4. 11. 2013

Rating a sledovanost: Jak to funguje 2 - Základní pojmy

Druhý díl našich SARS článků už jde k jádru věci. Dnes se podíváme na to, co je to rating, share, DVR a klíčová skupina.

Rating a sledovanost: Jak to funguje 2 - Základní pojmy

Ve včerejším článku jsme se obecně podívali na rozdělení televizních stanic. Řekli jsme si pár informací o společnosti Nielsen, která se měřením sledovanosti zabývá. V neposlední řadě jsme si vysvětlili pojem „sweeps“. Pokud jste náhodou první díl nepostřehli, můžete jej dohnat tady.

Po nezbytném úvodu se konečně dostáváme k jádru věci. V dnešním článku se podrobně podíváme na pojmy rating, sledovanost, share a další, které s nimi souvisí.

1. žebříček noci

Už je to méně časté, ovšem stále se někde můžete setkat s tímto popisem:

„The Office“ (7,30 million viewers, #8; adults 18–49: 3.7, #T3

Pojďme si tento popis kousek po kousku probrat.

1. The Office: sledovaný seriál
2. 7,30 million viewers: celkový počet diváků při premiéře epizody
3. #8: pozice seriálu z hlediska celkové sledovanosti (porovnávají se pořady za celý večer)
4. 3.7: rating klíčové skupiny 18–49 let
5. #T3: pozice seriálu z hlediska sledovanosti lidí ve věku 18–49 let (porovnávají se pořady za celý večer) – „T“ znamená, že se seriál dělí o třetí místo (tied).

2. rating, share

Někdy je k vidění tento údaj: 4.4/8

4.4: rating
8: share

Rating a share nejsou přesné údaje o tom, kolik diváků na pořad kouká. Jsou to procenta, ne celá čísla, žádné miliony v tom nehledejte. Rating 4.4 znamená, že 4,4 % všech domácností, které vlastní televizní přijímač, má zapnutou televizi a program někdy během jeho vysílání naladí. Share 8 pak udává, že 8 % z těchto domácností (se zapnutou televizí) aktivně pořad sledovalo od začátku do konce.

Ještě ten rozdíl není úplně jasný? Rating se počítá z celkového počtu domácností, které vlastní televizní přijímač. Nezáleží na tom, jestli lidé v té domácnosti opravdu sedí před obrazovkou a koukají, nebo jestli po pěti minutách přepnou na jinou stanici. Share se potom počítá úplně stejně, jen ne z celkového počtu domácností, ale pouze z těch, které měly televizní přijímač aktivně zapnutý.

V sezóně 2010/2011 výzkum ukázal, že ve spojených státech je 115,9 milionů domácností s televizory. Rating 4.4 tedy znamená, že 4 procenta z těchto 116 milionů, tedy 4,6 milionů domácností, program během jeho vysílání zapnulo. Těchto 4,6 milionů domácností zároveň zahrnuje těch 8 procent, kteří sledovali aktivně po celou dobu epizody.

Příklad:

Máme 1000 domácností. 100 z nich má nyní zapnutou televizi na určitém programu. Rating tohoto programu je tedy 100/1000 = 10 procent.

Share se počítá pouze ze zapnutých televizí. Máme 1000 domácností. 500 z nich má zapnutou televizi a 100 z nich má naladěný jeden program. Share tohoto programu je tedy 100/500 = 20 procent.

3. klíčová skupina 18–49

Co znamená rating 5.1 adults 18–49?

5.1: rating klíčové skupiny 18–49 let

V předchozím bodě jsme si ujasnili, že rating jsou procenta, ne celá čísla. Rating 5.1 v klíčové skupině 18–49 let znamená, že přes 5 % diváků v této věkové kategorii daný program sledovalo. V sezóně 2010/2011 bylo zjištěno, že do této kategorie spadá 131 milionů lidí v USA; 5.1 procent z nich je tedy 6,7 milionů. Nebo ještě jinak, každý ratingový bod se rovná 1,31 milionu diváků.

K tomuto bodu se váže i bod č. 6, ke kterému vzápětí dojdete. Pro komerční stanice je klíčová reklama. Kupci reklamního prostoru svůj produkt primárně směřují na aktivní občany – na pracující část populace, tedy obecně lidi, kteří mají od osmnácti do padesáti let. Drtivá většina reklamy má zaujmout právě je. Proto je pro tyto společnosti nejvýznamnější rating skupiny 18–49 let. Čím vyšší rating, tím více cílových diváků a tím větší možnost ovlivnit jejich chování, jednání a volbu značky, po které u dalšího nákupu sáhnou.

Právě tím se vysvětluje, proč nás při sledování statistik sledovanosti zajímá právě rating, ne celková sledovanost. Ono není moc důležité, že na seriál kouká celkem 20 milionů diváků, když 80 % z nich jsou důchodci. Záleží jen na tom, jak vysoký je rating. Podle něj stanice dostávají peníze a tím pádem se podle něj rozhodují, co je dost výdělečné na to, aby se to na televizních obrazovkách objevilo i v nadcházející sezóně.

4. předběžná vs. finální čísla

Nielsen shromažďuje přes noc data z peoplemetrů a následující den ráno vydá předběžná čísla sledovanosti. Přepočteno na naše časové pásmo, k nám se tyto zprávy dostanou přibližně kolem šesté hodiny večer. V té době vydáváme bleskovku, kde tato předběžná čísla zmiňujeme.

Stejný den odpoledne ve tři hodiny (u nás v jedenáct v noci) Nielsen zveřejní finální národní ratingy. Jde o podobná čísla jako předtím, tato ovšem berou v úvahu různé úpravy a změny v programu a čase, především co se týče přímých přenosů. Někdy se čísla liší jen v celkové sledovanosti o pár tisíc diváků, jindy může nastat skok v klíčovém ratingu o tři desetiny.

To, jak moc se budou předběžná a finální čísla lišit, nikdy předem odhadnout nejde.

5. DVR

Zprávy z Nielsenu do svých čísel započítávají také sledování z nahrávacích zařízení, která si diváci pustí přibližně do tří hodin do rána (jejich času).

Během týdne pak vycházejí další zprávy, které se zabývají zpětným přehráváním v následujících třech (live+3) a sedmi (live+7) dnech. Pro stanice jsou důležité i tyto údaje, protože právě ony dávají najevo, kolik lidí má o daný seriál opravdu zájem a pravidelně ho sleduje.

6. úspěchy a neúspěchy

Ratingy hrají v osudu seriálu významnou roli. Nicméně nedokážou plně vystihnout pravdivý dosah daného seriálu. Jsou to pouhá čísla pro zadavatele reklamy, kteří zkoumají, kolik potenciálních klientů mají šanci získat, tedy kolik budou ochotni za reklamu zaplatit. Z tohoto hlediska nejsou vůbec důležití lidé, kteří na DVRku přetočí reklamy, sledují seriály online, stahují nelegálně, koukají na DVD a tak dále.

V roce 2008 komerční a kabelové stanice dohromady vydělaly 67,92 miliard dolarů na reklamě. Další zisky – 1,63 miliardy za online reklamu, 450 milionů za prodej DVD, 180 milionů za iTunes stažení… jsou jen drobky. Dokud se tento systém nezmění, ratingy bohužel zůstanou hlavním faktorem rozhodujícím o tom, zda seriál půjde dál, nebo skončí.


Dnešní teorii máme za sebou. Zítra se podíváme na to, jak na ratingy a sledovanost nahlížet podle dnů v týdnu a času vysílání.

Další díly seriálu
Kdo dočetl až sem, musí zaručeně likovat! 
ragelly

Eva Zálešáková

Autorka se dá charakterizovat jako stoprocentní seriálový maniak a skoro stejně závislá je i na SerialZone. Když nedejbože nekouká na seriály, vezme do ruky digitální zrcadlovku nebo se začte do amerického Elle.
Poslední komentáře26zobraz všech 26 příspěvků
Lill

Lill

Čítala som si všetky komentáre, no v tom tvojom som sa na začiatku trochu stratila a neuvedomila som...
před 11 roky
Illyria

Illyria

Ja myslim ze to maji vymyslene dobre. A jak je psano v clanku serial je reklama na reklamu. Neni to tak...
před 11 roky
Martin Maduda

Martin Maduda

Opat pekne vysvetlene
před 7 roky
Další články k tématu