Nejlepší z nejlepších: Streamovací stanice
Streamovací stanice jsou posledních pár let na obřím vzestupu a stávají se konkurencí tradičních televizních stanic. Ve svém repertoáru mají seriály, které jsou jak kriticky opěvované, tak divácky úspěšné.
Dnes se v našem článku budeme zabývat v podstatě nejmladším odvětvím celého televizního průmyslu. Ještě předtím si ale musíme přiznat jednu věc – žijeme už ve 10. letech 21. století. Čas utíká, že? Tuto číslovku nezmiňuji pro nic za nic. Vzestup streamovacích stanic vzhledem k jejich seriálové tvorbě je totiž záležitostí několika posledních let – tedy 10. let 21. století. Nejstarší seriál z našeho výběru totiž začal teprve před třemi lety, v roce 2013. Pokud bychom vzali i seriály z čestných zmínek, dostaneme se na metu pěti let. Přitom streamovací služby mají ze všech segmentů televizního trhu největší vzestup jak v tržbách, tak v tvorbě – počet seriálů na streamovacích službách stoupl v posledních pěti letech o více než 600 %, zatímco na klasických stanicích maximálně o desítky procent.
Tvorbě streamovacích stanic v současné době vévodí tři společnosti – Netflix, Amazon a Hulu. Z nich nejvýraznější zastoupení má Netflix. Ten původně začínal v roce 1998 jako služba, která svým zákazníkům zasílala poštou objednaná DVD. Postupně pronikl i na trh streamovaných médií. Prvním seriálem, který Netflix nabídnul, byl norský hit Lilyhammer, a o rok později našly světlo světa první originální seriály stanice, House of Cards, Hemlock Grove a Orange Is the New Black.
O úspěchu stanice svědčí hlavně to, že z jejich doposud odvysílaných seriálů byl zrušen pouze jeden. Netflix k nim každý rok přidává další a další a nabízí nový obsah téměř každý týden v roce. Jeho obchodní model, kdy divákům-předplatitelům nabízí ke zhlédnutí celou řadu seriálu, se mu vyplácí a jeho popularita roste.
Amazon, tedy správně Amazon Video, funguje na podobném vysílacím principu jako Netflix, jen co se týče výběru původních programů, nabízí svým divákům možnost výběru. V pravidelných dávkách zveřejňuje zdarma přístupné nově natočené pilotní epizody, z kterých potom diváci hlasováním vybírají, které seriály se mají natočit. Takovýchto pilotových vrhů doposud proběhlo sedm a nejprve z nich vznikaly hlavně dětské programy a komedie. První dramatický seriál přišel až v únoru 2015 – kriminálka Bosch. Velmi oceňovaným se stala ale komedie-drama Transparent a diváky si stanice definitivně získala adaptací The Man in the High Castle.
Velkou trojku streamovacích stanic doplňuje ještě Hulu. Osud této stanice je poměrně zajímavý a snad si ho rozebereme někdy v budoucnu v samostatném článku, ale jinak stručně – jde o společný projekt několika velkých amerických společností, který má za cíl video on demand službu, která by v sobě mohla obsahovat seriály z různých stanic. V současné době je vlastnictví rozděleno mezi The Walt Disney Company (vlastníka ABC), 21st Century Fox (vlastníka Foxu), NBCUniversal (vlastníka NBC) a Time Warner (vlastníka HBO, TBS, TNT, CNN, TBS atd.). Hulu má navíc uzavřenou smlouvu o vysílání seriálů The CW, BBC, A&E, E!, FX, Syfy, USA Network, Showtime, takže jedinou stanicí, která přes Hulu nenabízí své seriály, je CBS.
Originální obsah začalo Hulu nabízet už v roce 2012 (po pokusu s The Confession z roku 2011), ale seriálům se příliš nedařilo. Větší zájem vzbudila až komedie Deadbeat a teen drama East Los High. Větší pozornost se Hulu začala věnovat až v loňském roce a po ohlášení minisérie 11.22.63.
Poslední a vlastně ani ne příliš známou streamovací stanicí, je Crackle. Jejím majitelem je Sony, která Crackle v roce 2008 vystavěla na online videoslužbě s názvem Grouper. Stránka měla nabízet filmy a seriály z knihovny Sony. Crackle se ale postupem času stal dostupný na zařízeních Sony, hlavně PS3, blu-ray přehrávačích a televizích Bravia. Postupně se ale rozšiřoval na další platformy – iOS a Android, Xbox Live a Xbox 360, Blackberry, Apple TV. Postupně taky začal přidávat originální obsah méně sledovaných stanic – například Animaxu, Nine Network. Svůj vlastní obsah pak odstartoval v roce 2012 talk show Comedians in Cars Getting Coffee. Dodnes Crackle nabídl pouze dvě dramata – Chosen a The Art of More. Za několik týdnů mu ale odstartuje očekávaná novinka StartUp.
Stanice Epix teprve na svůj hit čeká, svůj originální program rozjede v nejbližších měsících novinkami Berlin Station a Graves. Poslední stanicí, kterou bychom měli zmínit, je Playstation Network. Ta není úplně stanicí, jako online službou, která v sobě zahrnuje několik dalších – obchod Playstation Store, prémiový servis Playstation Plus, streamovací službu pro filmy Playstation Video, televizní servis Playstation Vue, službu pro streamování hudby Playstation Music atd. Spuštěna byla v roce 2006 jako online servis pro konzole Playstation, kterých je podle reportů aktivních 65 milionů aspoň jednou měsíčně. Zatím jediným počinem Playstation Network je superhrdinský seriál Powers.
Samozřejmě existují další streamovací stanice – Google Play, iTunes, Streampix, Fandor, Vudu, Redbox, HBO GO a tak dál. Tady se ale budeme věnovat pouze stanicím, které tvoří svůj vlastní originální obsah.
House of Cards se stal opravdovým průkopníkem na poli seriálů. Nebyl sice prvním seriálem vytvořeným čistě pro online streamovací službu, byl ale prvním, který získal všeobecné uznání v konkurenci seriálů klasických a kabelových televizí.
Jeho cesta na Netflix přitom nebyla jednoduchá. Původní myšlenka pocházela od produkčního studia Media Rights Capital. David Fincher byl už tehdy fanouškem stejnojmenné minisérie od BBC a projevil zájem tvořit seriál – hlavně proto, že v seriálu může naplno vykreslit postavy, což se často ve filmu nestihne.
MRC nabídla seriál několika televizím včetně HBO, Showtimu a AMC, ale Netflix ve snaze dosáhnout svého originálního programu přebil všechny. Ted Sarandos, generální ředitel Netflixu to později komentoval tak, že z dat Netflixu ohledně návyku jeho diváků vyplývala možná obliba politického seriálu.
Prvním problémem, s kterým se seriál musel vyrovnat, bylo nalezení správného scenáristy, ideálně takového, který má nějaké zkušenosti s politikou. Proto Fincher najal Beaua Willimona, člověka, který pracoval Charlese Schumer, Howarda Deana a Hillary Clinton. Projekt byl poprvé veřejně oznámen v březnu 2011 s tím, že Kevin Spacey bude hrát hlavní roli. Následně pak Netflix objednal rovnou dvě třináctidílné řady.
Každý člen hereckého obsazení byla první volba. Skvělé obsazení pak bylo to, co předně vyzdvihovali kritici. Ze všech stran se ozývaly hlasy, že úspěch House of Cards by mohl pomoci přeměně televize jako takové. Z Kevina Spaceyho se navíc stal velký zastánce online vysílání. Z House of Cards se stal mnohokrát oceňovaný seriál, který je pravidelně nominován jak na Emmy, tak na Zlaté glóby.
Jeden z nejslavnějších zástupců online seriálů je zároveň také jeden z nejstarších. Orange Is the New Black byl původně název knihy, kterou napsala Piper Kermanová o své zkušenosti s nápravným zařízením v Danbury, kde si odseděla rok a půl. Její kniha se dostala k Jenji Kohan, která se téměř okamžitě stala fanouškem Kermanové.
Jenji Kohan už tehdy byla známá svou úspěšnou dramatickou komedií Weeds, která běžela na Showtimu a během svých osmi let si vysloužil mnoho nominací na Emmy a Zlaté glóby. Svůj nápad na OITNB nejdřív přinesla do Lionsgate, s kterým produkovala už Weeds, a ta nabídla potenciální seriál Netflixu.
Kohan potom rozdělila práci mezi L.A., kde sídlili scenáristé, zatímco natáčení se odehrávalo v New Yorku. Do hlavní role se nejdřív přihlásila Laura Prepon. Kohan ji ale odmítla s tím, že do hlavní role, která měla být tak trochu trojským koněm ve vězení plném individuí, kteří se na obrazovkách příliš často neobjevují. Do hlavní role byla nakonec obsazena Taylor Schilling a Lauře Prepon zbyla role její kamarádky a bývalé lásky Alex Vause.
Orange Is the New Black se stal po House of Cards druhým původním seriálem Netflixu. Už od začátku si získal u kritiků přízeň, hlavně díky lidskému pohledu na vězně a nahlížení na problémy rasy, pohlaví nebo vzhledu těla. A u diváků byl taktéž úspěšný – při svém startu vygeneroval více diváků než House of Cards a Arrested Development. Netflix poté oznámil, že seriál s velkou pravděpodobností skončí jako nejsledovanější původní seriál stanice. Na této pozici pak zůstal až dodnes.
Jednou z kapitol, která ilustruje to, jak OITNB mění svět, je příběh o jeho oceněních. Podle původních nominačních pravidel pro Emmy totiž byl nominován v kategorii komedie – pro další rok ale musela být pravidla změněna a všechny seriály s délkou epizody okolo jedné hodiny brány jako dramata. Díky tomu OITNB získal nominace jak v kategoriích pro komedie, tak v kategoriích pro dramata. A to se původně vedly diskuse o tom, jestli seriály Netflixu vůbec nominovat, vzhledem k tomu, že nejde o klasickou komerční nebo kabelovou stanici.
Hudební seriály jsou v USA poměrně populární, proto je s podivem, že první řada Mozart in the Jungle zůstala téměř bez povšimnutí. Přitom u kritiky seriál dominoval (na RT 95 %) a za druhou řadu se dočkal dvou Zlatých glóbů, čímž se zařadil mezi nejoceňovanější seriály roku.
Seriál je založen na stejnojmenné knize Blair Tindallové, newyorské hobojistky. Mnoho postav ze seriálu je tak založeno na reálných lidech, například Rodrigo De Souza má být zobrazením dirigenta Gustava Dudamela.
Právě on společně s Hailey celý seriál táhne. Seriál je směsicí hudby, sexu, lidského dramatu, to vše ve svěží formě, u které nemusíte mít o klasické hudbě ani ponětí. Zaměřuje se na životy hudebníků (i když hudby se také dočkáte, veškeré hobojová sóla hraje Lelie Resnick, hlavní hobojistka Hollywood Bowl Orchestra.
MOzart in the Jungle předpověděl směr, kterým se Amazon dál ubíral. Svou kvalitou se zařadil na úroveň Transparentu. Jediný problém, který může rozhodnout o dalším osudu seriálu, je jeho zaměření na příliš úzkou skupinu diváků.
Bosch by možná do našeho žebříčku neměl patřit, ale jeho umístění má své důvody. Pro Amazon to byl jeden z prvních seriálů, které zaujaly diváky a dostaly Amazon na televizní mapu. Obliba této kriminálky byla natolik velká, že seriál je prodloužený až dodnes a společně s Mozart in the Jungle a Transparent jde o nejdelší seriál stanice.
Bosch je založený na detektivních knihách Michaela Connellyho. Hlavní postavou je detektiv Harry Bosch, který případy řeší raději pomocí starých a osvědčených metod. To pak dává seriálu, i když se odehrává v moderní době, lehce staromódní vzhled.
Kritici na seriálu oceňují hlavně skvělý scénář, který přetváří seriál do podmanivého dramatu, v němž ani jediná minuta není zbytečná. Bosch tak není jen obyčejná kriminálka. Celý seriál táhne Titus Welliver, který doplňuje temnou a intenzivní atmosféru.
Transparent se stal jedním z prvních seriálů Amazonu a zároveň jedním z jeho nejoceňovanějších. Jako ostatní seriály na Amazonu, i on musel projít pilotovou fází. V ní byl společně se seriály Mozart in the Jungle a Bosch vybrán a objednán pro seriál.
Tvůrkyně seriálu Jill Soloway nebyla úplně neznámou osobou v televizním světě (napsala několik epizod Six Feet Under), jen mírně neznámou osobou. Sama ale říkala, že chtěla vždy prozkoumat témata transsexuálních osob, hlavně proto, že její otec se k transsexualitě přiznal. V době, kdy Amazon kupoval scénář, neměl odvysílaný ani jeden díl jakéhokoliv seriálu. Jeden z důvodů, proč seriál skončil právě na Amazonu, byl ten, že by ho nikdo jiný (snad krom Netflixu) kvůli jeho tématu nekoupil. Natolik je kontroverzní.
Jenže to, co posunulo seriál k popularitě, není kontroverze, ale kvalita. První i druhá řada na Rotten Tomatoes získaly téměř 100 %. Kromě spousty ocenění (mimochodem, Transparent byl prvním online seriálem, který získal Zlatý globus), znamenal i návrat Jeffreyho Tambora do hlavní role v televizi. Roli transsexuála si vyzkoušel už v 80. letech v policejní procedurálce Hill Street Blues.
Seriál samotný není až tak o problémech transsexuálů, jako o rozpadající se rodině a vychladnutí manželství – témata, která každý nese těžce. Nabízí vyváženou kombinaci humoru a bolesti, který láká moderní diváky a bude Amazonu přinášet ještě mnoho pozornosti.
BoJack Horseman je jediným zástupcem animovaného žánru v našem žebříčku, ale kvůli animaci zde rozhodně není. Je to totiž dospělý seriál se vším všudy. Když se na BoJacka podíváte s odstupem, může vám přijít jako naprosto šílený. Seriál ale funguje na jiné úrovni – v podstatě satirizuje celý Hollywood, kulturu celebrit a filmový průmysl.
U kritiků si první řada seriálu nevedla nejlíp. Na Rotten Tomatoes získala pouhých 56/100 a vypadalo to, že půjde o další zapomenutý pokus. Druhá a následně i třetí řada si ale vysloužily 100 % a z BoJacka se stala jedna z nejznámějších komedií stanice.
Může za to i fakt, že seriál v druhé polovině první řady značně potemněl. Recenze se většinou dělají podle několika prvních epizod a bojackovská proměna vedla dokonce k tomu, že recenzentský portál indiewire změnil svůj způsob hodnocení – recenzent musí zhlédnout celou řadu seriálu, aby ji mohl hodnotit.
Bojack se postavil hnedvedle Archera a Bob's Burgers. Humor v BoJackovi totiž není úplně prvoplánový – je za ním skrytý nějaký další význam. Svým příběhem bývalé hvězdy sitcomu, která se snaží nastartovat znova svou kariéru, reflektuje velkou část „kasty celebrit“. A díky svým narážkám na všeobecné problémy světa lidí, kteří jsou věčně na očích, se pravidelně umisťuje mezi nejlepšími letními seriály.
Už předlohová novela Muže z vysokého zámku si vydobyla velkou pozornost. Když Amazon v únoru 2015 oznámil, že natočí stejnojmenný seriál, měl za sebou titul mnoho let neúspěšných pokusů o adaptaci.
V roce 2010 oznámila britská BBC, že koprodukuje čtyřdílnbou minisérii, ke které si k tomu přizvala Ridleyho Scotta. Projekt pak po třech letech přešel pod Syfy, která plánovala vlastní čtyřdílnou minisérii, ale z plánu nakonec sešlo. Projektu se nakonec ujal Amazon (pořád s Ridley Scottem), který odvysílal pilot v lednu 2015.
Víc než tématem ale seriál zaujal svou marketingovou kampaní, při které například pokryl sedadla a vlaky newyorského metra fiktivními vlajkami USA dobytých nacisty. Proti kampani se strhla vlna nevole, i když bylo pořád poukazováno na to, že nejde o politickou, ale komerční kampaň.
Seriál prozkoumává pole alternativní historie, které není v televizi úplně obvyklé. Oproti tomu je zařazován mezi sci-fi, a to dokonce mezi nejlepší seriálové sci-fi historie. Ať už díky důkladně vystavěnému světu, překvapivým zvratům nebo přitažlivé zápletce, The Man in the High Castle je jedním ze seriálů, které by měl každý divák znát.
Velmi důležitým krokem v historii Netflixu bylo uzavření smlouvy s Marvelem, která se v době uzavírání zdála jako neskutečná – hlavně svým rozsahem. Netflix měl pro Marvel vytvořit čtyři seriály s hlavními postavami z marvelovského univerza – Daredevilem, Lukem Cagem, Iron Fistem a Jessicou Jones. Navíc měl vytvořit ještě minisérii se všemi postavami dohromady. Marvelu se totiž zrovna vrátila filmová práva na Daredevila od 20th Century Fox a chtěla toho v kontextu rozrůstající se popularity marvelovských filmů využít. Naplánoval 4 seriály, o které projevily zájem krom Netflixu i WGN America a Amazon.
Smlouva s Marvelem byla pro Netflix opravdu velkým soustem. V té době měl totiž odvysílané teprve první řady třech seriálů. Co Netflixu ale nescházelo, to byly velké plány. Ať už se jednalo o jeden z nejdražších seriálů historie, Marca Pola, který v té době finišoval produkci nebo závazek Netflixu nabízet čím dál častěji originální obsah.
Na stanici se ale snášela kritika hlavně ze strany ostatních televizních stanic – FX, HBO, Foxu, které ukazovaly na fakt, že Netflix neposkytuje žádné ratingové údaje a nemá čím podložit prohlašovanou popularitu svých seriálů.
Daredevil nevypráví nějaký konkrétní příběh z komiksového světa, ale spíš snaží zachytit náladu a ducha prostředí Hell's Kitchen. Už v první řadě se ukázalo, že Netflix ví, co dělá. Kriticky seriál uspěl a stal se jedním z nejlépe hodnocených seriálů roku 2015. Pro druhou sezónu se novou ústřední postavou stal Punisher v podání Jona Bernthala, který uchvátil diváky natolik, že pro něj Netflix naplánoval vlastní seriál.
Master of None je z našeho výběru druhý nejmladší seriál, jeho premiéra proběhla teprve loni na podzim. Z neočekávaného a v podstatě jinak přehlíženého seriálu se už jen během jedné řady dokázal vyšvihnout mezi nejlépe hodnocené seriály současnosti.
Azize Ansariho, tvůrce seriálu, si diváci pamatují hlavně ze seriálu Parks and Recreation, kde ztvárnil postavu Toma Haverforda. Už za tuto roli byl oceňován kritiky, ale po skončení seriálu se vytratil ze společenského života a začal připravovat pro Netflix společně se scenáristou Parks and Rec Alanem Yangem.
Master of None zachycuje život newyorského herce Deva, který nemůže zavadit o práci, ale proplouvá životem, který mu naplňují přátelé, rodina a New York všeobecně. Vše ale řeší dospěle, i když mu dochází, že ve svém životě je pořád ještě dítě. To byl důvod, který kritika často oceňovala – vtipný a unikátní pohled na jídlo, randění, vztahy a obyčejné věci od Ansariho.
Téměř ihned po odvysílání se strhla vlna šílenosti, která začala zařazovat Master of None do nejlepších seriálů roku. Master of None byl nominován jak na Emmy, tak na Zlaté glóby, Aziz Ansari jak za herectví, tak i režii a scénář.
Nejmladší seriál v našem výběru a zároveň ten nejkratší. Stanice Hulu je teprve na vzestupu, proto zde ve výběru má pouze jeden seriál, ale ten ukazuje, že i nováček umí odvést dobrou práci.
Natáčení filmu (ano, filmu, tak zněl původní projekt) bylo oznámeno ještě předtím, než byla vydána strejnojmenná kniha od Stephena Kinga, v srpnu 2011. Po roce ale Jonathan Demme, který měl film produkovat, režírovat i psát scénář, oznámil, že z projektu odstupuje. V dubnu 2014 pak bylo oznámeno, že J. J. Abrams a jeho produkční společnost Bad Robot vyjednávají o možnosti natočení seriálu nebo minisérie.
Seriál nakonec skončil pod taktovkou J. J. Abramse na Hulu. Do hlavní role byl obsazen James Franco, který sám po přečtení knihy kontaktoval Stephena Kinga, aby od něj práva na seriál koupil. Sarah Gadon pak byla obsazena do role Sadie Dunhill, částečně chtěla v seriálu hrát i díky tomu, že bude mít možnost pracovat s Abramsem.
Kritici na 11.22.63 oceňovali hlavně výkon Jamese Franca, který dal seriálu nádech herectví z filmů z 50. let. To, co ale dalo seriálu hlavní nádech, mimo nadpřirozené zápletky ohledně atentátu na Johna F. Kennedyho, byla romance mezi Jakem a Sadie.
Další čestné zmínky:
Netflix
Narcos
(2015–?)
Stranger
Things (2016–?)
Sense8
(2015–?)
Jessica
Jones (2015–?)
Marco
Polo (2014–?)
Hulu
The
Confession (Zpověď) (2011)
The
Path (2016–?)
Crackle
Sequestered
(2014)
Chosen
(2013–?)
Playstation Network
Powers (2015–2016)
- Nejlepší z nejlepších: ABC(26. 6. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: CBS(3. 7. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: The CW / The WB / UPN(10. 7. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: Fox(17. 7. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: NBC(24. 7. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: Prémiové kabelovky(1. 8. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: Základní kabelovky(7. 8. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: Streamovací stanice(právě čteš)
- Nejlepší z nejlepších: Velká Británie(21. 8. 2016)
- Nejlepší z nejlepších: České seriály(16. 10. 2016)