Slyšte, slyšte: Nejvýznamnější mise NASA
I když se jedná pro většinu z vás o neznámý seriál, soundtrack stojí za poslechnutí. Ač je krátký a obsahuje jen 6 skladeb, i tak patří mezi špičku.
Na řadě je rozbor zajímavého soundtracku. Tentokrát se podíváme na podtext dokumentární série mapující dobývání vesmíru od svých prvopočátků až po současnost. Rozebereme si seriálovou hudbu k When We Left Earth: The NASA Missions (NASA: Nejvýznamnější mise).
Předtím si ale povíme něco o vztahu hudba x dokument. Je jasné, že hudba u dokumentů či dokumentárních cyklů musí být specifická. U filmů je rolí hudby navodit emoce a vyvolat či umocnit nálady, které filmaři zamýšlejí (zářným příkladem tohoto jsou snímky Titanic – James Horner nebo Interstellar – Hans Zimmer). Bez hudby by v takových případech nebyl zážitek takový.
Jenže v případě dokumentů, jejichž smyslem je podat divákovi ucelený soubor informací, zasvětit ho do tématu či do nějaké problematiky, a předat mu objektivní informace, aby si sám udělal názor, je tato role jaksi upozaděna. Jenže ani bez hudby by to nebylo ono. Představa dokumentu, kde se bude pořád jen mluvit, mluvit a mluvit na pozadí absolutního ticha nebo šumu stromů apod. není úplně ideální. Proto hudba musí plnit jen roli vyplňující. Nesmí působit násilně, nesmí tahat pozornost na sebe, nesmí být výraznější než motivy filmové a musí zcela zapadat do celkového kontextu, aby diváka neodrazovala nebo mu neznepříjemňovala zážitek a on se mohl v klidu a plně soustředit.
Soundtrack stojí na smyčcích. Proč ne, velkolepost a okázalost tyto nástroje skvěle podtrhují a vystihují. Housle, violoncella a další strunné nástroje perfektně vytváří poklidnou (pro dokument důležitou) přesto napínavou atmosféru, do které jsou pak zasazeny osudy amerických astronautů (což opět jen podtrhuje vážnost tématiky). Melodii pak dotváří dechy v podobě tuby a trubek. To vše za přítomnosti temných tympánů, které jsou tak dobře slyšet ve skladbě Coming Home a které bravurně podkreslují happy end. Původní podoba soundtracku stavěla na ostrých trubkách, které nakonec ustoupily do pozadí, a na bicích. Jenže i tyto tóny se mistrovi zdály moc výrazné a po konzultacích bylo potřeba hudbu trochu zjemnit. Autor s více než 50členným orchestrem dokázal na pouhých šesti! skladbách vybudovat velkolepé dílo plné patriotismu, napětí, očekávání a velkoleposti. Nutno dodat, že co do patriotismu, ani Richard Blair-Oliphant si nezadá se Stevem Jablonskym coby mistrem v hudební propagandě Spojených států. Na rozdíl od něj ale Richard nekopíruje svá témata, a tak je každý kousek, ať už skladba Heroes skvěle gradující od začátku do konce a naprosto fantasticky vystihující epičnost cest do vesmíru, nebo Drowning s ostrými smyčci a dechy, úplně odlišný s jednoduchým smyčcovým lajtmotivem. Pár skladeb je rychlejších, další zase zvolní, aby divák měl prostor zpracovat vizuál, který hudba doprovází.
Soundtrack vznikal ve spolupráci s Richardovými přáteli Benjaminem Wallfischem, který působí též v oblasti filmové hudby a zde se chopil role dirigenta, a s Hilary Skewes, která dohlížela na aranžmá a na hudebníky. Na tomto trojlístku je vidět, že Richard se nebál experimentovat. I když věděl, že stojí před obrovsky náročným úkolem, obklopil se mladými talenty a vyplatilo se.
A popisovaný soundtrack
lukascoolarik: Těžko hledám slova. Původní soundtrack k NASA: When We Left The Earth mě zanechal chladným a dalo by se říct, že mě ani ničím nezaujal. Hlavně mě ničím nepřekvapil, vzhledem k tomu, že jde o záležitost s vesmírnou tematikou a já měl už před přehráním jistou představu o podobě soundtracku, v níž jsem se nezmýlil. Neříkám, že jde o dílo nekvalitní, jen mě v tomto případě soundtrack příliš nenadchl.
ševča: Hudba typická pro žánr. Klasický podkres pro momenty amerického hrdiny. Osobně mi připadá malinko neoriginální, neslyším nic, čím by se odlišovala od jiných podobných skladeb žánru, avšak to je možná úmyslné. Je to hudba k dokumentu, má jen podkreslit fakta a naznačit pocity, které by divák měl cítit. Pokud by byla příliš dobrá, příliš výrazná, odvedla by pozornost.
phoboska: Orchestrálny soundtrack, za ktorý by sa nehanbil ani hollywoodsky blockbuster. Soundtrack mi miestami pripomínal tvorbu Steva Jablonskeho a ako milovníčka filmovej hudby som si skutočne prišla na svoje. Najväčšie plus pre mňa, bolo použitie čela a huslí, toto sú 2 moje najobľúbenejšie nástroje a v tomto soundtracku sa skvelo dopĺňali a dokreslovali napätú atmosféru. Z celého soundtracku som mala pocit veľkoleposti, pri posluchu som čakala, že sa predo mnou objaví niečo monumentálne, niečo čo zmení svet. Keď zoberieme do úvahy o čom seriál je, tak si myslím, že autor odviedol kusisko dobrej roboty a atmosféra, ktorú pomocou hudby vytvoril sa hodí k tématike seriálu.
Thierry14: Skladby jsou velice pěkně složené. Pan Richard Blair-Oliphant je složil s náležitým citem, jak je u něj známo. V soundtracku je cítit drama a vzrušení. V malé míře mi připomíná Armagedon a přiznám se, že mi z ní nabíhá husí kůže pokaždé, když ji slyším. To prolínání instrumentálních nástrojů s basovou linkou je úžasné.Znali jste tento soundtrack, či o něm slyšíte poprvé? A jak se Vám líbil?
- Slyšte, slyšte: Hudba v seriálech(8. 2. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Mentalist(6. 3. 2015)
- Slyšte, slyšte: Game Of Thrones (Hra o Trůny)(12. 4. 2015)
- odkryj další díly seriálu
- Slyšte, slyšte: Fringe (Hranice nemožného)(30. 4. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Simpsons (Simpsonovi)(17. 6. 2015)
- Slyšte, slyšte: The Last Ship(9. 7. 2015)
- Slyšte, Slyšte: Pokémon(13. 8. 2015)
- Slyšte, slyšte: Fargo(18. 9. 2015)
- Slyšte, slyšte: American Horror Story(11. 10. 2015)
- Slyšte, slyšte: Nejvýznamnější mise NASA(právě čteš)
- Slyšte, slyšte: Firefly(20. 12. 2015)
- Slyšte, slyšte: Vikings(29. 1. 2016)
- Slyšte, slyšte: The X Files(21. 2. 2016)
- Slyšte, slyšte: Bylo nás pět(20. 3. 2016)
- Slyšte, slyšte: Daredevil(17. 4. 2016)
- Slyšte, slyšte: Sons of Anarchy(13. 6. 2016)
- Slyšte, slyšte: Penny Dreadful(21. 7. 2016)
- Slyšte, slyšte: Futurama(18. 8. 2016)
- Slyšte, slyšte: Banshee(11. 10. 2016)
- Slyšte, slyšte: Castle(21. 11. 2016)
- Slyšte, slyšte: The Leftovers(15. 12. 2016)
- Slyšte, slyšte: Person of Interest(15. 1. 2017)
- Slyšte, slyšte: Black Sails(10. 2. 2017)
- Slyšte, slyšte: Stranger Things(24. 3. 2017)
- Slyšte, slyšte: House M.D.(14. 4. 2017)
- Slyšte, slyšte: Grey's Anatomy (Chirurgové)(8. 5. 2017)
- Slyšte, slyšte: Westworld(18. 6. 2017)
- Slyšte, slyšte: Supernatural (Lovci duchů)(10. 8. 2017)
- Slyšte, slyšte: Friends (Přátelé)(2. 10. 2017)
- Slyšte, slyšte: Doctor Who (Pán času)(19. 11. 2017)
- Slyšte, slyšte: The Walking Dead (Živí mrtví)(15. 12. 2017)
- Slyšte, slyšte: Xena: Warrior Princess (Xena)(23. 1. 2018)
- Slyšte, slyšte: Narcos(21. 2. 2018)
- Slyšte, slyšte: Carnivàle(22. 3. 2018)
- Slyšte, slyšte: Unbreakable Kimmy Schmidt(14. 4. 2018)
- Slyšte, slyšte: Cold Case (Odložené případy)(11. 6. 2018)
- Slyšte, slyšte: MacGyver(18. 8. 2018)
- Slyšte, slyšte: Torchwood(21. 10. 2018)
- Slyšte, slyšte: True Detective (Temný případ)(25. 11. 2018)
- Slyšte, slyšte: A Discovery Of Witches (Čas čarodějnic)(15. 12. 2018)