Myslíte si, že ten příběh znáte, ale znáte pouze jeho konec. Abyste pochopili jeho podstatu, musíte se vrátit na začátek.
Jestli něco v tom nejvíce kladném světle přineslo Jonathanu R. Meyersovi slávu, tak výpravné drama s titulem Tudorovci.
Jak jsem psal u Bates Motel, zakládat si na pravdivých událostech je po většinu času sázka na jistotu.
První série tomu napověděla hned od prvního okamžiku, kdy jsme se začali pouštět do tajů temné Anglie.
První manželka Kateřina rozhodně neměla svůj osud nejlehčí z nejednoho důvodu, ale její odchod na věčnost byl alespoň v jejím srdci ten spravedlivý.
On si Jindřich každopádně uvědomoval těžké následky jeho chování, nicméně u něj zvítězilo mládí, opojení mocí a krása dcery z Boleynova rodu.
Od příchodu druhé manželky krále se mi děj zamlouval ještě více. Z první série ještě vypíchnu roli Sama Neilla, coby kardinála Wolseyho, který ji zvládl s nejvyšší grácií a u jeho konce jsem si pobrečel.
Druhá série se nesla v poněkud rychlejším spádu, měla svůj pomyslně vytyčený cíl v podobě zplození následníka trůnu, stěžejní úkol všech královen. Snaha o to byla, nicméně výsledek se nešel s uspokojením a závěrečné dvě epizody druhé série považuji za ty nejvíce podařené. Jak ze strany Anny Boleynové a jejímu smutnému konci, či nalezení třetí manželky Jany, která konečně nejvíce zamíchala kartami.
Třetí série byla sice zkrácená, nicméně nebyla o nic horší, než dvě předcházející. Popravovalo se jako na běžícím páse, a tak zajímavých situací nebylo málo. Konečně přišel syn, se kterým i velká ztráta a pád do hlubokých depresí, z nichž je cesta pokaždé více než těžká. Ale konečné momenty zase naznačily oživení a na scénu přišla mladinká nadcházející královna Kateřina.
Na tehdejší rychlé změny se udržela celkem dlouho, ale jak to tak bývá, jedna střídá druhou.
Její působení na mne více dělá dojem v současně vysílaném dobovém čarodějnickém Salemu.
Nejslabší momenty u mne nastaly s příchodem páté družky, bývalé manželky, královy "sestry" Anny. K ní ani moc nevím co napsat, byla velice nevýraznou postavou a to se o ní tenkrát snažil, jako by byla jeho poslední a tou jedinou.
Čerstvě ovdovělá "Julia McNamarová", šestá a poslední v pořadí po boku anglického vladaře - Kateřina Párrová. Díky bohu za její tehdejší charisma, silnou vůli a umění přetvářky, jak z milostné strany, tak z náboženského přesvědčení, které jí zajistilo přežití svého manžela a doživotní rentu ve společnosti osiřelých dcer "Krvavé" Marie, dcery zesnulé Kateřiny Aragonské, "panenské královny" Alžběty a syna Edvarda, který krátce po nástupu k žezlu opustil svět jako velmi mladý.
Závěrečná scéna, která se upíná na Jindřicha v dáli, kdy se k němu blíží jezdec na koni v podobě smrti, byla velmi zdařilá, rychlé problesknutí všech důležitých momentů v králově životě, od jeho nejvěrnějšího přítele Charlese, prvního učitele Thomase Moora či vzpomínky na jeho "šesti" manželství a dobití Boloně, jako jeho jeden velký válečný zvrat.
Když malíř Holbein dokončil na podruhé portrét vladaře, byl pochválen a král mohl v spokojenosti opustit, už tak citelně rozervaný a unavený svět.
Your Majesty.
Myslíte si, že ten příběh znáte...
Když jsem díky Epic Drama začal devět let po jejich ukončení sledovat Tudorovce, čekal jsem roztahanou, nudnou historickou konverzačku. A přesně tu jsem nedostal. Naštěstí. Prvních několik epizod to sice vypadalo, že to tak bude, ale seriál se každým dílem zlepšoval a ve druhé polovině první řady nasadil tempo, které si udržel až do konce. Vrcholem je pak série druhá, která je naprosto dokonalým seriálovým skvostem v úplně všech ohledech, a řada třetí, která za ní zaostává jen počtem epizod. A stejně tak excelentní byla i řada poslední, ve které k excelentnímu Jonathanu Rhys-Myersovi přibyla i Sarah Bolger jako Marie, která sice byla v seriálu od začátku, ale právě během poslední řády prošla její postava zásadní proměnou. Nemůžu také nezmínit úžasnou výpravu, jednu z nejkrásnějších úvodních znělek, které jsem kdy slyšel (a viděl) a přepychový casting. Už zmíněný fenomenální Myers, který se pro tuhle roli narodil, už zmíněná Sarah Bolger (která je taky navíc zatraceně pěkná), fantastická pánská trojice Sam Neill, James Frain a Henry Cavill (a v několika dílech i Peter O'Toole) a všech šest manželek, mezi kterými vyčnívá už tehdy zcela úžasná Natalie Dormer jako Anna Boleynová a Tamzin Merchant v roli Kateřiny Howardové, ženy číslo 5. Tudorovci se nečekaně a k mému obrovskému překvapení stali jedním z nejlepších a nejsilnějších seriálů, které jsem měl tu čest vidět. Bavila mně každá minuta a skutečně mně mrzí, že už jsem došel na konec. Rozhodně doporučuji každému, protože jde skutečně o prvotřídní drama, které by mně nejspíš bavilo i kdyby bylo dlouhé jak Ulice. A abych se neopakoval, tak už to raději ukončím. 95%.
Lover. Warrior. Rebel. King. Prepare for reign
Dejiny nám toho ponúkajú mnoho. Každá z krajín má svoje vlastné dejiny, ktoré v menšej či väčšej miere ovplyvňovali svetové dianie. Stačí si len vybrať krajinu- obdobie- historickú udalosť/osobnosť a námet je na svete. Je jasné, že historické seriály nebývajú vždy na 100% presne, že tvorcovia si čo to pre vlastné potreby čo to upravia ale občas však platí, že je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť. A inak tomu nie je ani pri Tudorovcoch.
Tudorovci mapujú osobnosť Henricha VII, ktorý sa asi najviac preslávil reformou anglickej cirkvi a 6 ženami. Seriál sa venujú jeho vláde, spoločenskému životu ale aj súkromiu. Seriál sa viac menej drží historických faktov a veci nijak násilne neprekrúca. Len občas sa mohlo stať, že si niektoré veci prispôsobili tvorcovia pre vlastné účely, ale nejde o nič čo by bilo do očí. To všetko sa odohráva na pozadí rôznych historických udalostí. Aj keď občas to môže pôsobiť na opak (akoby udalosti a dejiny ustupovali Henrichovým vzťahom). Ale práve jeho vzťahy v istej miere ovplyvňovali aj dejiny (veď preto aby sa mohol nechať rozviesť sa neváhal odtrhnúť od Ríma a vytvoriť vlastnú cirkev). Nechýbajú zvraty, intrigy, dvorská politika. Nič nie je nasilu vytvárané alebo umelé. Vtedy to tak bolo, každý hral za seba a snažil sa niečo získať. Z Henrichovych žien je asi najviac pozornosti venovanej Anne Bolenyovej. Postupnému očareniu Henricha jej osobou, jeho dvoreniu/ získavaniu, zaľúbeniu až neskôr nenávisti. Počas prvej série môže Henrich pôsobiť ako prchký či nevybúrený mladík, ktorý musí proste dosiahnuť svoje. V druhej sérii pribúda už viacej intríg, zákulisnej ale aj verejnej politiky a udalosti tak postupne gradujú až vyvrcholia vo finále. V tretej sérii pokračuje seriál na svojom vzostupe a Tudorovci sa dostávajú do obdobia nezhôd kde si nik nemôže byť istý svojím životom a postavením, stačil jeden chybný krok, zlé rozhodnutie a všetko bolo preč. Rovnako to postupne vrelo aj medzi jednotlivými krajinami, panovníkmi a zo spojencov sa stávali nepriatelia a naopak. Vo štvrtej sérii to všetko vrcholí. Intríg neustále pribúda a každý sa snaží hrať sám za seba a prihriať si trochu polievočky (ako sa hovorí). Po smrti Anni Bolenyovej nastáva „zrýchlené“ striedanie žien a zvyšné štyri manželky sa tam zohrejú vždy len na pár častí (ich osud niektorým prajete, iným zase nie).
Herecké obsadenie je výborné. Jonathan sa síce na Henricha moc nepodobá (ako tu už viacerí spomínajú) ale čo mu chýba v podobnosti nahrádza svojím výkonom. Presne dokázal vykresliť jeho prchkú, násilnú povahu, jeho hrubosť, náladovosť a nepredvídateľnosť. Dokázal stvárniť prerod s mladého a prchkého panovníka na panovníka, ktorý ku koncu svojho života nevládze, bojuje sám zo sebou ale aj s okolím. Skvelo mu sekundujú aj ostatný, žiadna z postáv neostáva stať v úzadí a svojím konaním priamo či nepriamo zasahuje do jednotlivých udalostí. Každá z nich si vás svojím spôsobom získa. Niektoré budete mať radi a iné budete zase po celý čas preklínať. Niektorým ich osud budete želať, s inými budete na konci súcitiť. Ďalšou z vecí, ktoré sa Tudorovcom vydarili sú kostýmy a kulisy. Z nich tá história priamo dýcha.
Posledná časť je plná spomienok, uzavretí a obhliadnutí Henricha za jeho vládou, jeho životnými láskami, tým čoho dosiahol, čoho nie a čo tu zanechal. Či už ste alebo nie ste milovníkmi histórie Tudorovci si vás svojím spôsobom získajú.
Jedna za druhou...
Príbeh o Henrichovy a jeho ženách pozná asi každý. Kto nie, mal možnosť sa s ich príbehmi zoznámiť v tomto seriály. Okrem nich sú aj zobrazené anglické dejiny.
Herecké obsadenie sa niekedy vydarilo, inokedy nie. Najhorší výber bola pre mňa postava najmladšej Henrichovej ženy. Tá mi bola nesympatická od prvej minúty.
Seriál by som možno rozšíril o jednu sériu, aby aj ostatné manželky dostali viac priestoru. Najviac ho mali Katarína, Anna a Jana.
Bolo zaujímave sledovať kontrasty medzi jednotlivými manželkami. Najprv tu bola katolíčka Katarína, po nej nastúpila protestantka Anna a po nej päť katolíčka Jana. Nielen tie, ale každá manželka Henricha určitým spôsobom formovala.
Prvá až tretia séria sa mi páčili veľmi. O štvrtej to už nemôžem povedať. Dosť ma sklamala. Dej už nebol tak zaujímavý.
Raději chudá, než vdaná za krále !
Co si budeme povídat Jindřich VIII byl největší osobnost té doby ! Nebudu se rozepisovat o příběhu, ten tu jistě známe. Začla jsem se dívat hlavně kvůli Jonathanovi (co si budeme povídat, je to krásný chlap a byl velkým lákadlem)ikdyž do role arogantního, násilnického krále se moc nehodil. Ale musím říct, že to docela vyšlo. Jonathan je skvělý herec a po pár dílech jsem mu vážně začla věřit !
Co se mi v seriálu líbilo:
KOSTÝMY - byly úchvatné, dechberoucí
HERCI - ikdyž se do role né všichni hodily, dokázali to zahrát skvěle
INTRIKY
Co se mi nelíbilo :
Romanticko-erotická dečka ! Já nechápu proč ve většinech historický seriálech musí být 90% erotiky. To si vážně většina tvůrců myslí, že bez toho by to lidi nebavilo ?
VOLNÁ RUKA U FAKTŮ - za mě teda raději fakta a pak až erotika, ne opačně.
Kdo mě štval :
Rozhodně král, ale když opomenu jeho o kterým vlastně tento seriál je, takže s tím člověk počítá, že to bude hajzlík, tak jeho 1. manželka - KATEŘINA. Ani nevím proč, možná mi tam prostě neseděla herečka, přišla mi na královnu taková neutrální a bez zájmu. To se prostě nepovedlo.
Koho jsem obdivovala:
ANNU ! Její intriky, jak ovládat krále byly úžasné. To co dokázala bylo neuvěřitelné. Mistryně manipulace, což král přesně potřeboval. Bohužel když hračka krále omrzí, není to zrovna nejlepší vlastnost, proto král ví, že nebezpečí musí být zničeno. Anna byla skvělá královna, věřím že kdyby král byl trochu jiný dokázala by velké věci !
Strhující podívaná.
Proč? Viděl jsem nejprve Řím a potom, v poměrně krátkém časovém odstupu, Tudorovce. Řím se mi opravdu moc líbil, ale z Tudorovců jsem opravdu nadšený. Zřejmě je to i tím, že, i když nejsem žádný historik, jsou pro mne dějiny Anglie v určitém období(a tento seriál do onoho období spadá) velice zajímavé a přitažlivé.
Pokud jste o Jindřichovi něco dobrého četli, v podstatě víte, co asi bude následovat. Zajímá vás pak pochopitelně, jak to bude podáno. Mne tenhle seriál skutečně nadchnul. Velmi dobré výkony herců, napětí, atmosféra často plná emocí, zjevných, či skrývaných...Co více si přát??? :-). snad jen,aby si seriál svou nepochybnou kvalitu udžel i nadále.
P.S. Právě začínám sledovat třetí sérii. První díl opět vynikající! :-))
Tak to vidím já...
První série - 70%
Druhá série - 80%
Třetí série - 80%
Čtvrtá série - 80%
První série - První série je nárazová. Jak přistoupíte na stvět Tudorů, máte vyhráno. Šampónkovství a snaha se zalíbit dnešní MTV generaci je jasně vyditelná a sráží seriál jako celek. Proto je obdivuhodné, e si přesto dokáže udržet pozornost a zaujmout. První řada těží hlavně ze Sama Neilla.
Druhá série - Když už víme, do čeho deme, je to lepší zážitek. Ve druhé řadě už si umíme pžebrat zrna od plev a bereme se nejednoznačné charaktery a bohatý děj a rovnou ignorujeme šampón. V druhé řadě je navíc na maximum dovedena schopnost jediného scénáristy využívat charakterů.
Třetí řada - Tady už je pletichaření maličko okoukané, ale Jindrřichova postava získává hloubku. Seriál bez kladných postav (a když, tak odsouzených k brzké smrti) má skutečně co nabídnout, protože ví, co chceme. Nebojíé se využít klišé, pracovat s tím, co funguje, ale přesto se nebojí dál razit si i vlastní cestu.
Čtvrtá série - Důstojné zakončen, od kterého jsem přeci jen čekal víc. Jindřichovi už konečně došel šampon, což je dobře a i když se dál na historii kašle, stále se pracuje s maličkostmi. To ostatně oceňuju na celém seriálu. Historii sice nedodržuje, ale pracuje s ní. Nejlépe to sice bylo vidět při Morově procesu nebo při letmé zmínce o křepelčích vajíčkách v souvislosti s Janou Seymoreovou, ale i v poslední řadě jsou podobné hrátky vidět.
Skvělé
Včera jsem se dodívala na poslední díl druhé série a nadala jsem si, proč jsem se dívala na tolik dílů denně... No nicméně je to úžasný seriál, který doporučuju všem, kteří mají rádi historická dílka. Je to seriál plný zvratů, intrik a akčnosti. Osoba Jinřicha VIII. je moje historicky nejoblíbenější a Johnatan se jí zhosil naprosto skvěle (jen jsem zvědavá, jak ho bduou vycpávat, až bude starší - jen doufám, že ale nezmění herce...). Je zajímavé sledovat vývoj názorů jednotlivých osob i to, jak si někteří na názorech lpěli... Tudorovci je dalším počinem z produkce HBO - můžu říct jen tak dál a lituji, že můžu dát jen 100%.
mé smýšlení
Těžko mě napadá kritika. Seriál se stal jedním z mých oblíbených už po prvním díle. Nepochybuji o tom, že historické chyby se najdou, ale já nejsem odborník ani rýpal(většinou) takže se je ani nesnažím hledat.
Seriál je velice zajímavě dělaný a herecky brilantní. Pro každého se tam něco najde.
Potěšilo mě, když jsem ve třídě slyšela kluky, kteří neustále rozebírají Hrdiny nebo Ztraceni, vyprávět si novinky ze seriálu, který jim může i něco dát. Pro mladíky tam je dost akce a krve, pro holky sexy Rhys Meyers.
Nevím, jestli jsem to shrnula dostatečně, ale seriál je to špičkový a tím to u mě končí.
90%
Kvalitní hudba, úžasné kostýmy a výprava a bezesporu neskutečně kvalitní herecké výkony. Mám ráda věci, které umí šokovat. Tento seriál mě šokoval zaprvé svými celkem otevřenými sexuálními scénami, zadruhé pak naprosto autentickou popravovací atmosférou, při které běhal mráz po zádech a leckdy se odporem a děsem dokonce zvedal žaludek. Jonathan byl v roli "spratka" Jindřicha neodolatelný a nepředvídatelnost jeho reakcí byla zárukou notné dávky energie pro celý seriál. Když k tomu připočteme jiskru, o kterou se zasloužila Natalie Dormer, máme tady hodně teplo. :-) Ovšem s koncem druhé série jde ruku v ruce i konec Natalie jako Anny Boleynové a tím pádem taky konec té pomyslné jiskry. Seriál ztrácí živelnost, překvapivost a Bůh ví, co ještě. Tudorovcům se hodně vyčítá, že se nedrží faktů, s čímž bych souhlasila. Jindřichův život, to byla pecka, takže možná nebylo potřeba nic přibarvovat ani odbarvovat. Ve finále to je pro mě ale pořád nadprůměrný seriál.
Dear Henry...
Touhle tématikou se zabývám už docela dlouho a mám načteno obrovské množství informací, takže mě u Tudorovců docela nadchlo, že se více méně drží faktů. Jistě, něco si vážně přidali nebo pozměnili a některé historické diskutabilní události prohlašují za pravé (pouze se diskutuje o tom, jestli někdo Jindřichovi při Janině porodu řekl, že si musí vybrat buď ji, nebo dítě - ve skutečnosti je to lež, přidaná pouze pro větší dramatičnost). Ale všimla jsem si některých hlášek, které opravdu byly řečeny, a to mě potěšilo. Jen jedna nepřesnost - když Anna zmiňuje před dvorními dámami, že Kateřinu neprohlašuje za svou královnu, říká (v seriálu): "Raději bych ji viděla viset, než bych ji prohlásila za svou královnu." Ve skutečnosti řekla, že by raději viděla viset sebe, což i dává větší smysl.
Co se týče hereckého obsazení - Jonathan se mi na Jindřicha opravdu, ale opravdu nehodí. Naopak Anna mě uhranula...Sice měla mít tmavé oči, ale to už je detail. Herečka je to perfektní a svým zvláštním způsobem je i krásná. Kateřina se pro roli hodí, stejně tak Wolsey nebo More. Zvláštní byl výběr Anny Klevské - Jindřich měl o ní prohlásit, jak ostatně i v seriálu prohlásil, že vypadá jako "flanderská kobyla", a že se jí nedotkne, jak je nepřitažlivá, a přitom Joss Stone je vcelku krásná holka. Hm, prostě zvláštní.
Trevor Morris mě také uhranul, hudba je vážně úžasná. Mojí nejoblíbenější písní je závěrečná píseň první série, když Wolsey umírá a král se miluje v lese s Annou (což byla trochu komedie, vystřídají 3 polohy a teprve pak jí oznámí, že "jde dál"...:D myslím, že být chytřejší, dávno by mu došlo, že už panna není) a potom hudba když umírá Jana Seymourová, při té mám úplně husí kůži.
A poslední věc jsou kostýmy, kterým nemám co vytknout.
Tudorovci
Celkově vzato, Tudorovci jsou určitě seriál, který stojí za zhlédnutí. Doufám, že tvůrci vydrží celých šest let, aby zmapovali celou tu slavnou éru Jindřicha VIII. U jednotlivých dílů kvalita mírně kolísá, ovšem v závěru jde stejně jen o konec slávy jedné ženy a začátek druhé. Určitě budu pokračovat v sledování a to nejen proto, že za měsíc maturuju z dějepisu. :)
Po všech 4 sériích: Vidím velký rozdíl mezi prvními dvěma a posledními dvěma sériemi. Ty první jsou hravé, Henry je v nejlepších letech, rozhodně tyto díly zaujmou. Ale po popravě Anne Boleyne seriál ztrácí na šťávě. Další manželky se zde střídají jako po másle, takže divák nemá příliš času seznámit se s nimi, natož pak vytvořit si k nim určíté pouto.
Poslední díl seriálu byl hodně vzpomínkový, tak trochu vrátil vzpomínky.
Rozhodně chválím výtvarnou stránku seriálu, kostýmy byly velkolepé, ale nejlepší práci odvedli lidé od makeupu, protože stárnutí Henryho a Charlese bylo (v jejich tvářích) tak dokonale provedené, že kdybych nevěděla, že Jonathan Rhys Meyers je tak starý (mladý) jak je, tak bych jim ten věk ve čtvrté sérii uvěřila.
Zpátky do Anglie...
Je to tak trochu sporné. I když se toho divák hodně dozví o Anglické historii, jsou tu nepřesnosti na které jsem přišel až po shlédnutí seriálu jako celku. To ovšem musím pominout a hodnotit seriál nezaujatě, v tomto směru je to jednoznačně skvělé dílko. První dvě série se přirozeně zaměřují na nejznámější sňatek Jindřicha a to s Annou Boleynovou a musím přiznat že mi to sem tam připadalo trochu zdlouhavé a až příliš ... jak bych to řekl "politické" následující série narozdíl od předchozích pěkně dosípaly a člověk se nenudil. K hereckému obsazení, když přehlédnu to že J. Rhys Meyers není příliš historicky podobný Jindřichovi VIII tak pojal roli skutečně bravurně a společně s v vévodou ze Suffolku (Henry Cavill) a snad všemi manželkami v čele s charakterní Kateřinou Aragonskou prostě není co dodat. Myslím, že série se postupem času pořád vylepšovaly a divák se nemůže dočkat konce, když jsem to vyděl poprvé nemohl jsem se dočkat kdy konečně Jindřich zemře. No podtrženo, sečteno ten kdo chce seriál využít pro přípravu do dějepisu či do anglického jazyka uspěje tak na 70% ale ten kdo si chce užít skvělé historické drama rozhodně nebude zklamaný.
6 manželek a furt žádnej chlap... čert aby to spral!
I když se pochopitelně HBO snaží nastylizovat anglické dějiny co nejzajímavěji, čekal jsem něco horšího. Na druhou stranu, vždycky jsem chtěl tuto část dějin poznat, a až s tímto seriálem jsem se jí mohl plně oddat. Je tam vpravdě několik úletů, ale celkový dojem to nekazí. Po třech sériích mohu říci, že si stále drží svůj velmi dobrý standard. Sice mi v hlavní roli Jonathan Rhys-Meyers moc nesedí, snaží se hrát ďábelsky (což se mu do jisté míry také daří, s jistým nádechem mladického floutkovství a nerozvážnosti). Anna Boleyn je upřímně.. no úplně jiná než bych čekal. Jak vizáží, tak chováním... čekal bych spíš, že se bude chovat jako její nástupnice v seriálu, Jana Seymour. Jenže na to, jak dlouho v seriálu byla, bych čekal, že stejné místo dostanou i ostatní manželky. Děj se co děj, Anna Boleyn mi začala lézt po několika dílech na nervy.
No ale celkově to dává ještě pořád slušný výsledek. Na HBO se umějí postarat o velké seriály. Jednak svou výpravností, jednak maskami, kostými, interiéry, exteriéry... snaží se seriál opentlit vizuální stránkou tak, že na tu hereckou se pak člověk dívá jinak.
Chybí mi Anna Boleynová (1.série)
1. série- Byla podle mého názoru nejlepší, přiznejme si to, král Jindřich zde byl ještě mladý a velice sympatický. Řešil královnu Kateřinu Aragonskou a zamiloval se do krásné, mladé Anny Boleynové, kterou jsem ze všech královen měla nejraději. Pořád přemýšlím, jaké by to bylo, kdyby Anna zemřela na mor a ne na popravišti.. Byla to dojemná scéna.
Herci jsou skvělí, ale ne všichni se podle mě hodí na svou roli, ale i tak, sehráli to opravdu skvěle a patří jim velké uznání.
Kostýmy jsou jedním slovem úchvatné. Představte si, že by i v dnešní době muž, stojící o vás, by vám nadbíhal a chtěl si vás vzít. Sex až po svatbě.. Ne jako v dnešní době, kdy se některé dívky opijí na párty a po pár týdnech zjístí, že jsou v tom..
Takový je můj názor. Anglii mám ráda a budu jí mít ráda na vždy. Jen čekám, kdy se tam podívám.
The Tudors
Skvělé. Seriál mě přenesl do dob reformace, která mi vždycky přišla sympatická, ale tady mi došlo, kolik to mělo také negativních stránek. Úplně jsem cítila tu bezmoc, když můžete být kdykoliv obviněni (ať už křivě nebo pouze za odlišné názory) a popraveni, pokud se někomu znelíbíte. Henry byl úžasně zahraný, charismatický. Fandila jsem mu, přesto že byl často nevyzpytatelný a krutý. Byly postavy, které si tu popravu zasloužily a dlouho už mi pily krev, ale na konci jsem k nim vždycky pocítila lítost. Škoda, že nemůžeme sledovat, jak to bylo dále s Mary a Elizabeth. Konec seriálu mě dostal, asi právě kvůli tomu, že to všechno jednou bylo skutečné.
Anglie vládne
Velmi dobrý dramatický seriál, který si ovšem s historickými fakty a daty pohrává dosti volně. Hlavně příběhová linie královy sestry Markéty mě trochu zaskočila. Nejenže změnili reálie (byla vdaná za francouzského krále, ne portugalského a o konci toho manželství nemluvě), ale hlavně ji zaměnili s její mladší sestrou Marií. Nicméně, výuka dějepisu není posláním této produkce a tak divák, který má rád historické dramata si přijde na své. Výborný je v hlavní roli Jonathan Rhys Meyers, který dokázal skvěle zahrát mladého prchlivého krále, který je v jednu chvíli laskavý a okouzlující společník a vzápětí je zuřivostí bez sebe.
Zajímavé
Tak jsem viděla první řadu. Seriál se mi dost líbil. Herci jsou úžasní, atraktivní doba a úchvatné kostýmy. Občas mi to teda přišlo trochu rozvleklé a časově nepřehledné, ale jinak je to moc fajn. A poslední dva díly první série byly moc povedené.
Tudorovci
Seriál Tudorovci obsahuje jednu z mých nejoblíbenějších kapitol dějin vůbec. Už to byl první bod k dobru. Dalším se pak stal úžasný herecký výkon hlaního protagonisty Meyerse al ei mnoha dalších. Na první pohled tudíž dokonalé dílo. Ovšem právě ona dokonalost (hlavně vzhledová) všech postav malinko ubírá na autentičnosti. I tak bylo ale pro mě toto drama velice přijemnou podívanou.
kral
Jindrich je parchant,milovnik,intrikan,lhar,romantik a všechno ostatní,jenom kvůli nemu jsem se na seriál koukala
Co je to s tebou, Jindřichu? Mládenec k pohledání, za práci taky vzít umíš jako málokdo a večer, místo abys šel k muzice, posloucháš s mrňatama pohádky.
1. série - 70% - Detailně probraná politika, poutavé vztahy, nekompromisní činy a spousta linií, kterým pohříchu chybí atraktivnost. Kdyby se scénář soustředil na krále, jeho partnerky a případně na nejzajímavější lidi z jeho okolí, tedy v mých očích Wolseyho a Brandona, šlo by o perfektní žánrovou dobovku. Místo toho ale jde do neúměrné hloubky historických skutečností (což při jejich občasném pozměňování lehce postrádá smysl) a podkopává tak nohy samotnému ústřednímu příběhu.
2. série - 85% - Tvrdší kalibr ve všech směrech. Prchlivější Jindřich, intriky sahající až do Říma a i bez dějepisu jasný pocit, že tady se na optimismus čeká marně. Hlavním zlepšením proti úvodní sezóně je ale určitě srozumitelnější politika a pochopení, že ne všechno, co se toho času na dvoře řešilo, musí být řečeno. Zapuzená Kateřina, Thomas More nebo všudypřítomný Cromwell mají proto v příběhu o to pevnější a zásadnější místo. Nejslavnější dějový zlom snad celého Jindřichova panování ale přichází v samém závěru a zanechává po sobě lehkou příchuť osudovosti a nového začátku.
3. série - 90% - Michael Hirst pokračuje ve svých scénářích v kvalitativním vzestupu a dovádí Tudorovce do doby věčných neshod, zdrcujících zklamání a náznaků neodvratné zkázy. Hlavně ale ukazuje, že i dlouhodobě intrikující postavy si zaslouží soucit nebo to, že i nejpevnější charakter může podlehnout všudypřítomnému tlaku a uchýlit se ke stejným praktikám, jaké používají lidé kolem něj. Kromě toho jsem se dočkal i svého nejoblíbenějšího dílu vůbec. Nechci z něj prozrazovat nic, protože historie sice možná spoiler není, ale pochybuji, že máme všichni nastudovaný Jindřichův životopis od A do Z. Proto jen prozradím, že jde o čtvrtou epizodu. Kdo viděl, ten ví. Kdo neviděl, bude očarován.
4. série - 75% - Stárnoucí král, houstnoucí intriky, rozum pobírající Jindřichovi potomci a závěr ságy. Škoda jen, že tentokrát scénář občas lehce klopýtá a pár motivů se opakuje, protože střídání manželek hlavního hrdiny nemůže být strhující napořád a debaty o smyslu a směru anglické církve už také byly probrány snad ze všech stran. Přesto Tudorovci nemají šanci spadnout kamkoli do oblasti průměru. Na to jsou totiž herci až příliš brilantní sestavou, které stále s přehledem vévodí znovuzrozený Myers. Jeho dokončený přerod z popudlivého mladíka do strhaného muže zmítaného vlastním nezvladatelným já je jedním z nejpůsobivějších dlouhodobých hereckých koncertů, co jsem měl tu čest poznat. Velmi zdatně mu sekunduje vyzrálý Henry Cavill a Sarah Bolger, která z nenápadné postavy přesvědčivě dozrála do potenciální panovnice plné až děsivě jasných cílů. Ať už je ale závěrečná série jak chce rozporuplná, její úplný závěr rozechvívá nadlouho. Osudové smíření a vzpomínky na klíčové okamžiky celého lidského života. A klid v Jindřichových očích. Poklona, veličenstvo.