18. 8. 2016

Slyšte, slyšte: Futurama

Od doby, co jsme si povídali o Simpsonových, už nějaký čas uběhl. Duo Matt Groening a David X. Cohen má ale ještě jeden seriál. Ano, Futuramu. A právě na tu se v tomto článku podíváme.

Slyšte, slyšte: Futurama

V dnešním vydání Slyšte, slyšte se podívám na Futuramu. Futurama je sice dnes již nevysílaným seriálem a bohužel se na straně televizního vedení nedočkala takové popularity jako její starší bráška The Simpsons (Simpsonovi), ale hudba, kterou pro ni Christopher Tyng složil, je nesmrtelná a úžasná. Pojďme se na ni tedy podívat.

Hned na úvod ale musíme začít tím, že na rozdíl od tvůrců seriálu, dua Matt Groening a David X. Cohen, kteří stojí jak za Simpsonovými, tak za Futuramou, hudba stejného autora nesdílí. Zatímco skladatelem hudby, resp. znělky k Simpsonovým, je všehlasný a mýty opředený Alf Clausen, Futuramou si jméno udělal Christopher Tyng. Mýtus stejného skladatele dokonce v historii zmátl i odborníky a nejeden odborný časopis. Hudba se Simpsonovými sdílí totiž opravdu hodně. Od rozsahu nástrojů až po zabarvení a podobný přístup k tvorbě. Na rozdíl od Simpsonových zde ale nalezneme témata pro jednotlivé situace a postavy.

Futurama
autoři pořadu: Matt Groening, David X. Cohen
o čem to je: Je snad nutné představovat Futuramu? Vedle žluté rodinky je tato parta z budoucnosti snad druhou nejznámější kreslenou bandou na televizních obrazovkách. Fry, kluk z roku 1999, se na Silvestra na přelomu milénia dostane (ne)náhodou do budoucnosti. Tady potkává půvabnou jednookou turangu Leelu, do které se okamžitě zamiluje, Bendera, robota a svého budoucícho nejlepšího přítele, potrhlou Amy, Jamajčana Hermese, svého dávného potomka Dr. Farnsworthe a kraba Dr. Zoiberga. Společně zažívá i tato parta neuvěřitelná dobrodružství a zábavu při svých cestách na doručovatelských misích společnosti Planet Express.
rozbor hudby: Ponechme stranou fakt, že animáky jsou povětšinou plny náplavy v podobě přejatých skladeb pro nastínění emocí a představ (Walking on Sunshine coby Fryova oblíbená skladba či adaptace In the Year 2525 coby Time Machine Song). A začněme znělkou.

Znělka (originál v necelé minutové verzi – Christopher Tyng coby autor nikdy! delší verzi nesložil, to vše ať už začínající piánem nebo zvuky laserů jsou jen covery či umělé nástavy) je inspirována skladbou Psyché Rock z roku 1967 od Piérra Henryho. Rytmika, základní melodie i námět jsou hodně ale opravdu hodně podobné (a právě to vždycky vadí kritice), ač pro seriál z budoucnosti je taková skladba suprová. Psyché Rock byla jedna z prvních skladeb, která začala experimentovat s elektrohudbou. A právě to okouzlilo Christophera natolik, že její styčné body ponechal a zbytek jen poupravil. Znělka má, jak už bylo řečeno, spoustu shodných prvků se znělkou Simpsonovskou. Prvním shodným prvkem je plejáda nástrojů. Ve znělce je přítomno piáno, mohutná bicí linka, syntetizéry nejrůznějších druhů, čistě počítačové analogové zvuky a i zde je přítomen vcelku atypický nástroj, který se zbytku kompozice vymyká. Zde v podobě zvonů. To vše pak je zakončeno analogovým šumem, který doprovází ve vizuálu nehoda rakety do obří plazmy. Ale to není vše, co má tato znělka společného se Simpsonovými. Simpsonovi si do znělky zavedly gaučové scény, které se téměř od začátku epizodu od epizody liší, a stejně tak Lisino sólo. Ve Futuramě tuto roli zastoupily texty a motta na začátku znělky a obsah rozbíjené obrazovky na konci, kde byl vždy prezentován vybraný klasický animák jako vzdání pocty Waltu Disneyovi, otci animovaných filmů. Jak již víme, Simpsonovi si znělku několikrát modernizovali a adaptovali pro potřeby seriálu. I zde se v roce 2007 a 2010 upravovalo pro aktuální potřeby. Nejprve byly zvýrazněny bicí a analogy, zatímco zvony byly umírněny. Podruhé pak celá znělka ubyla na stopáži.

Jenže na rozdíl od Simpsonových Futurama nemá jen znělku, nýbrž řadu témat, a to jak scénických a předělových, většinou komponovaných ze směsi smyčců, bicích a zvonů (například téma pro napětí složené jen z tahů smyčců a přidávání a ubírání na síle stojí za zmínku, či klasické předělové téma, které si zarytý fanoušek vybaví – bohužel YouTube nám tato témata nenabízí k veřejnému sdílení), tak i témat příběhových, která Christopher složil pro danou epizodu. Zmiňme třeba píseň Leela: Orphan of the Stars z epizody The Devil's Hands Are Idle Playthings (Smlouva s Roboďáblem). Spolu s Kenem Keelerem, který se postaral o libreto, Christopher stvořil úchvatnou a velice důstojnou dechovou a smyčcovou operetní melodii plnou klišé jako rychlé přeskoky mezi napětím a klidem, gradací a plynulostí apod. Celá skladba by měla podle být parodií práce Andrew Lloyd Webbera a jeho veleznámé práce s orchestrem a sborem. Super práce. Tato epizoda je vůbec co do hudební stránky úchvatná. Krom uvedené skladby v ní totiž najdeme i další smyčcový operetní počin I Want My Hands Back plný napětí, za který byl autor nominován v roce 2004 na cenu Primetime Emmy Award v oblasti hudby a libreta a na cenu Annie Awards za hudbu k animovanému filmu. Bohužel ani jednu ale nezískal. Cenu PEA bral pro svůj dopad dokument Until the Violence Stops a AA zase Simpsonovi se skladbou Everyone Hates Ned Flanders z epizody Dude, Where's My Ranch? (Cesta z maloměsta).

V neposlední řadě pak za zmínku stojí třeba funky countryskladba I May as Well Jump, popová vypalovačka parodující Beatles a Phila Collinse Time Machine Song z novější Futuramy, která jen adaptuje již existující song, nebo chytlavý funky reggae jamajský song Hermes Bureaucrat.

autor hudby: Christopher Tyng (* srpen 1968) – Tento multiinstrumen­talista a převážně bubeník z Kalifornie zasvětil svůj život převážně seriálové tvorbě. Vedle Futuramy jeho tvorbu můžeme slyšet v dramatech Suits (Kravaťáci), Knight Rider nebo The O.C. (O.C.) Za zmínku však stojí i jeho práce na počítačových hrách a motivy Simpsonových či Futuramy. Za svou tvorbu sklízí obdiv z řad fanoušků. Kritici však bohužel tak nadšení nejsou a sám Christopher prozatím zůstává bez ceny za své dílo.

Krom toho je Christopher Tyng zakladatelem značky GMP (Grow Music Project), pod jejíž taktovkou vystupují začínající a lehce pokročilí umělci a skladatelé, kteří se tak snaží nalákat investory a sponzory pro svou tvorbu a dát světu najevo své dílo.


Originální znělka Futuramy a něco málo z témat:

Vyjádření poroty

inekafe: Znelka a z nej vychádzajúce zvuky, ktoré nás sprevádzajú v podstate celým seriálom, majú svoj špecifický charakter. Jedná sa o akési elektronické zvuky, ktoré náramne pripomínajú videoherné automaty z 90. rokov. Veď vlastne aj pilotný diel seriálu začína práve scénou, v ktorej hrá Fry videohru. :D Melódie sú jednoduché a chytľavé, aj keď možno celkom klišovité. Seriálu dodávajú akúsi detskú nevinnosť, pritom sa jedná o veľmi dospelý seriál, ktorý nie je veľmi vhodný pre deti. Ale tak čo si budeme klamať, spoločne so Simpsonovcami sa jedná o moje dva naj naj seriály ever, takže aj keby tam bola nejaká rapová úvodná znelka, prekusol by som to. :D Suma sumárum – znelka sa k tomuto dnes už legendárnemu kreslenému scifi seriálu veľmi hodí a osobne by som si tam nevedel iný štýl/žáner vôbec predstaviť.

phoboska: Soundtrack na mňa pôsobí veľmi príjemným dojmom, hlavne piesne zložené výhradne pre Futuramu. Asi najviac z radu vyčnievajú Leela: Orphan of the Stars a I May as Well Jump, tieto dve považujem za najlepšie z celého sundtracku. Vyzdvihnúť musím aj piesne Robonica a Kwanzaa, ešte teraz vidím, ako sa Kwanzaabot prebúral cez stenu, aby nám mohol zaspievať pieseň o jamajskej obdobe Vianoc, za týmto skvostom v ničom nezaostával Bender a jeho pieseň o zázračnom oleji. Aj zvyšné piesne zo soundtracku sú skvelé, tie už si však nedokážem spojiť s konkrétnymi scénami, ale to mi nebránilo si ich poriadne užiť. Asi najviac na mňa zapôsobila pieseň od Connie Francis „I Will Wait for You“. Soundtrack hodnotím veľmi pozitívne, už by to len chcelo opätovne obnoviť Futuramu a budem úplne spokojná.

Adrian ‚A.C.‘ Connor: Po hodnotení hudby niekoľkých seriálov prišiel na rad opäť animovaný seriál. Je ním mnohými obľúbená (najmä nášho redaktora – inekafe) „Futurama“. Nenájde sa tu asi nikto kto by nevidel alebo nepočul o tomto seriály. Zvučku ste si mohli mnohokrát vypočuť v rôznych promách a reklamách na Prime Cool. Je rytmická, živá a sám by som nevybral lepšiu pre tento druh seriálu. Možno si ju nastavím aj ako zvonenie alebo budík :D Na rozdiel od niektorých hraných seriálov si ju môžte vychutnať v každej jeden časti. Okrem nej v seriály zaznelo aj niekoľko známych aj menej známych skladieb, ktoré spestrili seriál. Za spomenutie určite stoja napr. Total Eclipse of Heart; Walking of Sunshine; Don't Worry, Be Happy; Karma Chameleon; Nothing's Gonna Stop Us Now.

La.Volpe: Už je to nějaký ten pátek, co jsem naposledy slyšel tuto znělku. A dokonce jsem si ani nemohl vzpomenout, jak vlastně zní, což mě přišlo trochu líto, protože Futurama je jedním z nejlepších animáků, co jsem měl možnost vidět. To malinko naznačuje, že znělka nepatří mezi mé nejoblíbenější, což samozřejmě neznamená, že by se mi nelíbila, právě naopak. Některé pasáže jsou mírně divné a ulítlé jako celý seriál, ale u mě je to spíše plus, stejně jako doprovodný rytmus během celé znělky. Opravdu netuším, proč to nehrají na diskotékách.

S Futuramou se většině diváků dost těžce loučilo. Co vy, jste příznivcem seriálu? A co futuramovská hudba? Jen co ji slyšíte, též se vám rozjasní oči?

Další díly seriálu
Kdo nesdílí, tak taky rozšlápavá dětem bábovičky! 
HonZajs000

HonZajs000

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře5zobraz všech 5 příspěvků
007.dany

007.dany

Seriál Futurama se mi líbí,sice nepatří mezi mé nejoblíbenější seriály,ale s chutí se vždy na nějaký...
před 8 roky
Koldik

Koldik

Pridavam sa ku komplimenterom...
před 8 roky
verunkawrath

verunkawrath

Hezký článek :)
před 8 roky
Další články k tématu