Po 4 dílech je to takové luxusně zabalené nic. Kromě celkem zajímavého pilotu se vlastně nic neděje, děj se nikam neposouvá a motá se stále dokola. Tvorbu B. Arichteva jsem vždy vyhledával, ale tady je potenciál absolutně nevyužitý. Kladně hodnotím zpracování, neokoukaného hlavního hrdinu a výkon herečky Kristýny Ryška (role Ireny). Hlavní hrdinka je otravná, nesympatická a zbytek osazenstva jede pořád to stejné dokola. Škoda
(EDIT - po první sérii, EDIT - po druhé sérii, EDIT - po třetí sérii)
I - série: Český seriál Zlatá labuť je pokusem přenést diváky do protektorátní doby skrze příběh luxusního obchodního domu a jeho zaměstnanců. Ačkoliv se jedná i ambiciozní projekt s nádhernou dobovou stylizací, jeho atmosféra a některé dějové linie trpí nedotažeností.
II - série: Po slibné první sérii, která i přes své nedostatky dokázala zaujmout výpravou a dobovou stylizací, přichází druhá série Zlaté labutě. Bohužel tentokrát je výsledek ještě méně uspokojivý. Místo rozvoje postav a dramatických situací dostáváme rozvleklý a nudný příběh, který se zaměřuje na jednorozměrné dějové linky.
III - série: Zlatá labuť vstoupila na televizní scénu jako ambiciozní dobové drama zasazené do období Protektorátu Čechy a Morava, slibující příběhy plné intrik, lásky a boje o přežití v neklidných časech. Po třech sériích se však zdá, že z původního lesku mnoho nezůstalo.
Silné stránky seriálu:
I - série: Dobová výprava a kostýmy jsou jednoznačně jedním z největších kladů seriálu. Obchodní dům Zlatá Labuť je vykreslen s velkým důrazem na detail, což vytváří vizuálně působivé kulisy, které věrně zprostředkovávají ducha 30. let.
Martin Plesl jako nacista je mrazivý a přesvědčivý, přinášející do příběhu temnější a uvěřitelnější ton. Navíc Marta Dancingerová svým šarmem a přirozeným projevem vyniká mezi ostatními herci a seriálu dodává tolik potřebnou energii. Za její výkon do hodnocení přidávám 10 procent navíc.
Ačkoliv seriál neoslní svou hloubkou, je to dobrý kandidát na dvoudenní maraton. Pokud hledáte nenáročnou, místy až pohádkově laděnou podívanou, Zlatá labuť vás možná příjemně překvapí.
II - série: Jediným světlým bodem druhé série byl její poslední díl, který přinesl překvapivý zvrat, jenž dokázal alespoň na chvíli upoutat pozornost.
Stejně jako v první sérii si zaslouží pochvalu dobová stylistika, která je propracovaná a přináší vizuální půvab.
III - série: Kdykoliv se na scéně objeví Marta Dancingerová, seriál jako by ožil. Její přítomnost přináší emoce, autentičnost a drama, které často chybí v jinak slabém scénáři. Dobová stylizace - kostýmy, výprava a atmosféra - zůstávají jedním z mála důvodů, proč se k Labuti vůbec vracet.
Kritika:
I - série: Seriál postrádá autentičnost atmosféry protektorátní doby, spíše připomíná cukrkandlový pamlsek. Místo drsné reality té doby divák dostane spíše lehce idealizovaný a zromantizovaný obraz, který v kontrastu s dobovou stylistikou působí poněkud nepatřičně.
Některé příběhové linie jsou překomplikované a zbytečně matoucí, což ubírá na plynulosti vyprávění. Naopak jiné působí jako natahované výplně, které zbytečně prodlužují už tak dlouhou první sérii.
První série mohla být kratší a údernější. Když se podíváme na zahraniční produkce, často sází na kratší série, které díky svižnějšímu tempu lépe udrží pozornost diváků. Zlatá labuť by si z toho mohla vzít příklad.
II - série: Druhá série se převážně soustředí na narativ kolem sestry Kučerové a Aleny, přičemž se příliš jednostranně zaměřuje na LGBTQ tematiku. To by samo o sobě nebyl problém, kdyby příběh nebyl podán tak rozvláčně a nezáživně. Série je sice kratší než první, ale pocitově působí nekonečně dlouhá.
Marta Dancingerová, která byla jedním z nejsilnějších prvků první série, byla odsunuta na druhou kolej, což je obrovská škoda. Postava žida Kamila byla naopak napsána a zahrána tak nepřesvědčivě, že každá scéna s ním působí spíše rušivě než obohacujícím dojmem.
I přes snížení počtu epizod se tempo vyprávění plazí a seriál nedokáže udržet divákovu pozornost.
III - série: Třetí série potopila zbytky slibného děje. Pokus o proces s nacistou Gruberem byl napsán tak absurdně, že těžko říct, zda se u tohoto smát nebo plakat. "Rádoby" likvidace bombou i finální soubojová přestřelka působily nevěrohodně a nedůstojně pro téma Protektorátu. Snaha rychle uzavřít všechny dějové linky v posledních dvou epizodách působila násilně - příliš málo, příliš pozdě.
Závěr:
I - série: Zlatá labuť je příjemným, byť nepříliš náročným pokusem o historické drama, které by mohlo v dalších sériích nabrat na hloubce a smysluplnosti. Díky skvělé dobové stylizaci, výkonům Martina Plesla a Marty Dancingerové má seriál potencionál, ale jeho první série zatím zůstává pouze slušným průměrem. Uvidíme, kam se příběh a postavy vyvinou dál - hodnocení budu rozhodně editovat.
II - série: Druhá série Zlaté labutě bohužel nedokázala navázat na potenciál první. Místo propracovaných příběhů a zajímavých charakterů dostáváme zbytečně zdlouhavý děj, který se točí v kruhu kolem několika témat. Jediným záchranným lanem je vizuální stránka seriálu a závěrečný díl, který přinesl alespoň náznak napětí.
Třetí sérii možná ještě zkusím, ale po tomto "porodu" si nejsem jistý, zda se k ní vůbec dokážu přinutit. Zlatá labuť tak zůstává jen stínem svých ambicí.
III - série: Po třech sériích Zlatá labuť ztrácí dech a nadšení, které provázelo její začátek. Série, které měly být strhující výpravou do temné kapitoly českých dějin, se proměnily v natahovanou mýdlovou operu s matoucím dějem a nevěrohodnými zvraty. Jediným důvodem k návratu zůstává Marta Dancingerová a vizuální zpracování. Jestli bude čtvrtá série, moje odvaha a chuť ji sledovat je na bodu mrazu.
Hodnocení I série: 60%
Hodnocení II série: 40%
Hodnocení III série: 30%
Já české seriály opravdu nesnáším, ale tohle mě docela zaujalo. To zlaté pozlátko funguje a seriál vypadá honosně a historicky. Jaká škoda, že se celý točí kolem prodavačky, která je sice ze začátku zajímavě zahraná, ale posléze se z ní stává otravná kvočna, která jedinou úlohu v seriálu má tu, že ji v každé druhí epizodě vyhodí a pak zase vezmou zpátky. Ona obecně největší chyba tohohle seriálu je ta, že má tolik desítek epizod, když by bohatě stačilo třeba jenom osm hodně propracovaných. Líbila se mi řada motivů... Zpočátku to znásilnění, okupace, pronásledování Židů, lesbická romance... Ale tou táhlostí a délkou to vše začalo být otravné a bezvýznamné. Navíc samotným tématům jako okupace, perzekuce apod. se seriál příliš nevěnuje a raději dává na odiv tu otravnou romanci mezi prodavačkou a majitelem... Herecké obsazení je moc fajn, o tom žádná, ale tohle celý dojem kazí...