20. 3. 2016

Slyšte, slyšte: Bylo nás pět

I v českých končinách se dá narazit na seriál s vynikajícím soundtrackem. Řeč je o hudbě od českého velikána Petra Hapky. Jestli chcete, tak pojďte s námi...

Slyšte, slyšte: Bylo nás pět

Tentokrát zamíříme v našem analytickém článku do našich luhů a hájů a povíme si něco o seriálu Bylo nás pět, který vyniká jak hereckým obsazením, tak hudbou. Jelikož jsme ale poprvé v Čechách, je třeba si na začátek říct něco málo o specifikách české tvorby.

I pro české hudebníky a české skladatele platí pravidla obecné kompozice, tj. volba nástrojů, rušivost a kontrasty. Nicméně v něčem se česká tvorba liší. Na rozdíl od amerických seriálů, kde jsou si témata podobná a mnohdy nejde rozeznat jedno od druhého, řada z nich je jen pomalou verzí jiného, v evropských končinách a hlavně pak v českých a slovenských vládne idea „neleitmotivu“. Témata nemají ústřední myšlenku, ústřední pojivo, které by se jimi prolínalo od začátku na konec. Některé diváky to pak vede k mylnému dojmu, že seriál či film hudbu jen přebírá. Jenže ne. Česká tvořivost, vynalézavost a přehnané ambice napomáhají tomu, že hudební skladatel touží dostat do výsledného produktu co nejvíce myšlenek a co nejvíce témat. Výsledek je sice nesourodý a na samotný poslech o trochu složitější než leitmotivem spojený soundtrack, ale stojí za to. Nehledě na to, že autorovi to dá mnohem více práce.

Dalším aspektem je pak stručnost. Témat nevzniká pro daný projekt tolik jako v zahraničí. Samozřejmě, rozpočet je nižší a lidí je na to méně. Ale hlavní důvod je ten, že český divák je ve srovnáním s americkým divákem náročnější na filmařinu a hudební stránku tu nějak odsouváme do pozadí (s čímž se řada autorů jako například Hapka nehodlali nikdy smířit). Pro seriál či film tak vzniká řádově +/- 9 témat, což je o polovinu či dokonce dvakrát méně než za hranicemi.

A právě to je případ i seriálu Bylo nás pět a tvorby pana Hapky obecně.

Bylo nás pět
autor pořadu: Karel Poláček, Karel Smyczek
o čem to je: Petr Bajza, Čeněk Jirsák, Antonín Bejval, Éda Kemlik a Pepek Zilvar z chudobince, to je slavná pětice chlapců z pera Karla Poláčka. Všichni dohromady spolu tráví čas jak ve škole, tak mimo ni, a právě tehdy spolu páchají nejrůznější nepravosti, které si dokážou maximálně užít. Ovšem pan Fajst nemá pro jejich srandičky pochopení, a tak se snaží jejich počínání překazit. Ani to ale nedokáže partu kluků odradit od dobrodružství.
rozbor hudby: Jelikož byl Petr Hapka výborný pianista, není divu, že i jeho hudba je orientovaná na tento nástroj. A tak i Bylo nás pět je založeno na výrazné piánové lince. Výraznějších strunných nástrojů se v seriálu povětšinou více nenachází. Piánu zdatně sekunduje saxofon, Hapkou druhý nejčastěji obsazovaný nástroj. Nesmíme však opomenout ani vcelku atypické nástroje pro televizní a filmovou kompozici. Jmenujme například xylofon, foukací harmoniku nebo prosté pískání. Atmosféru třicátých let, do kterých je seriál zasazen, pak krásně doplňuje trubka. Ta dokonale navozuje pocit melancholie a napětí, které v té době vládlo.

Při bližším pohledu na soundtrack zjistíme, že žádná ze skladeb není krom nástrojového obsazení podobná další. Skladby se liší vyzněním, tempem i melodikou. Jednotlivé témata právě nejsou, tak jak to běžně bývá, spojená leitmotivem.

Úvodní téma stojí na piánové lince. Ta je okořeněná rytmickou basou, xylofonem a pískáním. To má podtrhnou hravost a rozjařenost, tedy celkovou povahu jednotlivých hlavních postav, kterými jsou malí uličníci. Téma začíná napínavým xylofonovým virblem a pokračuje svěžím swingovým a rozverným pískáním, které má v divákovi navodit ty správné pocity rozvernosti a připravit ho na seriálový zážitek. Dokonalá myšlenka dokonale provedená. Jednoduché, prosté a přesto efektivní.

Naopak závěr se nese v duchu melancholického, pozvolného a smutného tématu. Zde převládá nad piánem onen saxofon (nástroj pro depresivní citové momenty) za lehkého doprovodu swingových bicích a nevýrazných a nerušivých smyčců, které si sem tam střihnou výraznější sólový part. Seriálu dává toto téma dokonalou tečku. Ze začátku možná až příliš depresivní linka se rázem mění v trochu energičtější, zmíněné smyčce a bicí ji vytáhnou vysoko a divákovi od negativních emocí na chvilku uleví. Pak se ale rázem vrací zpět. I ve smutném tématu tak je schovaná jakási jiskřička naděje. Pan Hapka se k tomu kdysi vyjadřoval právě v tomto smyslu. Říkal, že v každém negativu je vždy špetka pozitivního, špetička naděje. O tom prý celý seriál je a hudba tomu musí odpovídat.

To jsou dvě nejzapamatova­telnější témata. Mezi dalšími tématy najdeme například piánovo-saxofonovou swingovou romanci, která například hned v prvním dílu navazuje na úvodní titulky. Toto téma je voleno jako popis pohodové no stress chill atmosféry. Lehké nástroje bez složitých variací to jen podtrhují. Jelikož pan Hapka byl srdcem i duší swingař, nesmí chybět svižná bicí linka a občasné táhle tóny houslí ve vysokých tóninách, které jen mnohdy opakují part, který už předtím hrály. Za zmínku dále stojí ale i téma napínavé a vážné. Hlavně trubka, piáno a hluboké tóniny. Vážnost je na scéně. Když se to navíc doplní tak pomalou a unylou stopáží, je to bravurní. A tak toto téma slýcháme všude tam, kde se trestá, nebo tam, kde je zaděláno na malér a převládá strach a obavy. Téma je dlouhé, leč se v něm opakuje jeden celek několikrát za sebou.

Suma sumárum, pan Hapka odvedl skvělou práci. Dokázal vzít několik témat a absolutně geniálně dokázal tato pospojovat a navodit atmosféru devadesátých let. Výsledek nijak neruší, ale zároveň není nijak mdlý. Zůstane tak divákovi v paměti a ten si ho může kdykoliv vždy zpětně vybavit.
hudební skladatel: Petr Hapka (13. května 1944 – 25. listopadu 2014) – Jeden z nejvýraznějších českých skladatelů, student Oldřicha Nového a milovník žen. Za svůj život složil bezpočet vlastních hitů jako Levandulová, Kocour se schoulil na tvůj klín nebo Bude mi lehká zem, spolu s Michalem Horáčkem coby textařem složil další kvantum pro každého, kdo v pěvecké branži něco znamenal, a exceloval i na televizním a filmovém plátně. Jmenujme krom tohoto seriálu třeba filmy jako Páni kluci, Akce Bororo (za kterou sklízel obdiv celosvětově) nebo Krakonoš a lyžníci. Cenám se povětšinou úspěšně vyhýbal, a byl tak držitelem hlavně cen za zásluhy a celoživotní přínos hudbě.


Závěrečné melancholické téma seriálu:
Vyjádření poroty

Adrian ‚A.C.‘ Conor: Hneď v úvode sa musím priznať, že slovenskú a českú tvorbu nesledujem a nepočúvam takmer vôbec. Nájde sa však niekoľko výnimiek. Miniséria Bylo nás pět však patrí do tej druhej skupiny. Zvučka tohto seriálu má však veľmi milo prekvapila. Zvykol som si na zahraničné soundracky inštrumentálne alebo spievané. Na rozdiel od nich zvučka k tomuto seriálu je skôr mix. Okrem hudby v pozadí nám v popredí miesto spevu znie pískanie chlapcov. A znie to dobre. Čo sa týka celkovej hudby v seriály tak sú to takisto dobre znejúce melódie, ktoré svojim štýlom pripomínajú jazz a ak existuje nejaký soundtrack tak sú ideálne na púšťanie v kaviarňach alebo baroch. Hudba, ktorá nikoho neurazí. Pán Hapka odviedol dobrú prácu.

La.Volpe: To jsem zase jednou vrátil do dětských let a zavzpomínal na ty klidný a hlavně bezstarostný časy mého dětství, když jsem sledoval tenhle seriál. Petr Hapka jasně ukázal, proč byl mistrem své profese. Hudba okamžitě nahodí atmosféru 30. let a snaží se udržet takovou tu poklidnou a bezstarostnou náladu, jakoby nikdo netušil, jaká apokalypsa stojí za dveřmi…

lukascoolarik: Co dodat. Tuhle klasiku si při poslechu prvních pár tónů úvodní znělky vybaví snad každý, hlavně díky jednoduchosti, která tento soundtrack provází. Seriál i původní hudba jdou ruku v ruce a když si vzpomenete na jedno, ihned se vám vybaví to druhé. Dnes bych to už nenazval tím pravým pro mé uši, ale má to něco do sebe.

phoboska: Hudba k seriálu Bylo nás pět je pre mňa typická hapkovská, trochu toho a trochu tamtoho a to všetko do seba pekne zapadá. Jednotlivé skladby pekne dokresľujú atmosféru seriálu, hlavne časti z huslami a tubou boli veľmi vydarené a taktiež prítomnosť fúkacej harmoniky potešila. Aj keď nie som fanúšik trúbky, musím povedať, že Tichá noc v jej podaní bola vskutku krásna a výnimočná. Hudba je kvalitná a pohladí na duši, ako napokon všetko od pána Hapku.

Bylo nás pět jsme viděli určitě všichni a většina z nás na něj nedá dopustit. Z velké části kvůli hudbě. Patříte i vy mezi většinu? Nebo jste naopak zapřísáhlým odpůrcem seriálu a jeho hudby?

Další díly seriálu
Líbilo se? Tak nám o tom dej vědět! 
HonZajs000

HonZajs000

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře14zobraz všech 14 příspěvků
M.Gamer

M.Gamer

Jojo souhlas, super seriál i hudba. Koukám na něj znovu a znovu, když ho opakují.
před 8 roky
Fabec

Fabec

Dobře udělaný seriál, dobrá kniha, mluvené slovo které vypráví F.Filipovský. Super. Si pamatuji kdy ve třetí...
před 8 roky
007.dany

007.dany

Měl jsem krásné dětství.Miloval jsem knížku,seriál a hudbu.V dětství jsem seriál viděl několikrát a potom...
před 8 roky
Další články k tématu