18. 6. 2017

Slyšte, slyšte: Westworld

Nový měsíc přináší nový článek. Tentokrát jsme se zaměřili na znělku seriálu Westworld, který minulý rok vtrhl na obrazovky HBO jako pravý bandita z Divokého Západu a nenechal kámen na kameni.

Slyšte, slyšte: Westworld

Dnešní článek započnu krátkou úvahou na téma znělka. To, že není znělka jako znělka, je snad každému jasné. Máme tu takové, které se s tím moc nepářou, slepí pár obrazů a scének ze seriálu, podkresová hudba se dá taková, aby víceméně seděla s obrazem, a znělka je na světě.

Potom tu máme takové, které by se s klidem daly označit titulem „Pečlivě zpracovaný krátký film“. HBO si v posledních letech dává opravdu záležet na úvodních titulcích, které jsou bez ohledu na kvalitu sledovaného seriálu na velice vysoké úrovni. Mnoho z vás si určitě vzpomene na znělku k seriálu Hra o Trůny, ale vzhledem k tomu, že se blíží premiéra sedmé řady a člověk má pocit, že na něj tento seriál vylézá i z lednice, tak se raději porovnávaní a opěvování vyhnu a budu se tvářit, že vlastně ona nejmenovaná znělka neexistuje.

Již několikrát bylo v této sérii článku zmíněno, že v jednoduchosti je krása. Při této znělce to platí dvojnásobně. Opět se jedná o hudební počin Ramina Djawadiho, kterého jsme tu měli dvakrát (snad mě paměť nešálí). Tentokrát si můžete přečíst o znělce loňského hitu HBO, Westworld.

Westworld
autoři pořadu: Jonathan Nolan, Lisa Joy
o čem to je: Představte si svět, ve kterém si můžete dělat, co chcete. Takovým světem je Westworld, westernový zábavní park pro dospělé, jehož zakladatelem je Dr. Robert Ford. Ten za pomoci svého týmu připravuje pro návštěvníky parku různá zážitková představení. Svět je obývaný androidy, kteří zde vedou normální život, zastávají různá povolání, ale slouží také jako zábava pro dospělé, kteří si chtějí trochu vyhodit z kopýtka, anebo zažít něco výjimečného.
popis znělky: Někomu se může znělka zdát nevýrazná a méně zapamatovatelná, méně pompéznější než její starší, nejmenovaná a podstatně úspěšnější sestra. Nic to ale nemění na tom, že se jedná o kvalitní počin (na což jste si u Ramina už určitě zvykli), který si zaslouží vaši i naši pozornost.

Znělka začíná velice jemnou a pomalou hrou na klavír, která je doplněna jednoduchou elektronickou zvukovou stopou a občasnými tóny kytary. Postupně se přidávají i housle a čelo, ale základ v první polovině tvoří. Ten se v plné síle předvede ve 33. sekundě, kdy zazní klavírové sólo, při kterém každému milovníkovi klavíru pookřeje srdce. Ve druhé polovině skladby se postupně klavír dostává do pozadí a nahradí jej housle a čelo, které tempo skladby trochu zrychlí. V tomto zrychleném tempu se opět do popředí prodírá klavír a skladba mírně nabírá na dynamice, i když je cítit, že má ještě jisté rezervy. Kdyby skladatel chtěl, mohl by přidáním například tympánů trochu tempo zvýraznit, ale nestalo se tak. Namísto toho je píseň ukončena klavírovým sólem, které se postupně mění na zvuk, který připomíná ladění nástrojů.

Vzhledem k tomu, že znám tvorbu Ramina Djawadiho, jsem očekávala i výskyt bubnů nebo kontrabasu, které by dodaly skladbě nádech tajemna. Dle mého názoru by ale výskyt hlubších tónů poněkud ovlivnil vnímání skladby a jako taková by se nehodila k tématu seriálu. Nevím, proč mám pocit, že skladba skvěle vystihuje robotický svět. Do velké míry je to samozřejmě ovlivněno obrazem, který se při představování hereckého obsazení odvíjí. Což nás dostává k dalšímu bodu tohoto článku, vizuální zpracování.

Celá video sekvence je protkaná polysémantickými obrazy, které se vám na začátku mohou jevit jako naprosto obyčejné věci, ale po chvilce zjistíte, že se díváte na něco úplně jiného. Tak například hned na začátku je vidět, jak slunce vychází nad kopcem, ale je to opravdu tak? Když se podíváte blíže, je vidět, že ono to vlastně ani není slunce a už vůbec ne kopec. Je to obyčejná lampa, která svítí na hrudní koš budoucího androida.

Klavír, který se vyskytuje v hudební části znělky, si našel místo i v té vizuální a dokonce máme možnost vidět, jak vzniká za pomoci 3D tiskárny (no dobře, pouze jedna struna). Je ale zajímavé, jak na sebe všechno navazuje. Na začátku máme pouze hrudní koš, potom se objevuje klavír, kosti ruky, kosti nohy, kůň a opět klavír, na kterém hrají ruce, které byly předtím „vytisknuty“. Na koni najednou sedí jezdec, který drží v natažené ruce zbraň a je připraven vystřelit. Všechny tyto atributy (kůň, klavír, zbraň) jsou typické pro Divoký západ. Autoři jakoby se nám tím snažili naznačit, o čem vlastně celý seriál je. Celé toto vizuálně dokonalé představení je ukončeno pohledem na už hotové tělo androida, které je umístěno coby Da Vinciho Vitruviánský muž v rámu a ponořeno do bílé tekutiny, která je zřejmě onou bílou masou, ze které je veškeré robotické osazenstvo Westworldu tvořeno.

Při znělce není zvykem řešit soundtrack jako takový, ale nedá mi nevzpomenout coververze hitů skupin Radiohead, Rolling Stones, Cure, Soundgarden, které byly použity v průběhu první série.

Podtrženo a sečteno, znělka se jak po hudební, tak po vizuální stránce k seriálu hodí a z mé strany jí není co vytknout.
tvůrce hudby: Ramin Djawadi (19. čer­vence 1974) – narodil se v Duisburgu. Krom seriálové tvorby (StrainPrison BreakFlashFor­ward) má na kontě také hudbu k několika úspěšným filmům, např. Pacific RimSouboj titánůIron Man. Třikrát byl nominován na ceny Emmy (Game of Thrones, FlashForward a Prison Break). Je vítězem cen *ASCAP (Film and Television Music Awards) za svou práci na seriálu Person of Interest a filmech Iron Man, Batman Begins (spolu­pracoval s Hansem Zimmerem a Jamesem Newtonem Howardem).


Znělka Westworld v plné verzi:
Vyjádření poroty

Adrian A.C. Conor: Ramin ma opäť nesklamal. Podarilo sa mu vytvoriť ďalšiu skvelú skladbu. Začína pomaly, aby sa neskôr mohla rozbehnúť. Je to jednoduchá, ale pritom jedinečná skladba. Pri počúvaní si ju musíte zamilovať. Nástroje sú dokonale skombinované. Prevažujú husle, klavír a basa. Nie každý má rád zvučky a niektorí ich aj prepínajú, ale práve pri tomto seriály vôbec nevadí, že dosahuje až 1:43. Tu by sa nehodilo ak by mala iba nejakých 30 sekúnd. Od hudby sa teraz presuniem k vizuálu, ktorý sa k nej skvelo hodí. Väčšinou neobľubujem takéto vizuály, ale tu je perfektný a spolu s hudbou tvoria dokonalý celok.

La.Volpe: Předem se přiznávám, že jsem ze seriálu Westworld neviděl ani jeden malý okamžik, takže mohu hodnotit pouze znělku, která se ke mně prostě nějakým náhodným způsobem dostala a která je naprosto suprová. Nechtěl bych moc srovnávat se znělkou Game of Thrones, avšak jisté spojitosti by se tam při porovnávání daly najít. Nejvýš vyzdvihnu bezkonkurenční pianovou sekvenci, která mě jednoduše „odnáší“ do jiné dimenze. Ramin Djawadi tímto učinil další krok k piedestalu v síni slávy seriálové hudby.

Pajky: Westworld je jedna z nejpovedenějších novinek letošní sezóny a pravděpodobně to nejlepší, co se vysílalo na podzim. Samozřejmě je to hlavně zpracováním a dějem, ale hudba se rozhodně nenechá zahanbit. Úvodní znělka je zajímavá vizuálně, ale já ji můžu hlavně díky těm tónům piána. I díky tomu se zařadila mezi ty, které při sledování nepřeskakuju. Mimochodem, pokud se vám líbí úvodní znělka, tak doporučuji se zaposlouchat do celého soundtracku.

ševča: Vizuálně je znělka udělaná perfektně, po hudební stránce mi něco chybí. Není jí co vytknout, ale není v ní nic, podle čeho bych ji po pár tónech zaručeně poznala. Líbí se mi na konci moment, kdy hraje jen čistý klavír, řekla bych. Možná by i k seriálu líp sedlo, kdyby takhle prostou udělali znělku celou.

Líbí se vám více hudba, nebo obraz? Jste fanoušci propracovanějších znělek, nebo máte radši jednoduchost?

Další díly seriálu
Kdo nesdílí, tak taky rozšlápavá dětem bábovičky! 
Nyx

Nyx

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře7zobraz všech 7 příspěvků
Nira

Nira

Tuhle znělku miluju, je dokonalá hudebně i vizuálně, nikdy nepřetáčím :-)
před 7 roky
Jenny17

Jenny17

Každý začátek hudby navodí atmosféru seriálu nebo filmu. Děkuji za článek moc pěkně zpracovaný. Westworld je...
před 7 roky
DoctorQQ

DoctorQQ

Pro mě JEDNOZNAČNĚ nejlepší znělka roku. Jak hudebně, tak vizuálně...
před 7 roky