Slyšte, slyšte: Fringe (Hranice nemožného)
Měsíc se s měsícem sešel a máme tu opět rozbor hudebního podkresu. Tentokrát si vezmeme na paškál hudbu ze seriálu Fringe, u nás známého jako Hranice nemožného, a prozradíme vám, proč si tento soundtrack pustit.
Jelikož už víme, jak takové skládání obecně probíhá, a víme, jak se dají volit nástroje, můžeme se podívat trochu blíže na fázi samotné kompozice. Ve druhém díle našeho seriálu jsme to odbyli slovy ”Skladatel se modlí, aby přišla múza”. Ale co následuje potom? Po konzultaci s režisérem, producenty a scenáristy usedá skladatel ke svému oblíbenému nástroji a tvoří. Každý autor má svůj oblíbený nástroj, ale v drtivé většině je jím klavír, který má obrovský rozsah a autor na něm dokáže zahrát opravdu cokoliv. To, co s vypětím sil autor zprvu vyplodí, je koncept. Ten je potřeba ještě několikrát předělat, než jej autor zapíše. V tuto chvíli má autor pracovní verzi leitmotivu, kterou bude dále rozpracovávat na ostatní skladby.
Následuje fáze instrumentalizace nebo orchestralizace, kdy je potřeba leitmotiv “obalit” ostatními nástroji, stejně jako dodělat ostatní skladby. V této fázi je více než kde jinde důležité držet se zadání a používat nástroje, které budou odpovídat vyznění seriálu. Použít elektrohudbu do seriálu ze středověku je například naprostá hloupost. Autor pracuje s hudebním tělesem a s jejich pomocí dává dohromady finální úpravu. Někteří nadaní autoři opět tíhnou spíše k individuální práci, kdy si vše píšou sami, a orchestralizaci tak zvládnou bez pomoci hudebního tělesa. A hudba je na světě.
Po orchestralizaci, která zabere mraky času, je potřeba hudbu nahrát. Většinou se tak děje opět s oním orchestrem, který se podílel už na instrumentalizaci. Zde orchestr nenahrává hudbu přímo k promítaným scénám, jako je tomu u filmu. Nikoliv. Orchestr nahrává v podstatě studiové album, které si pak bere na starosti zvukař a střihač a scény s hudbou párují. Důležitým krokem je ale konzultace s autory pořadu. Dobré je mezi všemi fázemi vždy mezikroky konzultovat a donutit tvůrce seriálu si prozatímní verzi poslechnout a vyjádřit se k ní, aby se nestávalo to, na co doplatili právě autoři hudby k Fringe.
A teď již k seriálu.
Z dalších sérií zmiňme třeba “Newton's Last Mission”
vycházející z houslových balad nebo třeba “Take It To The Tank”
podkreslující tajemnou atmosféru třetí série.
Pod touto skvělou tajemnou atmosférickou hudbou jsou podepsána hlavně dvě
jména, Michael Giacchino a Chris Tilton. Toto duo spolu tvoří už hezkou
řádku let a stojí za řadou veleúspěšných projektů. Zajímavostí je,
že většinu z nich tvoří hlavně díla z dílny J.J. Abramse. Většinou
bývá zvykem, že se soundtrack z důvodu celistvosti a ucelenosti tvoří pod
taktovkou jen jednoho autora. Zde je tomu ale jinak a mimo znělku, kterou
složil sám J.J. Abrams, se na hudbě podíleli hned tři autoři. Byli to
právě Michael Giacchino a Chris Tilton, kterým ještě do jisté míry
asistoval Chad Seiter. Michael je považován za autora myšlenky, autora
leitmotivu a skladatele hudby první poloviny první série, přičemž Chris to
po něm převzal, jeho myšlenky rozpracoval a skládal hudbu ke zbytku
seriálu. Co se týče ocenění, musíme se spokojit s tím, že je tato hudba
výborná na poslech (k učení jako dělaná – nenásilnost, nevtíravost a
úžasný stimul jednotlivých skladeb opravdu pomáhají), ale oceněními
zrovna neoplývá. Ač byl seriál nominovaný na několik cen za úpravu zvuku,
za hudbu samotnou nikoliv. To ale na její kráse nic neubírá.
V odkazu jsme pro vás připravili playlist první série, kde tvořilo duo se
Seiterem pohromadě. Jak už víte, hudba pro další série nikdy nebývá
zcela odlišná, a zde tomu není jinak. Chris Tilton většinu skladeb přejal,
upravil a použil jako vzorný žák svého mentora.
Chris Tilton (* 9. 6. 1979) – Dá se říct, že kam se hne Giacchino, tam se hne Tilton. Řada projektů nese vždy tato dvě jména společně, obzvláště ty Abramsovy. Giachino je mu jakýmsi mentorem a sám Tilton sólově tvoří (zatím) jen velice stroze. Ze sólových projektů jmenujme hlavně počítačové hry ze série Assasin’s Creed nebo SimCity.
Zde si můžete poslechnout delší verzi úvodní znělky seriálu:
lukascoolarik: Původní soundtrack k seriálu Fringe bych zhodnotil jako nápaditý, místy energický a celkově poutavý. Nejvíce mě oslovily skladby Logan's Run a hlavně pak The Bishop Of Essex County. Obecně na mě působí zajímavým dojmem a skoro až nutí se na ten Fringe podívat.
Winnie 2.0: V podstatě mě stačilo slyšet první píseň ze soundtracku, tedy znělku. Líbila se mi už od počátku seriálu a až do posledního dílu se mi líbit nepřestala. Hlavně se mi v ní líbí zvuk připomínající rolničky, je to takové neobvyklé. Ostatní skladby nejsou špatné, ale tato to u mě vyhrává.
ševča: Možná je to způsobeno tím, že jsem seriál neviděla, nemám tím pádem na hudbu žádné citové vazby díky momentům, kdy se objevila, ale moc nadšená jsem nebyla. Jednotlivé skladby jsou si velmi podobné. Na jednu stranu je to dobře. Hudba se má vázat k určitému seriálu a okamžitě znít povědomě, když se ve scéně objeví. Mělo by jít hned poznat, že k sobě patří. V tomto případě však autor zašel trošku moc daleko. Nebýt odmlk na začátku a konci každé nahrávky, občas si ani nevšimnu, že jde o dvě různé skladby. Nemusel zrovna moc experimentovat a na jeden soundtrack naflákat každý žánr, na který si vzpomene, ale trošku se odvázat mohl. Tohle je opravdu všechno na jedno brdo. A popravdě mi hudebně ani moc nesedí. Některé části jsou nevýrazné, jinde je to jako remix soundtracku jednoho z těch starých amerických hororů ze 70. či 80. let, možná snad i Columba. To opravdu není můj žánr. Soundtrack bych tedy pro svou vlastní zábavu určitě neposlouchala.
Mám-li být ale fér, nemohu nezmínit ještě toto. O seriálu toho moc nevím, snad jen, že je to jakási moderní verze Akt X. Z toho se dá usuzovat, i když tedy hádám, že k seriálu sedí moc dobře. Je to hudba, při jejímž poslechu se mi tento žánr vybaví. Takže z tohohle pohledu skladatel určitě zabodoval. Nejlepší písní je dle mého názoru Transfusion Triumph, která ze soundtracku trochu vyčnívá. Zatímco všechno ostatní by mohlo být použito v jekékoliv honičce či bojové scéně, tato skladba je jednoznačně určená pro nějaký srdcelámající moment, u kterého, snad i díky této melodii, ukápne slzička i tomu největšímu drsňákovi. Navíc se trochu od ostatních liší, takže je to příjemná změnaky, což jenom umocňuje atmosféru.Obdivujete na seriálu Fringe také jeho hudbu? S kterým názorem z poroty souhlasíte? Líbí se vám naše melodicky laděná série informativních článků?
- Slyšte, slyšte: Hudba v seriálech(8. 2. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Mentalist(6. 3. 2015)
- Slyšte, slyšte: Game Of Thrones (Hra o Trůny)(12. 4. 2015)
- odkryj další díly seriálu
- Slyšte, slyšte: Fringe (Hranice nemožného)(právě čteš)
- Slyšte, slyšte: The Simpsons (Simpsonovi)(17. 6. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Last Ship(9. 7. 2015)
- Slyšte, Slyšte: Pokémon(13. 8. 2015)
- Slyšte, slyšte: Fargo(18. 9. 2015)
- Slyšte, slyšte: American Horror Story(11. 10. 2015)
- Slyšte, slyšte: Nejvýznamnější mise NASA(22. 11. 2015)
- Slyšte, slyšte: Firefly(20. 12. 2015)
- Slyšte, slyšte: Vikings(29. 1. 2016)
- Slyšte, slyšte: The X Files(21. 2. 2016)
- Slyšte, slyšte: Bylo nás pět(20. 3. 2016)
- Slyšte, slyšte: Daredevil(17. 4. 2016)
- Slyšte, slyšte: Sons of Anarchy(13. 6. 2016)
- Slyšte, slyšte: Penny Dreadful(21. 7. 2016)
- Slyšte, slyšte: Futurama(18. 8. 2016)
- Slyšte, slyšte: Banshee(11. 10. 2016)
- Slyšte, slyšte: Castle(21. 11. 2016)
- Slyšte, slyšte: The Leftovers(15. 12. 2016)
- Slyšte, slyšte: Person of Interest(15. 1. 2017)
- Slyšte, slyšte: Black Sails(10. 2. 2017)
- Slyšte, slyšte: Stranger Things(24. 3. 2017)
- Slyšte, slyšte: House M.D.(14. 4. 2017)
- Slyšte, slyšte: Grey's Anatomy (Chirurgové)(8. 5. 2017)
- Slyšte, slyšte: Westworld(18. 6. 2017)
- Slyšte, slyšte: Supernatural (Lovci duchů)(10. 8. 2017)
- Slyšte, slyšte: Friends (Přátelé)(2. 10. 2017)
- Slyšte, slyšte: Doctor Who (Pán času)(19. 11. 2017)
- Slyšte, slyšte: The Walking Dead (Živí mrtví)(15. 12. 2017)
- Slyšte, slyšte: Xena: Warrior Princess (Xena)(23. 1. 2018)
- Slyšte, slyšte: Narcos(21. 2. 2018)
- Slyšte, slyšte: Carnivàle(22. 3. 2018)
- Slyšte, slyšte: Unbreakable Kimmy Schmidt(14. 4. 2018)
- Slyšte, slyšte: Cold Case (Odložené případy)(11. 6. 2018)
- Slyšte, slyšte: MacGyver(18. 8. 2018)
- Slyšte, slyšte: Torchwood(21. 10. 2018)
- Slyšte, slyšte: True Detective (Temný případ)(25. 11. 2018)
- Slyšte, slyšte: A Discovery Of Witches (Čas čarodějnic)(15. 12. 2018)