25. 4. 2017

Vzpomínáme: Bates Motel (2013-2017)

Vzpomínáme: Bates Motel (2013-2017)

Včera večer se po pěti letech uzavřel Bates Motel. Stanice A&E odvysílala poslední, padesátou epizodu, kruh se propojil. Byli jsme svědky toho, jak se z nevinného teenagera stal jeden z nejděsivějších sériových vrahů. Ale to je konec a konce jsou hořkosladké. Pojďte se spolu s námi vydat na začátek, na dobu, kdy se Norman Bates poprvé představil světu.

Pět let, pět sérií, padesát epizod. Na začátku nevinný teenager, na konci úchylný sériový vrah s rozdvojenou osobností. Dávejte si pozor, abyste nesjeli z dálnice. Protože jinak můžete omylem narazit na motel, v němž strávíte svou úplně poslední noc v životě. Stačí, abyste se znelíbili „Matce“ a je s vámi jistojistě ámen.

Vítejte v Bates Motel.

První setkání s Normanem Batesem

Pokud se máme podívat skutečně na úplný začátek, musíme se vrátit téměř šedesát let nazpět. V roce 1959 se svět poprvé doslechl o Normanu Batesovi, osamoceném čtyřicátníkovi, který ve svém těle střídá dvě různé osobnosti, svou vlastní a svou „Matku“. V tomto roce vydal spisovatel Robert Bloch román Psycho. Na úspěch prvního dílu navázaly v dalších letech dvě pokračování, a to Psycho II o tom, jak Norman utekl z psychiatrické léčebny, a Psycho Hotel, v němž se v nově zrekonstruovaném původním motelu opět začne vraždit.

Netrvalo to ani rok a v kinech se začal promítat hororový film Psycho od světoznámého hollywoodského režiséra Alfreda Hitchocka. Snímek s Antohym Perkinsem v hlavní roli byl sice na začátku přijat vesměs průměrně, ovšem rychle se z něj stal hit a dodnes je považován za jedno z Hitchockových nejlepších děl a jeden z nejlepších hororů vůbec. Není divu, když se i přes průměrné kritiky snímek dočkal čtyř nominací na prestižní ceny Akademie věd, a to i v hlavních kategoriích režie a herečka v hlavní roli.

Ostřílené hvězdy

Fastforward do roku 2012. V červnu kabelovka A&E oznámila, že rovnou přeskakuje pilotovou fázi a objednává kompletní desetidílnou první řadu seriálu Bates Motel. Ten má být prequelem ke slavnému filmu, ale s twistem, odehrává se totiž v moderním světě. Mladý Norman se se svou dosud žijící matkou Normou stěhuje do schátralého motelu, oba chtějí začít nový život. Projekt si vzal pod taktovku uznávaný tvůrce Carlton Cuse, který už měl bohaté zkušenosti s televizní branží. Na pomoc si přizval Kerry Ehrin, producentku, která dříve pracovala na seriálech Parenthood nebo Friday Night Lights. Nápad byl, tvůrci byli, zbývalo najít vhodné představitele hlavních rolí.

Castingy byly oznámeny kompletně během jediného týdne. Vera Farmiga získala hlavní roli Normy Louise Bates. Relativní nováček Freddie Highmore byl obsazen do role Normana Batese. Max Thieriot získal roli Normanova nevlastního bratra Dylana Massetta. Olivia Cooke byla obsazena do role Normanovy nejlepší kamarádky Emmy Decody. Nicola Peltz se objevila jako Normanova potenciální romantická známost Bradley Martin. V neposlední řadě pak Nestor Carbonell získal roli šerifa Alexe Romera. Jeho postava byla v první řadě vedlejší a na jejím konci měla zemřít. Nakonec ale tvůrci situaci přehodnotili a Alex se zařadil od druhé řady mezi hlavní postavy a na tomto postu vydržel až do konce seriálu.


Druhý Batesův motel

Bates Motel se natáčel v Britské Kolumbii. V městečku Aldergrove vznikly městské záběry a byla zde postavena i dokonalá replika Batesova motelu a přilehlého domu, jak si jej všichni pamatují z filmu Psycho. Původní stavba domu i motelu je vytvořena v Hollywoodu. V únoru 2017, když se dotočil celý seriál, byly exteriéry zdemolovány.

Na televizních obrazovkách se seriál poprvé objevil v březnu 2013. Sedmnáctiletý Norman se přestěhuje se svou čerstvě ovdovělou matkou Normou Louise Bates z Arizony do White Pine Bay v Oregonu, kde koupí schátralý motel. Oba potřebují čerstvý start, jelikož Normanův otec nedávno zemřel při nehodě v garáži a Norman byl ten, kdo ho našel. Norma touží po znovuotevření motelu a snaží se vybudovat nový život se svým synem. Norman je na první pohled slušně vychovaný teenager, trošku stydlivý, který má silné citové pouto se svou matkou. Jak ale brzy zjistíme, v jeho hlavě není něco v pořádku. Hrdina zažívá výpadky, po kterých se probudí a nepamatuje si kratší či delší časový úsek. Jen my víme, že v této době jeho tělo ovládá druhá osobnost, kterou si vytvořil – „Matka“. „Matka“ se ho snaží chránit a zároveň trošku žárlí na jiné ženy… a věci se mnohdy do krvava přiostří.

Pozor, v následující části článku se můžou objevit spoilery ze všech pěti řad!

Norma(n)

Pokud jste viděli nebo četli Psycho, znáte je jako dvě strany jedné mince. Bates motel ale začíná jinak. Představuje se veselá a usměvavá Norma Louise, která to v životě neměla jednoduché. Jako malou ji dlouhá léta znásilňoval vlastní bratr Caleb, se kterým má svého prvního syna Dylana. Poté, co utekla z domu, se vdala za svou středoškolskou lásku, ovšem tento destruktivní vztah neměl dlouhého trvání. Norma si začala aférku se Samem a porodila svého druhého syna Normana. Jelikož nechtěla opakovat stejné chyby, rozhodla se Normana vychovávat ve své těsné blízkosti a až přehnaně ho zahrnovala mateřskou láskou.

Mezi matkou a synem se tak vytvořilo silné pouto. Jak Norman v pilotu říká, jejich srdce jsou provázaná jedním kabelem a jeden bez druhého prostě nemůžou existovat. Norman je tak úzce spjatý se svou matkou, že ji začne vidět a začne s ní mluvit, i když reálně není poblíž. Postupně se z ní stane jeho alter ego, které jednou za čas ovládne jeho tělo a místo děj odvádí špinavou práci, to, co musí být uděláno.

Skutečná Norma se mezitím o svého syna bojí čím dál více. Nejprve se snaží jeho výpadky omlouvat a zapírá si, že by s jejím milovaným synem mohlo být něco v nepořádku. Těla se však začínají hromadit a Norma cítí, že je Norman nemocný a potřebuje pomoct. Navíc má šanci konečně jednou v životě být šťastná. Pocity se v ní bijí. Na jednu stranu je tu romantická láska k muži, na druhou stranu je tu mateřská láska k jejímu synovi. Norman také cítí že se mu matka vzdaluje, chce s ní být navždy, což se mu nakonec splní. I když Norma již není mezi živými, v hrdinových očích navždy zůstává v jejich domě u motelu.

Střídají se u něj stavy, kdy si svou matku představuje a vidí ji, jako by reálně stála vedle něj, a stavy, kdy „Matka“ přebere nadvládu nad jeho tělem, o čemž Norman nemá tušení – jde o již zmíněný výpadek. Oba stavy jsou čím dál častěji a kompletně ovládnou jeho život, když Norma zemře. „Matka“ nakonec zcela ovládne Normanovu osobnost a dělá si, co se jí zlíbí, včetně návštěv pochybných barů.

Ikonická scéna

V závěru šesté epizody páté řady tvůrci do příběhu zakomponovali nejslavnější scénu z filmu – vraždu ve sprše. Je tu ale twist. Marion Crane, která do motelu skutečně přijede, z něj vyvázne živá a zdravá a i po setkání s Normanem může vyrazit dál vstříc svému osudu. Místo ní dojde k vraždě jejího milence Sama Loomise. A je tu ještě jedna věc. Vraždu nespáchá „Matka“, ale sám Norman, kterého představa Normy k činu citovým vydíráním navede. Norman po hrůzostrašném činu pronese svou ikonickou větu, která v průběhu seriálu zaznívá hned několikrát. Ovšem místo „Mother, what have you done?“ (Matko, co jsi to udělala?) řekne „Mother, what have I done?“ (Matko, co jsem to udělal?).

Pro Normana je to druhá vražda, i když o tu první spáchal během výpadku, ačkoliv výjimečně v té době jeho tělo neovládala „Matka“, ale on sám. Norman je z této události hodně vyklepaný a špatný, přemýšlí, že se udá na policii, ale přelud Normy ho přesvědčí, že to je nesmysl a že se oba vzájemně musí chránit.

Vedlejší dějové linky

Normanova proměna v Normu je jakési centrální vlákno, které se rozplétá a vyvíjí během celých pěti sezón. Kromě toho se však příběh točí i okolo celé řady vedlejších dějových linií. Nejvýrazněji to lze vidět v první sérii, kdy jsou Normanovy výpadky spíše ojedinělé, místo nich sledujeme obchod s marihuanou a sexuálními otrokyněmi, které dříve byly ukrývány a drženy v zajetí právě v motelu.

Druhá řada je výrazněji zaměřena na Normu, která se snaží zabránit postavení dálnice. Ta totiž potenciálně může zruinovat její motel, jelikož auta již touto částí města nebudou projíždět. Rozhodne se proto jít do politiky a snaží se získat místo v městské radě, aby mohla plán dálnice zhatit zevnitř.

Od třetí sezóny už se příběh soustředí primárně na vztah Normana a Normy. Už dávno mezi nimi tak silné pouto, jako na začátku. Matka si začíná uvědomovat, že se synem není něco v pořádku a učiní složité rozhodnutí, chce Normana dostat do psychiatrické léčebny.

Ve čtvrté řadě jsou oba hrdinové z velké části odloučeni. Norman je v léčebně a Norma konečně může žít šťastný život, když se neustále nemusí bát svého vlastního syna a jeho činů. Nicméně idylka vyprchá, když se Norman vrátí domů. Norma si uvědomí, že svého syna upřednostní před všemi ostatními a je rozhodnuta s ním odjet a opět začít nanovo. Norman má však další ze svých výpadků a rozhodne se být se svou matkou navždy – chce zabít svou matku a sám spáchat sebevraždu.

Pátá řada už v mnoha ohledech naráží na Hitchockův film a pomalu si dláždí cestičku k samotnému vyvrcholení příběhu. Norma už existuje pouze v Normanově mysli, jejich vztah ale ani tak není idylický, jako na začátku. Do jeho života se navíc připlete krásná Madeleine, která mu ve všech ohledech připomíná vlastní matku, a také nová šerifka Jane Greene, která začne v Normanově vyprávění vidět mezery…

Jmenuji se Norman Bates

Ještě než si zrekapitulujeme finálovou epizodu, máme pro vás video na odlehčení. Norman Bates je jméno, které znervózní každého. Jaký asi musí být život těch, kteří se takto skutečně jmenují? :-)

Bohužel video není na Youtube, takže vám sem nemůžu dát okno, ale pokud rozumíte trošku anglicky, královky se tady pobavíte :-)

Ještě jednou upozorňujeme na velké spoilery! Následující část článku vyzrazuje události z finálové epizody Bates Motel.

The Cord aneb nepřetrhnutelné pouto mezi synem a matkou

Poslední díl začíná v momentě, kdy předchozí skončil. Alex unese Normana z vězení, chce po něm, aby mu ukázal, kde schoval tělo Normy. Ten ho tam skutečně zavede. Alex je tak zaplněn emocemi, že si nevšimne blížícího se Normana. Po rvačce se Normanovi podaří získat Romerovu zbraň a bývalého šerifa zabije (RIP, Alexi!). Poté se mu v této vypjaté situaci zjeví vidina Normy, které se hrdina přizná, že si skutečně myslí, že ji zabil a že chtěl zabít i sebe. Jeho matka se s ním poté rozloučí, řekne mu, že už ví všechno a už ho nemusí chránit, a zmizí.

V tu chvíli Norman naprosto přijde o rozum. Na chvíli ztratí vědomí a halucinuje o tom, jak se probudil ve své posteli, Norma byla živá a zdravá a život byl zase pohádkový. V hlavě se mu začne přehrávat celý jejich společný život od doby, kdy mu bylo sedmnáct a přestěhovali se z Arizony do motelu. Norman si připadá, že tuto dobu skutečně prožívá. Scény ze současnosti, kdy šílený Norman projíždí všechna místa s mrtvolou matky v náručí a přeříkává dialogy z pilotu, se střídají se skutečnými záběry z pilotní epizody. Norman skončí zpět ve svém domě, odkud policie již odešla. Uloží matku do postele, upraví se a jde na recepci motelu.

Norman vůbec neví, co se děje, myslí si, že se právě nastěhovali do motelu. Rozhodne se zavolat Dylanovi a prozradit mu, že se právě přestěhovali, tedy věc, kterou v první epizodě neudělal, i když o ní přemýšlel. Na začátku totiž Dylan a Norma neměli dobré vztahy a matka mu zatajila, že se přestěhovali. Dylan smysl telefonátu nechápe, ale slíbí mu, že přijde na večeři. Norman luxusně prostře stůj a posadí k němu mrtvolu Normy. Když Dylan přijde a uvidí Normu, tak přijde o nervy. Začne řvát po Normanovi, ať se vzpamatuje, že tohle nemůže dělat, že to není Norma, ale její mrtvé tělo. Norman si to ale nechce připustit. Vezme do ruky nůž a řekne Dylanovi, že nemůže dopustit, aby ho od matky odvedl. Dylan má v ruce zbraň. Norman na něj zaútočí nožem, Dylan uhne bokem a střelí bratra do břicha. Norman se mu složí do náručí a má další halucinaci. Vidí, jak běží lesem, kde na něj již čeká usměvavá Norma, která syna pevně obejme. Umírající Norman se usměje a řekne „Děkuji.“

Následuje střih, policie vyváží z domu tělo v pytli. Nevíme, jestli jde o Normana, nebo Normu, až další záběr odhalí, že jedou za sebou dvě těla. Začíná hrát hudba, Dylan sleduje, jak je jeho rodina odvážena pryč. Policie najde v lese mrtvého Romera. Následuje flashforward. Batesův motel je na prodej a realitní makléřka vítá nové zájemce. Emma se vede za ruku se svou již větší dcerou. Zahnou za roh, kde je Dylan, holčička se k němu rozběhne a Dylan s ní v náručí přijde k Emmě a políbí ji, takže vidíme, že jejich vztah všechny události přežil. Závěrečná scéna je pohled na hrob Normy a Normana. Zatímco Norman na náhrobní kámen své matky napsal srdceryvnou zprávu, u jeho jména je hrůzostrašné prázdno, pouze s roky narození a úmrtí.



Sbohem, Normane a Normo. Budete nám moc chybět! I když bychom vás nechtěli poznat naživo :-)

Další díly seriálu
Kdo nesdílí, tak taky rozšlápavá dětem bábovičky! 
ragelly

Eva Zálešáková

Autorka se dá charakterizovat jako stoprocentní seriálový maniak a skoro stejně závislá je i na SerialZone. Když nedejbože nekouká na seriály, vezme do ruky digitální zrcadlovku nebo se začte do amerického Elle.
Poslední komentáře6zobraz všech 6 příspěvků
Denia96

Denia96

Super, děkuji :)
před 7 roky
Destinytte

Destinytte

Vůbec se mi nechce věřit, že je už konec! :/ Před chvílí jsem dokoukala poslední díl a vůbec nevim co...
před 7 roky
allyska

allyska

Mně teda vyloženě jako úchylný vrah nepřišel. Jinak závěr krásnej, bylo mi ho líto.
před 7 roky
Další články k tématu