Vzpomínáme: CSI (2000-2015)
Všechno jednou končí. Letos tento osud potkal i seriálového matadora a nestárnoucí klasiku, Kriminálku Las Vegas.
Všechno jednou končí. Letos tento osud potkal i seriálového matadora a nestárnoucí klasiku, Kriminálku Las Vegas.
Úctyhodných 15 let, 336 dílů včetně dvouhodinového finále, přes 230 hodin odvysílané materie, tři spin-offy, okamžitá asociace na téma kriminálka, zajetá značka a dokonce Guinnessův rekord. To vše jsou úspěchy krimiklenotu v podobě CSI: Crime Scene Investigation (Kriminálka Las Vegas). Pojďme si seriál společně připomenout těmi nejdůležitějšími okamžiky a zajímavostmi, a pojďme společně udělat tečku za tímto fenoménem.
Jak to všechno začalo…
Píší se 90. léta minulého století (zní to divně, co?) a Anthony E. Zuiker dostává zvláštní nápad. Co takhle na televizní obrazovky dostat kriminálku a do centra dění dát ty, jejichž práce je tím nejdůležitějším při vyšetřování zločinu, ale o jejichž práci toho nikdo moc neví? Zprvu filmový scénář se dostává postupně až k Jerry Bruckheimer, králi všech producentů, a nejen těch hollywoodských. A ten je uchvácen! Jenže s nápadem nezůstávají pánové jen u filmu. Anthony cítí, že kriminálka vydá za víc. Rozhodnou se proto společně oslovit studio Touchstone Pictures s novým konceptem seriálu. To pak osloví tři tehdy největší televizní stanice, ABC, NBC a Fox. Leč bezúspěšně. Nicméně vtom přichází zvrat v podobě stanice CBS, která se rozhodne dát seriálu šanci a natočit pilot v Williamem Petersenem v hlavní roli. Po pilotu už jde všechno hrozně rychle. Televize nečeká ani na ohlasy kritiků, ani na ohlasy diváků a hned po zhlédnutí pilotu objedná plnohodnotnou sérii, neboť ve značce CSI cítí obrovský potenciál. Tu pak nasadí do pátečního programu po tehdy hodně oblíbeném dramatu The Fugitive (Uprchlík), které mělo seriálu zajistit tu vůbec nejlepší startovní pozici a kupu diváků. Jak se ale v průběhu již první řady začne ukazovat, CSI je tahoun. Takový, že má větší sledovanost než jeho předskokan. Bylo jasné, že CBS trefila jackpot a má v rukách klenot všech klenotů.
CSI pod lupou
První řada na CBS začala v pátek 6. října 2000 se starou dobrou partou z noční směny ve složení Gil Grissom (William Petersen), zapálený kriminalista a etnomolog, Catherine Willowsová (Marg Helgenberger), Nick Stokes (George Eads), jehož postava původně ani neměla být postavou hlavní, nýbrž jen epizodní, Warrick Brown (Gary Dourdan), Greg Sanders (Eric Szmanda), který měl být naopak postavou hlavní, ale tou se stal až v průběhu času, patolog dr. Al Robbins (Robert David Hall) a jeho věrný pomocník David Phillips (David Berman) a kapitán Jim Brass (Paul Guilfoyle). Nováčkem mezi všemi se počínaje druhým dílem stala Sara Sidleová (Jorja Fox), která ihned nahradila postavu Holly Gribbsové (Chandra West). Tu museli tvůrci na nátlak diváků a vedení televize okamžitě ze seriálu vyřadit. Nelíbila se. V první řadě se nám taky představil Conrad Ecklie (Marc Vann) jako vedoucí policejního oddělení (později i šerif) a jedna z nejznámějších vedlejších postav. Všichni společně museli vyšetřovat případy z prostředí povětšinou nočního Las Vegas a místních kasin. Exteriéry se pro potřeby seriálu točily všude možně. Interiéry laboratoří pak vznikaly v Santa Claritě v Kalifornii, konkrétně ve středisku Rye Canyon, odkud se pak s dalšími sériemi laboratoř přesunula do filmových studií v Santa Claritě.
Později se v seriálu objevili další celkem významné postavy jako Lady Heather Kessler (Melinda Clarke), majitelka místního nevěstince a mistryně sado maso terapií, Sam Braun (Scott Wilson) coby majitel kasin, mafián a otec Catherine, Henry Andrews (Jon Wellner) jako výborný analytik a kriminalista, který měl ke konci seriálu už nakročeno do terénu, policista Mitchell (Larry Mitchell), Wendy Simms (Liz Vassey) jako zprvu stážistka, ale později důležitá členka týmu analytiků, která navíc dokázala zamotat hlavu Hodgesovi, nebo Archie Johnson (Archie Kao), technik přes audio a video a mistr v zoomování.
S postupem času se pak obměňovalo i obsazení hlavních postav. S odchodem Grissoma v deváté sérii na jeho místo povýšila Catherine a do seriálu zavítal Dr. Raymond Langston v podání oscarového herce Laurence Fishburna. Dvanáctá řada pak opět Catherine degradovala z místa vedoucího oddělení, a na její místo tvůrci přivedli DBho Russella (Ted Danson). Catherine pak epizodou Willows in the Wind (Catherinina dobrodružství) seriál opustila po dojemném loučení se všemi kolegy a členy a kriminální laboratoře. Opomenout nesmíme ale ani Davida Hodgese (Wallace Langham), který od třetí série, kde začínal jako analytik v laboratoři stále stoupal výš a výš, až se z něj stal kriminalista, Morgan Brodyovou (Elisabeth Harnois), dceru Conrada Ecklieho, která přišla do seriálu jako kriminalistka s Russellem, či Julii Finlayovou (Elisabeth Shue), která v polovině dvanácté řady taktéž doplnila tým kriminalistů v návaznosti na odchod Catherine, nicméně její osud dopadl mnohem dramatičtěji.
Během let vysílání se diváci mohli dočkat nepřeberného množství případů, kde se vyšetřovalo snad úplně všechno. A rozepisovat to tady dopodrobna by vydalo na tisíce řádků. Viděli jsme zločiny od vražd přes znásilnění a loupeže až po nešťastné náhody. A nouze nebyla ani o bizarní případy. Během let jsme tak viděli například několik pohřbení zaživa (které si ve dvojepizodě Grave Danger (Oběma nohama v hrobě) na konci páté řady střihnul i Nick Stokes), vyšetřování uvnitř letadla, bezpočet vražd, které se tvářily jako sebevraždy, vyšetřování smrti potápěče v korunách stromů, přestřelku mezi mnichy, drogové zločiny, několik zápletek s Lady Heather či dokonce případy s UFO tématikou nebo divokou zvěří.
Na postu režiséra se za léta vysílání vystřídalo taktéž nepřeberné množství lidí. Mezi nimi i takové hvězdy jako například Paul McCrane, který stojí mimo jiné za Vykoupením z věznice Shawshank, Quentin Tarantino, strůjce Pul Fiction, či oscarový režisér William Friedkin.
Za dobu vysílání taky ušla kriminálka tři důležité milníky v podobě 100., 200. a 300. dílu. Zatímco první dvě stovky se ve výročních epizodách, tj. v epizodě Ch-Ch-Changes (Proměny) a Mascara (Maska) nijak zvlášť neoslavovaly ani epizody nikterak nevyčnívaly (a věřte, že kritici i diváci to pak dávali tvůrcům dosti sežrat), v 300. epizodě, kteréžto označení nesla epizoda Framy by Frame (Okénko po okénku), se tvůrci celkem vytáhli a do epizody zakomponovali hru pro diváky v podobě 14 odkazů na číslo 300. Schválně, kolik jste jich našli?
To nejdůležitější, co ale dělalo tuhle kriminálku kriminálkou, byli sérioví vrazi. A ty tu prostě nesmíme opomenout. Nuže…
Vrah | Alias | Herec | Poznávací znamení | Nemesis | Série |
---|---|---|---|---|---|
Paul Millander | soudce Douglas Mason | Matt O'Toole | nafingované sebevraždy, cizí otisky, zprávy | Gil Grissom | 1, 2 |
Jeffrey McKeen | zástupce šerifa | Conor O'Farrell | X | Warrick Brown | 5–9, 12, 13 |
Charlie DiMasa | Dr. Jekyll | Matt Ross | atypické chirurgické zákroky | Raymond Langston | 10 |
Ian Moone | Pavoučí muž | Daniel Browning Smith | latexový oblek, diktafon s tajemstvím oběti | X | 11 |
Nathan „Nate“ Haskell | vrah Dicka a Jane | Bill Irwin | ukrývání těl ženských obětí v rodném domě | Raymond Langston | 9, 10, 11 |
Natalie Davis | vrah miniatur | Jessica Collins | plastové miniatury místa činu* | Sara Sidle | 7, 8, 9 |
Kevin Greer | vrah s modří | Taylor Nichols | modrá barva na rukou oběti | X | 5 |
Hannah a Marlon West | sourozenci Westovi | Juliette Goglia, Douglas Smith | psychická manipulace | Sara Sidle | 6, 8 |
Paul Winthrop | Jared Briscoe, vrah z Gig Harboru | Mark-Paul Gosselaar | perfektně zpracované místo činu | D.B. Russell | 15 |
*během sedmé řady vzniknul pro potřeby seriálu model Grissomovy kanceláře. Ten se pak v aukci prodal za 15.600,– $ a výtěžek putoval na konto National CASA Association, organizace sdružující a financují advokáty pro pomoc týraným a opuštěným dětí.
CSI ve znamení hvězd
Jak to u seriálů bývá, sem tam se v něm ukáže nějaká ta hvězda. A CSI nemohla samozřejmě zůstat pozadu. Za léta svého vysílání jich ve svých řadách vystřídala hned několik. Třeba zpěvák kapely The Who, která se postarala o znělku seriálu, Roger Daltrey, se objevil v sedmé řadě v epizodě Living Legend (Živoucí legenda). A u hudby klidně zůstaňme. Hodně z vás si jistě všimlo Ozzyho Osbourna na konci třináctky Skin in the Game (Ve vlastním zájmu), kapely The Wallflowers v epizodě The Accused Is Entitled (Nárok obviněných), Johna Mayera na začátku sedmičky ve dvojepce Built To Kill (Stavba na zabití) nebo rapera Akona v Poppin' Tags (Černý výlep). Během vysílání navíc řada dalších skvělých a profláknutých kapel hostovala na pozici hudebních skladatelů pro soundtrack seriálu. Mezi nimi třeba i Linkin Park, Radiohead nebo Nine Inch Nails.
Z dalších hvězd zmiňme třeba Justina Biebera, jehož osud coby seriálového maniaka Jasona McCanna byl zpečetěn v epizodě Targets of Obsession (Po čem kdo touží), a která vyvolala u diváků, resp. divaček, dosti nevlídné reakce, a sám Jerry Bruckheimer pak dostával několik následujících týdnů zprávy, dopisy i maily ohledně toho, jak si vůbec mohla televize něco takového dolovit. Ale zpět ke hvězdám. Dále jsme v kriminálce viděli třeba Erica Robertse coby Daniela Larsona v posledních třech řadách seriálu, Dakotu Fanning – Blood Drops (Pokrevní pouta), Jeremyho Rennera – Alter Boys (Krev nevinných), Jennette McCurdy z iCarly – Cats in the Cradle (Kočičinec), Johna Krasinského – „Who Shot Sherlock (Kdo zastřelil Sherlocka):“https://www.serialzone.cz/serial/kriminalka-las-vegas/epizody/kdo-zastrelil-sherlocka/, Kat Graham – Poppin' Tags (Černý výlep), Michaela Trevina – Turn, turn, turn (Dál, dál, dál), Taylor Swift – Turn, turn, turn (Dál, dál, dál), Jasona Segela po čas páté série jako laboranta Neila Jansena (Mimochodem, proslýchalo se, že to on bude další z hlavních postav. Nicméně na tu pak povýšil Eric Szmanda), Crystal Reed – Lost and Found (Ztráty a nálezy), Bellu Thorne – The Book of Shadows (Kniha stínů), Joey King – Living Doll (Panenka jako živá) a Woulda, Coulda, Shoulda (Kdyby, třeba, možná), Amandu Seyfried – Rashomama (Rašomáma) anebo Katherine McNamara – Long Road Home (Domů cesta dlouhá) či Katie Leclerc – Play Dead (Mrtvý!).
CSI se tak přidala mezi další fenomény jako třeba animák The Simpsons (Simpsonovi), kde se vystřídal bezpočet hvězd a kdo se tam neobjevil, jako by snad ani nebyl.
CSI ve znamení spinoffů
Jak bývá dalším dobrým zvykem, když se daří, je potřeba toho pořádně využít. A ve světě filmů a seriálů to platí dvojnásob. Když se nějaká značka chytí, proč se jí vzdávat? Je třeba z ní vytřískat co nejvíc. A tak není divu, že se i CSI dočkalo svého spin-offu už v roce 2002. Tehdy se nám poprvé představila CSI: Miami (Kriminálka Miami).
Píše se čtvrtek 9. května roku 2002 a stanice CBS vysílá dvaadvacátou
epizodu druhé řady CSI s názvem Cross-Jurisdictions
(Konflikt pravomocí). Jak už název napovídá, případ, který zde
kriminalisté řeší, je zavede do míst, kam jejich pravomoci už nesahají,
do míst, kde je potřeba obrátit se na partu dalších kriminalistů, do
Miami. A právě tento díl je počátečním dílem nového spin-offu
Kriminálky Miami.
V čele místních kriminalistů stojí ostřílený vyšetřovatel poručík Horatio Caine (David Caruso), kterého mají čeští fandové spjatého s výborným dabingem Jaromíra Meduny. Horatiovi po celou dobu seriálu sekundují uhrančivá blondýnka Calleigh Duquesnová (Emily Procter) a Eric Delko (Adam Rodriguez), kriminalista s kubánskými a ruskými kořeny. I zde se zbylá sestava kriminalistů obměňovala. Jednotliví vyšetřovatelé přicházeli, odcházeli nebo umírali podle toho, jak herci měli či neměli prodloužené smlouvy a byli ochotni v seriálu dál účinkovat. Na tomto místě musíme zmínit i finále šesté řady Going Ballistic (Munice za všechny peníze), které nejednomu fanouškovi vyrazilo dech z důvodů výše uvedených. Poslední vteřiny epizody, zazní výstřel a Horatio padá k zemi. Cliffhanger největšího kalibru je na světě. Uklidnění přinesla až první epizoda sedmé řady Resurrection (Vzkříšení), kde byla odhalena pravda.
Za léta své existence se i Kriminálka Miami stala synonymem dobré kriminálky. Oproti klasické CSI ale tato kriminálka měla i své specifikum. Techniku. Diváci mnohdy až žasli, jaké technické vymoženosti se v kriminalistické laboratoři v Miami objevují. Interaktivní počítačové stoly, které mnohdy působily až směšně dokonale, toho byly vrcholem. Navíc se za dobu vysílání ustálilo jisté klišé (krom nerealistického zoomování samozřejmě), a to Horatiův postoj a jeho brýle. Nebylo dílu, kdy by si Horatio nestoupl bokem ke kameře, nepronesl nějaké moudro á la „Vypadá to, že vrah tam venku stále někde je“, nasadil si sluneční brýle a zmizel z obrazu. Efektu navíc dodávala znělka začínající výkřikem „Yeeeeeah“.
Nicméně i tak sledovanost pomalu klesala. Na konci sezóny roku 2012 proto přišlo z vedení CBS rozhodnutí, že Horatio uzavřel svůj poslední případ a po deseti letech se loučí. Nicméně ani potom CSI nezůstala sama. Měla další svůj už zaběhnutý spin-off (tedy technicky vzaty je to v podstatě spin-off Kriminálky Miami). Byla jím CSI: NY (Kriminálka New York).
Princip seriálu i způsob přivedení na scénu je v podstatě ten samý. Jak
se v roce 2002 a 2003 ukázalo, spin-offy táhnou neméně dobře jako
originální značka. A tak poté, co byla v závěru druhé řady Kriminálky
Miami odvysílána epizoda MIA/NYC
NonStop (Miami – New York Nonstop), odstartovala v následující
sezóně svou kriminalistickou činnost i mordparta z New Yorku.
Případy se namísto kasiny přecpané Las Vegas či slunné Floridy a bažin řeší v temných zákoutích New Yorku. Vše má na starosti skupina kriminalistů pod vedením vedoucího kriminalisty Maca Taylora (Gary Sinise) a detektiva Dona Flacka (Eddie Cahill). Postav se tu za dobu vysílání nevystřídalo tolik jako v CSI nebo v prvním spin-offu. Za zmínku tak stojí další hlavní postavy Danny Messer (Carmine Giovinazzo), Sheldon Hawkes (Hill Harper) a Lindsay Monroe (Anna Belknap). Poslední řady pak posílila ostřílená herečka Sela Ward, která nastoupila coby kriminalistka Jo Danville na místo na konci minulé řady rozloučivší se Stelly Bonasery (Melina Kanakaredes).
Osud Kriminálky New York začínal být zpečetěn už v roce 2012, kdy se CBS rozhodovala, který ze spin-offů slavné značky zachová. Tehdy to bohužel odnesla Kriminálka Miami. Nicméně o rok později, na konci sezóny 2013, přišlo rozhodnutí, že ani tato tou dobou již lehce podprůměrně sledovaná kriminálka už na programu nemá místo. Devět řad podle vedení stanice stačilo.
V současnosti tak zbývá už jen jediná nově začnutá odnož. CSI: Cyber.
Nejnovějším přírůstkem do rodiny CSI je v současnosti stále vysílaná
kriminálka CSI: Cyber. Ve středu dění je i zde kriminalistická laboratoř,
konkrétně v Quanticu. Tu vede zvláštní agentka FBI Avery Ryan (Patricia
Arquette). Na rozdíl od předešlých kriminálek se ale tato specializuje
na kyberzločiny, tedy zločiny, které začínají na počítači, popř. na
internetu, a jejichž následky se projevují v reálném životě.
První díl byl odvysílán v rámci CSI v díle Kitty, kde D.B Russell potřebuje pomoci s kyberzločinem v podobě podezřelé internetové seznamky a ještě podezřelejší svůdnice.
Dál není potřeba o tomto spin-offu nic rozepisovat, jelikož seriál stále ještě běží. Za zmínku stojí snad jen to, že sledovanost a ratingy nejsou tak oslnivé jako u předchozích sérií, a fanoušci seriál přijali velice rozpačitě. Pokud se bude chtít CSI: Cyber dostat tak daleko jako její předchůdci a neskončit po dvou sériích, bude muset přidat.
Společným prvkem jednotlivých seriálů CSI, který k nim již neodmyslitelně patří, je skupina „The Who“ a její mistrně hudebně provedenésingly coby znělky seriálů, konkrétně:
Seriál | Skladba | Intepret |
---|---|---|
CSI: Crime Scene Investigation | Who Are You | The Who |
CSI: Miami | Won't Get Fooled Again | |
CSI: NY | Baba O'Riley | |
CSI: Cyber | I Can See For Miles |
Nicméně další perlička. Jelikož autorská práva nejsou sranda a autorské poplatky nejsou levná záležitost, některé státy, kde se kriminálka vysílala, singly kapely jako znělku nevysílaly. Místo toho sáhly po OST seriálu, který si zakoupily spolu s licencí a ten použili do upravených verzí.
A ještě přehled všech vzájemných i jiných crossoverů
# | Začátek | Pokračování | |
---|---|---|---|
1 | CSI + CSI: Miami – Cross Jurisdictions | ||
2 | CSI: Miami + CSI: NY – MIA/NYC NonStop | ||
3 | CSI: Miami – Felony Flight | CSI: NY – Manhattan Manhunt | |
4 | CSI: Miami – Bone Voyage | CSI: NY – Hammer Down | CSI – The Lost Girls |
5 | CSI – In Vino Veritas | CSI: NY – Seth and Apep | |
6 | CSI + CSI: Cyber – Kitty | ||
7 | CSI + CSI: Cyber – The Twin Paradox | ||
8 | CSI: NY + Cold Case – Cold Reveal | ||
9 | CSI – Who and What | Without a Trace – Where and Why | |
10 | Two and Half Men – Fish in a Drawer | CSI – Two and a Half Deaths | |
11 | CSI – Theory of Everything | MythBusters – Fireball Stun Gun |
Ocenění + kritika
Už od začátku se seriál potýkal se smíšenými reakcemi jak diváků, tak kritiků na násilí a naturalistické ztvárnění míst činu či aktů jako takových. Kvůli tomu několikrát za dobu vysílání hrozil seriálu odsun do pozdějšího vysílacího času mimo prime-time (Vždyť i u nás to už od začátku šlo až po desáté…). V počátcích dokonce kritici hodnotili seriál jako absolutně nevyhovující a nežádoucí pro rodiny s dětmi (Američanům asi název Kriminálka Las Vegas nestačila…). Dokonce někteří kritici volali i po jejím zrušení a věc se dostala tak daleko, že některé epizody musela na cizí podnět přezkoumávat Federální komise pro vysílání (obdoba české Rady pro televizní a rozhlasové vysílání). Ta nicméně dospěla k závěru, že zobrazovaný obsah je v souladu s konceptem a ústřední myšlenkou seriálu, která zároveň může některé jedince od páchání zločinu odrazovat. I tak od doby rozhodnutí Komise musela CSI před své epizody přidávat varování o hrubém jazyce a brutálnímu vizuálu.
Další kritika se vyrojila z řad policie a detektivů, kteří CSI vytýkali až přehnaně nereálné možnosti a vybavení laboratoří (Ruku na srdce, proto jsme na to ale koukali, ne?), jakož i nereálné úkony kriminalistů. Honičky, přestřelky, zatýkání… to prostě u skutečných kriminalistů nečekejte. Na druhou stranu se mezi touto skupinou lidí našli i tací, kteří naopak kriminálku chválili za nové zpracování a za snahu přiblížit tuto problematiku lidem. I když druhým dechem vždy dodávali, že by veřejnosti nemuseli tvůrci představovat páchání zločinů tak podrobně, neboť jednou nebo později se najde někdo takový, koho to jednoduše řečeno inspiruje a zároveň mu i ukáže, čemu se vyhnout a na co si dát pozor. A s přibývajícím počtem epizod se prý zvětšuje pravděpodobnost spáchání dokonalého zločinu.
Co se sledovanosti týče, už první série vykazovali celkem na tehdejší dobu nadprůměrné výsledky. První řadu si podle Nielsen ratings nenechalo ujít 20.8 milionů lidí, a sledovanost stále rostla. Nejvíce lidí pak sledovalo řadu pátou, až 26.26 milionů. Pak seriál zaznamenal sérii od série lehký úbytek, až se s desátou řadou dostal pod hranici 15 milionů diváků a poslední řady se udržovaly na lehce podprůměrných 11 milionech.
Na tomto místě musíme zmínit i tzv. CSI efekt.
Kladný dopad mělo totiž uvedení CSI do programu na některá kriminalistická pracoviště po světě. Někde se dokonce přímo měnil název na Crime Scene Investigation, jinde se zase místní jednotky dočkaly až nečekaného zájmu a boomu, co se řad kriminalistů a detektivů týče. Navíc, kriminálka začala v lidech vzbuzovat představu, která platí dodnes, že práce laboratoře a testy DNA jsou něco posvátného, přes co nejede vlak. Za pár hodin mám výsledek a basta. A řada lidí na to začala spoléhat. Přitom pravda je taková, že testy trvají řádově týdny, výsledek není nijak tutový, a každý zkušenější právník umí takový důkaz rozcupovat či podrýt jeho hodnotu.
Co se cen týče, seriál sbíral v časech své největší slávy cenu za cenou. V současné době má tak na svém kontě:
- 3 ceny ASCAP (za nejlepší seriál roku 2006, 2009, 2013)
- 3 ceny ASC (za vynikající úspěchy v seriálové kinematografii roku 2005, 2006, 2009)
- 8 filmových a televizních cen BMI (za nejlepší doprovodné skladby pro rok 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008, 2009, 2013)
- cenu Cinema Audio Society (za vynikající úspěchy v oblasti úpravy zvuku pro rok 2008 – konkrétně za epizodu „Living Doll“)
- 6 cen Emmy (za výborný make-up pro rok 2002, za zvuk pro rok 2003, za kameru pro rok 2006, za mix zvuku pro rok 2007, za kameru pro rok 2010 a za speciální efekty pro rok 2010)
- cenu Environmental Media (pro rok 2011)
- cenu Genesis (pro rok 2006)
- 2 ceny Golden Reel (za nejlepší hudbu pro rok 2002 a rok 2004)
- cenu Logie (za nejlepší zahraniční seriál pro rok 2004)
- 6 cen televizního festivalu Monte-Carlo (jako nejlepší drama za rok 2006, 2007, 2008, 2010, 2011 a 2012)
- 2 ceny NAACP Image (pro nejlepšího herce ve vedlejší roli Garyho Dourdana za rok 2003 a 2006)
- 4 ceny People's Choice Awards (za nejlepší drama roku 2003, 2004, 2005 a 2006)
- cenu Producers Guild of America (za rok 2001)
- cenu Satellite (za nejlepší drama roku 2003)
- 2 ceny Saturn (za nejlepší seriál roku 2004 a 2005)
- cenu Screen Actors Guild (za výborný výkon hereckého kolektivu pro rok 2005)
- 2 ceny TP de Oro (za nejlepší zahraniční seriál roku 2003 a 2004)
- cenu TV Guide (za novinku roku 2001)
- cenu TV Quick (za nejlepší mezinárodně vysílaný seriál roku 2006)
- 2 ceny Visual Effects Society (za nejlepší vizuální efekty ve vedlejší roli pro rok 2010 a za nejlepší kompozici reklamních materiálů v témže roce)
Na závěr zmiňme Guinnessův rekord. kterého se pod značkou CSI podařilo dosáhnout. Jednadvacátá epizoda 14. série s názvem „Kitty“, která se původně vysílala na konci dubna roku 2014 a sloužila jako back-door pilot pro nejnovější spin-off, byla o necelý rok později 4. března 2015 díky digitálnímu streamování vysílána v celkem 171 zemích celého světa. To se do té doby ještě nikomu nepodařilo. Zároveň byl na tento den nastolen „World CSI Day“, a CSI se tak přidala k dalším takovým významným seriálovým dnům jako „the Lost day“ nebo „Star Trek day“.
Poslední „nesmrtelná“ kapitola
Kriminálka se svého konce děsila už od nějaké 11. řady, kdy se o tom začalo vážněji spekulovat. Stále klesající sledovanost, která dosahovala podprůměrných hodnot, již dlouhá doba vysílání a tendence CBS zahrnout do svého programu co nejvíce novinek strašily diváky a fanoušky CSI s blížícím se koncem každé z posledních pěti řad. Nakonec dostala kriminálka objednávku jen na zkrácenou 15. řadu, která se ukázala být skutečně poslední.
Na úplný závěr se tvůrci ale rozhodli potěšit fanoušky seriálu a natočit dvouhodinové finále, ve kterém přivedou zpět co nejvíc původních postav spjatých s CSI. V závěrečném filmu coby finále seriálu se tak krom současného obsazení kriminalistické laboratoře objevili i Gil Grissom, Catherine Willows nebo kapitán Jim Brass, matadoři celého seriálu. Seriál se tak v podstatě vrátil ke svým kořenům a na samý začátek své existence. Finále, které nese název Immortality tedy Nesmrtelnost se začalo natáčet 29. července, jak prozradil na twitteru sám tvůrce a producent Anthony E. Zuiker, a bylo odvysíláno před pár dny, v neděli 27. září. Seriál se dočkal velmi důstojného ukončení. A jak že se seriál rozloučil?
Všechno začíná nevinným záběrem na Saru, která vyplňuje přihlášku na post vedoucího kriminální laboratoře, a na Jima, který je toho času šéfem ochranky v kasinu Eclipse. Vtom do kasina přichází bombový atentátník, který odpálí sám sebe uprostřed davu. Jelikož takové případy spadají pod pravomoc FBI, na místo činu je krom celého týmu kriminalistů povolána i Catherine jako zvláštní agentka FBI. Jenže to má háček. Catherine je vlastníkem kasina Eclipse, a tak může jít o střet zájmů… I tak se Catherine spolu se všemi ostatními pouští do vyšetřování jednoho z nejzapletenějších případů ve Vegas. Aby toho nebylo málo, s dalším podobným bombovým útokem se ukáže, že útočníky někdo ovládá a manipuluje s nimi přes sluchátko. A kdo? Všechno ukazuje na Lady Heather. A tak je potřeba povolat toho, kdo ji zná ze všech nejlíp, Grissoma, který z laboratoře odešel, aby se věnoval ochraně oceánů a jejich fauně. Ten ale od začátku prosazuje teorii, že Heather za nic nemůže. Postupně pravda vychází na povrch a jeho teorie se potvrzuje. Za vším totiž stojí jeden z pacientů Lady Heather, který vinil Grissoma z toho, že si získal její srdce. Vše končí Grissomovým poděkováním Lady Heather za to, že v něm probudila city, Sařiným jmenováním do funkce vedoucího kanceláře, představením Catherininy dcery, která je teď kriminalistkou první úrovně, a která se na začátku střetla s Grissomem na chodbě laborky (mimochodem krásný odkaz na první díl s onou krví a kobylkou v čokoládě…), a společným odjezdem Sary a Grissoma na lodi do západu Slunce.
CSI se rozloučilo velmi důstojně. Patnáct let z této kriminálky udělalo kultovní seriál. O to těžší je jeho ztráta. Takže díky a snad někdy na shledanou…
- Vzpomínáme: Misfits (2009-2013)(12. 12. 2013)
- Vzpomínáme: Nikita (2010-2013)(28. 12. 2013)
- Vzpomínáme: Psych (2006-2014)(27. 3. 2014)
- odkryj další díly seriálu
- Vzpomínáme: How I Met Your Mother (2005-2014)(1. 4. 2014)
- Vzpomínáme: Raising Hope (2010-2014)(6. 4. 2014)
- Vzpomínáme: Warehouse 13 (2009-2014)(20. 5. 2014)
- Vzpomínáme: Californication (2007-2014)(30. 6. 2014)
- Vzpomínáme: Wilfred (2011-2014)(14. 8. 2014)
- Vzpomínáme: True Blood (2008-2014)(25. 8. 2014)
- Vzpomínáme: Boardwalk Empire (2010-2014)(27. 10. 2014)
- Vzpomínáme: Sons of Anarchy (2008-2014)(10. 12. 2014)
- Vzpomínáme: The Newsroom (2012-2014)(15. 12. 2014)
- Vzpomínáme: White Collar (2009-2014)(19. 12. 2014)
- Vzpomínáme: Anger Management (2012-2014)(23. 12. 2014)
- Vzpomínáme: Parenthood (2010-2015)(30. 1. 2015)
- Vzpomínáme: The Mentalist (2008-2015)(19. 2. 2015)
- Vzpomínáme: Two and a Half Men (2003-2015)(20. 2. 2015)
- Vzpomínáme: Parks and Recreation (2009-2015)(25. 2. 2015)
- Vzpomínáme: Glee (2009-2015)(21. 3. 2015)
- Vzpomínáme: Cougar Town (2009-2015)(1. 4. 2015)
- Vzpomínáme: Justified (2010-2015)(15. 4. 2015)
- Vzpomínáme: Revenge (2011-2015)(11. 5. 2015)
- Vzpomínáme: Mad Men (2007-2015)(18. 5. 2015)
- Vzpomínáme: Hot in Cleveland (2010-2015)(4. 6. 2015)
- Vzpomínáme: Nurse Jackie (2009-2015)(29. 6. 2015)
- Vzpomínáme: Melissa & Joey (2010-2015)(6. 8. 2015)
- Vzpomínáme: Hannibal (2013-2015)(28. 8. 2015)
- Vzpomínáme: Falling Skies (2011-2015)(31. 8. 2015)
- Vzpomínáme: CSI (2000-2015)(právě čteš)
- Vzpomínáme: Continuum (2012-2015)(11. 10. 2015)
- Vzpomínáme: Lost Girl (2010-2015)(26. 10. 2015)
- Vzpomínáme: Person of Interest (2011-2016)(22. 6. 2016)
- Vzpomínáme: Rizzoli & Isles (2010-2016)(6. 9. 2016)
- Vzpomínáme: Bones (2005-2017)(29. 3. 2017)
- Vzpomínáme: Grimm (2011-2017)(1. 4. 2017)
- Vzpomínáme: Bates Motel (2013-2017)(25. 4. 2017)
- Vzpomínáme: Pretty Little Liars (2010-2017)(28. 6. 2017)
- Vzpomínáme: The Big Bang Theory (2007-2019)(17. 5. 2019)
- Vzpomínáme: Game of Thrones (2011-2019)(21. 5. 2019)
- Vzpomínáme: How to Get Away with Murder (2014–2020)(16. 5. 2020)
- Vzpomínáme: Dark (2017-2020)(2. 7. 2020)
- Vzpomínáme: Blindspot (2015-2020)(24. 7. 2020)
- Vzpomínáme: The Rain (2018-2020)(7. 8. 2020)
- Vzpomínáme: Agents of S.H.I.E.L.D. (2013-2020)(13. 8. 2020)
- Vzpomínáme: The 100 (2014-2020)(1. 10. 2020)
- Vzpomínáme: Supernatural (2005-2020)(20. 11. 2020)
- Vzpomínáme: Vikings (2013-2020)(31. 12. 2020)
- Vzpomínáme: Chilling Adventures of Sabrina (2018–2020)(2. 1. 2021)
- Vzpomínáme: Superstore (2015–2021)(26. 3. 2021)
- Vzpomínáme: Wynonna Earp (2016-2021)(10. 4. 2021)
- Vzpomínáme: Shameless (2011-2021)(12. 4. 2021)
- Vzpomínáme: MacGyver (2016–2021)(1. 5. 2021)
- Vzpomínáme: Mom (2013–2021)(14. 5. 2021)
- Vzpomínáme: NCIS: New Orleans (2014–2021)(26. 5. 2021)
- Vzpomínáme: Last Man Standing (2011–2021)(27. 5. 2021)
- Vzpomínáme: Z Nation (2014-2018)(30. 7. 2021)
- Vzpomínáme: Once Upon a Time (2011–2018)(3. 9. 2021)
- Vzpomínáme: Lucifer (2016–2021)(2. 12. 2021)
- Vzpomínáme: Modern Family (2009–2020)(23. 12. 2021)