Horší výsledek měl jen HIMYM. V celkovém srovnání sledovaností se TBBT umístil na 68. místě ze všech seriálů, HIMYM na 70. Pro srovnání – Two and a Half Men a Rules of Engagement byli na 17. resp. 33. místě. A to měl TAAHM, držitel sledovanostního rekordu mezi komediemi (který o několik let později TBBT překonala) zrovna slabou sezónu. Jak vidíte, seriál nezářil hned od začátku a dokonce se nad ním vznášel i stín zrušení. Pro zachování ale hovořil poměrně silný rating (3.3), a také fakt, že tu sezónu CBS prostě nic jiného neměla. TBBT měla první sezónu díky stávce zkrácenou na 17 epizod. Midseason náhrada v podobě sitcomu Welcome to The Captain ale dopadla katastrofálně – stanice seriál stopla po pěti epizodách.

Malým úspěchem pro stanici byl seriál Cane. Záměrně říkám, že malým, protože byl také zrušen. Než ale putoval pryč z televizních obrazovek, dokázal překonat jeden malý rekord. Ve svém timeslotu překonal svým pilotem osm let starý rekord, který ustanovil seriál Judging Amy. První díl sledovalo 11,1 milionu diváků, což ale pro seriál bylo nejlepší číslo. CBS je na svá dramata pyšná, a tak když ve čtvrté epizodě seriál spadnul pod 9 milionů, bylo jasné, že se prodloužení nedočká.

Toto byl ale jeden z těch lepších seriálů. Na hudební dramedy Viva Laughlin asi nebudou šéfové CBS vzpomínat v dobrém ani za několik desítek let. Někteří kritici ho přirovnávali k nejhoršímu seriálu sezónu, a možná i k nejhoršímu seriálu historie. CBS seriál zrušila po dvou epizodách a ani neodvysílala další natočené. Australská Nine Network, na které seriál běžel s jednodenním zpožděním, neváhala, a zrušila vysílání seriálu dokonce hned po první epizodě. Kanadská CTV nezaostala za ostatními dvěma televizemi a také škrtla seriál z programu po dvou epizodách. Smůla řekli byste. Já říkám megasmůla – v hlavních rolích totiž hráli mimo jiné i herecké hvězdy Hugh Jackman, Melanie Griffith a Mädchen Amick.

The CW

Nedařilo se nováčkovi mezi televizními stanicemi, The CW. Jediné dva nové seriály, které prošly do další sezóny, byly Gossip Girl a Reaper. Reaper sice další rok dostal objednávku na třináct epizod, třetí sezónu, ve které tvůrci chtěli před kameru přivést archanděla Michaela, už ale nezískal. Syndikační práva nakonec dostala Fox, která seriál vysílala v Asii.

CW ale selhaly další želízka v ohni – jak sitcom Aliens in America, pojednávající o pákistánském studentovi na pobytu v USA, tak obě realitky – Online Nation (která byla zrušena po 4 epizodách kvůli příšerné sledovanosti) a Farmer Wants a Wife, která sice dojela osmiepizodní sezónu, druhou ale nedostala. Nevyšla ani soutěž Crowned: The Mother of All Pageants, nevyšel animák The Spectacular Spiderman, který druhou sezónu dostal – ale na Disney XD. A nevyšlo ani drama Life is Wild, které se celých svých třináct epizod pohybovalo na hranici sledovanosti 1 milion diváků.

FOX

Velká pětka – propadáky:

• Nahville
• K-Ville
• Back to You
• The Next Great American Band
• Unhitched
• Canterbury's Law
• Cane
• Viva Laughlin
• Welcome to the Captain
• Swingtown
• Online Nation
• Life Is Wild
• Aliens in America
• Bionic Woman
• Journeyman
• Big Shots
• Cavemen
• Carpoolers
• Women's Murder Club
• Cashmere Mafia

Stanice FOX prožila jeden z nejhorších roků vůbec. Ze svých deseti novinek prodloužila jen dvě – Ramsayho realitku Kitchen Nightmares a sci-fi Terminator: The Sarah Connor Chronicles. To by nebylo nic až tak divného, kdyby všechny ostatní seriály, vyjma osmidílné minisérie New Amsterdam, s ostudou nezrušila ještě před koncem sezóny.

Je docela s podivem, že stanici nevyšel útok na realitky. Už z dřívějška stanice vysílala veleúspěšný American Idol, tuto sezónu chtěla přidat další dvě hudební realitky – pro milovníky country Nashville a pro milovníky skupinového zpěvu The Next Great American Band. Jenže ani jedna neuspěla – American Band si získal průměrně 3 miliony diváků a po deseti epizodách opustil program. Nashville se nedočkal ani epizody třetí…

Podobná situace vládla na poli sitcomů. Fox připravila tři, ale ani jeden se nedočkal konce sezóny. Nejdéle vydržel Back to You, a to plných 14 dílů. Jeho druzí dva souputníci si o takovém počtu epizod mohli nechat jen zdát, Unhitched se dočkal jen šesti epizod, The Return of Jezebel James dokonce jen tří.

A dramata? Vzpomenete si někdo na seriály K-Ville nebo Canterbury's Law? Jestli ne, nevadí. Pokus o seriál z prostředí Katrinou zničeného New Orleans totiž vydržel pouhopouhých deset epizod. Že o dva roky později HBO natočila v podstatě totožný, ale mnohem úspěšnější Treme, se ani nezmiňuji. Právničina (ironicky s Juliannou Margulies v hlavní roli) Canterbury's Law vydržela na obrazovkách epizod jen šest.

NBC

Ač v posledních několika letech bývá NBC považována za stanici, která neúspěšně a pravidelně hledá dobré seriály, v této sezóně jí bylo poměrně přáno, a to hned trojnásobně. Na podzim stanice spustila celkem 5 seriálů – a dva z nich, Chuck a Life, si vysloužili prodloužení do druhé sezóny (Chuck dokonce jako jeden z prvních seriálů roku). Navíc byl několika novinami zařazen mezi deset nejlepších seriálů roku a kolem něj se vytvořila silná fanouškovská základna, která dokonce po druhé sezóně, kdy byl seriál na zrušení, vybojovala jeho další prodloužení. Seriál Life (Na doživotí)Damianem Lewisem v hlavní roli až tak úspěšný nebyl, přesto ho NBC, i přes zkrácenou jedenáctidílnou sezónu, prodloužila.

Stanice se pokoušela i o remake seriálu The Bionic Woman z osmdesátých let. I přes poměrně slušnou sledovanost prvních několik dílů se seriál setkal s tvrdou kritikou, která seriálu vyčítala zaměření víc na akční scény a speciální efekty než na vývoj postav. Stejně tak nelibě nesli velký propad kvality po pilotním díle, což pak dali najevo i diváci a stanice musela seriál po třinácti epizodách zrušit. A to už seriál problémy měl – po osmi epizodách musel být kvůli stávce scenáristů přerušen.

Druhým seriálem, který neprošel do druhé sezóny z podzimního schématu, byl Journeyman. Sci-fi drama o novináři, který dokázal cestovat časem, jako by z oka vypadlo seriálům Early Edition a Quantum Leap. Moc ale nezaujalo a po třinácti epizodách se už nedočkalo prodloužení.

V druhé půlce sezóny stanice vysílala v timeslotu po Pohotovosti drama Lipstick Jungle. To poměrně silně zasáhla stávka scenáristů, když bylo vyrobeno jen sedm epizod. Seriálu, i když měl o něco horší výsledky než Journeyman, ale byla nadělena druhá sezóna a byl přesunut do podzimního schématu.

Ještě jedna věc v souvislosti s NBC stojí za zmínku. Na tuto sezónu se chystal šestidílný spin-off Heroes s názvem Heroes: Origins. Pak ale bylo oznámeno, že kvůli stávce scenáristů se výroba seriálu odkládá a nakonec se seriál zařadil k těm několika nechvalně známým, které byly zrušeny ještě před vysíláním pilotu.

Jak se vedlo kabelovkám?

4 kabelovkové hity:

• Breaking Bad
• iCarly
• In Treatment
• Generation Kill

Upřímně řečeno, tento rok byl na kabelovkách jeden z nejslabších. Stanice, které uvedly nejvíc přírůstků do seriálových rodin, byly HBO a (překvapivě) Cartoon Networks. Pozici největšího hitu si ale pro sebe ukradla jiná kabelovka – AMC. Ano, mluvíme o Breaking Bad.

První sezóna seriálu byla přijata poměrně pozitivně, ovšem ty další už jen nadšeně. Na metacritics čtvrtá a pátá sezóna získaly 96 a 99 bodů ze 100 a někteří kritici docela vážně mluví o nejlepším seriálu všech dob. Seriál za svou existenci zatím získal nespočet cen, mezi kterými září 5 Emmy, 9 Saturnů, 5 Satellite Awards a 4 ceny televizních kritiků. Celkem seriál získal 47 cen a 151 nominací. To všechno získal seriál, jehož první sezóna má pouhých sedm epizod (díky stávce scenáristů, která sezónu o dvě epizody zkrátila) a jehož jedna epizoda stála 3 miliony dolarů – mnohem víc než běžná epizoda seriálu na komerční televizi.

Nejvíce novinek z velkých kabelovek předvedla HBO, jenže ani to nebylo bez chyby. Drama Tell Me You Love Me bylo odepsáno po první sezóně; podle slov tvůrkyně Cynthie Mort prý stanice nebyla schopná nalézt směr, kterým by se seriál vydal v druhé sezóně. Druhým a úspěšnějším seriálem pro HBO byl In Treatment. Seriál o psychologovi se dočkal tří sezón a získal dvě ceny Emmy a jeden Zlatý glóbus. Kritika jej ale přijala velice pozitivně, na metacritics druhá a třetí sezóna dokonce překonaly osmdesátibodovou hranici. Podobně přijata byla i sedmidílná minisérie John Adams o jednom z amerických prezidentů založená na knize Davida McCullougha. Další vrchol pro stanici přišel v červnu, kdy začala vysílat minisérii Generation Kill natočenou podle knihy Evana Wrighta, novináře, který byl nasazen společně s vojenskými invazními silami do Iráku. Seriál byl nominován na jedenáct cen Emmy, z kterých získal tři a kritici o něm mluvili jako o „novinářství překovaném do umění“.

Jenže jak skvěle to šlo na HBO, tak špatně to šlo jinde. Ostatní stanice nebyly schopné nabídnout jediný skriptový seriál, a tak se do popředí dostávaly ty méně známé. Jeden z hitů překvapivě nabídla i stanice Nickelodeon – iCarly. Stanice ABC také uvedla jednu novinku, The Secret Life of the American Teenager. Ta přestože získala především negativní kritiky, byla nejsledovanější premiérou v historii stanice, co se týká diváků od 12 do 34 let.

Kdo se letos nevrátil?

Jako každý rok, i tento zmizelo ze seriálového světa několik známých Soustředíme se asi jen na několik nejznámějších, kterých v našem výběru uvízlo devět. Prvním, a jedním z nejznámějších dramat, pravděpodobně bude The 4400. Nadpřirozený seriál se na USA Network dočkal čtyř sezón a přestože byl zakončený cliffhangerem, kvůli rozpočtovým problémům stanice nemohl být obnoven.

Stejný rok, stejná stanice. USA Network se zbavila další své stálice – seriálu The Dead Zone. Seriál na motivy knihy Stephena Kinga ustanovil při své premiéře v roce 2002 rekord sledovanosti na stanici – dokud ho v roce 2004 nepřekonal právě The 4400. Seriál byl tedy zrušen po šesti sezónách – a důvod byl stejný jako u výše zmíněného souputníka.

Konce seriálu se dočkal i všeobecně oblíbený The Wire. Seriál, který je pokládán za jednu z nejlepších kriminálek všech dob a za jeden ze symbolů HBO ale během svého působení několikrát čelil nízké sledovanosti a možnosti zrušení. To nakonec přišlo až na konci páté sezóny.

Po třech sezónách také skončil dětský program ze spolupráce Islandu, Velké Británie a USA, LazyTown. Na stejný počet sezón to dotáhl další animák – Avatar: The Last Airbender.

Ze stanice NBC se rozloučily hned dvě stálice. Soap opera Passions vydržela na obrazovkách dlouhých deset let. Drama Las Vegas o strastech vedení a ochranky kasina o polovinu méně. NBC pak k těmto dvěma připojila ještě třetí zrušení – Scrubs ale zachránila stanice ABC, která seriál převzala, takže pro fanoušky se jednalo jen o přesun.

Za afroamerický Sex ve městě byl považován seriál Girlfriends, který po zrušené stanici UPN (více v dalším článku) přebrala stanice CW. V době, kdy seriál končil, to byl nejdéle vysílaný sitcom na komerční televizi. Díky množství afroamerických postav byl v USA vysoko hodnocen touto komunitou, hlavně její ženskou částí. V roce 2006 byl navíc vytvořen spin-off seriálu s názvem The Game, tentokrát už na CW, který jede dodneška.


Jak se vám tento rok líbil? Vzpomínáte na některé seriály?

Další díly seriálu
Kliknutím aktivuješ úžasnost! 
Seraphine313

Seraphine313

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře15zobraz všech 15 příspěvků
16romantik

16romantik

Ak sa nemýlim tak stávka najviac poškodila seriál 24, celú 7. sériu totiž vysielali o rok neskôr, a...
před 11 roky
Crazy-Nut*

Crazy-Nut*

No jo, stávka scénáristů, na to už by člověk úplně zapomněl :D super článek, příjdou mi čím dál tím víc...
před 11 roky
andrea168

andrea168

Diky, porad jsem patrala, kterej "dobrak" zrusil Moonlight to prvni serii - a ona to byla stavka...
před 6 roky
Další články k tématu