Jak přistupuje k moravskému folkloru americká zpěvačka Julia Ulehla a jak zní například bobrofon?
Americká zpěvačka Julia Ulehla s manželem Aramem Bajakianem, kytaristou Johna Zorna a Lou Reeda, přistupují k moravským písničkám z pozice zahraničních hudebníků se zkušenostmi z rockové a divadelní experimentální scény. To se u pravnučky profesora Vladimíra Úlehly, zakladatele festivalu ve Strážnici, nevylučuje s hlubokou úctou k vlastním kořenům.
Zdroj: ČT
Pozor následuje podrobný obsah včetně spoilerů
Julia při zpěvu trhá celým tělem, zatíná pěsti, gestikuluje, a když sedí, prudce zdvihá nohy a dupe. Zkrátka zpívající avantgardní herečka: nepřepjatá, spíš expresivní, docilující maximálního vyjádření úplně jinak, než moravské zpěvačky stojící povětšinou na místě s rukama v bok. Na Moravě se lidové písničky předávají z generace na generaci a dědí s nimi i jedinečnost přednesu. Ta je ale Julii s Aramem vzdálená, a tak si ji převádějí do osobní verze, pracující s extrémními zvukovými kontrasty od tiché libozvučnosti do třaskavě frenetické exploze. Petr Pavlinec, cimbalista souboru Musica Folklorica, experimentuje v jiné oblasti – vyrábí různé experimentální nástroje (steel cimbalom, tubalom, bobrofon, marimbalom) a s jejich pomocí interpretuje moravský folklorní repertoár. Jestli je dobré, či nutné experimentovat, řešit nebudeme – jen se s těmito interprety a Jiří Plockem nad tím zamyslíme.
Zdroj: ČT