Magie čtyřek: Čeká nás další průlomová sezóna?
Tento týden nám oficiálně začala nová sezóna, sezóna 2014/15. Po prvním týdnu už můžeme začít uvažovat, jestli se opět potvrdí „pravidlo 4“.
Asi teď přemýšlíte, co že to vlastně pravidlo 4 je. Máme jednoduché vysvětlení. V uplynulých dekádách byly roky končící na „4“ v televizním průmyslu průlomové. V roce 1984 premiéroval The Cosby Show, který pozměnil celý vibe stanice NBC, stejně jako samotný žánr sitcomu.
V roce 1994 NBC opět udeřila hřebíček na hlavičku, když na televizní obrazovky uvedla Friends a ER a stala se tak nezastavitelnou hnací silou až do konce dekády. O deset let později otěže převzala ABC, která se vyzdvihla průlomovými seriály Lost a Desperate Housewives.
Mohli bychom se ale podívat ještě dál do minulosti. V roce 1964 se představily legendární seriály jako Gilligan's Island, Peyton Place nebo Bewitched. Na rocích končících čtyřkou očividně něco je. Ale proč?
Možná je to ten správný moment, kdy seriály z předchozího desetiletí ukončují své vysílání a diváci jsou připraveni na nové ikonické seriály.
„Každý zmíněný seriál z pravidla 4 nabádá k názoru, že tyto roky opravdu mají nějakou souvislost,“ tvrdí Jim McKairnes, bývalý kravaťák z CBS, který nyní pracuje na oddělení médií a komunikace na univerzitě v Temple. „Tyto tituly nejsou jen šťastná náhoda pro své stanice. Zároveň změnily samotnou televizi a možná dokonce definovaly svou dekádu, nasměrovaly nové způsoby náhledů na primetime.“
Brzy po premiéře Cosbyho byla televize zahlcena podobnými pokusy. Některé fungovaly, jiné vyhořely. „Také to nastartovalo cestu sitcomům, které se objevily o čtyři roky později. Začala to Roseanne, prostě módní seriály v hlavní roli se stand-up komikem.“
Přátelé o deset let později změnili způsob, jakým byly půlhodinové komedie psány. „Šlo o nový způsob, jakým postavy mluvily. Opravdově. Věrohodně. Nebylo nutné stavět scénu k vtípku. Ze dne na den se půlhodinovky se skupinkou v čele staly svatým grálem.“
V roce 2004 došlo s Lost a Desperate Housewives k rozvoji serializovaného konceptu. Dramata byla rozdělena do kapitol, byly vymýšleny doprovodné příběhy, které diváky stále nutily se o děj zajímat. „Akce a události byly interpretovány. Svůj vliv začala zrovna v této době projevovat dramata z kabelovek, čímž se celá hodinová forma zcela reformovala.“
Nyní máme za sebou první týden nové sezóny. Před jejím začátkem většina kritiků byla k nadcházejícím novinkám skeptická. Ale přece jen, k nové primetime revoluci postačí jeden nebo dva nové megahity. A ratingy z tohoto týdne jen potvrzují, že stát se může opravdu cokoliv.