_-0-_
Jméno | Ano, jméno mám. Příjmení také. | |
Věk | 2024 let | |
Bydliště | Earth | |
@**************** | ||
— | ||
Z ksichtoknihy pociťuji nauseu | ||
Poznámka | Ještě bych mohl uvést svůj telefon, rodné číslo, adresu, datum narození, čísla účtů, OP a pasu. V dnešním orwellovském světě bych tak úspěšně dokonal suicidum. |
SMRT 108 HORNÍKŮ - ONDŘÍČKŮV RELATIVIZUJÍCÍ FLASHBACK DO 70. LET
Diváky vysoce hodnocený televizní film, který jednoznačně patří k tomu lepšímu z produkce ČT. Formou hraného dokumentu/dramatu (který je ale v mnohém odlišný od skutečnosti) je popsáno druhé největší důlní neštěstí na území ČR.
Osa filmu sleduje příběh jedné hornické rodiny, na kterém se ukazují dobové reálie hornického města, technické vybavení dolu, hierarchie pracovníků a atmosféra pracoviště, kde zaměstnanci vykonávají fyzicky těžkou a nebezpečnou práci. Děj postupně plyne k finále, kterým je vlastní neštěstí, bez nadbytečného patosu (to je třeba pochválit).
Zcela správně je popsána základní příčina neštěstí, kterou byl nezměrný tlak na produkci uhlí, nízká cena lidského života v bolševických dolech, překotné zavádění nových (strojních i signalizačních) zařízení, podceňování bezpečnosti práce, použití nebezpečných materiálů (hořlavé transportní pásy na uhlí) a selhání lidského faktoru.
Zpracování se ale bohužel nevyhlo mnoha chybám:
1) Řeč, kterou mluví horníci, je velmi nevydařenou (až trapnou) napodobeninou ostravského přízvuku/nářečí. Pokud se podíváte na dokument o neštěstí (link níže), tak si všiměte, jakou češtinou mluví pamětníci v dokumentu (je jim rozumět) na rozdíl od "miniserie" Dukla 61.
2) Familierní rozhovory a vztahy řadových horníků s ředitelem jsou nesmyslné, v té době bylo nemyslitelné, aby takto probíhala komunikace s vysoce postaveným bolševickým nomenklaturním kádrem, jakým ředitel dolu bezesporu byl.
3) Reakce horníků při závalu jsou mimo realitu.
4) Popis průběhu a příčin katastrofy neodpovídá závěrům ve vyšetřovacím spisu.
5) Mezi horníky a záchranáři nebyly tenze (naopak, záchranářů si vážili), hospodská rvačka mezi nimi nedává smysl.
6) Horníkům se v některých scénách kouří od úst - to je další nesmysl, s rostoucí hloubkou pod zemí roste teplota (a většinou i vlhkost).
7) Doba nebyla zdaleka tak idilická, vnitropolitická situace byla pod vlivem mezinárodních událostí (výstavba Berlínské zdi, odpálení jaderné termonukleární bomby Rusáky, vylodění emigrantů v kubánské Zátoce sviní, Gagarinův let do vesmíru...), projevoval se strach z dozvuků 50. let. Horníci (většinově fyzicky silná nevzdělaná část populace) byli vydáváni za "elitu" společnosti, měli vysoké platy, ale jejich život neměl v porovnání s plněním plánů těžby cenu. Film vynechává dobový brainwashing, který na každého útočil ze všech stran a idealizuje horníky (pokud znáte nějakého pamětníka, tak si nechte popsat, co se odehrávalo v hornických městech po výplatách), o idealizaci (depolitizaci) společnosti nemluvě. Relativizace bolševické minulosti je trestuhodná!
Většina z toho by asi nebyla problematická, nebýt naprosto zavádějícího označení "hraný dokument".
Pokud Vás zajímají pouze fakta o tomto důlním neštěsí, tak se podívejte na dokument ČT1 - tady je on-line: Důl Dukla 1961 ( http://www.ceskatelevize.cz/porady/1091682868-osudove-okamziky/401213100081070-dul-dukla-1961/ ) , nebo si raději přečtěte podrobný popis událostí/příčin v článku Katastrofa na Dole Dukla 7.7. 1961 ( http://www.zdarbuh.cz/reviry/okd/katastrofa-na-dole-dukla-77-1961/ ).
Čistě formální poznámka - nechápu, proč je dvoudílný televizní film zařazený mezi seriály jako dvoudílná "miniserie". IMDb není neomylná, není přece důvod držet se otrocky jejího řazení/kvalifikace.
Na film se dá dívat, ale rozhodně od něj nečekejte, že Vám reálně přiblíží atmosféru doby, nebo že se dočkáte reálného popisu důlního neštěstí. Nadhodnocení v ostatních komentářích je bohužel běžné pro veškerá díla české produkce.
DÁVÁM 70% JEN A JEN KVŮLI POCTĚ ZBYTEČNĚ ZMAŘENÝCH 108 LIDSKÝCH ŽIVOTŮ.
75 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 8 lidí
NEČEKANÉ PŘEKVAPENÍ Z NĚMECKA
Dvě serie krátkých dílů jsou poměrně věrným přepisem Lemovy předlohy, přesto, že působí dojmem šílené směsi různých Sci-Fi sitcomů typu Lexx(u) a Red Dwarf(u).
Jako kulisy jsou používány špinavá a polorozbitá místa (raketou je kávovar, který má uvnitř omšelý byt 3+1, vetešnictví a pod.), technika a technický přístup je hodný Doctora Who, robot vzhledem připomíná Daleka, hybernační komora je z ležící ledničky, pocházející ze šrotu. Místo průzoru kosmické lodi je použité okno, přechodovou komoru tvoří dveře, autopilotem je koště opřené o knipl, raketa se startuje klíčem v zámku dveří. Jako třešnička na dortu působí Kosmická encyklopedie, která jakoby vypadla z Hitchhiker's Guide to the Galaxy.
Kvalita Raumpilota jej předurčuje k vysílání na ČTart (kterého se pravděpodobně nedočkáme).
Pro milovníky kultovního Red Dwarf(u) je sledování povinností.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 5 lidí
RELIGIONISTICKÁ SCHÍZA JAKO INDIKÁTOR BIGOTNÍCH KATOLÍKŮ
Sorrentino nezklamal, nenatočil křesťanskou "nalejvárnu" , ale pozoruhodné satirické konverzační drama, které ocení každý inteligentní divák. Absurdní scény, dokonale propracované dialogy, nádherné interiéry, skvělé herecké výkony, cit pro detail, sladěný hudební doprovod... Výčet profesionálních kladů by byl dlouhý.
Hlavní rovinou (jednou z mnoha) je hledání odpovědí na otázky, které se týkají víry, náboženství a církevní byrokracie. Celým seriálem se prolíná (často v alegoricko-absurdní podobě) snaha o objektivní nadhled, protagonisté procházejí značným vývojem často poznamenaným intrikami hodnými House of Cards (stejně, jako občas my všichni), jsou v jednu chvíli náboženskou terminologií řečeno hříšní a poté se dostávají do stádia pokory - zkrátka to nejsou žádní "nadlidé".
Bez ohledu na to, kým jsme a čemu věříme si každý z nás může v seriálu najít rovinu a vysvětlení děje, které pro něj bude akceptovatelné.
Nově zvolený papež (reformními a liberálními postoji/projevy částečně připomínající současnou hlavu katolické církve, veřejně označovanou některými ortodoxními katolíky za heretika, někdy za Antikrista) byl na konkláve zvolen, aby se stal spojnicí mezi moderní společností a církví. Jenže on je plný vlastních neortodoxních myšlenek a postupů, k tomu je lehce arogantní, nerespektuje povinnosti plynoucí z jeho postavení a ignoruje po staletí zaběhané pořádky, stejně jako supervizi kardinálů. Vstupuje do vztahů mezi náboženstvím, vírou, tradicí, zákony a rituály a dává na frak instituonalizovanému křesťanstvu - zejména zkostnatělé mocenské organizaci, která je dodnes absurdně jedním z pilířů moci ve světě a přitom ještě před pár stoletími vedla války, loupila, upalovala své nepřátele na hranicích a byla největší brzdou vědeckého pokroku.
Apage Satanas! :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poznámky pod čarou:
V US byl v 60. letech platný tzv. Haysův kodex, který m.j. zakazoval v kinematografii zesměšňování flanďáků (kléru), v GB fungovala obdobná cenzura, v Itálii, Irsku, Řecku, Polsku, Německu, Dánsku a na Maltě je dodnes urážka křesťanského božstva a náboženské symboliky trestná.
Odsouzení členek punkrockového uskupení Pussy Riot demonstruje přístup putinovského establishmentu ve spolupráci s pravoslavnou církví, podle nově přijatého "zákona o rouhání" je v Rusku souzený účastník veřejné debaty za prohlášení, že je bible sbírkou židovských pohádek a že bůh není.
Jako bychom nežili ve 21. století, ale v temném středověku. Moc neschází, aby nám v některých zemích hrozilo upálení, useknutí ruky, vytržení jazyka a stětí, jako tomu bylo o nějaká ta století později za Marie Terezie.
Když natočil Scorsese postmoderní "The Last Temptation of Christ" a vylíčil Krista jako omylného člověka s disociovanou osobností, hledajícího smysl života, tak se mu podařilo natočit nejznámější legendu na světě s hlubokým pochopením hlubin tápající lidské duše, tak, že oslovila i racionálně uvažující část populace (atheisty a agnostiky). To ale nezabránilo konzervativním katolíkům, aby zapalovali kina. Narazila mnohá další díla a nedej přírodo, aby to byla dokoce parodie (jako Monty Python's Life of Brian).
Ve Spojených státech platil až do konce 60. let takzvaný Haysův kodex, který na seznamu zakázaných filmových motivů uváděl zesměšňování duchovenstva. Rovněž Britský výbor filmových cenzorů hlídal "zesměšňování náboženského představitele".
Ani naší zemi se protesty ortodoxní katolické minority nevyhnuly. Při pražské premiéře muzikálu Jesus Christ Superstar v roce 1994 rozšiřovalí misionáři z Kostnické jednoty letáky s textem "Obraz, který muzikál podává o Ježíšovi, je zkreslený." Poslední absurditou bylo narušení představení hry "Naše násilí a vaše násilí" v Národním divadle Brno.
Časy se ale patrně mění k lepšímu, The Young Pope zatím naráží jen na občasné negativní komentáře diváků, oficielní místa zatím veřejně nezasáhla (i když je ale podezřelé, že ohlášená druhá řada údajně nebude přímým pokračováním).
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 7 lidí
EXPLODUJÍCÍ BARVY DRTÍ ZRAK, HUDBA SLUCH A OBSAH MOZEK
A to je dobře, protože se potkal zajímavý scénáristický záměr s dokonalou kamerou (některé záběry působí dojmem, jako by se jejich kompozicí zabýval špičkový profesionální fotograf), se skvěle padnoucím a výrazným hudebním podkreslením, bezchybnou postprodukcí a neopomenutelnou režíí. Něco takového je ve světě seriálů (ale i standardní kinematografie) velmi vzácné.
Když se skombinují konspirační teorie, absolutní nedůvěra ke komukoliv a k čemukoliv, množství otázek, často vyvolávajících další a další otázky, značná míra psychických deviací, nezvykle inteligentní dialogy, brutalita, krev, vraždy, dokonalé herecké výkony (i dětské), nepredikovatelnost děje, gradace, více dějových rovin, cynismus a skvělý britský humor - tak když se to umí, může vzniknout skvělé dílo - jako v tomto případě.
O dokonalé atmosféře svědčí fakt, že i zcela dějově neutrální záběry někdy působí mrazivěji a odpudivěji, než brutální scény.
Závěrečný twist vyrazí divákovi dech.
Velká škoda, že to (zatím) nevypadá na 3rd series (kterou finale umožňuje).
Na závěr je nutná otázka: "Where is Jessica Hyde?!"
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 6 lidí
ÚSPĚŠNÝ POKUS O DISKREDITACI ŽÁNRU
Čím specifičtější je žánr, tím více je nutné přijít s novými nápady a neotřelou formou - jinak divák získá pocit, že "tohle již tady bylo 1000x".
Postapo dává šanci propracovat vývoj jiného sociálního modelu lidské společnosti, který je přizpůsobený základnímu cíli - přežití druhu (ne tedy jen pár protagonistů) v dramaticky odlišném prostředí a podmínkách (viz např. romány Malevil od Merleho, nebo Wyndhamův Den trifidů). Jednodušší variantou je, když se autor zabývá (akčně) pouze aktuálními otázkami přežití skupiny, bez výhledu do budoucnosti (Walking dead). Ale i to se musí umět.
Seriál The Rain má sice relativně dobré nápady (jeden, na začátku - částečně okopírovaný z např. z The Tribe, další z Umbrelly...), ale potom se zvrtne zásluhou amatérského scénáře a hereckých výkonů, které odpovídají ochotnickému divadlu. Možná by to odolná část diváků vydržela, ale k tomu se přidají až neuvěřitelné logické chyby a dementní jednání hrdinů. Kdyby nestačilo ani to, tak diváka musí nutně dorazit neuvěřitelná citová oploštělost hrdinky, která sice zaviní smrt matky, ale za chvíli nemá problém ani z vlastní viny, ani ze smrti nejbližšího člověka.
Stopáž se podařilo neúnosně prodloužit zásluhou mnoha recyklovaných klišé, výsledkem je cosi nemastného-neslaného, co se hlemýždím tempem propracuje k až příliš otevřenému konci, kde se nedočkáte očekávaných zásadních vysvětlení mechanismů šíření a přenosu nákazy.
Pokud máte rádi postapo stejně jako já, tak si vyberte nějaký jiný seriál, film, nebo román.
85 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 13 lidí
UKÁZKOVÝ PRODUKT VELKORUSKÉ PUTINOVSKÉ PROPAGANDY
Akční špionážní drama bylo natočené pod patronací (resp. na objednávku) ruského ministerstva kultury. Za zpracování/ideologický "přínos" by se nestyděl souruh Goebbels.
Několik stěžejních tezí seriálu:
- Za většinou převratů ve světě stojí americké zpravodajské služby, které postupují podle stále stejného scénáře - napřed podporují opozici, potom přispějí k nepokojům, teroristickým činům a masovým demonstracím (zejména trollingem na sociálních sítích), nakonec se podílejí na převratu. Obvzvláštní akcent je kladený na ukrajinské události (soudruzi nějak musejí natlouct do hlav svých oveček, že by nikdo o své vůli nechtěl opustit veobjímající teritorium ruského vlivu).
- Trollí farmy nejsou nástrojem ruské propagandistické mašinerie, ale naopak, jsou řízeny z US.
- Všichni novináři, členové opozice, občanští aktivisté a lidskoprávní organizace jsou mocenskými nástroji, řízenými z Ameriky. Ti všichni jsou zrádci národa, schopní za peníze a prospěch udělat cokoliv.
- Američané zradili SSSR a způsobili jeho rozpad.
- Kluci z FSB jsou fajn poctivá parta, která neochvějně chrání ruské zájmy.
- Šéfové Lubianky (za bolševika stejný symbol, jako "Pečkárna" za nacistického Protektorátu u nás) byli čestní soudruzi, zejména (vrah) soudruh Dzeržinsky a Andropov (proto visí jejich portréty na stěnách kanceláří FSB).
- Ukrajinci spolupracují s Američany a teroristy
- Nepřátelé RU jsou klidně schopni sestřelit ruské civilní letadlo (patrně zastírací manévr faktu, že Rusácí sestřelili nad Ukrajinou civilní letadlo pomocí raketového systému BUK).
- Sankce proti RU jsou nástroj zlých imperialistů proti nevinnému Rusku (protože vlastně k žádné okupaci ukrajinského území nedošlo)
Pro seriál je charakteristické černobílé vidění světa v duchu "soudruhu, buďto jsi s námi, nebo proti nám".
Za zjevné překrucování historie a ideologicko-proruský popis světa, za to, že (soudě dle odezvy v ruských mediích) měl seriál v RU většinově kladný ohlas (je propagandisticky funkční), za to dávám seriálu 10% bez ohledu na to, že by se jinak dostal na 50-60%.
Typický ruský trollí komentář k seriálu: "Cериал "Спящие" замечательный, жизненный, там все так как в жизни, мне многое что было не понятно, теперь все встало на свои места и что-то он мне объяснил! Сколько же предателей Россия вырастила, они нам еще кровушки попьют! Я не понимаю за что Быков извинялся, за правду????!!!! И перед кем, перед потенциальными "спящими" лижущими зад Западу????"
V každém případě doporučuji sledovat, ne jako akčně - špionážní drama, ale jako ukázku, pod jak silným vlivem propagandy jsou nevzdělaní ruští "pěšáci".
78 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 9 lidí
PŘÍSPĚVEK HBO K UTEČENECKÉ KRIZI
Hranice mezi Polskem a Ukrajinou je historicky "horkou" oblastí, v oblasti panuje tenze mezi pravoslavnými a katolíky, mezi Poláky a ukrajinskou menšinou (něco jako v Sudetech v 1. pol. 20. st.) Samotná hranice probíhá v horské oblasti, kde jsou v zimě drsné klimatické podmínky.
V současnosti je tato část hranic EU jednou z ilegálních vstupních bran, lákajících ke kriminálním aktivitám - pašování cigaret, alkoholu, drog, zbraní a k převádění běženců (většinou z postsovětských republik, ale i ze Středního východu), násilí a vraždy jsou jejich průvozím jevem.
Členové smečky (watagy) - oddílu pohraničníků, někteří z místních obyvatel, polské tajné služby, armáda, ministerstva a prokuratura jsou částečně zapleteni do kriminálních činů, proti nim stojí (po vražedném atentátu v prvním dílu) jeden z přeživších členů smečky a mladá prokurátorka. Vztahy a vazby mezi všemi postavami jsou dost komplikované a často vedou ke zvratům v ději, míra násilí a utrpení spolu s počtem vražd rostou...
Co se scénáristům nepovedlo, je osud jedné z hlavních postav, která mezi první a druhou řadou přežívá 4(!) roky v bedlivě střežené pustině příhraniční oblasti (na UK i PL straně), v zimně - v létě, obývá rozpadlá opuštěná stavení, bivakuje v přírodě a daří se jí vyhnout zatčení přesto, že je v policejním pátrání.
Zajímavá je jazyková věrnost dialogů - s Ukrajinci probíhají v ukrajinštině a s neukrajinskými běženci probíhají většinou v ruštině (což je s ohledem na národnosti běženců logické). HBO jako vždy nezapomnělo vyšperkovat děj mysteriózním prvkem, tentokráte použilo tajemného vlka jako znamení a sny na pomezí halucinací.
Na rozuzlení většiny událostí si počkáte do series finale druhé řady.
Velké množství postav a paralelních dějů předurčuje obě řady ke sledování v maratonu. Seriál nedosahuje obvyklé úrovně HBO (scénáristicky, ani hereckými výkony), ale i tak je nadprůměrný ve srovnání s tím, co se dnes běžně divákům předkládá.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 6 lidí
NUDNÁ HISTORICKÁ SERIE, URČENÁ KE SLEDOVÁNÍ STYDLIVÝM JEPTIŠKÁM
Život prostitutek nebyl nikdy lehký, v georgiánské době, kam je seriál situovaný, tomu nebylo jinak. Hlavní zápletkou je konkurenční boj dvou nemilosrdných "bordelmamá" o bohatou klientelu, k tomu jsou popisovány příběhy mnoha vedlejších postav - např. bývalá prostitutka, ze které se stala exhibicionistická náboženská fanatička.
Prostitucí se živí 20% ženské populace, panenství je cenný obchodní artikl, lepší prostitutky mají smluvní ochránce (jako placené společnice), společenský systém umožňuje mocným, aby si beztrestně plnili jakákoliv přání, tedy i "zábavný sex" leckdy končící zraněními, nebo smrtí, moc výkonná a soudní je snadno "ovlivnitelná" pomocí úplatků (peněžního i nepeněžního plnění) a strachu z elit.
High society (zejména její mužská část) je vylíčena v souladu s ideologií MeeToo jako stádo nemorálních úchylných plykých jedinců, kteří tráví většinu času pitím, hazardními hrami, sexováním s prostitutkami a v neposlední řadě surovým zacházením s ženami.
Seriál je přes deklarovanou atraktivitu formy a tematu nudný. Na začátku každého dílu je sice uvedeno "Age 12-16+ The following film may contain mature themes and images. Warning. The following programme contains scenes of a sexual nature.", ale pokud očekáváte sex a brutalitu, tak se nedočkáte, takže ani sex a brutalita seriál nezachrání. Sexuální scény jsou pouze cudně naznačeny, pohledy na nahá těla absentují a brutality také moc neuvidíte - na rozdíl od mnoha soudobých seriálů.
Není to ani historické, ani soft (natož hard) sexuální a brutální drama, postavy a příběh nepůsobí autenticky, herecké výkony jsou pouze na mezi snesitelnosti a zcela absentuje atmosféra, která by asociovala bídu, smrad, špínu, beznaděj, nemoci a vše další, v čem nepochybně kněžky lásky v tu dobu žily.
Poslední 3 díly jsou o něco dynamičtější, akčnější a je v nich dost zvratů, kvůli nim jsem zvýšil hodnocení na 60%.
Exteriery se vysloveně nepovedly - pravděpodobně nízký rozpočet vedl k tomu, že se dokola úmorně opakuje několik míst s často nevěrohodnými městskými záběry - kulisami. Aby to tak nebilo do očí, tak je kameramanem často využívána nezvykle malá hloubka ostrosti (aby nebyla rozeznatelná jednoduchost a schematičnost kulis v pozadí). Jsou použity dobově nezapadající artefakty, např. s věrohodností šatů (nejen střihů) - dobových textilií si také nevyhráli - šaty oplývající jemnými tištěnými vzory na látce neodpovídají době - tento druh tisku byl v roce 1763 poměrně novou, nerozšířenou ruční technologií (první skutečný tiskací stroj na látky byl vynalezen Bellem ve Skotsku v roce 1783).
Seriál vznikl v koprodukci ITV Encore (UK) a Hulu (US), což patrně ovlivnilo jeho výslednou podobu - veškeré scény může zhlédnout i americký puritánský divák, který je kategorickým zastáncem kreacionismu.
75 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 8 lidí
SKVĚLÉ "PŘEDAPO"
Je až neuvěřitelné, k čemu vedla spolupráce britské a americké produkce, nikdy bych nevěřil, že se dá natočit sci-fi komediální drama (s prvky skvělého britského humoru) tak, aby takové žánrové spojení fungovalo nenásilně. Přechody mezi komediálními a dramatickými scénami jsou dobře zvolené, jako by se prolínala a doplňovala dvě různá zpracování téhož tematu.
To vše v průběhu posledních desítek dnů, zbývajících do apokalypsy, ve kterých se ukazuje, co všechno v nás dřímá pod nátěrem civilizace.
Několik vzájemně propletených dějových rovin, dvě různé lokality, kde se odehrává děj - Evropa a Amerika, postupné odhalování neuvěřitelných a komplikovaných rodinných vazeb, hledání (vyvracení) spasitele (tzv. dtuhý příchod) velmi neortodoxním knězem a jeptiškou, (náboženské prvky na mezi snesitelnosti) odsýpající děj, výborně napsaný scénář, dobře vybrané obsazení a slušné herecké výkony, děj, odehrávající se jako flashback úvodní scény...
Nečekaně rychlé a zdánlivě zmatečné zvraty situací se střídají s regulérními změnami pojetí/žánru v rychlém tempu, často v konrapunktu (např. existencionalistické prvky mají protiváhu v regulérním melodramatu).
Za zmínku stojí nezvykle drsné zacházení s hlavními postavami, tvůrci se s nimi nemazlí a bez ohledu na mainstreamového diváka je usmrtí, když usoudí, že je to scénáristicky vhodné.
S plynoucím časem začíná převažovat dramatická rovina, roste počet možného ukázek jednání lidí, kteří ztratili veškerou naději.
Jediný ústupek aktuální společenské objednávce se projevil v existenci homosexuálního manželského páru mezi hlavními postavami (chudáci herci, nucení, aby se oslintávali za mrzký obolus). Ostatně, i to lze při troše dobré vůle považovat za komediální prvek - nic není dokonalé... Na druhou stranu lze ocenit (i když je to tak trochu klišé), že černý generál ze zmíněného páru (čestný homosexuální vlastenec :-) zastřelí/popraví amerického presidenta, aby mezi přeživšími nepřenesl do budoucnosti vlastní nevalnou morálku a životní postoje.
Škoda, velká škoda, že nebude pokračování, ke kterému series finale přímo vybízí.
Velmi povedené dílko, které není orientováno na mainstreamového diváka.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 8 lidí
DRSNÉ MADMAXOVSKÉ POSTAPO
Akční seriál (v dobrém slova smyslu) má nepochybně kořeny ve filmech Mad Max 2 a 3.
Chmurná vize postapokalyptické společnosti několik století po zániku civilizace, ve které se lidstvo vrátí k něčemu mezi feudálním a otrokářským řádem. Obyvatelné území na jihu US (Badlands) je rozděleno na několik celků, které ovládají lokální náčelníci (baroni). Společnost je striktně třídní - populace se dělí na vytrénované zabijáky (clippers -moc výkonnou :-), prostitutky, otroky...
Relativní stabilita v Badlands je dána rozdělením monopolů na výrobu jednotlivých produktů mezi jednotlivé barony, systémem vzájemného obchodu a vojenskou rovnováhou.
Mimo Badlands jsou jen problematicky obyvatelná území, bez stabilního společenského systému. Vyskytují se tam organizované skupiny lupičů (nomádů často přepadávajících zásilky zboží mezi barony) a náboženské komunity, uctívající idoly - totemy. Dalším společenským hráčem je vůči baronům neutrální říční království, kontrolující obchod s vodou a mýtické město Azra, disponující špičkovými technologiemi.
Hlavními postavami, hledajícími "osvícení" je asijský válečník hledající odplatu a tajemný adolescent, kteří hledají cestu k povznesení - osvícení, jako novodobá varianta Odysseovy cesty.
V seriálu se protíná několik dějových rovin, poměrně složité a propracované prostředí (sociálně) umožňuje nenásilně variovat děj, bojové scény jsou na špičkové úrovni (Suny připomíná samuraje a před výkony jeho představitele lze jen smeknout). Brutalita, potoky krve (zdůrazněné absencí střelných zbraní), různé kultury, slušné herecké výkony a spousta postav a hlavně neodfláknutý scénář jsou zárukou dobré nenáročné zábavy, útočící na hladinu testosteronu.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 6 lidí