DRSNÁ REALITA
Život je plný kompromisů, lidé nejsou černobílí, ale šedí. Každodenní realita je plná ústupků, větších či menších podrazů, alespoň občasné preference vlastního prospěchu nad "všeobecným blahem", různými "něco za něco" mezi good a bad guys, všudypřítomné korupce - to vše je, bylo a bude - a popravdě je to neměnnou normou lidského chování. (Pravda - v dnešní pokrytecké době se tváříme, že tomu tak není.)
Mám v oblibě seriály typu filmu, rozsekaného na jednotlivé díly, tvořící sesonu. Obvykle bývá problém, aby se autoři vyhnuli výrazně proměnné dynamice děje a "tunám vaty". V The Wire se to tvůrcům povedlo - dokonce v rámci celého seriálu.
Mezi klady The Wire patří absence jednoho výrazného hrdiny, implementace lidských slabostí, tužeb a problémů do psychoprofilu jedné každé postavy, přesně a logicky dávkovaná míra násilí a zejména uvěřitelné postavy a vazby mezi nimi v rámci nejnižší sociální vrstvy Baltimoru. Popis formování a postupná profesionalisace nové jednotky, částečně vytvořené z "policejního odpadu", rozvíjení mezilidských vztahů (nejen mezi jednotkou, ale i mezi jednotlivými policisty a bad guys), rozvoj jednotlivých postav a jejich uvěřitelný morální rozvoj (který se nikdy ani zdálky nepřiblíží rychlošípovství), mnohdy protizákonná cesta k cíli volbou menšího zla... To vše se kladně podpisuje na uvěřitelnosti děje.
Největším záporem je, že se seriál bohužel nevyhnul americké politické korektnosti - ale budiž ke cti tvůrců, že v nevelké míře.
POKUD JSTE FANOUŠKY DETEKTIVEK, KTERÉ NEJSOU ZALOŽENY NA DEDUKCÍCH SALONNÍHO DETEKTIVA, LABORATOR STORY, NEBO RYCHLÝCH AKCÍCH POCTIVÝCH TOUGH GUYS, ALE HLEDÁTE REALISTICKĚ, OBSÁHLÉ A DOBŘE PROPRACOVANÉ PŘÍBEHY Z PROSTŘEDÍ AMERICKÉ SPODINY, TAK NEVÁHEJTE.
Jeden z nejrealističtějších seriálů
Mravenčí práce a bezvýchodné situace. Nicotnost policie a zbytečnost snahy. Ano, první série skvěle ukazuje, co vše je k ničemu a proč. Ve finále se totiž zahrajou jen takové drobné škatulata a v podstatě se nic nemění. Smutné je, že to je prostě realita. Fajn postavy, ať už na dobré straně, hlavně McNulty, ale i na záporné straně, kde vládne pravá ruka Stringer Bell. Trošku pomalejší tempo vynahrazuje reálnost všech situací, které se zde odehrávají. Mezi policejními dramaty je to rozhodně nadprůměr, ale teprve další série mě mohou přesvědčit o celkovém hodnocení.
Ve druhé sérii došlo na dokaře, na pašování, na prostituci, ale zůstalo se i u starých dobrých drog. Hlavní postavy jsou Frank Sobotka a jeho syn Ziggy a synovec Nicolas. Díky pašování a tomu, že v doku se pořád něco děje, je tahle série o něco lepší, i když pomalejší epizody nechybí, hlavně z počátku, kde se znovu formuje jednotka. Jednotka poskládaná z těch stejně nechtěných policajtů jako předtím, ještě jim přibude do týmu jedna sympatická lokální policajtka. Příběh z doků se nám polehku uzavře a já jsem zvědav jak bude pokračovat se Stringerem a jeho drogovou partou.
Třetí série je pro mě zatím nejslabší ze všech a to hlavně díky tomu, že se opravdu nic neděje. Sice se nám vrátí Avon a policajti se snaží vytvořit free zóny, tzv. Hamsterdam, ale to mi nestačí. Kritika byrokracie není taky nijak extra zábavná. Alespoň že v závěru se roztančí kolečka pomsty a na scénu se vrátí Bratr Mouzon a hlavně Omar. (Ten to u mě dopracoval na jednu z nejzajímavějších postav). Z čehož rozhodně nebude mít radost dvojice Stinger Bell a Avon Barksdale, protože je nečeká nic hezkého. Doufám, že příští série to zase o něco zlepší.¨
Zlepšení přichází, na scéně se opět potuluje Omar, kterej pro změnu šije na někoho boudu. Své o tom ví Marlo a Joe. Dalším bodem je školství, které je v ulicích Baltimoru opravdu ukázáno tak trochu jako zbytečné a hlavně jako opravdu zanedbané a špatné. A politická scéna, která se zaobírá volbami na starostu a přináší sebou sympaťáka Carcettiho. Jsem dost zvědav jestli se mu podaří zastavit nebo zpomalit úpadek ve městě, protože soudě podle zatím zmíněných překážek, to není zrovna nejjednodušší úkol. Opět nám přibudou nějaké postavy, tentokrát hlavně školáci a pár postav nám skončí poschovávaných v opuštěných domech nebo prostě mrtvých na ulici. A už kvůli zbývajícím členům základního týmu a kvůli novému starostovi se těším na poslední pátou sérii.
Závěrečná pátá série je pomyslnou třešničkou na dortu, protože to co se v ní odehrává je do slova a do písmene úžasné. Přichází ta největší gradace a zároveň se vyrovnáváme se všemi postavami, které nám v příběhu ještě zůstali a že jich není málo. Trošku nakoukneme i do kuchyně senzacechtivým novinářům. Na post nejzajímavějších postav celého seriálu jsem si dosadil Omara a z druhé strany barikády, té správné, to byl jednoznačně Lance Reddick jako Cedric Daniels.
Klasika
Tenhle seriál není pro každého, resp. být mladším, asi bych si ho stěží vychutnal. S nabitými životními zkušenostmi a s několika zaměstnáními za sebou ale začnete pokyvovat nad drsnou realitou a šklebit se u hlášek, které byste si před tím nevychutnali. Tenhle seriál není o policejní práci, ta je jen takovým středovým dějištěm, tenhle seriál je prostě o práci, o tom, jak vám může život ovlivňovat. Na jedné straně je každodenní policejní rutina, ve které se musíte věčně s někým o něco handrkovat, aby jste ve výsledku zjistili, že pokud nemáte známé, stejně nic nezmůžete a užíváte si i těch nejmenších vítězství (a jediným potěšením tak zůstane večerní pivo s přáteli) a na druhé straně je "hra", což je... vlastně úplně to samé, jen mimo zákon. Obojí vás svazuje, z obojího se nelze vymanit nebo jen velice těžko a málo kdo to dokáže.
Ti, kteří ještě nezažili každodenní pracovní rutinu, s tím špatným i tím dobrým, co přináší, budou tento seriál trávit těžko a doporučuji počkat s jeho sledováním. Stopáž jednotlivých dílů je dlouhá, jen samotná znělka, jak je u HBO zvykem, trvá několik minut (a pozor, mění se díl od dílu) a zdánlivě se tam nic neděje, všichni tam jen kecají, potahují z cigaret nebo chlastají ;)
Je to jak s pivem nebo vínem, které když jste jako malí ochutnali a přišlo vám hořké a trpké a teď si jej vychutnáváte a nedáte na ně dopustit, i když tam pořád tu hořkost cítíte ;)
1/2 první série
zatím jsem zkouknul 5 dílů, a musím říci že je jeden z nejlepších detektivních seriálů. Žádná scifi dokonalost jak v CSI a pod., policajti jsou normální, ani špatní ani dobří, policie jako taková není ústav milujících se chovanců, lumpové nejsou černobílí. Žádné hraní s DNA ( výsledek vždy a za pět minut :-) ), nebo s jedním jediným a všeřešícím smítkem na košili :-), žádné supermoderní technické prostředky ..... . "doufáme že nám do roka dají alespoň jeden PC, ať mohu psací stroj zahodit" :-) .
Prostě REALITA ( nebo něco hodně blízko ).
„What the fuck did I do?“
Môj seriálový Olymp. Bez preháňania môžem konštatovať, že toto nič neprekoná. Je to jednoducho tak úžasne napísané, zahrané a hlavne – realistické a nadčasové.
Je vidieť, že tvorcovia danú problematiku a prostredie dokonale poznajú. Ed Burns je Vietnamský veterán, bývalý policajný detektív na oddelení vrážd a protidrogovom v Baltimore, neskôr učiteľ na verejnej škole a David Simon – dlhoročný novinár, ktorý o.i. strávil rok na Baltimorskom oddelení vrážd ako pozorovateľ, a spolu títo dvaja tvoria najlepšie televízne projekty súčasnosti (The Corner, The Wire, Generation Kill). Radosť pozerať, s akou ľahkosťou, bez pátosu, humorne, chytro (ale bez chytráctva) a veľmi civilne vedia podchytiť, dokonale vystihnúť a následne zrozumiteľne podať aktuálne pálčivé problémy spoločnosti (drogy, organizovaný zločin, politika, školstvo, médiá).
The Wire je beh na dlhú trať. Každá séria sa venuje inému prípadu-problematike a každá má veľmi pomalý rozbeh. Nuda to však v žiadnom prípade nie je. Postavy sú tak úžasne zaujímavé a zahrané a situácie a ich vývoj tak dokonale absurdné a zároveň uveriteľné, že to jeden počúva s otvorenými ústami.
Mihne sa tu celá plejáda rôznorodých postáv, každý si tu nájde tie svoje, za seba spomeniem – samozrejme - hlavná hviezda McNulty, Bunk Moreland, Lester Freamon (chodiaca pokladnica ľudovej múdrosti), Pryzbylewski („no luck for that boy, huh?“), Bubbles, Frank Sobotka, Beadie, Carver, Norris, Omar, Stringer Bell... a mnoho mnoho ďalších postavičiek z oboch strán zákona, častokrát aj na jeho pomedzí, či prechádzajúcich z jednej strany na druhú. Svet totiž nie je čiernobiely.
Ak by som si mala vybrať, tak najradšej mám sezónu druhú, po „spoznávacej“ prvej si človek trochu oddýchne od bezútešného prostredia dealovania na nárožiach a dej sa presunie do prístavných dokov, prídu noví charizmatickí gangstri (The Greek, Vondas) a - čisto subjektívne – najlepší song a montáž na konci sezóny. Inak je to ale kvalita od začiatku až do neuveriteľného finále. Uf, čo tam predviedol McNulty, tak z toho mi bolo mierne nevoľno :D Že je to týpek na pohľadanie mi bolo jasné od začiatku, ale v poslednej sérii sa teda odviazal poriadne.
A posledné, ale nemenej dôležité superlatívum – vývoj postáv. Úžasne prirodzený a uveriteľný – bez idealizovania a nadŕžania - niekto skončí na úplnom dne, niekomu sa podarí vymaniť zo spárov osudu a dočká sa svojho kúska zaslúženého šťastia.
Zabudnite na bezduché kriminálky typu CSI a podobné. Chcete vedieť ako to funguje v reáli? Pozrite si Wire.
„I’ll swallow a lie when I have to, I’ve swallowed a few big ones lately. But the stat games. . . that lie, it’s what ruined this department. Shining up shit and calling it gold, so that Majors become Colonels and Mayors become Governors; pretending to do police work while the next generation fucking trains the next how not to do the job.“ (Daniels)
Seriálový klenot
Každá z pěti sérií je dokonalým kouskem. A zároveň každá v půli zpomalý, aby nabrala dech a v posledních pár dílech vám vyrazila ten váš. Pokud máte rozkoukanou jakoukoliv sérii a přemýšlíte, zda-li s ní seknout, rozhodně to nedělejte. A pokud The Wire ještě nesledujete, je čas začít.
Asi tak...
Tento seriál je propracovaný do nejmenších detailů, přitom působí naprosto reálně. Hlavním trumfem jsou postavy, které jsou výborně napsané a každé je dán dostatečný prostor. Někoho může odradit docela pomalu plynoucí děj a hlavně celková "neakčnost" celé série.
Jeden z nejlepších
V detektivních (i když tady by měli být úvozovky) seriálech společně s The shield jednoznačně vede. Perfektní analýza ze všech stran, syrová a uvěřitelná. Nezbývá než doporučit.
1-5 serie
Před shlédnutím The Wire jsem již viděl The Shield a měl jsem tendenci srovnávat - tedy The Wire prohrával a byl jen tuctovka. Pak jsem mu ale přišel na chuť. Jeho síla spočívá v tom, že vám dává nahlédnout na všechny strany barikády. Nic není černobílé, každý sleduje své zájmy. A ta vysoká škola managementu a byrokracie, mňam...
Poslední 5. serie je úplně geniální! Zpracováním, rozvojem postav a hlavně posledním dílem. Nic neprozradím tím, když napíšu, že na konci je takový krátký "flashforward" - tzn., víte, jaká je budoucnost (žádné děsné natahování, jak je tomu zvykem).