Shadris
Jméno | — | |
Věk | 31 let | |
Bydliště | — | |
— | ||
— | ||
— | ||
Poznámka | — |
Tak spíš Deník Princezny 3
Celý seriálový svět se začal točit kolem Bridgertonu a rozhodla jsem se posoudit, zda je pozornost oprávněná. Osobně věřím, že seriál táhne hlavně působivý vizuál, moderní pojetí a marketing cílený na fanoušky Gossip Girl. Nečetla jsem knihu, neumím posoudit jak věrná je adaptace své předloze.
Osobně jsem fanoušek anglického romantismu a období celé viktoriánské a napoleonské éry mě zajímá po historické, módní, i literární stránce. Narážím tedy na velké zklamání, protože se určitě nejedná o historické drama. V kontextu doby, do které je děj zasazen, se postavy chovají iracionálně, nevhodně a nelogicky. Etnika nespadající do společenských tříd té doby nevyjímaje (a to rovnost příležitostí v obsazování rolí podporuji, ale u něčeho s nálepkou historického díla působí obsazení zdřevěněle a uměle). Na kostýmech lze ocenit maximálně jejich cenu a barevnost - jinak jsou irelevantní a vizuálně bijící do očí. Pokud se povznesu nad punc historické věrnosti a vezmu v potaz doufejme záměrnou kreativní volnost tvůrců, ani tak nenabývá výkon na kvalitě. Většinou jsou počiny Netflixu řemeslně kvalitní, tady působí celé zpracování jako císařovy šaty spíchnuté horkou jehlou. Nicméně pro průměrného diváka, kterému stačí jednoduchá zápletka, plitký scénář, a nechce si dávat reprízu nespočtu seriálů z prostředí amerických středních, asi dobré. Plusové body snad jen za drahou výpravu, jinak nekonzistentní a povrchní. Je smutné, že v důsledku této umělecké nevyhraněnosti se ze seriálu vytratil potenciál, který před začátkem natáčení mohl mít.
71 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 7 lidí
Další řadě zelená
Jak je však zatím známo, koncept minisérie a nízká sledovanost už nadpisu příliš nenahrávají. Co se ale snažím říct? Pokud to zvládám, hodnotím až po celé sérii, každý vypravěč volí jiné tempo a zaslouží si, aby byl vyposlechnut - stejně tak se seriály.
Start byl tedy co do podaných informací možná pomalejší, vypracovaná atmosféra, citlivý vizuál a dle mého velmi podrobné a důvtipné propojení s knižní předlohou mi toto ale nahrazovaly. Scéna byla opravdu důkladně propracovaná, kostýmy dech beroucí, lokace výborné, efekty realistické a nerušivé, herecké výkony až na výjimky poměrně stabilní.
Mohla bych se rozepsat do detailů o věcech, které mě více či méně zaujaly - jako celek na mě ale Emerald City nakonec udělalo dobrý dojem a po finále bych byla opravdu zvědavá na další řadu. Karty se v posledních dílech zajímavě rozehrály, i když mi některé zvraty v ději připadaly již trochu otřepané, horní meze nedosáhly a většinou se později vyvinuly ještě trochu jinak, než jsem očekávala, a to oceňuji.
V minulých dvou sezónách (+OUAT) se s fantasy roztrhl pytel, já jsem spíše knižní fanoušek žánru, ale Emerald City zvládl nakonec to, co se už například u Shannara Chronicles nepovedlo - vytvořit během 1 série jakous takous konzistentní dějovou linii, která sama sebe nepodkopává a žánr nesnižuje na úrovni. Jedinou výtku bych měla k možná až přílišné snaze se atmosférou přiblížit ke Hře o Trůny, zde se některé prvky jevily trochu samoúčelně a prvoplánově, jejich umístění za účelem zvýšení popularity rozumím, ale touto cestou toho u Emerald City ani nelze, a také se nepodařilo, dosáhnout. Procenta strhávám za možná až moc dramatické kombinace párů a rodinných vztahů, to je častý problém a začínám na něj být subjektivně už dost citlivá.
67 % s názorem souhlasí
vyjádřili se 3 lidé
Černější True Blood
Helix jsem sledovala už od prvního dílu poctivě až do konce, ale o konečném hodnocení ještě nejsem jistojistě přesvědčená. Možná ho v budoucnu změním/zmírním, až budu mít více s čím srovnávat.
Hlavními přednostmi obou sérií pro mě byla volba hereckého obsazení - na neokoukané tváře, které podávaly s výkyvy slušné výkony, se dívalo snadno - a také v rámci poměrně nízkého rozpočtu skvělá výprava a (často velmi vtipná) interakce celkové atmosféry scény s dějem. Vyzdvihuji tím především kombinaci akce a opravdu pečlivě volené hudby (tak nějak jako u oblíbených Tarantinovek, doporučuji projít si soundtrack a zjistit si něco o jednotlivých písních, nebo aspoň text), střihu, vhodně užité shaky-cam nebo úplné absurdity výjevu. Včetně vyloženě nechutných scén to pro mě byla pastva pro oči - vzhledem k výše zmíněnému rozpočtu je pochopitelné, že digitální triky už na takové úrovni nebyly (osobně bych se bez nich úplně obešla). Získalo si mě i kreativní intro a promoční materiály.
Hlavní zápletka o Ilarii má výborný potenciál, stejně tak okolnosti spjaté s virem, Arctic Biosystems a záhadným Hitakim. Co mě zamrzelo a má na svědomí prozatímních -40%, je takové plácání se scénáristů v rozlehlosti příběhu a nešťastnou volbu otázek, na které se rozhodli odpovídat. Myslím, že z velké části je ta volba přizpůsobena zaoceánskému publiku a snaze neudělat seriál až příliš "komplikovaný", neuchopitelný >> tedy nepopulární. Preferovala bych ryzejší science fiction a soustředění příběhu na dění okolo viru, CDC, vyvrácení nějakých těch historických dogmat, spřádání konspiračních teorií i rozvíjení nečekaných a neviděných důsledků problému. Načrtnutá kostra nabízí přehršel možností a pocit, že jsem o mnoho přišla přetrvával u obou sérií rovnou měrou.
První série je celá točena v interiérech, skoro snad v jedné chodbě s pěti místnostmi, i tak udržuje linku napětí a než sama sebe překombinuje, udrží vás bdělé, občas hezky postraší. Postavy jsou všechny něčím zajímavé.
Série druhá se opět odehrává ve skvělém, izolovaném prostředí, pro změnu už s nějakým lesíkem. Pěkné je i prolínání děje v několika časových rovinách. Nové postavy snad až na hlavního záporáka a nového člena týmu (se Sarah za mě asi tahoun) jsou tak nějak bezcílné, bezduché a tak trochu zbytečné. Primární záhada je námětově skvělá, ale nedostává příliš prostoru. Chytré začlenění severské mytologie do vědeckého prostoru se nakonec ukázalo spíše zbožným přáním fanoušků a nedá se přisoudit genialitě scénáře. Znovuobsazení několika vedlejších postav a Hitakiho z první série bylo úplně nadbytečné, asi malé poděkování fanouškům, ale pro děj s nulovým dopadem. Rozuzlení tajemství kultu už nebylo zdaleka tak kvalitní, jako teorie diváků. Nehledě na už neomluvitelně nelogická rozhodnutí či naopak nečinnost všech postav.
Sečteno a podtrženo, zaplacená stopáž měla hodně co nabídnout. Kdyby byl seriál ochuzen o osobní i rodinné drama většiny zúčastněných, jeden pseudo-milostný troj-až-čtyř-úhelník, zůstalo by minut a minut, které se daly využít smysluplněji. Pořád se ale jedná na současné scéně o slušného zástupce žánru a snad na jeho klady něco uctivě naváže.
17 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 6 lidí
Další černý kůň stáje Netflix
Tahle novinka si mě získala zajímavým námětem už před sezónou a jako mnoho jiných i mě znejistila autorstvím Wachovských - ať je to jak chce, nejlepší způsob jak ocenit tvůrčí práci, je nahlížet na ni bez předsudků a snažit se ji pochopit, nemít očekávání. Já se tomu učím a za nic nejsem raději, byla jsem zvědavá, jak se dá sensate téma vyjádřit a pohltilo mě komplexní pojetí, s jakým se ho Wachovští ujali.
Naservírovali to, co si zasluhuje seriál pro vyspělejší publikum - není nijak zvlášť převratný, ale má poselství, které se kontinuálně snaží sdělit různými dostupnými prostředky, aniž by nutně klesl do patosu kýče nebo laciných klišé (nějaké se tu a tam objeví, ale laciné rozhodně ne - snad možná předsvatební taneček, ale to bych přičítala skryté vášni tvůrců pro Bollywood a úmyslně jej omlouvám).
Jak někdo zmiňoval, dá se za některými faktory hledat skriptovaný přístup a snaha "nabídnout co nejvíc a nejpestřeji" - já říkám, kdo hledá, ten najde. Nemyslím si, že by se v tomto případě dalo cokoliv udělat jinak - postavy jsou všechny rozdílné, z jiných koutů světa, sociálních vrstev, jiného náboženského vyznání, orientace atd. - tak by to ale být mělo i v rámci seriálového "vesmíru". V podstatě autoři oznámí proč to udělali jak udělali - osma je tvořena lidmi, kteří od sebe už nemůžou být více odlišní, aby mohli jeden druhého rozvíjet - nepřipadá mi to jako velká pisatelská klička, ale životní fakt a kouzlo vypozorování jej (jasně, mexičan nemusel být herec telenovel ale třeba tequilový král, to je věc vkusu a podmínky byly dodrženy).
Uslyšíte během série naditou spoustu filozofických monologů, žádný se u mě však neminul účinkem a na rozdíl od jiných projektů ve mě nevyvolaly dojem, že jsou nutným zlem a vatou mezi scénami. 12 hodin stopáže je střiženo z mnoha výborně napsaných, sehraných a k sobě brilantně poskládaných scén proložených skvělou hudbou. Dělají dojem studie života a toho jak jej vnímá společnost, jedinec..co vlastně spojuje lidstvo, jaký význam má rodina, přátelství, láska...co tvoří jednu osobu a co už ne.
Co oceňuji nejvíce je přímočarost, s jakou se vám dostává podstatných informací - trochu si zapřemýšlíte, než se dovtípíte, ale nemám po maratonu první série pocit, že by se mělo odehrát nějaké strhující odhalení, jako spíše že děj bude dál pomalu proudit a strhávat s sebou nové vrstvy podloží, aniž by všechny postavy převracel z jedné strany konfliktu na druhou.
Mohla bych pokračovat dál, ale myslím, že je toho napsáno až dost - jen snad, že jsem se několikrát velmi upřímně zasmála (tým Lito a Wolfgang, první rozhovor Sun a Capheuse, setkání Wolfganga a Kaly, Lito a PMS) a několikrát dojala (vzpomínka na zrození za hudby islandské symfonie, společná píseň "What's Up" od 4 Non Blondes) - to vše uvízlo v paměti.
81 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 16 lidí
Tajemná země Ooo
K tomuto seriálu jsem se dostala vlastně náhodou - sledováním The Bravest Warriors a tamními odkazy na Adventure Time. Získal si mě okamžitě a můj vztah se prohloubil s vrstvením zápletky a postupným odkrýváním historie hlavních postav i samotné Země.
Není to jen tak, že má AT ve skrze vysoce pozitivní kritiku a především v Americe (sev. i jižní) rozsáhlou základnu fanoušků. Je to opravdu geniální seriál, který úmyslně klame tělem (právě to z něj pravděpodobně dělá takový skvost) - kupodivu plní veškeré požadavky, které byste na animák pro děti měli, rozvíjí jejich fantazii a přitom nedýchá mainstreamem. Pokud jej tedy sledují děti.
Ve skutečnosti pro ně ale vlastně vůbec není vhodný, když opomenu, jak často hrdinové hrubě (byť v kabátku) nadávají, je to hlavně děsivý a extrémně depresivní příběh, který mi nedává po nocích spát. Až s časem je odhaleno(byť náznaky jsou všudypřítomné), že děj se ve skutečnosti odehrává na Zemi, tisíce let po nukleární válce, která kus Země "utrhla" a lidstvo téměř vyhladila. Zábavný a vtipný děj každého kousku je tak v kontrastu se zdecimovanými městy, pozůstatky civilizace, hromadami kostí i mrtvol, zmutovanými ostatky, toxickými radioaktivními odpady a tíhou důsledků všudypřítomné tragédie. Odkloníte-li zrak od katastrofální minulosti a ukonejšíte se cukrovým prostředím plným kouzel, ve které je Zem přetransformována, tvůrci stejně svorně pokračují v předhazování ne tak docela černobílých historek se šťastným koncem, v kolik byste doufali. Většina hlavních i vedlejších postav totiž skoro nikdy není taková, jak na první pohled vypadá a i ty nejkladnější mají občas zvrácený smysl pro morálku, čest i obecné vnímání jejich reality.
V jádru je valná část odhalených příběhů spíše velmi smutná, dojemná nebo šokující, vyvolávající otázky z oblasti výchovy, politiky, společnosti, vědy, etiky nebo náboženství. A tohle mám na Adventure Time ráda, působivě, vtipně a s dokonalým hudebním doprovodem dovedou vyložit stinné stránky života a bourat představy o pohádkách, aniž by je jakkoliv znehodnocovali.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřili se 4 lidé
The Clone Club
Chcete recept na návykový zmrzlinový pohár? Dejte do misky 3 kopečky Dollhouse, 3 kopečky Helix, 1 kopeček Desperate Housewives nebo Devious Maids(vážně!) mírně posypte tím nejlepším z Ringer(tedy jako šafránu) a máte hotovo. Dejte pozor kam půjdete na odvykačku.
Tenhle seriál jsem zhltla jako jednohubku za 3 dny. Dlouhou dobu jsem se mu úmyslně(já hloupá) vyhýbala - námět mi připadal zajímavý, ale odrazovala mě nejistota nad jeho možnou realizací. Předsudky v tomto směru vůbec nebyly na místě. BBC America(!) se ujala seriálu s velkou grácií, tvůrci zase prokázali elegantní zacházení se scénářem a ačkoli v každém díle vidíme smršť událostí, nikdy nedosáhnou toho bodu, kdy se chytáte za hlavu a říkáte si - jaký psychopat si může myslet že mu to zbaštíme.
Pro mě osobně je nejpodstatnější totéž, co pro hlavní postavy - zjistit pravou podstatu genetických experimentů a všech jejich životů. Zajímá mě, jaké vysvětlení dostaneme a doufám, že bude více než uspokojivé. Otázka genového inženýrství, klonování, vládních i nevládních organizací lobujících za neetické patenty a "budoucnost lidstva", konspirační teorie - je to nahuštěná nádivka, podaná ale dle mého názoru realisticky, aniž by laika zavalovala nadbytkem vědeckých informací, a člověka znalého problematiky(do této skupiny se řadím, jeden z důvodů mých obav ze seriálu) neurazí a naopak nasytí zpochybňováním lidského přístupu k věci.
Dle mého naprosto splňuje požadavky na opravdu kvalitní sci-fi - poučí a donutí vás zamyslet se nad zodpovědností, morálkou a humánností.
K tomu "zbytku", přidávám se k chvalozpěvům na Tatianu Maslany, je to pravý talent - jak všichni říkají, nelze vnímat klony jako jednu herečku s parukou nebo bez, ale jako samostatné postavy. Její výkon je srovnatelný nebo lepší než ten Elizy Dushku v Dollhouse a ze zmiňované Niny Dobrev dělá amatéra. Díky její úžasné práci na řeči těla, mluvě, výrazu a projevu emocí i založení jednotlivých klonů, má seriál takový dopad jaký by měl mít a tvoří 75% jeho hodnoty, ne-li více.
Vzájemná interakce klonů je po první dvě série perfektní, jejich vztahy se vyvíjejí přirozeně a čím hlouběji jdete do osobnosti zatím všech z nich, musíte je mít rádi. Postupem času tvoří pevnou rodinu, jejich pouto není jen praktické, ale opravdové a jsou nejen sestry, ale zároveň stránky jedné osobnosti - symbolika v jejich rozdílech je znatelná a přispívá k mému obdivu vůči tvůrcům Graemu Mansonovi a Johnu Fawcettovi.
Kdybych měla vybrat verzi (z těch, co dostaly prostor), kterou mám nejraději, netroufala bych si říct - dobrosrdečnou vědkyni Cosimu, mrtvou Beth, komediální maminu Alison(ten muzikál :D :D ), ochranitelskou Sarrah, zmatenou Helenu, zvrácenou Rachel...Tonyho taky.
Žádná z vedlejších postav mě neirituje, naopak mi všechny připadají naprosto na místě - snad až na Vica. Ráda bych rovněž zmínila herecký výkon Skyler Wexler(Kira) - dětské role jsou vždy trochu loterií, Skyler je ale výborná a moc dobře koukatelná, hraje velmi přirozeně a i její postava je jedna z těch, které chcete ochraňovat společně se všemi ze seriálu.
Těším se tedy na třetí sérii, až se do hlubin všech tajemství ponoříme hlouběji.
86 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 7 lidí