Sword Art Online je anime štúdia A-1 Pictures, ktoré nám prináša príbeh o Kazutovi Kirigajovi vo svete hier známym aj ako Kirito. Ten sa zapojí spolu s ďalšími stovkami hráčov do prvej virtuálnej MMORPG hry svojho druhu. Počas uvítacieho ceremoniálu však hráči prichádzajú nato, že sa z hry nie je možné odhlásiť pokiaľ nedokončia všetky jej úrovne, avšak ak chcú vyhrať musia riskovať, pretože smrť v hre spôsobí aj smrť v reálnom svete. SAO má úžasný nápad ale jeho potenciál absolútne zabíja príbehová línia, ktorá je miestami preskakovaná, inokedy zas nezmyselne naťahovaná alebo je celá absolútne nepozerateľná. To čo by ma paradoxne zaujímalo ukázané nebolo, a všetko okolo áno. Netvrdím, že mám prehnané nároky, ale ak to niekto chce sledovať pretože si myslí, že to má nejaký zaujímavý príbeh môže sa nato vykašlať. Čo diel, to upadajúci charakter a zachraňuje to len krásna animácia, ktorá predovšetkým vyčnieva v súbojoch. Očakával som omnoho viac než mi bolo ponúknuté.
Žijeme v době, kdy se rozvíjejí nové technologie jak na běžícím páse. Doby, kdy jsme hráli hada na stařičké cihlové Nokii jsou nenávratně pryč. Místo toho teď nasazujeme raději brýle s virtuální realitou, které nám dokáží navodit ten nejdokonalejší herní pocit. A tak tisíce Japonců utečou do onoho virtuálního Světa, dokud se něco nepokazí. Protože zemřeš-li ve hře, zemřeš i ve skutečném Světě a jen tak mimochodem, odhlásit se nelze.
Tolik k myšlence anime, se kterou si zas jednou pohráli japonští tvůrci. A nutno říct, že si s ní pohráli obstojně, i když já bych šel ještě dál.
Ocitáme se tedy ve Světě jednoho MMO projektu. Kdo čeká nějaký konkrétní náhled na expení hlavních postav, či nějaké větší poznávání herního Světa, ať nečeká. Děj se možná odehrává ve hře, ale především se točí okolo vztahových peripetií. Což pro mě byla docela škoda.
Celý děj se dá teoreticky rozdělit na tři hlavní části.
1. ČÁST: čtyři díly probíhají alias jako těžká masáž diváka. Navnadí ho a jsou bezesporu tím nejlepším.
2. ČÁST: děj přestává mít jakýkoliv progres, spíš sklouzne k příhodám typu, kterak hlavní hrdina k meči přišel. Kterak hlavní hrdina hledal artefakt či kterak hlavní hrdina zachránil ubohou dívenku. Přichází i vztah dvou hlavních hrdinů, budiž. Nic proti anime romantice. Ale dvě výtky. S tímto vztahem přichází do anime TOLIK neskutečné a zbytečné vaty, že mi opravdu až kolikrát snad tekla z uší. Spousta emocí, slziček, vyznání, pořád dokola. Já mám tuhle romantiku rád, potrpím si na ni, protože jsem takový trošku romantický masochista. Mám to rád, ale jsem z toho vždycky v depresi :D Takže je to vlastně vědomé ubližování sobě samému, ale tady mi opravdu ubližovali hlavní postavy. I když jsem o to vůbec nestál. Druhá výtka není asi ani výtkou spíš takovým konstatováním. Až tu jsem pochopil proč se tvůrci anime vyhýbají polibkům, romantice a těmhle věcem. Nevím, jestli je to vyloženě jen Sword Art Online, ale tady to vypadalo tak divně a tuctově.
3. A tak se dostávám ke 3. ČÁSTI. Přichází onen osudný 14 díl. Tvůrci tak úplně utnou hlavní dějovou linku, přijde zvrat naprosto nečekaný. Veškerá naděje pro seriál a jeho poutavost mi byla sebrána. A to co následuje potom, o tom raději pomlčím.
SAO je dobré, ale prošlo si tím samým co Death Note. Zbytečným přerušením zajímavé dějové linky, jako kdyby tvůrci nevěděli co dál a tak naplácali na to jinou dějovou linku, bohužel tak stupidní, že škoda mluvit. V komplexním měřítku to vidím tak na 60-70%. Dodávám. Své diváky si najde, ale já k nim patřit nebudu.
Sword Art Online...
anime, které mě přivedlo k jakémukoliv jinému anime, protože mě uchvátilo. Ten svět, ta hra! Jen čekám, až se NerveGear uukáže i ve skutečném světě. Doufám, že bych nebyl sám, kdo by si ho koupil.
Ačkoliv i SAO má své chyby. (Docela nerad to přiznávám!)
Prostě nádhera, ale proč?! Proč si sakra nenechali ALO až pro druhou sérii. První série mohla být jen o hře SAO a druhá ALO + GGO? Příběh s Yuki je sice pěkný a emotivní, ale podlě mě nezapadá do příběhu. Už od začátku je celé SAO o tom, že se se nějkým způsobem vraždí ve hře nebo se hra využívá k hrozným testům. Ale příběh s Yuki už je o tom, že nějaká dívka je nemocná. Což už je zas něco jiného, co k Sword Art Online nezapadá.
Naprosto mě tohle anime dostalo do svých spárů. Výtvarné zpracování, charaktery postav, dějová linka; láska, akce, dobrodružství, oběti. Smála jsem se, plakala, byla napnutá, přála si šťastné konce. Při sledování jsem měla chuť si stejné zařízení koupit a ponořit se do světa fantazie a hrdinů.
Snesla bych i více dílů s tím, že by se určité části více rozpracovaly. Ale možná se tomu tvůrci chtěli vyhnout, aby nebyli odsuzováni, že to natahují jen pro peníze. Těžko říct. Pozitivní je, že je tu naděje na pokračování.
Série spolu zdánlivě nesouvisejí, ale spatřuji zde hlavní motiv týkající se vývoje technologie, ke které přispěje hlavní postava především tak, že si vším projde. Bez toho by výzkum a pokrok nebyl možný. Pochopitelně bez lásky, která je oporou hlavní postavy, by to nemohlo skončit dobře. Zajímá mě, v jakém bodě se tento zamýšlený vývoj technologie zastaví.
Rozhodně to velmi ovlivnilo mé smýšlení o hrách a WR. Kyždým dílem jsem doslova žila. Tomuto anime patří mé srdce.
Ten nadpis je asi dostačující vysvětlení. Je to naprosto skvělý, ale jen dokud jste v prostředí SAO. Když se pak prostředí změní, začne to být takový meh.
Takže jo, dávám tomuhle sice 100 %, nicméně opomínám to, že to třeba vůbec má druhou sérii, protože taková věc vůbec nemusí existovat.
Jako vážně. Pokud máte rádi tyhle gaming seriály, tohle anime by vám nemělo utéct! Ale pak si rozmyslete, jestli se vůbec. hcete podvíat na druhou sérii. A neříkejte, že jsem vás nevarovala!