3. 7. 2016

Nejlepší z nejlepších: CBS

Stanice CBS patří k nejstarším a největším televizím na světě. Za dobu svého působení vyprodukovala stovky seriálů, které se nesmazatelně zapsaly do srdcí fanoušků. Dnes vám představíme deset nejlepších a nejznámějších z nich.

Nejlepší z nejlepších: CBS

Stanice CBS má bohatou a vrstevnatou historii. Od začátku byla jedním z tvůrců amerického televizního trhu, i když ani jí se nevyhnula hubená léta. Své místo na slunci si musela vybojovat hlavně proti konkurenční NBC. CBS ale byla první stanicí, která uvedla na svět úspěšný sitcom – I Love Lucy je dodnes považován za průkopníka žánru a za jeden z nejslavnějších seriálů historie.

Po konci I Love Lucy CBS vládla televizním statistikám. Naprosto vytlačila NBC z první desítky ratingového závodu a namísto starého konkurenta jí vyrostl protivník nový – ABC se sice teprve rozkoukávala, ale úspěšně sázela na nové žánry. Po padesátých letech plných antologií a varietních show přišla léta šedesátá, která ovládl jeden jediný žánr – western. Tituly jako Gunsmoke, Have Gun – Will Travel a Rawhide soupeřily s Maverickem, The Riflemanem, The Real McCoys, Cheyenne a The Life and Legend of Wyatt Earp na ABC a Tales of Wells Fargo, The Restless Gun, Wagon Train a Bonanzou na NBC. Jenže v době, kdy westernový žánr plnil programy ABC i NBC, CBS už chystala novou éru – éru sitcomu. A ta ji vynesla hodně vysoko.

Následujících deset let se neslo ve znamení souboje NBC a CBS, ABC se do první desítky podívala jen občas a z ratingového závodu se na čas stáhla. Na čas… přibližně na patnáct let. CBS hnaly dopředu sitcomy, NBC pořád sázela na westerny, i když i ona hledala způsob, jak svůj program posunout dopředu. Bonanza sice byla dobrá značka, ale když ji v čele top desítky vystřídal The Andy Griffith Show, který se na ni několik let dotahoval, bylo jasné, že jediný western, který bude dlouhodobě fungovat, bude Gunsmoke od CBS. Jedničku Andyho následující rok vystřídal jeho spin-off, Gomer Pyle a do první desítky se pravidelně díval i další spin-off Andyho, Mayberry, R.F.D.

Spin-offová politika byla tehdy vůbec něco, co se uplatňovalo mnohem víc než dnes. Z hitu All in the Family, který byl nejsledovanějším seriálem celých pět let, vytvořila CBS 6 spin-offů, z nichž 4 jely déle než tři roky a byly považovány za hit! The Andy Griffith Show byl zase různě provázan s asi dvanácti dalšími seriály včetně I Love Lucy a The Dick Van Dyke Show. Provázanost a pospolitost jednotlivých seriálů byla mnohem větší než dnes a samotné seriálové hvězdy byly skutečné celebrity – už jen samotné jejich jméno v názvu seriálu bylo často zárukou sledovanosti. A že toho stanice využívaly.

Po skončení All in the Family ale zbyly CBS jen oči pro pláč. Ano, All in the Family byl hit, který byl na vrcholu. Jenže mezitím se za ním seřadila celá kavalkáda seriálů ABC, která nesázela jen na jeden žánr, ale míchala vše dohromady. A hlavně – nastartovala novou éru sitcomu – lehkého, vztahového, humorného. Začal se taky objevovat žánr, který definoval celá další desetiletí – krimi. NBC se najednou vytratila a CBS si společně s ABC začaly oplácet rány. Jednu sezónu ovládla ABC (CBS bodovala jen All in the Family a M.A.S.H.em), druhý rok všude vyhrávala CBS (a ABC držela nad vodou jen Three's Company), ale to už jsme v osmdesátých letech. Tady totiž CBS na první místo dostal jeden seriál, který pro diváky znovuobjevil jeden dávno zavržený žánr – Dallas.

Dallas v kombinaci s kriminálkami, M.A.S.H.em a sitcomy, za kterými stála známá jména, dokázal až do poloviny osmdesátých let držet CBS tam, kde si přála být. Jenže pak přišel útok ze strany, která dlouhých dvacet let paběrkovala a od dob westernu dokázala vyprodukovat jen Sanford and Son, jeden sitcom, který dlouhodobě zaujal diváky. Ano, NBC. Jako blesk z čistého nebe a v podstatě spasitel celé stanice se ukázal Bill Cosby, který na úspěch svého sitcomu navázal úspěch dalších sitcomů a vytvořil večer, jehož sláva je známá dodnes (jedním z posledních opravdu silných zástupců tohoto večera byli Friends). NBC společně s ABC téměř vytlačila CBS z první desítky (kdyby CBS neměla Murder, She Wrote a zprávy, byla by na tom ještě hůř).

Začátkem devadesátých let se ale v televizi začínají projevovat další vlivy. Jednak konstantně stoupá sledovanost zpravodajství, do popředí se dostávají i sportovní přenosy. Televizi ale pořád vládne NBC společně s ABC a CBS se velmi těžce probojovává zpět. Dlouhodobě se to daří až Touched by an Angel a Everybody Loves Raymond, ale pořád nejde o první místa. Čekání na hit ukončí až, stejně jako minule, seriál, který nejen že prorazí cestu na trhu dalším podobného ražení, on zároveň společně s pěveckými soutěžemi definuje celý nový žánr, který se stane symbolem nového tisíciletí. Řeč je, jak jinak, o Survivorovi. Ten sice na prvním místě vydržel jen jednu sezónu, už za ním se ale dral nahoru jiný nováček, kterého po Santa Clausovi a Michaelu Jacksonovi znají všichni lidé na světě – CSI.

CBS ale zároveň s novým lídrem vyrostla i konkurence. Stanice Fox, která osmnáct let okupovala příčky pod první desítkou, se najednou vyšvihla nahoru díky American Idolu a dala vědět, že se s ní musí počítat. CBS vycítila příležitost a kolem CSI vystavěla významnou část programu z podobně laděných kriminálek – Without a Trace, CSI: Miami, CSI: New York, NCIS, NCIS: LA, Criminal Minds, Cold Case, The Mentalist. Zároveň budovala vlastní komediální blok – nejvíc z něj zářil Two And a Half Men. To už ale tou dobou televizi naplno ovládaly reality show American Idol a Dancing with the Stars.

Už jsme skoro u konce našeho úvodu. Výsledek komediálního bloku na CBS známe všichni – The Big Bang Theory a jeho nadvládu nad sitcomy netřeba představovat. Společně s NCIS okupuje přední příčky ratingových tabulek. Krimi táhne víc než kdy dřív a sitcom je spíš na ústupu. Přesto dnes televize nabízejí tolik pořadů, že nikdo nepřijde zkrátka.

Název:
The Jack Benny Program
Vysílání:
28. 10. 1950 – 16. 4. 1965
Žánr:
Komedie / Sitcom
Počet sezón:
15
Ocenění:
1 nominace na Zlatý glóbus, 20 nominací na Emmy (7 výher: humorný program, režie komedie, scénář komedie, nejlepší komedie, nejlepší herec v komediální hlavní roli, nejlepší epizodní komediální scénář, nejlepší komediální herec, zpěvák, moderátor, tanečník, uvaděč, vypravěč, člen panelu, nebo kdokoliv, kdo hraje sám sebe)

Dnešní článek bude trochu více historický než ten minulý, neb velmi miluji historii a toto je ta pravá příležitost vám z ní něco zajímavého představit. Proto začínám prvním seriálem, pro který musíte cestovat až na začátek televizní éry. Na druhou stranu je to jeden z těch historických seriálů, které jsou považovány za klenot televizní tvorby a který na obrazovkách vydržel dlouhých patnáct let.

Ano, nacházíme se v televizním pravěku. Jack Benny se poprvé v rádiu objevil po boku Eda Sullivana (další legendární postavy jak rádiové, tak televizní historie) už v roce 1932 a o rok později dostal na NBC Blue vlastní rozhlasovou show. Protože tehdy uměleckou tvorbu využívaly hlavně velké firmy, pro které to byla jedna z forem reklam, dostal pořad název The Canada Dry Ginger Ale Program (Pořad sponzorovaný Kanadským suchým zázvorovým pivem). Po půl roce se ale přestěhoval na CBS, kde pokračoval v tom samém pořadu. Po dalším půl roce ale putoval zpátky, tentokrát na NBC Red. Na rádiových sítích NBC zůstal až do roku 1949, kdy se zase přesunul na CBS. Mezitím dokázal vystřídat několik sponzorů, takže jeho pořady nesly názvy jako The Chevrolet Program, The General Tire Revue, The Jell-O Program Starring Jack Benny, The Grape Nuts Flakes Program Starring Jack Benny a jako poslední pak i The Lucky Strike Program Starring Jack Benny.

Televizní debut si odbyl v roce 1949 na lokální stanici KTTV v Los Angeles, kterou později odkoupila CBS. V prvních letech se jeho seriál vysílal spíš nepravidelně, hlavně proto, že Jack Benny stále více preferoval práci v rádiu. V prvních dvou letech se vysílalo každých šest týdnů, další rok každé čtyři týdny, od roku 1954 se vysílal každý druhý týden a střídal se s jinými seriály. Pravidelnou týdenní relací se stal až v sezóne 1960/61. Televizní seriál byl v podstatě pokračováním rozhlasové show – Jack Benny hrál sám sebe, komického, domýšlivého skrblíka, který trvá na tom, že mu je 39 let. Sekunduje mu Rochester Van Jones, jeho osobní komorník a řidič. Hlavním cílem Jackových vtipů je pak Don Wilson, který show uváděl. Další sarkastickou postavou byla Sadie Marks, kterou hrála Jackova manželka Mary Livingstone. Jack Benny byl populární už v rádiu, po přesunu do televize ale diváci zjistili, že má velký talent i na udržení výrazu v tváři, načasování a gestikulaci (nezapomínejme, že většina programu se vysílala živě). Jack Benny se stal téměř okamžitě osobností, která se zabydlela v obývácích a nebýt I Love Lucy, jeho pořad by se stal i nejsledovanějším skriptovým pořadem na CBS.

V The Jack Benny Programu se vystřídala celá řada později velmi slavných osobností. Objevoval se zde zpěvák Bob Crosby, bratr ještě slavnějšího zpěváka Binga Crosbyho, pozdější známá herečka Bea Benaderet, Benny Rubin, Mel Blanc, který se proslavil dabingem kreslených postav Looney Tunes, Verna Felton, která dabovala mnoho postaviček ve filmech Walta Disneyho a nakonec i jedna z nejznámějších televizních osobností 20. století Sheldon Leonard.

Popularita Jacka Bennyho se v některých letech nedá úplně měřit, protože chybí statistiky. Za svou patnáctiletou pouť ale dokázal být hned devětkrát mezi deseti nejsledovanějšími skriptovými seriály, dvakrát dokonce na třetím místě. Jack Benny za svou práci má celkem tři hvězdy na hollywoodském chodníku slávy – jednu za práci v rádiu, jednu za práci v televizi a jednu jako producent. Jeho rádiová show se navíc třikrát stala nejposlouchanější show v USA.

Po skončení seriálu Jack Benny nepokračoval v televizní kariéře a zkusil kariéru stand-up komika. Sporadicky se objevoval ve filmech, ale nakonec ho zradilo zdraví. Jeho poslední role byla v roce 1974 v talk-show The Dean Martin Celebrity Roast, ve které „griloval“ třeba Ronalda Reagana (tehdy ještě herce), Johnnyho Carsona nebo třeba Lucille Ball. Bohužel, jeho vystoupení s Lucille Ball se vysílalo až po jeho smrti v roce 1975.

Název:
I Love Lucy
Vysílání:
15. 10. 1951 – 06. 05. 1957
Žánr:
Komedie / Sitcom
Počet sezón:
6
Ocenění:
20 nominací na Emmy (4 výhry: herečka v hlavní roli (Lucille Ball), herečka ve vedlejší roli (Vivian Vance), 2× nejlepší situační komedie)

Mluvit o nejúspěšnějších seriálech historie a nezmínit I Love Lucy by bylo jako mluvit o hokeji a nezmínit Wayna Gretzkého. Ano, tento příměr sedí. I Love Lucy byl nejsledovanější seriál historie, byl to průkopník, byl nejlepší – na vrcholu začal a na vrcholu odešel. Dnes už ho těžko někdo překoná. Do své doby přinesl něco nového, něco, co uchvátilo diváky napříč Spojenými státy.

Kde vůbec začít? Asi na začátku. Na začátku padesátých let vypadal televizní program všelijak, jen ne tak, jak ho známe dnes. Nejoblíbenější byly varietní a estrádní show, antologie s krátkými scénkami, revue, hudební pořady. Spousta pořadů zároveň přecházela z rádií, které byly pramatkami televizních stanic. A samozřejmě samotné vysílání bylo limitováno – neexistovalo spojení mezi východním a západním pobřežím USA, takže se materiál převážel a vysílal i s týdenním až měsíčním zpožděním. Neexistovalo záznamové zařízení, takže většina programů jela živě.

O I Love Lucy z historického hlediska by se dalo mluvit dlouho a určitě se tomuto seriálu budeme v budoucnu věnovat zvlášť. Čím byl samotný seriál tak výjimečný? Nebyl to první sitcom, ale podobně jako u ostatních později úspěšných sitcomů, vše v něm do sebe zapadlo. Lucille Ball, herečka v hlavní roli, byla sice téměř neznámou tváří, už dvacet let se potloukala po vedlejších několikazáběrových rolích (v době startu seriálu jí bylo už 39 let), ale diváci si ji rychle oblíbili. Jesse Oppenheimer, tvůrce, producent a scenárista v jedné osobě, kterého Lucille Ball jednou nazvala „mozkem za celým seriálem“, jako by byl nevyčerpatelná studnice nápadů. Příběh taky nebyl neznámý, hlavně v první řadě čerpal z rozhlasové hry My Favorite Husband. Příběh stavěl do centra dění Lucy Ricardo, naivní, ale ambiciózní ženu hudebníka a zpěváka, která společně se svými přáteli bydlí v New Yorku. Lucy se vždycky dostane do nějakých potíží, které vyřeší k pobavení diváků. Seriál byl pro Lucille Ball příležitost ukázat její komediální a téměř až klaunské herecké schopnosti. Z manželské dvojice to totiž byla ona, která se starala víc o uměleckou stránku než o tu obchodní (stejně jako v produkční společnosti Desilu Productions, která byla její a jejího manžela a která za seriálem stála). Pro maximální efekt používala hlavně obličejové výrazy a nonverbální tělesné výrazy. Začalo se jí přezdívat „žena tisíce tváří“.

Hned v první sezóně se svým ratingem dostal seriál na třetí místo mezi všemi pořady a na první místo mezi skriptovými seriály. Tam vydržel celých šest let, po které seriál běžel, jen jednou ho na prvním místě mezi všemi pořady vystřídala soutěž The $64,000 Question. Je jedním ze tří seriálů, které skončily v době, kdy vedly ratingový žebříček – druhým je The Andy Griffith Show a třetím Seinfeld. Ironicky The Andy Griffith Show produkovalo Desilu, studio vlastněné Lucille Ball a Desi Arnazem. Svých nej má seriál ale daleko víc. Byl to první seriál, který začal používat tři kamery a jedním z prvních, které byly natáčeny před živým publikem. Byl to jeden z prvních amerických programů vysílaných ve Velké Británii. Byl také prvním seriálem uvedeným do televizní síně slávy a Lucille Ball do ní byla uvedena jako první osobnost. Epizoda, ve které Lucy porodila dítě, se stala celonárodní událostí a také ratingovým hitem – plných 72 % domácností mělo naladěno I Love Lucy, rating dosáhl ohromujících 67.7 bodu.

Jak zakončit povídání o nejslavnějším seriálu historie? Asi tak, že část z něho už viděl pravděpodobně každý. Na scénu ze seriálu se totiž dívá ve filmu Pretty Woman Julia Roberts. Ano, scénu, ve které po sobě Lucille Ball s další herečkou hážou zelí, a scénu, při které se Lucille málem udusila.

Název:
Gunsmoke
Vysílání:
10. 9. 1955 – 31. 3. 1975
Žánr:
Drama / Western
Počet sezón:
20
Ocenění:
4 nominace na Zlatý glóbus, 15 nominací na Emmy (5 výher: zvuk, herec ve vedlejší roli v dramatu (Milburn Stone), herec ve vedlejší roli v dramatu (Dennis Weaver), drama, střih, kostýmy)

Pokud byste hledali typický western, nějakého zástupce tohoto žánru, zcela určitě byste museli zmínit Gunsmoke. Tento veterán a zároveň jeden z nejdelších seriálů co do délky vysílání i co do počtu epizod je totiž jednou ze základních klasik, které kdy v amerických televizích běžely.

Seriál začínal jako rozhlasová hra v roce 1952 a už tehdy měl za sebou spoustu problémů. První záměr z roku 1949 byl na hru o „Philipu Marlowovi ze Starého Západu“. Rozhodovalo se mezi klasickou detektivkou a westernem. Volba padla na western, ale protože se zjistilo, že hlavní hvězda nemohla kvůli konkurenční doložce hrát v další westernové hře, celý projekt musel být o tři roky odložen.

Netrvalo příliš dlouho a tvůrce Norman Macdonnel začal vést rozhovory s televizí o adaptaci hry, i když veřejně prohlašoval, že Gunsmoke se perfektně hodí právě pro rádio. CBS si z toho ale nic nedělala a celý seriál od Macdonnela prostě přebrala. Problémy ale na sebe nenechaly dlouho čekat. Už při castingu do hlavní role se totiž muselo upustit od hvězdy rozhlasové hry Williama Conrada, protože byl, slušně řečeno, příliš tlustý.

Premiéra seriálu se odehrála pouhé čtyři dny po premiéře vůbec prvního seriálu pro dospělé (myšleno pro dospělé, ne pro dospělé, co zůstávají vzhůru i po desáté hodině) The Life and Legend of Wyatt Earp. Původně, ostatně jako většina dramatických seriálů té doby, měly epizody pouhých 30 minut. Paradoxně po prodloužení na hodinu v sedmé sezóně to seriálu uškodilo, do té doby čtyřikrát po sobě nejsledovanější seriál (štafetu přebral po I Love Lucy) klesl na třetí místo, když ho přeskočily westerny NBC Wagon Train a Bonanza. V další sezóně pád pokračoval až na hranici první desítky, z které se vytratil až do sezóny 1967/68. Je poměrně zajímavé, co během své dvacetileté pouti seriál dokázal. Jako jeden z mála seriálů (dalšími jsou už jen Roseanne, Seinfeld a ER) se totiž dokázal vrátit na vrchol a zvítězit nad všemi ostatními seriály. Jako jedinému se mu to ale povedlo s osmiletou přestávkou, v roce 1969. Ironicky ho dva roky předtím chtěla stanice zrušit, protože seriál nebyl ani v první třicítce; díky všeobecnému společenskému nátlaku (který zahrnoval i nátlak ze strany manželky ředitele CBS na svého manžela) byl seriál zachráněn. Na předních místech mezi americkými seriály zůstal až do své osmnácté řady, která premiérovala v roce 1972.

Seriál drží rekord v počtu epizod pro primetimový seriál, celkem jich je 635. Tento rekord ale bude pravděpodobně brzy překonán seriálem The Simpsons, kteří jich mají aktuálně na kontě 598. V počtu odvysílaných sezón drží společný rekord s Law & Order, 20 let. Hlavní herci James Arness a Milburn Stone hráli své postavy 20 let, což dokázal překonat pouze Kelsey Grammer svou postavou Frasiera Cranea. Nutno ale podotknout, že Kelsey Grammer účinkoval v půlhodinovém sitcomu, ne v hodinovém dramatu.

Název:
The Andy Griffith Show
Vysílání:
3. 10. 1960 – 1. 4. 1968
Žánr:
Komedie / Sitcom / Rodinný
Počet sezón:
8
Ocenění:
9 nominací na Emmy (6 výher: herec ve vedlejší roli (5× Don Knotts), herečka ve vedlejší roli (Frances Bavier))

Při pátrání po nejslavnějších seriálech historie nevyhnutelně narazíme na jeden, který začínal jako spin-off, ale daleko předčil svůj mateřský seriál The Danny Thomas Show (někdy také znám jako Make Room For Daddy). The Andy Griffith Show, komedie o ovdovělém šerifovi z městečka Mayberry, kterému sekundují jeho pobočník Barney Fife (Don KnottsThe Jack Benny Program), jeho teta Bee a jeho syn Opie, se totiž zapsal zlatým písmem do historie televize.

Seriál se po celou dobu svého vysílání umisťoval v první desítce ratingového žebříčku, dokonce nikdy nebyl hůř než sedmý. Pravidelně se umisťoval mezi třemi nejlepšími skriptovými seriály CBS, dvakrát po sobě byl dokonce nejlepší. Jako jeden ze tří seriálů historie skončil v okamžiku, kdy byl na absolutním vrcholu. Je pak jen ironie, že v některých okamžicích, ho dokonce překonával jeho vlastní spin-off Gomer Pyle, U.S.M.C.

Ironických kontrastů ale seriál měl daleko víc. Přestože je dlouhodobě hodnocen jako jeden z deseti nejlepších seriálů historie, nikdy nevyhrál ani Andy Griffith ani seriál samotný významnější ocenění – ta byla přisouzena pouze Donu Knottsovi a Frances Bavier za jejich vedlejší role.

Seriál sám o sobě rozběhl obrovské univerzum spin-offů a pokračování. Zmiňovaný Gomer Pyle byl nejúspěšnější z nich, velmi dobře si vedl i Mayberry, R.F.D. Mateřský seriál The Danny Thomas Show navíc crossoveroval se spoustou dalších – The Dick Van Dyke Show, I Love Lucy, The Lucy-Desi Comedy Hour a The Joey Bishop Show. Sám vedl k dalšímu spin-offu The Bill Dana Show. Další pokračování pak běžela ještě na NBC a na ABC. CBS také, aby využila popularity seriálu, opakovala během dne epizody seriálu, jen pod jiným názvem – Andy of Mayberry.

Název:
All in the Family
Vysílání:
12. 1. 1971 – 8. 4. 1979
Žánr:
Komedie / Rodinný / Sitcom
Počet sezón:
9
Ocenění:
30 nominací na Zlatý glóbus (8 výher: 4× nejlepší komedie nebo muzikál, herečka ve vedlejší roli (Betty Garrett)), herečka v hlavní roli komedie nebo muzikálu (2× Jean Stapleton), herečka v hlavní roli komedie nebo muzikálu (Carroll O'Connor)), 56 nominací na Emmy (22 výher: 4× nejlepší komedie, nejlepší nová komedie, hlavní herec v komedii (4× Carroll O'Connor), hlavní herečka v komedii (3× Jean Stapleton), herečka ve vedlejší komediální, muzikálové nebo varietní roli (2× Sally Struthers), herec ve vedlejší komediální roli (2× Rob Reiner), režie komedie (Paul Bogart), režie komedie (John Rich), 3× scénář komedie, zvuk)

All in the Family je jedním z těch seriálů, které jsou pro americkou televizi tak slavné a významné, jako pro tu naši třeba Taková normální rodinka. Z tohoto seznamu je v USA pravděpodobně druhý nejslavnější; paradoxně u nás nikdy neběžel a téměř stoprocentně ani nikdy nepoběží. Za dobu svého vysílání a i po ní sesbíral mnoho ocenění, které jej řadí k nejslavnějším seriálům historie.

Základem úspěchu seriálu byla hlavní postava Archieho Bunkera a jeho ženy Edith. Role Archieho se zhostil Carroll O'Connor, pro nějž to zároveň byla jedna ze dvou životních rolí. Role pracujícího válečného veterána, který nesnáší všechny a všechno (kromě heterosexuálních bílých protestantských Anglosasů, kteří souhlasí s jeho viděním světa), je tvrdohlavý, náladový a nedokáže se smířit s fakty, které se mu nelíbí. Na druhou stranu je ale vykreslen jako milující člověk, kterého nepohání ani tak předsudky a rasismus, jako spíš neochota se měnit ve světě, který se mění neustále. Jeho ženu Edith hrála Jean Stapleton a je přímým kontrastem Archieho – hodná, milá a chápavá a pokud je to potřeba, tak i nejmoudřejší postava z celého seriálu.

Druhým kamenem úspěchu bylo rodinné prostředí seriálu – téma pracující střední třídy bylo tehdy velmi populární, televize (a nejen CBS, ale i všechny ostatní) zrovna procházela tematickou očistou, při které rušila seriály s prostředím venkova. Nově se začala víc zaměřovat na předměstský život a All in the Family byl tak jedním z průkopníků tohoto žánru.

Na úspěchu seriálu, který se dokázal udržet pět let po sobě na prvním místě ratingového žebříčku, postavila CBS celou plejádu dalších seriálů. All in the Family v podstatě neskončil rokem 1979, přímé pokračování seriálu Archie Bunker's Place běželo další čtyři roky a patřilo na hranici první a druhé desítky tehdejších nejúspěšnějších seriálů. Spin-off od Archieho Bunkera, Gloria, o Archieho dceři takové štěstí neměl, vydržel pouze jeden rok. Ještě hůř na tom byl seriál 704 Hauser o rodině Cumberbatchů, kteří se přistěhují do bytu po Archiem Bunkerovi, ten vydržel jen šest epizod. Oproti tomu spin-off All in the Family, The Jeffersons, o afroamerických sousedech Bunkerových, jel plných 11 let a za dobu svého vysílání se čtyřikrát dokázal dostat mezi deset nejlepších seriálů sezóny, v sezónách 1980–84 to byl dokonce nejsledovanější sitcom CBS, vyjma M.A.S.H.e. Na principu podobném All in the Family tvůrce Norman Lear vystavěl spin-off s názvem Maude, který se až do své čtvrté řady pohyboval v první ratingové desítce. Celkem vydržel šest řad. Z Maude pak vychází ještě jeden spin-off Good Times, který, stejně jako Maude, běžel šest let, ratingově se, až na druhou řadu, pohyboval mezi ostatními seriály až ve třetí desítce. Neúspěšný byl pokus Normana Leara o neoficiální pokračování Maude s názvem Hanging In a ještě méně úspěšný byl Mr. Dugan, který byl na poslední chvíli stažen z vysílání. Podobně skončil i spin-off od The Jeffersons s názvem Checking In, který vydržel pouhé čtyři epizody. V dobách největší slávy All in the Family tak na CBS jely celkem 4 seriály zároveň, které byly navzájem propojené.

Jedinou poskvrnkou na úspěchu seriálu tak zůstává pouze fakt, že základní myšlenku seriálu její tvůrce Norman Lear v podstatě ukradl z britského sitcomu Till Death Us Do Part

Název:
M.A.S.H.
Vysílání:
17. 9. 1972 – 28. 2. 1983
Žánr:
Komedie / Lékařský
Počet sezón:
11
Ocenění:
22 nominací na Zlatý glóbus (8 výher: nejlepší komedie nebo muzikál, nejlepší herec v komedii nebo muzikálu (7× Alan Alda), nejlepší herec ve vedlejší roli (McLean Stevenson)), 109 nominací na Emmy (14 výher: nejlepší komedie, herec v hlavní komediální roli (Alan Alda), herec roku (Alan Alda), režie komedie (Jackie Cooper), režie komedie (2× Gene Reynolds), režie komedie (Alan Alda), střih epizody, vedlejší role v komedii (Gary Burghoff), scénář komedie, varietní komedie nebo muzikálu (Alan Alda), herec ve vedlejší roli v komedii (Gary Burghoff), herec ve vedlejší roli v komedii, varietní komedii nebo muzikálu (Harry Morgan), herečka ve vedlejší roli v komedii, varietní komedii nebo muzikálu (2× Loretta Switt))

V podstatě nejslavnější titul z našeho výběru CBS. U nás za něj může mnohonásobné opakování, v USA nový přístup, který seriál ke svému žánru ukázal. Přestože se nikdy nevyšvihl do čela ratingů, posbíral mnohonásobně více ocenění než drtivá většina ostatních seriálů. Už dříve jsme se o něm zmiňovali při příležitosti jeho čtyřicetiletého výročí, dnes tedy povídání o seriálu trochu zkrátíme.

Úspěch M.A.S.H.e je totiž založen na tom, že se vyhnul všem možným zařazením. Často bývá označován jako sitcom, ale každý, kdo seriál někdy viděl, ví, že o sitcom nejde ani zdaleka. Zároveň je označován jako lékařský seriál, i když lékařský seriál tehdy vypadal úplně jinak – lékař byl nechybující autoritou, která dokázala vše vyřešit. V M.A.S.H.i to bylo přesně naopak – lékaři byli jen loutky války, kterými bylo zmítáno a kteří mohli udělat jednu jedinou věc – plnit své povinnosti a ve chvilce volného času si ze svého života dělat legraci.

Další věc, která M.A.S.H. definuje, je na svou dobu přílišná explicita. Hawkeye střídá vztahy se sestrami jako ponožky, víc než o vztah mu jde o sex, Klinger nosí dámské šaty, Frank Burns má mimomanželský poměr s Houlihanovou. Na tehdejší dobu to bylo silné kafe. Zároveň se seriál stal jakýmsi zrcadlem probíhající války ve Vietnamu a snažil se toho hojně využívat. V seriálu se objevovala témata, která byla tehdy kontroverzní sama o sobě – cizoložství, násilí, amputace končetin, duševní choroby, impotence, homosexualita, transvestitismus, rasově smíšená manželství. Seriál se naštěstí stal takovým hitem, že nad tím CBS přivřela oči.

To, čím byl seriál výjimečný, je způsob, jakým byl natáčen. Tvůrci trvali na filmovém pásu, aby byl obraz kvalitnější, vymysleli si vlastní rozvrh natáčení, který se pro tento typ seriálů nepoužíval, nechal si od diváků posílat příběhy a vtipy, které hojně využívali. Seriál měl za sebou taky armádu lékařských poradců a válečných veteránů, kteří hojně přispívali svými zkušenostmi.

Původně úspěšný stejnojmenný film Roberta Altmana se přetavil v ještě úspěšnější seriál, který nejen, že obletěl svět, ale zapsal se zlatým písmem do dějin televize. Pravidelně se pohyboval v první desítce seriálů a co víc, utržil jedno vítězství, které mu už pravděpodobně nikdo nevezme. Finále seriálu, přestože trvalo 2 a půl hodiny, se stalo nejsledovanější vysíláním v dějinách americké televize, sledovalo jej téměř 125 milionů diváků a rating se vyšplhal na 60.2. Až v roce 2010 ho překonalo vysílání Super Bowlu, i tak ale seriálu zůstává prvenství mezi skriptovými seriály.

Název:
Dallas
Vysílání:
2. 4. 1978 – 3. 5. 1991
Žánr:
Soap Opera / Drama
Počet sezón:
14
Ocenění:
15 nominací na Zlatý glóbus (1 výhra: herečka v hlavní roli v dramatu (Barbara Bed Geddes)), 21 nominací na Emmy (4 výhry: kostýmy, 2× hudba, herečka v hlavní roli v dramatu (Barbara Bed Geddes))

Dallas, jeden z nejznámějších seriálů vůbec, neměl ambice stát se slavným, začínal jako pětidílná minisérie. Ta ale poměrně hodně zaujala diváky a CBS neváhala a objednala plnohodnotnou sezónu na další rok. Ze strany stanice to byl pochopitelný krok – posledních několik let ovládala ratingové tabulky ABC svými sitcomy – jen v sezóně, kdy Dallas začínal, měla ABC mezi prvními 20 seriály svých 13. CBS, pokud vynecháme zprávy, jen 5, z toho pouhou jednu novinku. Pokud chtěla stanice k sobě znovu stáhnout diváky, teď byl ten nejvyšší čas.

Z dnešního pohledu se jí to povedlo náramně. První příčky mezi skriptovými seriály sice pořád okupovala ABC, dalších osm míst za ní si ale rozebrala CBS. A Dallas byl mezi nimi, hned za M.A.S.H.em. Úspěch seriálu podtrhuje fakt, že v té sezóně byl nasazen na soboty – v nejslabším možném timeslotu. To se ale záhy změnilo, když CBS seriál přesunula nejdřív na neděle a pak na (tehdy ještě silné) pátky.

Původní myšlenka Dallasu se zaměřovala na manželství Bobbyho Ewinga a Pamely Barnes, lidí, kteří pocházeli ze dvou znepřátelených rodin podnikajících v ropném průmyslu. Později ale seriál ovládla úplně jiná postava – J.R. Ewing, jehož pletichaření se stalo jedním z hlavních tahounů seriálů. Tím druhým tahounem byly cliffhangery – téměř každá řada jím končila. Ten nejslavnější se odehrál v roce 1980, na konci třetí řady seriálu. Hlavní postava J.R. byla postřelena a diváci zanecháni až do další řady s nedořešeným koncem. Kolem tohoto, v podstatě jednoho z nejslavnějších momentů seriálové historie, vystavěla CBS celou reklamní kampaň s ústředními motty „Who Shot J.R.? (Kdo zastřelil J.R.a?)“ a „I Shot J.R. (Já ho zastřelil.)“. Snaha se vyplatila. První díl nové řady Who Done It? sledovalo 90 milionů Američanů s celkovým ratingem 56. Epizoda tak v ratingu předstihla finálovou epizodu The Fugitive (Uprchlík) a v budoucnu ji překonalo pouze finále M.A.S.H.e. To všechno, přestože od července probíhala stávka scenáristů, přestože Larry Hagman, který J.R. hrál, požadoval zvýšení svého platu a přestože zrovna probíhaly prezidentské volby.

Odkaz Dallasu přetrvával i dál. CBS natočila několik televizních filmů, které si vždy vysloužily slušný rating. Nejdůležitější ale zůstává jeho spin-off Knots Landing. Myšlenka na něj totiž je starší než Dallas sám. Tvůrce David Jacobs chtěl původně seriál o čtyřech manželských párech v různých stádiích manželství. CBS ale trvala na seriálu, který by se dal označit jako sága – až po úspěchu Dallasu bylo Jacobsovi povoleno natočit jeho původně chtěný seriál. Využil popularity Dallasu a spojil ho s ním – Knots Landing se věnuje osudům rodičů Lucy Ewing, které si zahráli Joan Van Ark a Ted Shackelford. Pouta mezi těmito dvěma seriály ale byla brzy zpřetrhána (zvláště poté, co se ukázalo, že celá devátá řada Dallasu, na kterou bylo referováno, je pouhý sen) a každý z nich si šel svou cestou.

Název:
Murder, She Wrote (To je vražda, napsala)
Vysílání:
30. 9. 1984 – 19. 5. 1996
Žánr:
Drama / Krimi / Mystery
Počet sezón:
12
Ocenění:
16 nominací na Zlatý glóbus (6 výher: 2× nejlepší drama, nejlepší herečka v dramatu (4× Angela Lansbury)), 41 nominací na Emmy (2 výhry: kostýmy, hudba)

Obsazení Murder, She Wrote mezi deset nejslavnějších seriálů CBS se na první pohled může zdát jako nepatřičné, přesto šlo o seriál, který byl dlouhou dobu jedničkou stanice a nechybělo mnoho a seriál by vůbec nevznikl. V jeho historii se totiž nachází několik velmi zajímavých kontrastů.

První a asi největší je ten, že producenti seriálu Richard Levinson a William Link už dříve jeden takový natočili. Jmenoval se Ellery Queen, jel na NBC jeden rok s Jimem Huttonem (otcem Timothyho Huttona) v hlavní roli, ale byl zrušen po první sezóně. Přitom koncept seriálu byl nachlup stejný jako Murder, She Wrote – jediný rozdíl byl mužský hlavní hrdina, který měl být obrazem slavného stejnojmenného spisovatele. Jenže naneštěstí (nebo spíš naštěstí, protože Jim Hutton zemřel tři roky po skončení Elleryho Queena) musela být tato téměř detektivní guilty pleasure ukončena a producenti, i když se značnými zkušenostmi s detektivním žánrem (mezi jejich další slavné seriály patří třeba Columbo), se museli poroučet jinam.

A tak ze seriálu jednoho muže udělali seriál jedné ženy. Namísto pohledného, mladého a bezproblémového pedanta vytvořili postavu ovdovělé a pragmatické dámy ve středních letech, která se až nápadně podobala paní Marplové. nejdříve nabídli roli Jean Stapleton, jedné z nejslavnějších hereček té doby (2 Zlaté glóby a 3 Emmy), ta ale odmítla, protože se cítila unavená z hraní v All in the Family. Ze stejného důvodu požádala scenáristy, aby její postavu odstranili ze pokračování Archie Bunker's Place. Druhá možnost pro roli byla Doris Day, dříve slavná komediální herečka, která se ale tou dobou topila v dluzích a soudních přích a nabídku odmítla. Volba tak padla na Angelu Lansbury, která už měla s podobnou rolí zkušenosti – dvakrát hrála v adaptacích povídek Agathy Christie, jednou dokonce paní Marplovou.

Pro Lansbury byla role výhrou. Dříve byla známá hlavně filmy a účinkováním na Broadwayi, teď se ale zabydlela v amerických domácnostech natrvalo. Koncept seriálu se za osm let nezměnil, Jessica Fletcher, bývalá učitelka a úspěšná spisovatelka, vyšetřuje vraždy, které se stávají v blízkosti malého a útulného města Cabot Cove, ve kterém žije. Často se vydává jinou cestou než oficiální vyšetřovatelé. A předkládá natolik nezvratné důkazy, že jí vyšetřovatelé musí naslouchat.

Po osmé řadě se ale část děje stěhuje do New Yorku. Navíc Angela Lansbury vyjadřuje názor, že by seriál mohl skončit v roce 1989, kvůli jejímu pokročilému stáří (bylo jí tou dobou 65 let). Seriál ale pokračoval dál až do roku 1995, kdy začalo být stáří hlavní hrdinky vážným problémem. CBS se rozhodla přesunout seriál z jeho tradičního nedělního timeslotu na čtvrtek, kde se dostal do přímé konkurence komediálního bloku NBC, v podstatě toho nejsilnějšího, co se poslední roky na amerických televizích objevovalo. Pozice seriálu se propadla z osmého na osmapadesáté místo mezi všemi seriály a stanice jej ukončila.

Proč řadíme tento seriál do našeho žebříčku? Jednak proto, že samotná Angela Lansbury za svou roli drží rekord v počtu nominací na Zlaté glóby (a i výher) za hlavní roli v dramatu a stejně tak i nominací na cenu Emmy ve stejné kategorii. Význam samotného seriálu je ale daleko větší – v době, kdy CBS zažila ústup z první desítky ratingového závodu (od sezóny 1984/85 až do sezóny 1989/90, to byl právě seriál Murder, She Wrote, který se jako jediný skriptový v této desítce udržel. Pro ilustraci – například v sezóně 1988/89 se další skriptový seriál od CBS umístil až na 27. místě. Nebýt Murder, She Wrote, propad stanice by byl daleko větší.

Název:
CSI: Crime Scene Investigation (Kriminálka Las Vegas)
Vysílání:
6. 10. 2000 – 27. 9. 2015
Žánr:
Drama / Krimi
Počet sezón:
15
Ocenění:
6 nominací na Zlatý globus, 39 nominací na Emmy (6 výher: 2× kamera, vizuální efekty, 2× zvuk, make-up)

Krimi žánr je něco, co rezonovalo televizí dlouhá léta, ale nikdy s výraznými dlouhodobými úspěchy. To se změnilo až s příchodem nového tisíciletí a i když je dnes krimi zastoupeno víc než kdy jindy, pořád existuje jen jeden seriál, který toto šílenství a potažmo i přeměnu celého žánru odstartoval.

Psal se rok 1999 a Anthony E. Zuiker sledoval dokument o nových vědeckých metodách v kriminalistice. Napadá ho myšlenka na televizní projekt, ve kterém by se vraždy řešily právě pomocí vědeckých metod, které dokážou vyčíst informace o pachateli třeba z jednoho lidského vlasu. A aby dodal tématu náboj, rozhoduje se zasadit děj do Las Vegas. Jenže to je teprve začátek, to těžší teprve stálo před ním. Původní Zuikerův záměr totiž směřoval k televiznímu filmu. Jenže Jerry Bruckheimer, který si jeho nápadu všiml a rozhodl se ho zafinancovat, Zuikera přesvědčil, aby nápad rozpracoval do podoby seriálu. Připravovaný projekt ale odmítly téměř všechny komerční stanice – ABC, NBC i Fox. Prý by byl seriál pro diváky příliš chytrý a matoucí. Jediná CBS mu dala šanci a do hlavní role dosadila Williama Petersena. Novinku ale nasadila na pátek, za remake Uprchlíka. Jenže už první výsledky daly znát, že stanice objevila nový hit.

Pilot zaznamenal neuvěřitelných 17 milionů diváků. Stanice neváhala a v polovině sezóny ho přesunula za svou jedničku Survivora, který počet diváků CSI ještě navýšil. Seriál najednou sledovalo 22 milionů diváků a řadil se těsně za první desítku nejlepších. Důvod úspěchu krom silného předskokana? Byla to hlavně kombinace mnoha elementů, které seriál ukazoval v novém, svěžím světle. Ať už to byl zdánlivě neřešitelný případ vraždy, skupina charismatických vyšetřovatelů, množství hi-tech vybavení, které dokázalo případ posunout tam, kam by běžné vyšetřování nezašlo. Ostatně vizuální efekty a technická stránka seriálu byly elementy, za které hlavně seriál sbíral ocenění.

Na druhou stranu ale seriál krom kladných recenzí sbíral s diváckými úspěchy i značnou kritiku, zvlášť ze strany rodičovských organizací. Vadila jim hlavně přemíra explicitního násilí a sexuálního obsahu (na který se přímo několik epizod zaměřovalo). Pravidelně seriál končil mezi nejméně rodičovsky přívětivými seriály Velké pětky. Jenže to bylo spoustě lidí jedno. CBS ihned na úspěchu CSI vystavěla celou značku – přidala spin-offy CSI: Miami a CSI: New York. I ty se vyšplhaly ve sledovanosti vysoko. Miami se dostal třikrát po sobě do první desítky všech seriálů, New York okupoval pravidelně třetí desítku. Miami pravidelně vyhrával svůj večer, New York tvořil pevný tandem společně s Criminal Minds.

Po devíti letech ze seriálu odchází William Petersen a produkce seriálu se ho snaží nahradit. Do oka jim padá Laurence Fishburne, ale ten u seriálu vydrží jen dva roky. Následně ho nahrazuje Ted Danson, který v seriálu vydrží až do konce a pak plynule přejde do posledního spin-offu CSI: Cyber. Odchody se ale nevyhnuly téměř všem hercům. Jediní, kdo v seriálu vydrželi po celou dobu, byli George Eads a Jorja Fox, i když i ta si dala volnější režim během deváté a desáté řady. Další, kteří se v seriálu objevovali spíše sporadicky a pak se stali hlavními postavami, byli Eric Szmanda, Robert David Hall, Wallace Langham a David Berman.

Jak ukončit naše povídání o celosvětovém fenoménu posledních patnácti let? Snad tak, že v jeho stopách pokračují další – ať už NCIS, Criminal Minds, Person of Interest nebo spousta jiných. CSI stojí za znovuzrozením CBS, které pokračuje až dodnes.

Název:
The Big Bang Theory (Teorie velkého třesku)
Vysílání:
24. 9. 2007 –
Žánr:
Komedie / Sitcom
Počet sezón:
10
Ocenění:
7 nominací na Zlatý glóbus (1 výhra: nejlepší herec v komedii (Jim Parsons)), 39 nominací na Emmy (8 výher: herec v hlavní komediální roli (4× Jim Parsons), hostující herec v komedii (Bob Newhart), 2× střih, technická režie)

Pokud mluvíme o novodobém sitcomu, musíme mít na paměti dvě věci. První, že žánr sitcomu dlouhodobě sledovanostně upadá a stanice kvůli tomu omezují své komediální bloky. Občas se sice objeví snaha tento žánr oživit, ale nepříliš často se tato snaha setkává s úspěchem. Druhá věc je, že i zde existují výjimky. Jednou z nich je právě The Big Bang Theory, který už několik let drží pozici komediální jedničky.

Jak to vůbec tehdy začalo? Pro sezónu 2006/07 vyvíjel Chuck Lorre pilot o dvou vědcích, kteří si nemůžou poradit s normálním životem. Doplňovala je Katie, která byla naopak životem protřelá, ale neměla ho příliš uspořádaný. Čtvrtá postava byla Althea, pátá potom Gilda, vědkyně, která se cítí Katie ohrožena. Testovací publikum reagovalo negativně na Katie, ale pozitivně na Sheldona s Leonardem. To taky byly jediné dvě věci, které Chuck Lorre v seriálu nechal. Původní pilot přepsal od základu včetně úvodní znělky. Amandu Walsh nahradila Kaley Cuoco, mezi hlavní postavy byly přidáni Howard (Simon Helberg) a Raj (Kunal Nayyar).

Stanice objednala 13 dílů a hned po začátku sezóny celou řadu. Té se ale seriál nedočkal – do jeho osudu zasáhla Stávka scenáristů, která omezila počet epizod na sedmnáct. Aby toho nebylo málo, kritika seriálu se nepohybovala v příjemných číslech – okolo 60 % – a ani se sledovaností to nebylo kdovíjaké. V celkovém žebříčku sezóny skončil až v sedmé desítce a z komediálních novinek stanice sice nebyl nejhorší, ale zároveň to ani nebyl výsledek, na který by mohl být pyšný.

Jenže pak se vše změnilo. Začala stoupat sledovanost, zlepšily se kritiky, seriál začal sbírat ocenění. Sheldon Cooper se vyšvihl mezi nejkomičtější postavy televizní historie, od čtvrté řady se seriál držel v první desítce všech seriálů a od páté ovládl komediální žánr. Co bylo tajemstvím jeho úspěchu? Nejprve si řekněme, spíš co bylo tajemstvím prvotního neúspěchu – TBBT jel v programu po tehdy ještě slabším HIMYMu, který v midseason vystřídaly ještě slabší opakování HIMYMu. Big Bang byl další sezónu přesunut na začátek večera, ale skutečný úspěch přišel až s jeho přesunem za tehdejší komediální jedničku Two and a Half Men. A protože se tento krok setkal s úspěchem, následoval další přesun – tentokrát na čtvrtek, kde CBS budovala svůj nový komediální/krimi blok. Big Bang si svá čísla udržel, přestože jel proti silným realitkám American Idol a The X Factor. Úspěch Big bangu dokládá i fakt, že jeho opakování se setkávají s větším diváckým úspěchem než premiéra spousty jiných seriálů, ať už na stanici, nebo u konkurence.

Důvodem úspěchu se stalo pravděpodobně to, co u jiných úspěšných seriálů – nekopíruje žádné obecně zažité téma, maximálně rámcové prostředí, ale jinak nechává postavy žít i dramatičtějším životem. Vtipy vycházely ze samotného prostředí a nepůsobily cize a vsazeně. Postavy i jejich herci se až neuvěřitelně doplňují – a všemu vévodí Jim Parsons, který seriálu věnuje mnohem víc, než by musel. Nakonec pak jde samozřejmě i o samotné vědecké prostředí. Seriál se jen nesnaží znít chytře, ale většina vědeckých záležitostí, které mezi sebou postavy probírají, jsou skutečné vědecké problémy – seriál kvůli tomu zaměstnává i profesora fyziky a astronomie, který kontroluje všechny scénáře kvůli vědecké korektnosti. A i díky tomu si seriál získal velkou oblibu mezi akademiky a vysokoškolskými studenty – ostatně, pokud chcete něco rozšířit mezi lidmi, dejte to nejdřív vysokoškolákům. Fungovalo to u Facebooku, fungovalo to i u The Big Bang Theory.

Další čestné zmínky:

The Red Skelton Show: 1951–1971
December Bride: 1954–1959
Lassie: 1954–1973
Have Gun – Will Travel: 1957–1963
The Beverly Hillbillies: 1962–1971
Gomer Pyle, U.S.M.C.: 1964–1969
Mayberry R.F.D.: 1968–1971
Hawaii Five-O: 1968–1980
The Jeffersons: 1975–1985
Alice: 1976–1985
Archie Bunker's Place: 1979–1983
The Dukes of Hazzard: 1979–1985
Cagney & Lacey (Cagneyová a Laceyová): 1981–1988
Murphy Brown (Murphy Brownová): 1988–1998
The Nanny (Chůva k pohledání): 1993–1999
Touched by an Angel (Dotek anděla) 1994–2003
Everybody Loves Raymond (Raymonda má každý rád) 1996–2005
Survivor (Kdo přežije): 2000-
Without a Trace (Beze stopy): 2002–2009
Two and a Half Men (Dva a půl chlapa): 2003–2015
NCIS: 2003-
Criminal Minds (Myšlenky zločince): 2005-
The Mentalist (Mentalista): 2008–2015

Další díly seriálu
Copak asi dělají tyto tlačítka? 
Seraphine313

Seraphine313

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře31zobraz všech 31 příspěvků
milosh

milosh

Pokud se nepletu, tak se s plánovaným ukončením Days zvedla vlna nevole a seriál přežil. Běží...
před 8 roky
lllleon

lllleon

Skvělý článek, jako vždycky :) Jen bych přidala k čestným zmínkám Jak jsem poznal vaši matku. Myslím...
před 8 roky
šotek10

šotek10

CBS je můj šálek kávy. :) Kriminálky (za mě nejvíc teda NY), Chůva, Beze stopy, Teorie velkého třesku, To...
před 8 roky
Další články k tématu