13. 6. 2017

Natáčení The Grand Tour přerušila další nehoda

Natáčení The Grand Tour přerušila další nehoda

Když v březnu 2017 Richarda Hammonda postihla za dobu, kdy natáčí motoristické pořady s kolegy Jeremym Clarksonem a Jamesem Mayem, již druhá vážnější dopravní nehoda, Hammond slíbil, že už si dá už jen kvůli své rodině pozor. Neuplynuly ovšem ještě ani tři měsíce a Richard v sobotu odpoledne opět nahnal svým kolegům i rodině pořádný strach v nehodě, která vypadala ještě děsivěji než ta březnová v Mosambiku.

Hammondova již třetí vážnější havárie se stala během natáčení pořadu The Grand Tour ve Švýcarsku. Jeremy se sem vydal s Lamborghini Aventadorem, James s Hondou NSX a Richard zde řídil chorvatské elektrické superauto Rimac Concept One v hodnotě milionu dolarů, o výkonu 1224 koní a maximální rychlosti 354 km/h. S vozem se účastnil závodu Hemburg Hill Climb. Moderátor měl obrovské štěstí, protože z nehody vyvázl bez vážnějších zranění, po nehodě byl při vědomí a z vozu se dokázal dostat ještě předtím, než ho kompletně pohltily plameny. Po nehodě byl letecky dopraven do nemocnice v St. Gallen, ve které Hammond zůstal kvůli poraněnému kolenu. Příčina nehody je neznámá, v současné době probíhá vyšetřování. Svědky Hammondovy nehody byli i jeho kolegové Jeremy Clarkson a James May, kteří několik dlouhých chvil netušili, že se Richardovi podařilo z vozu uniknout. O tom, že je oba nehoda očividně dost zasáhla, se Clarkson i May později ještě rozepsali v článcích na sociální síti DriveTribe, kterou spoluzaložili.

Tohle byla ta nejhorší a nejděsivější nehoda, jakou jsem kdy viděl, ale nějakým zázrakem je Richard naštěstí víceméně v pořádku.

Richard Hammond zdraví z nemocnice

Hammond samotný bere událost s trochu větším humorem. Fanouškům věnoval video-pozdrav z nemocnice, který nadepsal větou „Nejsem mrtvý.“ a ve kterém objektivem Jamese Maye děkuje všem, kdo mu pomohli, a Jamesovi, jenž mu do pokoje propašoval lahev ginu. Zároveň se v něm také omlouvá své manželce a svým dcerám za to, že jim opět přidělal starosti. Nehoda přece jen pořádně vyděsila i jeho kolegy, kteří své pocity rozepsali.

Očima Jeremyho Clarksona

"V nedělním vydání Mirroru se psalo, že do televize se vždycky natáčí ve spěchu a Hammond neměl čas se s obrovskou sílou Rimacu před sobotním závodem seznámit. Hammond už ovšem vůz řídil celé čtyři dny, vyzkoušel si ho na dálnicích, letištích i uzavřených horských cestách. Ten den si také několikrát zkoušel projet trasu závodu. Auto znal dobře, věděl, jak rychlé bylo, a věděl, jak ho udržet na uzdě. Jistě o tom z jeho úhlu pohledu uslyšíte v další sérii The Grand Tour. Netuším, co se pokazilo. Doufám, že až bude po operaci a bude se na to cítit, řekne nám to on sám. Jednu věc ale tuším jistě – opravdu jsem si myslel, že zemřel. 

Já už měl pro ten den práci hotovou a ve vysílačce jsem zaslechl, že se James a Richard projedou po trase ještě jednou, naposled. Tak jsem se za nimi společně se štábem vydal, abychom se v cíli sešli a zamířili potom společně na letiště. Byl krásný den, natáčení šlo dobře. Pak jsem slyšel, že testovací řidič Lamborghini v mém Aventadoru vyjel z dráhy. To mě rozmrzelo, protože jsme Aventadora ještě potřebovali, a já také hlavně nechápal, co by tam to auto vůbec dělalo. A potom jsem zahlédl oblak kouře.

Bál jsem se, že by to mohlo být dost vážné, tak jsem řidiči řekl, že se do cíle na vrcholku kopce musíme dostat co nejrychleji. Dorazil jsem tam asi za půl minuty, abych vyskočil z auta a viděl zuřící peklo, přibližně čtvrt míle daleko (cca 400m), pod vrcholem kopce.

Podle stop pneumatik bylo očividné, co se stalo. Řidič se nějak dostal do smyku. V poslední zatáčce po cílové čáře nezvládl řízení a sletěl ze silnice, až se nakonec převrátil. Největší otázkou bylo, jestli se dokázal dostat ven. To nikdo netušil. 

A jak jsem tam tak stál a čekal na nějaké zprávy, všiml jsem si, že to hořící auto nebylo žluté jako můj Aventador. Bylo bílé. Hammondův Rimac byl bílý. Pořád si vzpomínám na ten pocit; šok, strach. Třesou se mi kolena. To Hammond naboural. V tu chvíli se ke mně připojil James, který přede mnou dorazil v jeho Hondě NSX. Byl na tom dost špatně, zoufale mával rukama, úplně v šoku. “Uvnitř je Hammond,” křičel.

Potom jsme se dozvěděli, že uvnitř nebyl. Že se odtamtud dostal, než auto začalo hořet. A že “jeho tělo” – takhle nám to bylo řečeno – bylo pod kopcem za zástěnou. Viděl jsem tu zástěnu. Viděl jsem i zdravotníky za ní. Hammonda jsem neviděl. Nechtěl jsem ho vidět. Ne po takhle příšerné bouračce.

Než vyjel ze silnice, jel podle mého odhadu skoro 200 km/h. Jak padal ze srázu, ještě zrychlil. Nebude na něj hezký pohled, to bylo jisté. Náš sekuriťák je hodně zarputilý a odvážný, a tak ihned vyrazil dolů jako nějaká závodní koza. Viděl jsem, jak na místo nehody dorazil. Upřeně a pečlivě jsem se na něj díval. Viděl jsem ho, jak zvednul vysílačku, a slyšel jsem, jak říká: “Chlapi, je to v pohodě. Mrknul na mě.”

Z pohledu Jamese Maye

"Když jsem projel cílovou čarou, viděl jsem auto, bylo na střeše, dole na trávě na strmém srázu. A bylo celé v plamenech. Co to bylo? Tuhle planoucí a ohořelou hromadu plechů nešlo srovnávat s tou krásnou perleťově bílou elektrickou nádherou, která na startu ještě před méně než dvěma minutami stála před mou Hondou. A ve mně čím dál tím víc rostla ta příšerná hrůza a jistota, že to musel být Hammondův Rimac. 

Další věc, které jsem si všiml, když jsem zasatavil a vyškrábal se z auta, byla, že několik dozírajících pořadatelů vláčí za zápěstí bezvládné tělo, pryč od vraku, k cestě ze štěrku, která byla pod kopcem. A mně bylo jasné, že to musel být Richard Hammond.

Nevzpomínám si, že bych už někdy zažil něco podobného, takový příšerný šok a neschopnost pochopit, co se děje. Ještě před chvilkou jsme byli na startovní čáře tohoto přátelského závodu a vzájemně se mezi sebou a s režisérem na vysílačkách pošťuchovali a čekali, až přijdeme na řadu. Hammond byl první a zmizel téměř neslyšně, jako kdyby jeho vůz byl nějaký šíp poháněný antihmotou. O dvacet vteřin později jsem dostal zelenou i já, aby mě tři zatáčky před koncem zastavilo ohromné množství žlutých vlaječek a svět se poté naprosto změnil. Hammond byl mrtvý.

Doba, během které člověk musel vidět Hammonda, aby si myslel, že zemřel, byla ovšem dost krátká. Já zkrátka přejel kolem zrovna během ní. Možná tak o patnáct vteřin dříve bych viděl otřeseného, ale téměř nezraněného Hammonda, jak se škrábe ze zničeného, avšak zatím nehořícího vozu. Asi minutu potom, co jsem upadl do naprostého šoku, ke mně přiběhl jeden z našich zvukařů, aby mi řekl, že pořád slyší Hammondův mikrofon a že Richard se zdravotníky úplně normálně mluví.

Přijel jsem zrovna ve chvíli, kdy ho dozírající pořadatelé ve spěchu odtahovali od auta, které zrovna začalo hořet, protože mysleli, že by mohlo explodovat. Jenže já viděl, jak vytahovali ostatky Hammonda z hořícího vraku, jako kdybych sledoval nějaký strašlivý záznam z Formule 1.

Je důležité znát celou situaci a nevyvozovat závěry jen z toho, co zrovna vidíme. Myslel jsem, že Richard odejde do věčných lovišť, ve skutečnosti si jen zlomil kost v koleni a potřebuje do něj dát malý šroub. Ve Švýcarsku, světovém centru lyžařských zranění a pečlivě odvedené práce. A tak se ani náhodou mrtev opět vrátí, jen oproti birminghamskému originálu lehce vylepšen."

Jinak už je ale nad slunce jasné, že šok stihli překonat i Hammondovi kolegové. James May už Richardovi stihl v moderátorově video-pozdravu naznačit, že je pitomec, později se pochlubil fotografií, na které si posteskl, že chtěl udělat světu laskavost, a proto vytáhnul z elektřiny kabely od nemocničních přístrojů, jenže bohužel Hammond samotný fungovat nepřestal. 

Řeč už přišla i na praktické záležitosti ohledně toho, jaké následky bude mít Hammondova nehoda pro druhou sérii pořadu The Grand Tour a její říjnovou premiéru. Natáčení totiž stále probíhá a zdravotní stav zraněnému moderátorovi nedovolí ještě několik měsíců usednout za volant. Clarkson svěřil, že se kvůli těmto komplikacím už od svítání věnuje přepisování plánů a že James May už za svého pochroumaného kolegu stihl odletět kvůli natáčení jednoho z filmů.

Pokud vše půjde dobře, Hammond by se měl do kanceláře pořadu vrátit již příští týden. Moderátor, který už má v současné době za sebou po dvou bezesných nocích několikahodinovou operaci, na řízení musí zapomenout (s tím nesouhlasí James May, který si zazoufal, že Richard nejspíš kvůli poraněné levé noze a absenci spojkového pedálu ve většině superaut vyfasuje ty nejlepší dostupné vozy), ale podle toho, co mu kolega Jeremy s humorem sobě vlastním naplánoval, se nudit nebude. Prý právě došla barva v kopírce, slečna, co vaří kávu, je zrovna na dovolené a sklad potřebuje přerovnat. Což by podle Jeremyho měl Richard bez problému zvládnout, i když jen na jedné noze.


Sledovali jste Top Gear a sledujete The Grand Tour? Jste rádi, že nehoda dopadla tak, jak dopadla? Jak na vás působí slova Richardových kolegů?

Kdo dočetl až sem, musí zaručeně likovat! 
Drunk_Queen

Drunk_Queen

Jako malá přešla od Krtečka a Jen počkej, zajíci! rovnou ke kriminálkám a Červenému trpaslíkovi. Zanechalo to jisté následky.
Poslední komentáře15zobraz všech 15 příspěvků
Drunk_Queen

Drunk_Queen

Richard o nehodě.
před 7 roky
Drunk_Queen

Drunk_Queen

UPDATE: Richard si podle vyšetřování tentokrát za nehodu může sám. Ve zkratce - jel moc rychle. V zatáčce,...
před 7 roky
Romix

Romix

Pro Rimac každopádně solidní reklama :)
před 7 roky
Další články k tématu