Gabrielle je unesena kněžími boha snů Morphea, aby se stala jeho nevěstou. Xena ji musí zachránit a podstupuje při tom snový souboj se svou vlastní minulostí.
Xeniny čtyři rady k přežití zní:
1)Pokud můžeš utéct, uteč.
2)Pokud nemůžeš utéct, vzdej se, pak uteč.
3)Pokud tě přečíslí, nech je se pobít navzájem, a pak uteč.
4)Vymluv se ze situace.
Majitel obchodu, když vyhání Elktona, říká: "Griffin zůstane pořád griffinem." (V českém překladu to ale vůbec nezaznělo.) V řecké mytologii byla griffin nestvůra s hlavou a křídly orla a tělem lva, v mýtech mnohdy střežila nějaký poklad.
Tato epizoda není první, ve které Renee O'Connor hrála postavu, kterou chtěla obětovat postava Nathaniela Leese. Už ve filmu Herkules a ztracené město hrál Nathaniel Modrého kněze, který se pokoušel obětovat bohyni Héře mladou Deianeiru, kterou ztvárnila právě Renee.
Scénárista Steven L. Sears do scénáře připsal poznámku o tom, že Gabriela měla při narození šest prstů na noze – tím Xeně dokazuje, že je skutečná. Stevenův otec měl totiž také o jeden prst navíc, který mu posléze odpadl.
Dreamworker je velmi důležitá epizoda z hlediska náznaků Gabrielina vývoje. Gabriela se totiž poprvé rozhoduje mezi bojem a pasivní rezistencí. Toto rozhodování pak ovlivňuje Gabrielinu osobnost v dalších sériích čím dál tím víc.
Epizoda začíná i končí zajímavou diskuzí mezi Xenou a Gabrielou ohledně toho, co znamená boj. Xena na začátku dílu Gabriele říká, že moment, kdy někoho zabije, "všechno změní... všechno." Přesně tato slova se objevují na konci epizody 3. série "The Deliverer", kdy Gabriela poprvé zabije. Xena ji svírá v náručí a Gabriela jí povídá: "Všechno se změnilo... všechno."
Lucy své dojmy okomentovala takto: "Dreamworker byla ohromná legrace. Bylo to v době, kdy se rozpad mého manželství nacházel v nejhorší fázi. Hodně jsem přibrala za strašně krátkou dobu. A kdykoliv tu epizodu vidím, hned si vzpomenu na to, co se tenkrát dělo. Bylo ale úžasné hrát mé zlé dvojče. Ty velké tmavé kontaktní čočky zcela změnily můj tvar obličeje. Navíc se změnila i velikost panenek, nebyly jen velké a neprůhledné, ale najednou jsem měla rybí oči! Když hrajete dvě role, je důležité si scénu rozvrhnout, a tak vědět jak dlouho scéna trvá, která postava má mluvit a jaké má mít reakce. Baví mě natáčet tyhle scény, jsou závislé pouze na jednom člověku, a já jsem sólista."
Xena: Co se to s tebou stalo? Jsi nějaká nafouklá. Gabrielle: Ne, nejsem. To ten horský vzduch. Motivuje mě. Xena: Potkala jsi kouzelníka, který zvětšil tvé motivy?