29. 1. 2016

Slyšte, slyšte: Vikings

S novým rokem začneme rozborem hudebního podtextu severských Vikingů.

Slyšte, slyšte: Vikings

Tentokrát se podíváme na soundtrack seriálu Vikings. Napřed však začneme v našem teoretickém okénku vlivy okolí a inspirací. Aby hudba ladila se zbytkem seriálu, který zapadá do jistého prostředí, je potřeba, aby s ním sdílela pokud možno co nejvíce prvků a identit. Pokud je seriál zasazen do prostředí severu a doby Vikingů, je třeba, aby tomu hudba odpovídala. Tím spíše, pokud se jedná jako v tomto případě o takovouto dobrodružnou mýtickou ságu. Čím víc se autorovi podaří hudbu těmto identitám přiblížit a čím víc jich v hudbě bude, tím bude prožitek autentičtější.

Dost je to dáno i kulturními asociacemi. Když se například řekne sever, většina má zafixováno vinou Edwarda Griega dechy, flétny a libé tóny. Do jisté míry to koresponduje i s tím, co jsme už psali o vyznění scén, napětí, akci apod. V případě, že se autorovi nepovede hudbu se seriálem a natočenou materií sladit, vzniká protichůdnost, hudba se ke scéně nehodí a její účinek je mizerný. A toho všeho se musel autor soundtracku chtě nechtě držet. Vždyť i Howard Shore na počátku století za bravurní zapracování severské hudby a irských motivů do Pána prstenů dostal hned 2 Oscary.

Vikings
autor pořadu: Michael Hirst
o čem to je: Historická sága Vikings se točí kolem Ragnara Lothbroka, zvědavého muže, který jako správný Viking hledá cestu a způsoby dobývání nových světů. Jeho okolí je podle něj totiž až příliš laxní a sází na jistotu v podobě východních zemí, kde se dá neustále plenit téměř bez odporu, a to on jako potenciální přímý potomek boha Odina nemůže trpět. Rozhodne se proto vydat opačným směrem, na západ. A s tím začíná neuvěřitelné dobrodružství.
rozbor hudby: Soundtrack první série je většinou elektronického ladění, ale najde se v něm i příměs orchestrální. Ve většině skladeb jsou slyšet bicí nástroje s výraznou tympánovou linkou a hojně se vyskytují i dechové nástroje zastoupené nejrůznějšími trubkami a flétnami či dosti specifickými nástroji jako třeba lesní či anglický roh. K navodění etnického zaměření jsou použity housle, které jsou v některých případech možná až moc tahavé, nicméně dokáží dokonale navodit dobrodružnou atmosféru dávného severu. Vzhledem na zaměření seriálu jsou bicí, trubky a rohy perfektní volbou, dodávají celému soundtracku nádech mystična a velkoleposti, ale také temna a strachu. Jednotlivé skladby neznějí jako něco, co se běžně skládá pro seriály s touto tématikou, ale spíše by se hodily do hororu. V takovém American Horror Story by se třeba tento soundtrack též skvěle vyjímal.

Soundtrack druhé série je bohužel povětšinou jen obšlehnutý z první, i když Trevor Morris tentokrát využil spíše rockovou notu smíchanou s občasnými vokály, houslemi a basou. Působí méně temně a je z něj cítit více optimizmu. Zároveň ale působí i víc agresivně. To je způsobeno zejména rychlejším tempem a v některých případech přílišným tlačením na jednotlivé nástroje, což ovšem taky není na škodu a má to vzhledem k ději určitě své opodstatnění. I v druhé sérii se vyskytují skladby, které jsou dosti temné, ale jsou více promíchané s etnicky laděnými, a tudíž je soundtrack více vyvážený. Navíc musíme u druhé řady seriálu zmínit pomoc norského hudebního projektu „Wardruna“, který díky svému zaměření dodal soundtracku něco málo na tajemnu a spiritualistice a pomohl Morrisovi se zpracováním oněch severských motivů.

Soundtrack třetí série je taktéž jako při druhé sérii směsí elektra, rocku, etnické hudby a orchestrálních prvků. Působí ale ještě více ponurým dojmem. Krom toho ale přináší nové nástroje, jako například australský dechový instrument didgeridoo, což vzhledem k prostředí seriálu působí dost komicky. Opakující se skladby s mírným vylepšením jsou čerstvým závanem mezi dosavadními skladbami a vnáší nový, modernější nádech, ale stále si udržují typický nádech mystična a temna jenž, spojuje všechny tři série.

Závěrem, nejedná se o soundtrack, jenž by se dal slyšet v každém seriálu. Tenhle dokáže navodit absolutní temno v duši s občasnými záblesky jasna. Pocit jasna je docílen zejména pomocí panovy flétny, která stojí za zvukem, jenž se pomalu rozlévá na konci některých skladeb, zejména v první sérii.
tvůrce hudby: Trevor Morris (* 25. května 1970) – Kanadský skladatel, který se specializuje zejména na orchestrální a elektronickou hudbu. Složil hudbu k seriálům The Tudors (Tudorovci), The Pillars of the Earth (Pilíře Země) a dalším historickým ságám jako The Borgias (Borgiové) nebo Reign (Království). Dále zmiňme i spolupráci na dramatech Dracula (Drákula) a Body of Proof (Tělo jako důkaz). Za svou oddanou práci byl několikrát nominován na cenu Emmy. Krom zaměření na seriálovou hudbu se věnuje i filmové tvorbě a má za sebou i několik orchestrací pro videohry.


A hudba z první řady, kterou jsou následující série inspirovány:
Vyjádření poroty

phoboska: Keďže seriál nesledujem, tak som nevedela, čo mám od hudby čakať, púšťala som si ju s malou dušičkou a myslela som si, že prevažnú časť budú zastávať orchestrálné, niečo na štýl Steva Jablonského, Hansa Zimmera atd., ale to čo prišlo ma veľmi prekvapilo a to pozitívne, ale aj negatívne. Trevor Morris nám dávkuje skladby, ktoré by sa dali deliť od temných po ešte temnejšie, sprevádzané obšasným výbuchom heroizmu až po tie elektronické, ktoré pripomínajú tvorbu Bjork. Ponuré skladby boli zo začiatku veľmi príjemné na posluch, ale s pribúdajucimi skladbami sa stali nevýraznými a musím povedať, že väčšina mi splynula dokopy. Soundtrack preto hodnotím ako vydarený, ale jednotvárny, no vo svojej kategórii nadštandardný.

ševča: Dobře povedený kompromis mezi hudbou dobovou a současnou. K seriálu taky velmi sedí. Jen na poslouchání je jí možná zbytečně moc. Osobně jsem byla chvíli nadšená, pak jsem začala mít pocit, že už jsem dlouho neslyšela něco nového, že je to pořád skoro stejné. Hlavně u soundtracku 2. řady. Ten řady 3. začal konečně po 2 hodinách toho samého originálně a velmi dobře, ze všech řad ho hodnotím nejlíp, ale pak snad autorovi zas začaly docházet nápady a zase se opakoval. Když už skládal pro každou scénu skladbu novou, mohl do každé přidat něco jedinečného, podle čehož by byla nezaměnitelná. Celkově ale spíše moc povedený.

HonZajs000: Kladně hodnotím především volbu nástrojů pro soundtrack. Provázat uceleně košaté severské motivy totiž není nic jednoduchého. Flétny, další dechy, sem tam nějaký ten smyčec a tympány pro navození napětí a dobrodružné atmosféry, tohle dát dohromady není vůbec jednoduché. Ani jeden z těch nástrojů totiž není primárně určen pro držení melodie. Respekt. Navíc do toho zamotat exotiku jako kalimbu, didgeridoo a další, to jen svědčí o hravosti a bujné fantazii autora. Za to mu nominace na cenu Emmy určitě přináleží.

Vikingové mají vskutku propracovaný soundtrack se spoustou inspirace čerpané v severských končinách. Působí taková inspirace pozitivně i na vás?

Další díly seriálu
Kliknutím aktivuješ úžasnost! 
HonZajs000

HonZajs000

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře6zobraz všech 6 příspěvků
HonZajs000

HonZajs000

Podle dostupných informací je skladatelem Trevor Morris. OST vyšlo s jeho jménem, v produkci je...
před 8 roky
HonZajs000

HonZajs000

Actually, that's not a bad idea. Nastínit si, proč je to tak přeceňovaný seriál a proč Menken kopíruje sám...
před 8 roky
RawBanana

RawBanana

Jo, s tímhle v uších se dá pohodově odreagovat :3 Rozhodně jeden z top soundtracků co se TV...
před 8 roky
Další články k tématu