22. 6. 2016

Vzpomínáme: Person of Interest (2011-2016)

Vzpomínáme: Person of Interest (2011-2016)

"Jste sledováni. Vláda má tajný systém; stroj, který vás sleduje každou hodinu a každý den. Vím to, protože jsem ho sestrojil. Navrhl jsem ho ke sledování teroristických činů, ale vidí všechno. Zločiny týkající se obyčejných lidí. Lidí jako vy.

Zločiny, které vláda pokládá za nepodstatné. Nehodlá na ně reagovat, proto jsem se rozhodl, že já budu. Ale potřeboval jsem společníka schopného zasáhnout. Pronásledují nás, ale pracujeme v utajení. Nikdy nás nenajdete. Ale pokud se objeví vaše číslo, najdeme si vás a zjistíme, jestli jste oběť, nebo pachatel."

Tímto monologem nás v lehce pozměněných podobách Harold Finch provázel celkem pěti sériemi a sto třemi epizodami kriminálního počinu Person of Interest (Lovci zločinců). Seriál americké stanice CBS si svou premiéru odbyl 22. září 2011 a svou pouť ukončil včera, tedy 21. června 2016.

Hrdinové

Příběh začíná ve chvíli, kdy je John Reese (James Caviezel) na samotném dně. Je z něj bezdomovec, jehož jedinou oporou je nejbližší láhev alkoholu, a postrádá jakýkoliv smysl života. Po incidentu v metru se seznamuje s detektivkou Joss Carterovou (Taraji P. Henson), které přijde elegantní způsob jeho boje velmi podezřelý. Než však stihne jakkoliv zakročit nebo zjistit jeho identitu, Reese zmizí. V tu chvíli přichází na scénu Harold Finch (Michael Emerson), který mu sdělí, že mu přišel poskytnout nový smysl života.

Finch mu odhalí existenci svého vynálezu, který přezdívá jednoduše Stroj. Ten sestrojil jako reakci na události z 11. září, aby byli američtí občané pod dohledem a podobnému útoku se tak mohlo předejít. Stroj dokáže zpracovat informace takovým způsobem, že se mu daří předpovědět většinu zločinů dřív, než k nim dojde. Jenže vláda se rozhodla seznam osob, které Stroj generoval, filtrovat tak, aby byly autority informovány jen o podstatných zločinech. To se Finchovi nelíbilo a jeho kolegovi Nathanu Ingramovi také ne, proto Ingram vytvořil zadní vrátka. Díky nim získává čísla sociálního zabezpečí právě od těch, které vláda považuje za nepodstatné, jenže háček je v tom, že při tomto způsobu nedokáže odhadnout, zda číslo patří oběti, či pachateli.

Sám však na tento proces, kdy musí zjistit, kdo je v dané situaci kdo, nestačí. V tu chvíli nastupuje Reese. Ten má jakožto bývalý voják a tajný agent specifické zkušenosti a výcvik, díky nimž je schopen včas a efektivně zasáhnout. Reese se nejprve zdráhá a chce pokračovat ve svém zaběhlém životě, po prvním případu si však uvědomí, že možná našel nový a lepší způsob, jak naložit s tím, co mu bylo dáno. Aby infiltroval i policii a měl tak přístup, rekrutuje zkorumpovaného policistu jménem Lionel Fusco (Kevin Chapman), který mu má pod pohrůžkou udání pomáhat vše včas vyřešit. V patách je jim však Carterová, a ta nehodlá odejít bez odpovědí.

Později se mezi hlavní postavy přidá hackerka přezdívaná Root (Amy Acker), která je se Strojem propojena a chce o něm zjistit více, a Sameen Shawová (Sarah Shahi), vládní vražedkyně, která původně pracuje pro Stroj a zabývá se tzv. relevantními čísly.

Mezi vedlejší, ale neméně důležité postavy patří Carl Elias (Enrico Colantoni), zločinecký vůdce spojený s mafií a newyorským podsvětím, dále Dominic (Winston Duke), vůdce organizace zvané Bratrstvo, John Greer (John Nolan), tajemný Brit a pozdější správce konkurenční umělé inteligence, Alonzo Quinn (Clarke Peters) a Patrick Simmons (Robert John Burke), dva vysoce postavení vůdci organizace HR, a v neposlední řadě Nathan Ingram (Brett Cullen), Finchův věrný kolega a přítel pracující na projektu Stroj.

Paranoia je na místě

Seriál staví na reálných základech, které začínají u teroristických útoků z 11. září 2001. Tato událost vyústila v uzavření zákona Patriot Act, který mimo jiné umožňuje autoritám snadněji se dostat k elektronickým zařízením občanů USA bez jejich svolení. To je samozřejmě hodně zjednodušené tvrzení, ale pro účely tohoto článku je dostatečné. Ve své podstatě zákon umožňuje lépe bojovat s terorismem a vládní agenturám zjednodušuje práci. PoI pak pracuje s myšlenkou, že se vláda rozhodla postavit superpočítač, který by tato data zpracovával a hodnotil, což ovšem není jen hravá fantazie tvůrců.

V roce 2013 se americká veřejnost začala o masivní sledování zajímat více než kdy předtím, o což se zasloužil bývalý zaměstnanec NSA Edward Snowden. Ten zapříčinil únik nespočtu dokumentů, které potvrdily ty nejvážnější obavy amerických občanů, a sice, že jsou skutečně sledováni. Ať už jde o odposlech telefonních hovorů či monitorování internetové aktivity, toto a mnohem více Snowden odhalil v rámci téměř dvou milionů dokumentů zveřejněných v řadě novinových plátků. Pokud vás toto lákavé téma zajímá a chcete o něm vědět více, dobře vám poslouží například tento detailní článek z anglické Wikipedie.

Stroj versus Samaritán

Zatímco o seznam relevantních čísel se starají příslušné bezpečnostní složky, irelevantní čísla dostává právě tým Stroj. Ve většině případů jsou členové týmu o nové misi a zájmové osobě informováni přes nejbližší telefon, kde je sděleno ono číslo sociálního zabezpečení vedoucí k identitě. Telefonní budky má Stroj plně pod kontrolou, a to díky Ernestu Thornhillovi. Díky epizodě Zero Day víme, že jde o alias, jenž si Stroj vytvořil, aby mohl koupit telefonní společnosti napříč New Yorkem. Thornhill kromě toho obstarává další důležitou funkčnost Stroje. Stroj se vyvinul a aby po sobě nezanechával digitální stopu, nastavil se tak, aby se vždy před půlnocí všechny „vzpomínky“ Stroje vytiskly a ze systému vymazaly. Zaměstnanci Thornhill Corporation pak vzpomínky v zašifrované podobě přepisují zpět do Stroje, aby měl s čím pracovat.

Samaritán funguje na stejné myšlence relevantních a irelevantních čísel, ale ne tak docela. Arthur Claypool, tvůrce rivalské umělé inteligence, svému vynálezu zanechal větší autonomnost a Samaritán celkově funguje jako otevřený systém. Samaritán dokáže interpretovat, co se děje kolem něj, a jednat tzv. na vlastní pěst, na rozdíl od Stroje, jenž má pod kontrolou Finch. Finch má totiž důvod, proč umělým inteligencím plně nedůvěřuje; Nathan Ingram, jeho kolega a blízký přítel, se jednou ocitl ve smrtelném nebezpečí a jeho jméno bylo Strojem vyhodnoceno jako irelevantní. Proto vznikla zadní vrátka; Finch chtěl chránit druhé a postarat se o to, aby nikdo nemusel prožít tutéž bolest jako on.

Se spuštěním Samaritána byla proto zahájena taková tichá válka; válka dvou bohů. Zatímco Finch a jeho tým věří, že lidstvo by o svém osudu, ať už jakkoliv děsivém, mělo rozhodnou samo. Tým Samaritán ovšem takovou důvěru v lidstvo nemá, proto se jeho tvůrci rozhodli, že ho nechají jednat samostatně, že do jeho činnosti nebudou zasahovat a budou mu jen věrně sloužit. A přestože bylo v seriálu několikrát ukázáno, že Samaritán není jen čiré zlo a že lidstvu i pomáhá, jeho metody jsou při nejmenším neortodoxní a nemalá část populace kvůli jeho akcím musela přijít o život. I Stroj zasahuje do životů lidí, ale míra těchto zásahů je omezena lidským faktorem v podobě Finche a spol., tudíž jej lze považovat za lepší řešení. Jenže Person of Interest se nám snaží ukázat, že nic není tak černobílé, což je jeden z mnoha důvodů, proč si seriál získal takovou fanouškovou základnu.

Vzestup a pád

Už během pilotové fáze byl o seriál obrovský zájem a podle CBS sklidil nejlepší testovací výsledky v žánru drama za posledních patnáct let; tento údaj samozřejmě pochází z roku 2011. To stanici přimělo učinit trochu riskantní krok, a sice přesunout klasiku CSI ze čtvrtečního slotu, kde seriál běžel už deset let. CSI se odstěhoval na středeční večery, čímž se uvolnil lukrativní slot právě pro Person of Interest, a stanice neměla důvod litovat. Když v září 2011 CBS odvysílala pilotní epizodu, měla skutečně důvod slavit. Lovci zločinců se představili s ratingem 3.1 a sledovanosti 13,33 milionu diváků a seriál tak ve svém časovém slotu zazářil.

Ani u kritiků Lovci nepropadli. Chváleny byly především herecké výkony dua Caviezel-Emerson, ale také originální a poutavá zápletka. I díky svému konceptu zabraňování zločinů namísto jejich tradičního řešení si seriál získal kladné ohlasy. S nástupem rozšíření příběhu o umělé inteligence ve třetí sérii přišla další vlna chvály, která pokračovala i během následující řady, kdy dostal více prostoru rival Samaritán.

PoI se vysílal ve čtvrtek ve 21:00 celkem dvě série a dařilo se mu tam. S průměrnou sledovanosti 14,34 milionu diváků za epizodu se jeho první řada stala 13. nejsledova­nějším seriálem sezóny. Ve svém druhém roce byl výsledek ještě lepší, průměr 16,07 milionu diváků stačil na 5. místo ve sledovanosti. Se třetí řadou přišel přesun na úterý ve 22:00, ani tam však Lovci nepohořeli; průměrný výsledek 14,05 milionu a 8. příčka v rámci sezóny to potvrzují. Výraznějšího poklesu se dočkala až série čtvrtá, kde průměrná sledovanost 12,22 milionu diváků způsobila pád až na 21. místo.

Právě se čtvrtou řadou přišly výraznější potíže, což je jakýmsi kontrastem ke kvalitě, která byla vyšší než kdy dřív. Především epizoda If-Then-Else sklidila velmi dobrá hodnocení, a to nejen od televizních kritiků, ale také fanoušků. Obnovení pro pátou sérii sice přišlo, objednávka byla ovšem snížena na pouhých 13 epizod. Další zklamání přišlo ve chvíli, kdy PoI nebyl umístěn v podzimním vysílacím schématu pro následující sezónu.

Nejprve byl nahlášen nástup v midseason, ale s postupem času se zdálo, že CBS o seriál ztratila zájem natolik, že poběží až v létě. Nakonec stanice učinila jakýsi kompromis a pátou a zároveň poslední řadu umístila do období, kdy se hlavní sezóna chýlí ke konci, ale ta letní zatím není v plném proudu. Aby toho nebylo málo a CBS si pojistila ještě nižší výsledky, nasadila seriál dvakrát týdně, kde se dočkával nejen nízké sledovanosti, ale také ratingů. Rating se usadil u 1.0 a sledovanost kolísala kolem šesti milionů.

Return 0

Závěrečná série měla vysoká očekávání, která se víceméně podařilo splnit. Objevilo se ale i pár epizod, které působily jen jako výplň (např. svatební šestý díl A More Perfect Union), což je u poslední řady tak dějově bohatého seriálu poměrně škoda. Naštěstí převažovaly epizody, které mnohým skoro vyrazily dech, ať už je řeč o simulovaném čtvrtém dílu 6,741 nebo desítce The Day the World Went Away, v níž se s námi rozloučili Carl Elias a Root. Nyní si shrneme to poslední, co nám seriál Person of Interest přinesl.

Následující část prozrazuje události finále celého seriálu. Pokud jste epizodu ještě neviděli, čtěte na vlastní nebezpečí.

Ani poté, co Finch spustil virus určený ke zničení Samaritána, není boj u konce. Stroj zjistí, že Samaritán nahrál svou poslední kopii na bezpečné místo, a Finch s Reesem se proto vydají na svou poslední misi, aby se nepřátelské umělé inteligence konečně zbavili. Když se však Finch pokusí virus znovu nahrát, zjistí, že Samaritánovi se podařilo odeslat komprimovanou verzi sebe sama do satelitu na oběžné dráze, odkud se bude moci vrátit na Zem v nepoškozené podobě. Stroj varuje Finche a sdělí mu, že jediná možnost na porážku Samaritána tkví v odeslání poslední kopie Stroje na onen satelit, ale osoba, která to provede, bude muset zaplatit svým životem. Na budovu, odkud tato akce bude provedena, bude seslána řízená střela. Finch se rozhodne, že v tuto chvíli už na vše bude sám. Zamkne Reese v trezoru, do nějž šli, aby ho ochránil a sebe mohl obětovat.

Boj však probíhá i na druhé frontě. Fusco a Shawová se ocitnou pod útokem agentů Samaritána, které vede Jeremy Blackwell, jenž v desáté epizodě zabil Root. Díky instrukcím od umírajícího Stroje se jim podaří uvést vůz se Strojem do pohybu, dostane se k nim ale i Blackwell. Shawová se od Stroje dozvídá, kdo připravil Root o život, ale než stihne zareagovat, Blackwell vážně zraní Fusca a uteče. Finch mezitím vyčkává na střeše budovy, kde má provést svou konečnou oběť, při čemž poslouchá, co Stroj zjistil o důležitosti a smyslu života. Jen pár minut před vysláním střely se však dozvídá, že je na špatné střeše a že ho Stroj ošálil. Spolu s Reesem.

Reese se rozhodl obětovat sám, aby zachránil Finche. Ten marně zvažuje různé možnosti, jak svého přítele zachránit, v tu chvíli mu však Stroj sdělí, co vyčetl z jednoho rozhovoru dvou policistů: „Všichni zemřou sami, ale pokud se na tebe potom vzpomíná, možná jsi vůbec nezemřel.“ Finch pochopí význam a fakt, že nemá na vybranou, a tak odejde, aby ho jeho zranění nezabilo a Reesova oběť nebyla zbytečná. Reese úspěšně nahraje kopii Stroje na satelit, kde Stroj ve finální bitvě Samaritána zničí.

O týden později se svět stále zotavuje z důsledků viru. Shawová si najde Blackwella a dokončí svou pomstu za smrt Root. Poté se setkává s Fuscem, který se úspěšně zotavuje ze svých zranění. Finch se mezitím vydal za svou dávnou snoubenkou Grace, aby jí sdělil, že je naživu. Stroj však také není pryč; nahrál svou kopii ze satelitu zpět a na počítače v podzemce. Když se Shawová prochází po městě spolu s Méďou, rozezní se jedna telefonní budka. Shawová zvedá telefon a uvědomuje si, že lov na čísla může pokračovat.


Sbohem, Person of Interest. Budeš nám moc chybět.

Další díly seriálu
Líbilo se? Tak nám o tom dej vědět! 
lukascoolarik

lukascoolarik

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře15zobraz všech 15 příspěvků
MuadDib1982

MuadDib1982

Diky za clanek i titulky.Perfektni serial, ktery si podle me udrzel kvalitu po vsech 5 serii. Na konci...
před 8 roky
Koldik

Koldik

Naozaj super clanok, pospomínal som si na niektoré veci, co som už aj zabudol. Tento seriál mi bude naozaj...
před 8 roky
andromache

andromache

Zrovna jsem finále dojela po tom, co jsem si dala maraton celé páté sezony a zklamaná rozhodně nejsem. Sice...
před 8 roky
Další články k tématu