Jak natočit Profesionály ve 21. století? Britský seriál Life on Mars je odpovědí. Koma jako záminka pro umístění děje do roku 1973 a je to.
Skvělá politicky nekorektní doba, bez všudypřítomného dozoru a represí efektivně pracující státní správy, doba, kdy je možné chlastat v práci, jezdit rychle autem, všude kouřit, černocha nazvat černochem... Výrazně svobodnější svět (který je již dnes čímsi jako pohádkovou nadsázkou), drsné metody, dokonalé hlášky... Před divákem se nečekaně a nenásilně otevře svět a doba Profesionálů. Britské zpracování opět ukázalo, jak kvalitní tvůrci a herci jsou v GB. Přes veškerou nadsázku nepůsobí herci dojmem nablblých amerických panáků, jsou ve svých rolích věrohodní. (Btw., nedívejte se na zločinně provedený US remake.)
Kromě toho, že se jedná poměrně slušné detektivky, tak je to také obžaloba dnešní doby. Nějak jsme si nevšimli, jak jsou den po dni okrajovány osobní svobody, jak jsme pod nejrůznějšími záminkami oblbováni, jak jsme se odnaučili nazývat věci jejich pravými jmény, jak jsme neteční vůči všudypřítomným zásahům do našeho soukromí, jak se zásluhou požadavku "politické korektnosti" stává pravda nežádoucím artiklem, jak mlčky akceptujeme buzeraci státním aparátem v tisíci a jedné věci. Autoři si to uvědomovali a poslali do minulosti hrdinu, zblblého dbnešní dobou a konfrontovali jej s realitou konce minulého století, kde ve světě reálného života leckdy působí dojmem blba. V druhé řadě byly vloženy "výchovné aspekty", v rámci kterých bylo demonstrováno, v čem je naše doba údajně lepší, ale na konci to autoři nevydrželi a vrátili se k původnímu náhledu.
POZOR, SPOILER:
Hrdina, který je v minulosti a neví, co je realita (nebo co je správná realita), dostává radu: "... barman mi jednou řekl, že když cítíš,tak jsi naživu. A když nic necítíš... naživu nejsi." Když se hrdina vrátí do současnosti, tak je konfrontován s absurditou vymyšlených problémů dnešní doby a při jedné obzvláště stupidní poradě se nechtěně řízne do palce. Okolí komentuje: "Same. Podívej se na svoji ruku." Sam se podívá, zjistí, že je zraněný a říká: "Necítím to." Pochopí, že ve vyumělkovaném současném světě není naživu, v porovnání s minulostí de facto jen přežívá, a proto volí sebevraždu, která jej má uvrhnout zpět do komatu - do minulosti, kde lze skutečně plnohodnotně žít.
KONEC SPOILERU
(Omlouvám se uživatelce JosephineMarch82 za původně neoznačený spoiler.)
Nebojte se, seriál není žádný filosoficky laděný a nudný, je to výborná detektivní serie, velmi připomínající Profesionály, ale navíc latentně obsahuje jednoznačné poselství, vypovídající tak moc o dnešní pokrytecké době.
EDIT: Podíval jsem se opakovaně (po roce) na poslední řadu a donutilo mě to zvýšit hodnocení o 10%
Detektivní seriály nepatří mezi moje nejoblíbenější žánry, ale na Life On Mars nedám dopustit. Možná proto, že to není zas tak klasická detektivka.
Vedle kriminálních zápletek a staré drsné akce alá Profesionálové, je zde i notná dávka záhady, která se udržuje po celou dobu seriálu a přenáší LoM téměř do jiné roviny. Nechybí samozřejmě ani humor a skvěle pasující hudba sedmdesátých let.
Postavy jsou, stejně jako celý seriál, skvěle napsané a zahrané.
Autorům navíc patří plus za to, že seriál zbytečně nenatahovali a skončili v rozumnou chvíli, na vrcholu.
Teď jen mohu napsat..škoda,že je tak málo dílů.:-( No někomu se může zdáti tento seriál jiný, obzvláště s jiným přístupem ke kolegům, taky může někomu vadit, že se tam docela dost pije :-)),kdekoli a kdykoli.Nebo že šéfík nemá zrovna vybíravé chování a a a...Popravdě jsem myslel, že to po prvním dílu zabalím, ale vydržel jsem a udělal jsem dobře.Těm co se zamlouval seriál Profíci, tak si myslím, že tohle je o něco lepší a dá se i zavzpomínat na dobu minulou.Mohu tedy doporučit.
Co dodat, někomu se líbí, někomu ne, pro mne je to srdeční záležitost, obě sezóny jsem si parádně užil. Obecně na detektivní seriály nekoukám, ale tohle prostě není obecný detektivní seriál.
Nejsem ani příznivec hudby let sedmdesátých, ale výběr skladeb v čele s Life on Mars od Bowieho je prostě geniální.
Life on Mars je další důkaz kvalit britské detektivní školy. Je to akčnější než Poirot, ale rozhodně tu zločin není jen záminkou k honičkám, bitkám nebo ukázce geniality vyšetřovatelů, kde ten nejméně inteligentní má jen dva tituly.
Jako u každé dobré britské detektivky(i oni umí natočit blbost) tady máme skvěle napsané životaschopné postavy, nenudící nápaditý děj, takřka nepostřehnutelnou režii a Herce! To vše dohromady vytváří dojem přímého přenosu ze života a ne amatérského divadelního představení.
PS: Jen to probrání se na staveništi se mi moc nelíbilo. Nemocnice v českém Světě pod hlavou mi přišla pravděpodobnější.
Děkuji uživateli _-0-_, že mi prozradil prakticky celý seriál, když jsem viděla zatím jen první díl. Mám to i s konečným vyústěním. Gratuluji. A to je tu výslovně upozorněn:"nespoilerovat". Porucha pozornosti?
Herce Philipa Glenistera, který znázorňuje drsného šéfa policejního okrsku z roku 1973, jsem doposud neznala. Po shlédnutí Life on Mars jsem se naprosto nesoudně puberťácky zamilovala. Chtěla jsem zkusit i US verzi, která běžela asi o dva roky později, ale tam již bohužel nevystihli tu správnou atmosféru a herecké obsazení mělo daleko k dokonalosti. Britská verze je od samého začátku na jedničku.