novoten
Jméno | Lukáš | |
Věk | 37 let | |
Bydliště | Praha | |
— | ||
— | ||
https://www.facebook.com/lukas.novotny.1029 | ||
Poznámka | — |
Take me back to the night we met
1. série - 75% - Stejně intenzivně, jako jsem se na seriál těšil, jsem s ním nakonec stejnou měrou i bojoval. Ne snad že by mě nebavil, středoškolské prostředí můžu vidět ve sto a jedné podobě. Ale snad právě proto, že jsem toho v teen žánru viděl hodně, mě překvapilo, jak v první polovině málokdy tne do tématu intenzivně a přesně. V kombinací s Clayovou neuvěřitelnou zdrženlivostí nebo téměř až retardovanosti, kdy kazety poslouchá snad výhradně po pětiminutových útržcích, neustále někam padá či něco rozbíjí, jsem občas ve vzteku či rozpacích schovával hlavu v dlaních. Jenže druhá polovina je dramatičtější a v mnoha ohledech i vyloženě nekompromisní a ani týden po zhlédnutí poslední epizody nedokážu některé scény dostat z hlavy. To platí jak o těch finálových a předfinálových, u kterých je jednomu nehezky úzko, ale snad ještě mnohem víc o jedné konkrétní, která v mých očích má největší šanci ukázat sílu celé látky. Právě při představě toho, co mohlo být, při vizi šťastného konce pro ústřední pár, která se nikdy nevyplní. Tam se ve mně spolu s několika soukromými slzami něco zlomilo a došlo mi, že i když mám se Třinácti důvody jeden obří problém, z hlavy mi Hannah s Clayem nikdy nevymizí. Oním problémem je bohužel samotný koncept kazet, promyšleného vyprávění a nenápadného obvinění všech přítomných s jednou logicky vysvětlenou výjimkou. Některá hovada si samozřejmě pocit doživotní viny zaslouží plným dílem, ale s faktem, že se někteří zúčastnění projevili víceméně pouze jako obyčejní, do sebe zahledění puberťáci, se vyrovnávám dost těžko. Právě oni budou muset překonat na páskách výtku o tom, že se stačilo jedinkrát rozhodnout jinak a všechno mohlo být v pořádku. Možná mohlo, ale nikdo, ani hlavní postava, si nezaslouží vynášet nad nimi takové soudy. Herecky jsou i ty zdánlivě malicherné situace podány dokonale (a ne, žádná situace není malicherná, když se na vás valí jeden malý zářez za druhým tak nepříjemně, že každý kradmý pohled od spolužáka berete chtě nechtě jako osobní útok) a Katherine Langford si zaslouží všechna myslitelná ocenění, jak dokázala sebemenší brnknutí emocí rozehrát k dokonalosti. Ale když Hannah na konci odchází ze školy a na pásce zní výčitka, že ji nikdo nechce zastavit, mrazí mě v zádech při představě, co může podobná scéna způsobit divákům a divačkám, kteří se právě nachází v kritickém věku a v nějaké hodně nešťastné životní epizodě. Technicky se téhle kolekci dá máloco vytknout, ale hodnotově nad ní kroutím hlavou doteď.
2. série - 90% - The People v. Bryce Walker. Občas mám pocit, že jistá skupina diváků si současnou kvalitní tvorbu ani nezaslouží. A po přečtení další salvy výroků na téma "Hannah se přece nic nestalo" nebo "Bryce je sympaťák, kterýmu by se mělo odpustit" si to myslím ještě víc. Nesouhlasím dokonce ani s tím, že je Třináct důvodů jen povrchní selankou pro přecitlivělé fňukny. Ne, ať má seriál kvality jaké chce, předkládá ve druhé sezóně myšlenky vždy primárně lidské, emocionální a pro každého empatického jedince i pochopitelné. Minnette, Langford a hlavně Alisha Boe navíc herecky vyzráli natolik, že ztotožnění s postavami je tentokrát ještě mnohem hlubší. Zásadní skok nahoru pro mě ale tvoří děj, kterého jsem se po ohlášení nového příběhu tuze bál, ale který už naštěstí neopakuje sporné tvrzení, že Hannah jinou možnost neměla, a místo toho se logicky důkladněji věnuje otázkám, jak jít dál a jak vůbec dokázat pokročit tam, kde nám je alespoň trochu dobře.
3. série - 80% - Potvrzení toho, jak moc je takhle odvážný počin důležitý. Problémů nejen dospívající společnosti, na které tým kolem Briana Yorkeyho poukazuje, je totiž taková hromada, že se nenajde epizoda, která by nechytila za srdce, nezamrazila nebo jenom neukázala na problém dostatečně varovným (ale naštěstí ne planě moralizujícím) prstem. Ne každá taková věc je potom při sledování příjemná, viz feministická skupina studentek, která svoje počínání myslí v jádru dobře, ale důsledky jejich chování jsou téměř katastrofální. Ale není právě taková každá teenagerovská snaha? Odhodlaná, často černobílá a pálící všechny myslitelné mosty byť pro jedinou hodnotu? Ještě kontroverznější je potom dění kolem samotného Bryce. Během prvních dvou sezón nebyl divák, který by slizkého hada Walkera nenáviděl více než já - a přesto jsem to také já, kdo se jeho charakteru zastává v očistném třetím roce. Snad protože mi (doufám) už není duševních -náct a dokážu na viníkovi rozličného zla nechat nějakou tu nit suchou. Nikdo totiž neříká (a ústy vyzrálého Justina Prentice ani sám Bryce), že odporné věci, o kterých se v seriálu mluví, neudělal, dokonce za ně konečně i přijímá odpovědnost a chce se napravit. A právě tady je největší křižovatka, na které se každý ze Třinácti důvodů právem zastaví. Na místě, kdy se Bryce chce očistit a napravit a zcela objektivně se mu to na několika z nich i daří, na jiných zase dost věrohodně ne, protože když v člověku něco nekalého zraje dost dlouho, nikdy se toho nejde tak úplně zbavit. Ale ta snaha tu je a nejde jen o sliby, ale i o činy a zatímco některé charaktery takovou změnu (minimálně dočasně) přijmou, jiní jí zcela logicky nevěří a mrzí mě, jak velké procento diváků takovému (v dnešní době dost zásadnímu) dilematu odmítá alespoň na chvíli naslouchat. Pro mě je právě tenhle postupně rozebíraný problém snad tím největším oříškem, který mi seriál dosud dal k rozlousknutí a plnou měrou jsem ho tvůrcům zbaštil, v neposlední řadě díky perfektně dovyprávěným linkám (Devin Druid jako Tyler je dech beroucí a chci věřit, že se dokáže vymanit ze současné škatulky) nebo vzhledem k žánru adekvátně atraktivním párům, kterým nelze než držet palce (už dlouho jsem nikoho tak nezbožňoval jako Justina s Jessicou). Abych ale jenom nechválil a osvětlil relativně střídmé hodnocení, musím zmínit nově příchozí, které jsem na chuť nepřišel. Všudypřítomná geniální Ani je jako instantní nejlepší kamarádka a součást party zkrátka nesnesitelná a jakkoli epizoda, která se zaměřuje na trojúhelník Bryce-Ani-Clay, je dost možná jedním z vrcholů seriálu, samotný terč obou postav považuji za omyl. Nedokážu zkrátka uvěřit tomu, jak snadno se do celého dění začlenila a jak silné city k ní oba zmiňovaní najednou začali cítit, což může být drobnou scenáristickou uspěchaností dění kolem ní, případně pak dojmem, že Grace Saif hraje všechny Aniiny polohy úplně stejně. Otázky nad finální sezónou jsou na každý pád dost velké. Na rozdíl od předchozí řady totiž nepřichází vyložený cliffhanger ani trauma a cesta zůstává téměř kompletně čistá.
4. série - 55% - Prudké dosednutí na zem. Jak kdyby poslední sezónu psala jiná parta, jak kdyby někdo hlavní postavy od základu vyměnil a z těch uvědomělých udělal nafoukané (Jessica), ze sympaťáků prázdné škatulky (Zach) a z vypravěče Claye pak dokonce narušeného jedince, kterému je pokaždé vše odpuštěno, i když jeho chování funguje na systému náhodných výbuchů a celé dění komentuje hluchými monology na téma "Fuck Love" nebo "Střední školu nelze přežít". Mrzí mě to o to víc, že jsem se seriálu vždy zastával, ať už pátral nebo poučoval a nadále ho považuji za napínavé varování pro všechny křehké duše. Proto nechápu, že na samém konci navádí k šíleným a bezhlavým činům, aniž by od nich odrazoval. Co všechno hlavním hrdinům projde, jaké šílené přešlapy bez špetky rozmyslu či logiky, nad tím zůstává rozum stát. Většinou je takové kroky dovedou k napínavému cliffhangeru, na který ale následující epizoda neodkáže a jen ho odbude dvěma větami. Když pak celá série funguje jen jako řetězec speciálů (slavnost, výlet, vzpoura, ples, maturita), navíc v konkurenci tří předchozích sezón, pokaždé nerozdělitelně spjatých ústředním tématem (kazety, soud, vražda), není to nic než smutné. Takhle odfláknuté rozloučení jsem nečekal a relativně se s ním smiřuji jen díky poslednímu dílu. Ten jediný ke mně mluví stejným jazykem jako staré časy. A snažím se moc nepřemýšlet nad tím, že by při pár kosmetických úpravách mohl být na třetí sezónu přilepen bez toho, abychom sledovali tvůrčí trápení devíti epizod před ním.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřili se 2 lidé
I'm Jason Isaacs
1. série - 100% - Je náramně snadné vzít koncept mírotvorné hlavní hrdinky a začít se smát ezoterickým významům, militantním veganům a vůbec vyrábět další prvoplánové humory. Protože jsem podobným směrům slušně vzdálený, troufám si říct, že se stačí jen na chvíli zastavit a snad každému musí být jasné, že OA žádný podobně návodný příběh nevypráví. Jako někdo, komu vadí, když se něco až moc snaží vymezit proti ostatním a být extra alternativní, rád vidím, že tohle je pravý opak. Seriál plný emocí, nenásilných zvratů a napětí tím tíživějšího, čím dál seriál postupuje a paradoxně i čím nenápadněji se tváří.
2. série - 90% - Od první do poslední epizody nevím, jaké hodnocení mám pokračování dát. Na začátku diváka až provokuje tím, že ničím neodpovídá na konec minulé sezóny a místo toho vrší lavinu dalších otazníků, později jen velmi neochotně pojí tři dějové linky k sobě, občas na diváka pomrkne (kapesní miniroboti), občas ho až zkouší z toho, co vydrží (Nina na pódiu v klubu), ale nikdy neucouvne před dalším možným krokem vstříc originalitě. Měl jsem tenhle seriál rád nejen proto, že byl jiný, to na mě ne vždy funguje. Ale že se rozvíjel do čím dál širších osnov a mrzí mě, že mohu jen slepě hádat, kde by časem skončil. Už to, jak drzým způsobem mi chrstl scénář do tváře poslední minuty sezóny a tím pádem i celého počinu, je tak trestuhodné a přitom odvážné, že doteď nemám slov. Brit Marling je osobnost o to větší, že věřila, že takhle neuchopitelný seriál by sledovala víc než jen hrstka věrných.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřil se 1 člověk
Kneel
Hot Priest Is the New Black. Zvláštní úkaz mezi morálně rozporuplnými postavami, kdy chci hlavní hrdinku zabít úměrně tomu, jak moc si přeji, aby seriál nikdy neskončil. Zkrátka čím víc je Potvora potvorou, tím ji mám radši, čím větší botu udělá, tím víc chci, aby se ze současné šlamastyky vyhrabala a když v pravou chvíli zvážní, to teprve není obrany. Phoebe Waller-Bridge vlétla mezi scenáristické hvězdy současnosti a já jen doufám, že mezi nimi zůstane vždy takhle svá. Občas nenápadná, občas třeskutě vtipná a občas tak inovativní, že se mi chtělo až tleskat. Protože ono nestačí jen bleskurychle prolamovat čtvrtou stěnu, tady se postupem času i prolamuje ono prolamování a to je pak taková hromada diváckého nadšení a těkání od jednoho charakteru ke druhému, že jsem si téměř neuvědomil, že mám za sebou celý seriál během necelého dne. Navíc se na téhle ploše nestihne opakovat a zatímco první sezóna je víc o vtipu, druhá dodává potřebný charakterový růst na všech potřebných stranách a do diváckých emocí umí tnout tak živě, až jsem zůstal překvapeně zírat. Jediné, co mi stíhalo běžet hlavou, bylo přání, aby ústřední postavě něco vyšlo. Cokoli. Kdokoli. Moc se mi líbí, že sama Phoebe ví, že z takhle vysoko vyšroubované kvalitativní hory se moc stoupat nedá a zápletku na většina míst ideálně zavřela. Že boj o udržení kvality by tady byl zbytečný a možná i marný. Mám tady tím pádem úkaz, kdy mě zvláštně hřeje fakt, že se nechystají nové díly. Mávám tak se slzou v oku a s úsměvem na tváři zároveň.
67 % s názorem souhlasí
vyjádřili se 3 lidé
Life was Strange
Upřímná smršť pocitů, která vzpomíná na dětství dostatečně nostalgicky a přitom se spoustou všedních vzdělávacích či rodinných odboček (po kterých se nám někdy palčivě stýská nejvíc). V rovině vzpomínek a přátelství je proto seriál takřka bezchybný, čímž bohužel trpí rovina detektivní. K té se děj vrací jen občas, ale zároveň se nechce vyhnout povinné konfrontaci s pachatelem. Taková zákonitost pro mě není přímo mínusem, snad jen nutností, bez které bych se obešel. Přesto je Erased trochu překvapivě počinem pro všechny potenciální diváky. Pro milovníky záhad, pro nostalgiky i pro ty, kteří se jako já chtějí utopit v nekonečných možnostech toho, co mohlo být a možná také bylo.
0 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 0 lidí
Poslední přebor
1. série - 90% - Noční můra všech příznivců libovolného sportovního týmu. Představa nekončící řady nešťastných příhod, kdy na jednu pozitivní skutečnost zákonitě musí připadnout pět negativních, nedá občas spát všem fanouškům kulatého nesmyslu, ať už jejich srdce patří Liverpoolu, Slavii Praha nebo SK Nový Knín. Nebo právě Sunderlandu, který si takovou noční můru prožívá za bílého dne a z nejoptimističtějších představ o průběhu ročníku postupně padá ke starostem či rovnou zhrození. Sledovat tuhnoucí úsměv trenéra, manažera i posledního sunderlanďana je proto stejně tak teskné jako nekonečně napínavé a návykové. Líbí se mi ta oddanost, kdy se ani za stavu 0:3 nevypíná rádio, ve kterém běží přímý přenos, a kdy se týden co týden míří na stadion, aby se domů zase odcházelo s fackou ve tváři. A ačkoli nemám rád fanoušky, kteří na začátku zápasu div nepláčou dojetím z toho, že začíná zápas jejich miláčků, aby o jeden poločas později zatracovali všechny na hřišti i mimo něj, tady je těch nepředvídatelných chyb, přešlapů a pádů tolik, že jsem se dotyčným zuřivcům divit přestal. Vždyť i já sám jsem nemohl uvěřit tomu, že zdánlivě vyhraných (a nakonec bezpečně prohraných) mačů bylo tolik, že se jich do konečného sestřihu vešla snad jen polovina.
2. série - 80% - S novými majiteli přichází i nová perspektiva, kdy mě baví sledovat urputnou snahu všechno zlomit dobrými nápady a nekončícím odhodláním, ale téměř k nepoznání změněný seriál ztrácí na dramatičnosti zápasů. Protože se logicky nejedná o věčnou spirálu směrem dolů, ubylo i divácky chtě nechtě vděčných neštěstí, smůly je ale přesto pořád dost. Kdyby mi někdo předložil seriál, kde hlavnímu hrdinovi vždy o chlup unikne jeho cíl, ať už pro jeho dosažení udělal co mohl, považoval bych to po čtvrtém pátém takovém případu za příliš vykonstruovanou sázku na jistotu. Proto téměř nevěřím, kolik těch odrazů, zářezů a nepříjemností posledních minut bylo i v dalším roce. Pokračování v tuhle chvíli nemá smysl, na to se musí situace v klubu obrátit na všech úrovních.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřil se 1 člověk
Name three
Secondhand Embarrassment: The Series. Těch chvil, kdy se hlavní postava chová jako totální pako, rochní se ve vlastních dialogových i fyzických trapasech, je v každé epizodě hodně. Chvil, kdy je kvůli byť jen letmému kontaktu s kolemjdoucí kráskou ochoten hodit libovolný počet přátel pod autobus, je bohužel ještě více. Seriál mi potvrdil, že mě Merchantovo fyzické herectví baví, ale jeho Stuarta jsem chtěl zabít stejně často jako jsem ho litoval.
0 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 0 lidí
We all fall down
1. série - 90% - Zvraty na hraně diváckého udýchání, zdánlivě rutinní studijní či pracovní prostředí podané nejatraktivnějším možným způsobem a galerie úžasných (Annalise, Wes, Bonnie, Rebecca) nebo alespoň dostatečně prokreslených a tím pádem zábavných (Frank, Connor, Laurel, Asher) charakterů. Za tým Shondalandu tentokrát v první tvůrčí linii kope Peter Nowalk a znovu tak mění můj žánrový pohled. Soudních dramat nebo detektivních thrillerů tu už byly tuny, ale aby někdo dokázal řezat veškerá očekávání na kousky, to se tak často nestává. Absolutní hodnocení proto vražedníkům utíká jen o fous, protože období před samotným odhalením těsně vyhrává nad obdobím po něm. Přesto má Keating Five nakročeno hodně sebevědomě. Dusno, které mezi charaktery zákonitě musí houstnout čím dál rychleji, cítím už teď.
2. série - 90% - V podzimní části vyhrocenější a drtivější než loni, v té jarní pak dýchavičnější než loni. Jsou případy, kdy se úspěšný koncept povede zopakovat (nehledě na to, že uspět podruhé s tím samým bez toho, aby se hladové publikum začalo nudit, je v dnešní době úkol téměř nemožný) a tvůrci, kteří s takovou oblibou hází hlavním hrdinům do cesty oběti, zločiny, krev a zradu, to přesto dokázali. Viola Davis hraje na hraně lidských možností, zbývající hlavní postavy tvoří čím dál kompaktnější celek a v kombinaci s postupně se odkrývajícím tajemstvím jedné noci se jedná o pravou definici seriálu, kde je týdenní čekání na další epizodu krutým divákovým mučením. Je proto škoda, že jarní část se více než jako důstojné pokračování prezentuje jako prostor pro odkrytí důležitých otazníků z dávnější minulosti, ale v kombinaci s emocionální mučivostí děje se pořád jedná spíše o vadu kosmetickou než o shození celého počinu. Do tohoto víru událostí zkrátka a dobře nejde nespadnout.
3. série - 80% - Sezóna, která měla našlápnuto k absolutnímu hodnocení, nakonec zůstává tou slabší. Ale než že by přímo byla o onen chlup slabší, v ní jen gradují některé scenáristické neduhy, které se seriálu drží již delší dobu. Napětí přitom neustupuje ani o chlup, podzimní část tradičně trhá nervy každou scénou a pointa klíčového twistu je tak šikovná, že se jí z poslední televizní doby nemůže rovnat vůbec nic. Navíc spolehliví hráči jako Charlie Weber nebo Karla Souza dostávají herecký materiál, který jim pomáhá k tomu, aby se bez zrnka studu zařadili po bok i nadále nepřekonatelné Violy. To jen způsob, jakým se celý letošní rébus rozřeší, mi nedává spát. Už během loňského roku jsem si občas připadal, že tvůrci v nejkrajnějších chvílích používají hlavní postavy ne jako živoucí charaktery, ale jen jako prostředek k vyprávění. Protože je divák dosavadními zvraty čím dál otrlejší, je tak čím dál složitější přijít s novým šokem. Právě finále pak podle mě trpí tím, že je v rámci co největšího překvapení odpovídáno na otázky, které mě téměř nezajímají a na ty klíčové otazníky přicházejí odpovědi z míst, kde bych je nehledal a ani hledat nechtěl. Chci ale věřit, že se nejedná o trvalý jev a snížení hodnocení je tak jen dočasné.
4. série - 70% - Jakkoli se herci mohou snahou přetrhnout a vydolují emoce i z rozporuplných linek (Lahey senior, protahovaná záhada kolem Wese, vyloženě nepodařený crossover), dojmy zase o chlup klesají. Ta neměnná premisa, kdy podzimní část nastolí sto a jednu otázku, aby část jarní odpověděla maximálně na polovinu a místo toho začala vršit další, je pro dramaticky-právnický žánr poněkud rozčilující. Může za to samozřejmě fakt, že některé linky (Michaela, Bonnie) se nevyvíjí tak, jak bych chtěl a ani tak, jak by mi přišlo logické, ale na to, že scénáristé nadále používají pár charakterů jen jako figurky a vždy jim půjde víc o zvraty než o celkové dojmy, jsem si už musel zvyknout dávno. Je to hra. Hra, která balancovala na hranici dokonalosti a mrzí mě, že mě každým rokem méně baví ji dál hrát.
5. série - 70% - Extra silný start a v závěru najednou pocit, že jarní část sezony byla opět smutně navíc a i na ploše sedmi epizod podivně protahovaná. A já se bohužel nemohu zbavit pocitu, že seriál už nejspíš navždy ustrnul v pozici mistrně gradované podívané, která ve finále nabídne odpovědi na něco, na co se nikdo neptal, případně zdánlivě bezvýchodné situace vyřeší deus ex machinou, která klidně mohla dorazit kdykoli předtím. Je to hrozná škoda, protože Bonnie, Annalise nebo Frank jsou pořád prvotřídní a v nejvyhrocenějších momentech za ně i tentokrát mám tendenci dýchat, ale posun dopředu pomocí překotných epizod nebo vztahových kroků tam či zpět mi ani tentokrát ke spokojenosti nestačí.
6. série - 60% - To nejslabší hodnocení za celou existenci seriálu neznamená, že by poslední sezóna byla za každou cenu nejhorší. Snad jen moje trpělivost už došla a způsob, jakým se scénáristé v čele s Petem Nowalkem rozhodli řešit zbylé otazníky, mě na samém konci slušně otrávil. A bez spoilerů se mi to vysvětlit nepovede. Hodně mě mrzí skutečnost, že na každou záhadu, i tu nejrafinovaněji vystavěnou, existuje dost podobná odpověď. Pokud v raných časech bylo univerzálním heslem "It's always Wes!", v těch pozdějších by to bylo "It's always Castillos!" - a ani bych nemusel moc přehánět. Nápad, že v pozadí všeho zločinného dění bude vždy stát někdo z Laureliny rodiny, považuji přinejmenším za nešťastný. To, že se důležitá rozhodnutí dějí mimo záběr a klíčovými osobami se stávají charaktery, které potkáváme div ne poprvé, je už ale bezmála katastrofa. Ještě víc mě pak mrzí dlouhodobé falešné vábení na něco, co nikdy nepřijde. Právě Nowalk v rozhovoru před začátkem vysílání poslední řady explicitně vzkázal, že na všechny otázky, které jsme kdy jako hladoví diváci měli, dostaneme odpověď. Jaké tedy bylo moje překvapení, když ten samý člověk těsně po skončení seriálu adresuje shodou okolností přesně ty otazníky, které vždy trápily i mě (co se stalo s Laurelinou matkou, jakou roli v tom sehrála sama Laurel a co měly znamenat občasné narážky na její celoživotní psychický stav) s prohlášením, že některé věci si diváci určitě domyslí sami. Což o to, svoje teorie samozřejmě všichni máme, ale u počinu, který si vždy zakládal na důmyslném pointování příběhu a na důležitostí i té sebemenší stopy, je takový přístup zbytečným krokem zpět. Samotné finále ve mně vzbudilo spoustu emocí, jak těch pozitivních (loučení Connora s Oliverem mi vehnalo do očí slušnou dávku slz stejně jako snad každý větší proslov, ať už soudní nebo pohřební), tak i těch negativních (rozhodnutí nechat zemřít dvě moje oblíbené postavy kvůli tomu, aby mohlo jít téměř o citaci jiného díla). Možná vyčítám něco, co bylo ve Vraždách přítomno už delší dobu, zkrátka jsem jen čekal, že na samém konci půjde seriál naproti svým divákům nejenom v prázdných slovech, ale i v opravdovosti zážitku. Na druhou stranu pokud v posledních letech existovala show, která důkladně roztáčela mozkové závity na téma teorií a vztahů, byla to právě ta o legendární Annalise.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřil se 1 člověk
Zůstaneme tu spolu
Když říkám, že mě tenhle svět baví prozkoumávat, je to ještě hodně slabý výraz. Tak rád bych se rozběhl do každého kouta města a zjišťoval jeho zákonitosti a vztahy mezi jednotlivými čtvrtěmi. A to ani nezmiňuji samotnou propast. Každá úroveň, každý nový tvor, každé další setkání, všechno ve mně roztáčelo fantazii na plné obrátky s onou báječnou, s přibývajícími roky se vytrácející vlastností, kdy jen dychtivě očekávám nové dění a nemůžu byť jen tušit, co a kdo mě očekává o patro níž. Nejde ale v první a snad ani ve druhé řadě o dobrodružství a ani o sbírání pokladů nebo dobývání nových míst. Překvapivě jde čím dál víc o ztráty, o sebepoznání a občas o věci vážnější než vážné. Seriál má v sobě totiž spoustu útrap, co mě psychicky bezmála ničí a toho trýznění, mučení a močení hlavních charakterů a následných hořkých slz bylo na střídmou porci epizod snad až moc. Jinak se ale bez přehánění jedná o jedinečný úkaz, který zaskočí jak diváka, který dokáže v žánru přechroustat úplně všechno a sejme i takové, kteří si v nabídce pozdních desátých let neumí či nechtějí vybrat.
0 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 0 lidí
A girl who loves books
Čistě teenagerovské seriály už se téměř netočí. Aby v žánru něco vzniklo, je potřeba přidat buď detektivní zápletku nebo zásadní sociální problematiku dneška. Hledání Aljašky tohle nepotřebuje. Palčivé otázky v sobě schovává, ale nevzniklo kvůli nim. Vzniklo kvůli tomu samému důvodu, proč vznikly předchozí adaptace Greenovek - protože je to parádní námět a parádní kniha o zranitelnosti dospívání. Adaptace nemění vyznění, nemění charakter postav, nezapomíná na nejzásadnější citáty, z nichž jeden mě opakovaně trefuje přímo na komoru a zamlží se z něj před očima ("If people were rain, I was drizzle and she was a hurricane"). Předlohu dokonce překonává ve chvíli, kdy část Potom redukuje na nezbytné minimum, protože kniha se v pozdějším ději točila v neustálých kruzích, ze kterých vzhledem k povaze situace neexistovala cesta ven. Tady je přerod kluka v chlapa ještě čitelnější, nostalgičtější a v romantickém slova smyslu i beznadějnější. Titulní hrdinka je totiž zlato a oči na ni může nechat každý, ať už je jeho vysněný typ holky právě takový nebo přesně opačný. Kristine Froseth má v sobě její nečitelnost, paličatost a téměř nesnesitelnost a divák jí v Milesově kůži chce odpustit takřka cokoli. Moc pěkně jsem se v téhle "cizí" vzpomínce utopil, tím spíš, že soundtrack přesně odpovídá extra silné hudební stránce nultých let, ve kterých se děj odehrává. A přestože já v Creeku svoje Velké možná nenašel (a vždycky jsem se povahově víc přikláněl k hrdinům z Papírových měst), cítil jsem se přesně tak, jako bych si dobré i zlé prožil právě v něm a lámalo se moje srdce.
0 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 0 lidí
Alice in Fucking Wonderland
1. série - 80% - Přestože se občas v seriálovém světě objeví příjemná akce nebo snaživí agenti, regulérní nastupce Jacka Bauera chyběl. A do jisté míry chybí pořád, ale s hudbou Seana Calleryho a nekompromisním obrazem politiky i světa špionských úkolů a intrik se stal Homeland jeho vzdáleným bratříčkem. Paranoia kolem seržanta Brodyho, emoce agentky Carrie nebo důvtip sympaťáka Saula vtáhnou do děje nápaditým pilotem i samotným odvážným tématem a je jen škoda, že se ve druhé polovině tempo občas překvapivě zasekne. I tak ale pod křídly Showtime vznikl další sugestivní seriál, jehož první série byla teprve začátkem, který pomohl redefinovat žánr. Tím spíš, že tvůrci i při nejvyšších možnostech nikdy nezachází za hranici, kde by se z jejich dítka mohl stát přepálený zmatek.
2. série - 100% - Když by na nejvyšší hodnocení stačily jen brilantní dialogy; když i ze situace typu prohledávání kanceláře nebo projíždění kolem stojícího auta je bez nadsázky nervy drásající okamžik; když se ústřední parta herců předhání v co nejúžasnějším výkonu - to jsou chvíle, kdy se Homeland stává králem sezóny a dává nám do hlavy pořádné dilema. Chceme, aby se tvůrci zastavili na adekvátně nízkém počtu sérií nebo budeme Carrie fandit ještě pěkných pár let s rizikem zbytečného natahování zápletky? S paranoiou na druhou, kterou druhá sezóna přinesla, jsem ochoten klidně riskovat i druhou možnost.
3. série - 90% - Unkillable, bringing misery wherever I go. Tíživé, místy zničující a v důsledku tak mnohem méně divácky líbivé než hra na kočku a myš nebo thrillerové naháněčky. Hlavní hrdinové tentokrát padají do nejedné sítě intrik a bolest i zklamání jsou na denním pořádku až tísnivě často. Politická špinavost se o Carrie či Saula otírá snad v každé epizodě a Brody či Dana čelí následkům vlastní minulosti. A seriál tak získává zcela novou tvář, která je na sledování o něco náročnější, ale jako celek se definitivně stává nadčasovým.
4. série - 70% - To, co se po epizodě The Star zdálo jako konec jedné éry a obtížné místo pro začátek něčeho nového, se skutečně stalo koncem jedné éry a začátkem nejistého tvoření nové Carrie, která ale ve výsledku dělá ty samé chyby - jen k nim chybí ona upřímná motivace, díky které jsem se do ní tři sezóny zpátky zamiloval. Celá linka s Aayanem totiž dělá ústřední hrdince medvědí službu a dřívějším činům a kličkám kolem Brodyho ubírá dojem jedinečnosti. Až když ve druhé polovině vygradují linky do výbušných střetů, při kterých tuhne krev v žilách, začínám hlavním charakterům zase fandit. Což nic nemění na tom, že některé zvraty či celé epizody jako by připluly z pozdějších sérií bauerovské 24. To sice není v žádném případě chyba z hlediska kvality, ale Homelandu ubírá jak na výjimečnosti, tak na zdánlivé realističnosti, kterou si v předchozích letech zvládal bez zaváhání udržovat. Od vyloženého zklamání a povzdechu nad začátkem cesty nikam tak pákistánskou baladu zachraňuje civilní finále, které dává prostor hercům, několika všeříkajícím pohledům a kratičkým úderným dialogům. Vtíravý pocit promarněné šance na odchod seriálu na samotném vrcholu ale setřást nedokážu.
5. série - 70% - Renesance se (nakonec) nekoná. Zatímco loni se sezóna zdlouhavě rozjížděla, aby získala větší náboj ve druhé polovině, letos je to přesně naopak. Sugestivní pocit paranoie střídají chladnokrevné činy na obou stranách barikády, Carrie je opět na hraně svých sil a intriky brnkají na nervové struny všech zúčastněných - aby se všechno sesypalo na hromádku předvídatelných, náhodných a podivně napsaných klišé. Alex Gansa se jako hlavní tvůrce rád chlubí tím, jak scénáristé nasávají aktuální informace a zapracovávají je do děje. Bohužel mám pocit, že se jim poznámky na téma Islámského státu, úniku informací nebo Vladimíra Putina poněkud pomíchaly a kvůli tomu zašantročily i rozumné pointy. Protože dostal seriál s postavou Allison překvapivě svěží náboj, strašně mě tenhle rozpačitý výsledek mrzí. Tím spíš, že dokazuje, že jestli by tvůrci Homelandu měli v posledních letech dostat za něco pohlavek, je to za způsob, jakým (ne)umí psát tak vděčnou postavu, jakou je Peter Quinn.
6. série - 80% - Další důkaz, že seriál funguje nejlépe, když rozehrává osudy postav v realisticky dramatických kulisách. Ono nutkání tvůrců být za každou cenu společensky aktuální je totiž i tentokrát ve výsledku na škodu, protože na každou dobrou scénu připadá jeden utahaný dialog s blízkovýchodní vedlejší postavou na politicko-ekonomické téma. Původně jsem byl dokonce ještě větší pesimista. Zatímco na konci minulé sezóny vše nasvědčovalo tomu, že dny Petera Quinna jsou sečteny, vstupuje do nové série jen pár dějových měsíců od posledních událostí sice ve zbídačeném, ale původním nevratným prognózám zcela nepodobném stavu. Ději ale chci jít naproti, takže když pomine prvotní rozčarování a příběh se přestane soustředit na nezajímavého Sekoua, začne dokonale fungovat paranoidní atmosféra a herecký trojlístek Danes-Friend-Marvel podává výkony doslova dech beroucí. Homeland je opět na začátku, pravděpodobně na tom posledním. Televizní nesmrtelností už tvůrci pohrdli, něco mě ale pořád nutí přát jim cílovou rovinku bez zakopnutí.
7. série - 60% - Gansa a spol. chtějí mít všechno a často kvůli tomu nemají téměř nic. Zabředávají do pokusů o reflexi současných palčivých témat (Rusko, americké prezidentství a důvěra v něj, média) a pokaždé, když už už chytají některou z problematik, pomohou si, tak jako mnohokrát předtím, přestřelkou jak vystřiženou z eskapád Jacka Bauera a tím veškerou svou realističnost posílají velmi rychle k šípku. Zásadní zvraty se občas dějí mimo záběr, případně se otevřeně inspirují oscarovými snímky nedávných let (Argo, Most špionů), v případě nutnosti přibrzdění zápletky přichází ke slovu další kapitola emocionálního vydírání v podobě Franny a celý koncept pomalého finále s příhodně vyřešenými nebo zcela ignorovanými pointami se mi tento rok už definitivně zajídá. Proto díky bohu za fenomenální Claire Danes a spolehlivého Patinkina, kteří k hodnocení sami o sobě přidávají desítky procent a s několika zdatně přihrávajícími vedlejšími herci (Roache, Bridges) jako jedni z mála zúčastněných obhajují další pokračování kdysi výtečného kousku.
8. série - 70% - Po dvouleté pauze ve vysílání a dopředu avizovaném návratu na Blízký východ se mi další kapitola zdála až zbytečná, tím spíš, že experimentování s ruskou stranou naposledy nedopadlo zrovna na výbornou. Docela dlouho to navíc vypadá, že seriál se poněkud "přesloužil", že už v dnešním světě nemá místo a že se vrací k zapomenutým věcem, na které není ve dvacátých letech místo. Od chvíle, kdy přesně v duchu starých dobrých časů začne snad každá linka jít po stránce vývoje události do příkopu, je to ale ten starý dobrý Homeland plný napětí a ve kterém hlavní role hrají právě ti dva, kteří jej táhnou od samého začátku. Jak Claire Danes, tak Mandy Patinkin se překonávají a je škoda, že centrální dějová linka odletí jako když utne a že jedním z hlavních hráčů je ovlivnitelný zbabělec Hayes. Je to právě množství prostoru pro tuhle nevydařenou postavu, které zas a znovu ukazuje, že tvůrci ani na samém konci neumí uhnout od doslovného a až úsměvně zabejčeného zobrazování politických preferencí do vlastních scénářů. Měřítko se kvůli němu mění do nevěrohodného poměru, což je nejvíc patrné na samém konci, v příjemně přímočarém a zároveň všeobjímajícím finále. Carrie, Saul, Brody, Quinn a všichni ostatní dávno promeškali šanci na seriálovou nesmrtelnost a z poslední sezóny mám dojmy stejné jako ze seriálu jako celku, tedy že méně je někdy přeci jen více.
0 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 0 lidí