Grey's Anatomy jako průvodce hudbou z 80. let
Seriál Grey's Anatomy (Chirurgové) je proslulý svým soundtrackem, jelikož hudba a její výběr je nedílnou součástí celého celku. I názvy epizod odpovídají zároveň titulu nějaké písně. Hudba je klíčem, bez kterého by mnohdy jednotlivé scény nedokázaly u diváka vzbudit tu správnou emoci. To se Chirurgům stát nemůže, jelikož tvůrkyně seriálu Shonda Rhimes ve spolupráci s vedoucí hudby Alex Patsavas moc dobře ví, po kterých titulech sáhnout.
Nyní se dámy rozhodly, že seriálový soundtrack ještě okoření a vrhly se tak na nový projekt. Ten je založen na moderních adaptacích hitů z 80. let. Rhimes a Patsavas prozradily, že do konce 10. série budou scény doprovázeny pouze těmito přezpívanými verzemi.
První ochutnávky se diváci dočkali 27. února při premiéře 13. dílu 10. série, kdy měli možnost slyšet adaptaci písničky Total Eclipse of the Heart od skupiny Sleeping at Last (orig. Bonnie Tyler). O týden později následovaly moderní verze písní Don't You Forget About Me od The Wind & The Wave (orig. Simple Minds), All Through the Night od Sleeping at Last (orig. Cyndi Lauper), Man in the Mirror od J2 feat. Cameron the Public (orig. Michael Jackson) a Don't You Want Me od Young Summer (orig. The Human League).
„Shonda tento nápad dostala někdy na podzim, a tak jsme se začaly bavit o písničkách, které by se k dějovým linkám hodily,“ sdělila Patsavas. „Začaly jsme s písněmi, u kterých chtěla vědět, zda vůbec nějaké moderní adaptace mají. Ale poté se rozhodla, že nejlepší způsob, kterým může odvyprávět příběh druhé poloviny série, je použití moderních adaptací jejích oblíbených songů z 80. let a také písní, které by podle ní uvedly příběh tím nejlepším způsobem.“
Seriál byl hudebním pódiem pro mnohé začínající umělce již dávno předtím, než se z nich staly známější hvězdy. Patří k nim například Brandi Carlile (The Story), Gomez (How We Operate), Scars on 45, Katie Herzig, The National, Feist, Mat Kearney, The Fray, Rilo Kiley a spousta dalších. Carlile dokonce natočila i klip ke své písničce The Story, ve kterém jsou zahrnuty i některé z nejemotivnějších momentů seriálu. Tahle píseň byla zároveň i jedním z titulů, které přezpívali samotní herci v rámci hudební epizody.
„Zavolala jsem Alex Patsavas se svým nápadem a bála jsme se, že se jí nebude líbit. Chtěla jsem zjistit, jestli bychom dokázaly najít přezpívané písničky z 80. let. To Alex vděčím za svůj vybraný hudební vkus. Vždycky mi ukáže zásobu písniček, ze kterých si pak vyberu ty, které ve svých seriálech použiju. Já jsem nedokázala posoudit, zda je tento nápad dobrý a vhodný, ale věděla jsem, že Alex bude mít jasno,“ svěřila se Rhimes.
„Naštěstí mi Alex řekla, že si můj nápad zamilovala. Pak mě požádala o seznam písní, jejichž přezpívané verze bych chtěla slyšet. Tak jsem šla a sepsala jsem všechny písničky z osmdesátek, které jsem kdy milovala. Poté Alex udělala to, co umí nejlépe a vyhledala skupiny, které kdy tyhle písně nazpívaly. Pak mi poslala soubor, kde byla zhruba od pěti interpretů nazpívaná jedna a ta samá písnička od Whitney Houston, a já skákala radostí. Rázem se z toho stala nejzábavnější část mé práce.“
Projekt odstartoval druhým coverem písničky Total Eclipse of the Heart. Tato volba byla záměrná, jelikož spojovala první a druhou polovinu série. Ve 12. díle totiž zazněla písnička také, jednalo se však o verzi od Jill Andrews.
„Začali jsme zlehka, v první epizodě jsme představili jen jednu skladbu a poté jsme jich přidávali více,“ prozradila Rhimes. Také si nemohla vynachválit verze písniček Time After Time od The Wind & The Wave (orig. Cyndi Lauper), která zazněla v 15. díle, a How Will I Know od Sama Smitha (orig. Whitney Houston). Ta bude hrát během 16. dílu.
„Tohle je jen pár příkladů, ale upřímně, každá z těchto písní je skvost. Alex Patsavas je jako má pohádková víla kmotřička, která mi tyto hudební možnosti odkrývá,“ pěla chválu Rhimes.
Poté, co si Rhimes vybrala své oblíbené songy z 80. let, obvolala Patsavas (která vlastní produkční společnost) manažery, nahrávací společnosti a vydavatele, aby zjistila, co kdo nabízí. „Dostaly se k nám stovky ukázek,“ rozplývá se Patsavas a dodává, že i někteří ze stálých interpretů seriálu zazní mezi 40–50 songy, které budou do konce série použity. „Každá písnička do našeho děje krásně zapadla.“
„Je to opravdu mimořádné, že použijeme skladby, které diváci moc dobře znají,“ tvrdí Patsavas. „Určitě je to pro ně zajímavé, když písničku uslyší v jiné verzi. V rámci výběru písničky k určité scéně se nic nezměnilo, i nadále budeme volit skladby tak, aby byly příběhu co nejvěrnější. Rozdíl je jen v tom, že se teď soustředíme na tyto verze, což je trochu jiné, než když si vybíráme z aktuálních písní.“
Zatím ještě není jasné, zda stanice ABC vydá tyto verze z 80. let jako další soundtrack, ale Patsavas to vidí optimisticky. Čtvrté a zatím poslední album seriálu bylo vydáno v roce 2011 a stanice z něj získala jistý příjem. ABC pravidelně přidává odkazy na iTunes, kde si fanoušci mohou jednotlivé songy stáhnout. Z toho však žádný příjem nemá, ale už pouhá podpora znamená mnoho.
„Měla jsem to štěstí, že jsem na seriálu pracovala už od pilotního dílu a mám pocit, že diváky skutečně zajímá, jakou hudbu Shonda v jednotlivých scénách používá. Chová se k ní s respektem a je jejím milovníkem, proto získáváme tak silné ohlasy,“ zakončila svou výpověď Patsavas.
Co říkáte na tento nový hudební projekt? Všimli jste si nových verzí písní z osmdesátek? Je pro vás seriálová hudba důležitým elementem?