_-0-_
Jméno | Ano, jméno mám. Příjmení také. | |
Věk | 2024 let | |
Bydliště | Earth | |
@**************** | ||
— | ||
Z ksichtoknihy pociťuji nauseu | ||
Poznámka | Ještě bych mohl uvést svůj telefon, rodné číslo, adresu, datum narození, čísla účtů, OP a pasu. V dnešním orwellovském světě bych tak úspěšně dokonal suicidum. |
POKUS O DOBYTÍ SERIÁLOVÉHO OLYMPU
Jeden z mála seriálů, o kterém by ortodoxní fandové kinematografie neměli mluvit s despektem. HBO se téměř podařilo (podotýkám, že téměř) zařadit Carnivále mezi seriály typu Riget a Twin Peaks. Děj se odehrává v době velké hospodářské krize v US (30. léta) v prostředí kočovného cirkusu. Jednotlivé postavy vykazují poněkud nepřirozené "skills", které mají zásadní vliv na dějovou linii - na boj dobra a zla.
Seriál je plný mysticismu a nutí diváka, aby si kladl mnohé otázky, na které většinově nenalezne odpovědi - ať již proto, že se jednalo o záměr tvůrců, nebo proto, že byl seriál předčasně a bez závěru ukončen na základě pobuřujícího rozhodnutí lidí z HBO (doufejme, že ne Managementu). Mimochodem, od shlédnutí tohoto seriálu vnímám slovo "Management" s velkým "M" a poněkud jiným významem :-)
První serie je lepší než druhá - je plná náznaků a tajuplných úkazů, vůbec nevadí, že plyne poměrně pomalu. Druhá řada více vsadila na dynamiku, akci a přímočarost (patrně pod tlakem ukazatelů sledovanosti). Sice v únosné míře, ale zcela ku prospěchu to nebylo.
Režie, kamera, střih, výkony herců - to vše dotaženo téměř k dokonalosti, takže se podařilo udržet poměrně vysokou úroveň všech dílů, i když byly natočeny různými režiséry. Obrovská škoda je, že byl seriál předčasně ukončený kvůli rozpočtu (nakonec podobně zatočila HBO s nejedním kvalitním seriálem) - poslední díl evidentně tvoří dějový předěl (takže se divák úplně nerozzuří), ale další původně plánované řady bolestivě chybí.
Za poznámku stojí, že chondrodistrofik ("trpaslík") Michael J. Anderson (ve světě seriálů známý zejména z Twin Peaks) si zahrál životní roli.
Rozhodně se nejedná o mainstream (pokud se ze zálibou díváte na telenovely, tak se s Carnivale rozlučte). Uměleckých (omlouvám se za to slovo) kvalit Rigetu sice nedosahuje, ale zpracováním jednoznačně prozrazuje stejnou krevní skupinu.
NEUVĚŘITELNĚ HUTNÁ ATMOSFÉRA, DO DETAILŮ VYPILANÝ SCÉNÁŘ A SKVĚLÉ HERECKÉ VÝKONY ŘADÍ CARNIVÁLE MEZI ABSOLUTNÍ VRCHOLY SERIÁLOVÉ TVORBY.
EDIT: Viděl jsem podruhé a to mě donutilo zvýšit hodnocení na 90%.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 8 lidí
NETRADIČNÍ POJETÍ
Camelot je seriál, jehož scénáristi se rozhodli, že klasický příběh o rytířích kulatého stolu pojmou inovativním způsobem - že změní příběh, reálie, charaktery postav i jejich motivace. Nic proti, když se to povede.
Jenže ono se to nepovedlo - vznikl seriál poplatný době, kde není moc místa pro silný příběh a pro postavy natolik vyhraněné (ve smyslu ctné/nectné), že jsou až nereálné (i když právě takové postavy si spojujeme s legendami, které jsou spjaty s dobou krále Artuše). K tomu všemu byla přidaná dnes nezbytná dávka sexu a násilí a hle - původní atmosféra starých legend a fantasy je nevratně pryč, zbylo jen vyčpělé a poněkud nudné torzo.
Ze scénáře se stala klišoidní slátanina, "ozdobená" nevěrohodnými a nekvalitními hereckými výkony (obzvláště komická je postava Merlina - obsazená Josephem Fiennesem - který stejně jako ve Flash Forward jako největší herecký výkon kombinuje šikmý pohled, pokrčené čelo a pohyb obočí, při kterém vypadá jako Ferda mravenec - doslova). To nemohlo dopadnout dobře...
Nemám nic proti netradičním pojetím (naopak), ale musí se to umět.
70 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 10 lidí
NIC MOC NA UK MINISERII
Vydařeně a citlivě kombinované tři časové linie (s restrospektivami v rámci jedné každé z nich) až do závěru, kde se prolnou. Jednotlivá časová údobí se rychle a opakovaně přepínají a tím postupně odhalují zápletku. S tímto způsobem podání příběhu - ve kterém střídání času není rušivý módní výstřelek, ale jednoznačně nenásilný prvek, dokreslující atmosféru - jsem se setkal poprvé. K tomu jako bonus UK reálie a atmosféra - tím ale bohužel výčet kladů končí (nicméně za ně přidávám 10%).
De facto je to roztažený béčkový film - duchařina se závěrem, který se moc nepovedl. Jedna z miniserií, kterou když neuvidíte, tak o nic nepřijdete a když ji uvidíte, tak si na ni další den nevzpomenete.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřili se 4 lidé
ZLOČINNÝ US REMAKE ANEB PRACHY ZA PRÁVA NESMRDÍ
Kingdom Hospital je americký remake, na kterém se neblaze podepsal Stephen King, autor , který skvěle zvládl spisovatelské řemeslo - umí dávkovat gradaci, působit na temná zákoutí duše čtenáře (diváka), většinu jeho knih přečtete jedním dechem. Řemeslo skutečně zvládl dokonale - jako řemeslník. Bez invence, bez schopnosti rozehrát hlubší psychologickou hru, natož aby vytvořil intensivní neotřelou atmosféru (Green mile je výjimkou). Většina jeho knih pobaví, ale po jejich přečtení se podivíte, jak dokázal tema, který by jinému autorovi vystačilo tak-tak na povídku, roztáhnout do tlustého románu, aniž by unavil čtenáře. Kingovy počiny v oblasti filmové a seriálové tvorby jsou o něco horší, ale stále je alespoň lehce nadprůměrný řemeslník (zejména má problémy s gradací a "kingovskými" klišé).
Předlohou byl nedokončený (dvě řady po třech dílech, třetí řada chybí) seriál - miniserie od jednoho z nejlepších soudobých filmových režisérů Larse Von Triera, natočený pod názvem Riget. Nejednalo se o mainstream, jako v případě Kingdom Hospital, ale o "geniální hrabárnu", která předčila Twin Peaks (kdo je miluje, musí Riget vidět), s mnoha dějovými rovinami, zvraty, všudypřítomným šílenstvím, humorem, skvělou hudbou a neotřelými nápady - to vše podtržené Trierovou roztřesenou kamerou a žlutohnědým zbarvením, evokujícím film noir.
Kingdom Hospital je pojatý jinak - počínaje nablblým slaďoučkým popíkem, přes americké postižení Ježíšem, kingovské self-promotion (pořád tam někdo čte Kingovy knihy) až po snadno předpokládatelný závěr ve třinácté episodě, která je natahovaná slepením z mnoha záběrů z předchozích dílů (jasně vzpomínkový díl) - prachy za další díl jistě šikly. Atmosféra je jiná (tedy taková hororově-kingovsko-nijaká), potřeba vidět seriál opakovaně se nedostaví a znalec originálu si potvrdí, že je každý US remake provázený polopatickým primitivismem.
ZA VIDITELNĚ ŘÁDOVĚ VYŠŠÍ ROZPOČET SE Z UMĚLECKÉHO DÍLA STAL LEHCE NADPRŮMĚRNÝ AMERICKÝ BRAK.
Abych nebyl vysloveně negativistický - kdybych neznal Riget, tak bych si řekl, že je to ve svém žánru nadprůměrný seriál a dal bych mu hodnocení 70% - takže pokud nemusíte Twin Peaks, neznáte Riget a máte rádi horory, tak Vás nezklame. Pokud ovšem patříte mezi diváky, kteří považují Riget a Twin Peaks za vrchol seriálové tvorby, který dokonce výrazně překračuje úroveň většiny filmů, potom se na Kingdom Hospital raději vůbec nedívejte. Z tohoto pohledu musím považovat tento remake za zločin a hodnocení dát maximálně 10%. V rámci pokusu o objektivitu oba aspekty průměruji a výsledné hodnocení dávám 40%. Možná se to bude někomu jevit jako nespravedlivé (protože v odlehčeném žánru hororových seriálú je to povedené dílko), ale zprasení předlohy považuji za neodpustitelný počin.
Upřesnění popisu na stránce seriálu - prosím o korekci: Tvůrce NENÍ Lars von Trier (něco tak mizerného nikdy nestvořil). V titulcích seriálu je napsáno: Executive producer Trier, King, devolped for US TV by Stephen King, Based on the miniseries "Kingdom", writen (míněn Kingdom = Riget) by Lars von Trier and Niels Vorsel.
Trier NENÍ mainstreamový tvůrce ani náhodou, jenom má (jak vidno z toho, že prodal práva) hluboko do kapsy. Škoda, snížila se tím šance (beztak malá), že někdy dotočí Riget.
Dansk jävlar!
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 6 lidí
PECKA Z POHLEDU DVOULETÉHO DÍTĚTE
Jedná se o seriál, určený pro zcela specifickou cílovou skupinu - pro děti, které právě překonaly epochu plazivců a začínají komunikovat. Podle edukativního dopadu na dcouletou dcerku musím konstatovat, že se na tvorbě tohoto seriálu podílel nejeden dětský psycholog...
Pokud se setkáme s inteligentní entitou, jejíž mentální úroveň bude přesahovat o několik řádů tu naši, budeme ji kvalifikovat jako bohy a současně nebudeme schopni porozumět jejím záměrům (křesťané říkají, že "boží cesty jsou nevyzpytatelné"). Stejná relace je mezi námi a malými dětmi. Sice jsme autoritou, ale o porozumění nemůže být ani řeči. Pokud se ovšem setkáme s jinou entitou (prostředím), vykazujícím jen o něco málo vyšší intelekt, tak nás "potáhne vzhůru" a bude nás vychovávat - poslouží jako pochopitelný vzor.
Teletubbies jsou očima dospělého jedince nepochopitelnou blbinou (stejně nepochopitelnou, jako je pro nás problematika sociálních vazeb hmyzu) - jsme přece jen mentálně o nějakou tu laťku výše, ale pro malé děti otevárají nové obzory. Podporují schopnost komunikace, pochopení významu slov a rozvoj motoriky (mnohokrát jsem viděl, jak dcerka napodobuje pohyby - tanec - jednotlivých postav, nově rozumí slovům typu "sedni, vstaň" - která jsou v seriálu často frekventovaná, začíná chápat, že je špatně, když rozlije puding)... Jména postav jsou vyslovitelná i pro děti, které mají problém vyslovit dvouslabičné slovo (Lála) a jsou prvními virtuálními postavami, se kterými se dokáže hloupoučká dětská mysl identifikovat. Gratuluji tvůrcům.
Existuje hodně seriálů a pohádek, které jsou patřičně infantilní, laskavé, jemné a výchovné - ale - jsou určeny pro mnohem starší děti, které jim mohou porozumět (resp. axiomaticky přejímat vzory) - Maková panenka, Rumcajs, Křemílek a Vochomůrka. Mezi úrovní mysli dvouletého a řekněme čtyřletého dítěte je propastný rozdíl (rozvoj mysli včetně rétorických a motorických schopností rozhodně není lineární), a proto jsou Teletubbies osamoceným seriálovým počinem s ohledem na cílovou skupinu.
Osobně jsem je léta odsuzoval jako naprostou a nepovedenou blbinu (starší dcerka je příliš stará - v příslušném věku se s Teletubbies minula o léta) a tak jsem mohl vidět, jak působí na malé děti až pžed nedávnem a byl jsem nucen otočit hodnocení o 180°.
POKUD MÁTE MALÉ DĚTI, KTERÉ ZAČÍNAJÍ SLOVNĚ KOMUNIKOVAT A JSOU JIŽ SCHOPNY CHŮZE, TAK JE VŘELE DOPORUČUJI EXPONOVAT TELETUBBIES. NEPROHLOUPÍTE.
63 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 16 lidí
POVEDENÝ SCI-FI SERIÁL ODSOUZENÝ K ZÁNIKU
Na začátek špatná zpráva: "...On 14 March 2011, the BBC confirmed that Outcasts had been cancelled." V nejlepším, po konci první sesony. Proč? Jednoduše klesla sledovanost, průměrný divák chce, aby byla Sci-Fi tvořena většinově koloritem (upřednostňuje formu před obsahem). Chyběla obvyklá vysoká míra technoblábolů, drahé animace kosmických katastrof, akce stíhající akci, výrazně černobíle vyprofilovaní hrdinové a co nejjednodušší (polopaticky vysvětlené) tajemno.
Seriál je v něčem podobný Earth 2, vykrádá (jako ostatně většina seriálů) nápady, odkud to jde, má postavy, se kterými se divák může obtížně identifikovat pro jejich častou "šedivost", děj není příliš dynamický... Negativ by šlo napsat hodně - ALE - je to jeden z mála seriálů, který se zabývá budováním postkatastrofické společnosti. Ani tady příliš nevyniká (nabízí se srovnání s romány The day of Triffids, Malevil, Virility Factor = Protected Men, etc), ale je to jeden z nejlepších pokusů (ne-li nejlepší) zpracování tohoto tematu v seriálu.
Pozor, další text obsahuje mnohé spoilery:
Na léta materielně zajištěná společnost v cizím a nepřátelském prostředí, ohrožená klesající populační křivkou a příchodem další vlny zjevně militantnách kolonistů ze Země, mizivá motivace k práci (vždyť aktuálně máme vše, co potřebujeme), nedostatek výrobních prostředků (technika ze skladů, medicínské prostředky a suroviny ze skladů jednou dojdou), výskyt naklonovaných nepřátel (původně průzkumníků), mocenské ambice jedinců (materielní v dané situaci nemají moc smysl), to vše vytvořilo dokonalé kulisy k vytváření modelu jiné (nové, nezatížené minulostí) společnosti, fungující na odlišných eticko-morálních základech, než současná společnost na Zemi. Tak daleko si tvůrci bohužel netroufli zajít, ale nějaké náznaky tu byly.
K tomu kolonisovaná planeta, hostící jakousi mocnou entitu (Solaris), nepřátelskou k tomu, co lidstvo představuje (přiznejme si, že jsme se moc nepovedli)... Nálezy antropomorfních kosterních pozůstatků, přiznání mzácké entity, že stojí za jejich zánikem... Spousty skvělých nápadů, které by bylo možné dál rozpracovat, jenom kdyby sakra seriál nezkončil po první sesoně.
Pokud jste příznivci Sci-Fi a přímo nevyžadujete nablblé slátaniny typu Star Wars, potom je to seriál pro Vás.
Btw., 70% je u mě vysoké hodnocení.
86 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 7 lidí
GB - KOLÉBKA SKVĚLÝCH SERIÁLOVÝCH POČINŮ
Ano, GB je skutečně hodna označení v nadpisu. V duchu britské tradice přichází nová vlna pojetí seriálů, ve kterých jsou kombinované komické, misteriosní, sci-fi a dramatické prvky. Seriál je důstojným následovníkem Hitch Hikers Guide to the Galaxy a Red Dwarf.
Tvůrci pochopili, že jsme ve 21. století a že padla mnohá tabu - vulgarismy, drogy, násilí, nihilismus a zejména černý (velmi) humor se staly součástí reálného života. Superschopnosti jako z Heroes, zasazené do up to date koloritu, časové smyčky (a další sci-fi atributy), absence hrdinsko-světzachraňujících motivů a zbytečné (literární) morálky, neklesající (jak neobvyklé) dynamika trvale progradujícího děje, kontinuita a provázanost dílů...
Jistě, daly by se najít chyby, ale divák musí dlouho (cíleně) hledat, protože je děk natolik přitažlivý, že to nebije do očí (takže se vlastně chyby nekonají).
Jeden z mála seriálů, který mě přinutil, abych se opakovaně a nahlas smál při jeho sledování (podotýkám, že se ani náhodou nejedná o nablblý sitcom) - humor je všudypřítomný a přitom tak nějak by the way - nenásilný, nerušící, neodvádějící pozornost, nedegradující děj. Zkrátka skvělý žánrový mix.
S napsáním názoru jsem počkal až na konec druhé sesony, která byla kvalitativně srovnatelná (spíše lepší) než první. Vyvrcholením je Christmas Special, ve kterém (spoiler!): Nathan rozdupe po porodu placentu, kterou považuje za mzáka - aliena.
Jedná se o výjimečný seriál, jehož sledování je jednoznačně povinností každého milovníka kvalitních seriálů.
90 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 10 lidí
WESTERNOVÁ KLASIKA
Podle slavného románu Shane od Jacka Schaefera (považovaného kritiky za jeden z nejlepších westernů všech dob), byl natočený stejnojmenný film (ve své době výjimečný pojetím westernu) a o cca desetiletí později byl opět pod stejným názvem natočený seriál, který je volným pokračováním předlohy. Znalého diváka potěší, že se Shane vrací (a tedy že přežil, což není v románu ani filmu jasné), aby po smrti Mr. Staretta dál pomáhal rodině při obraně jejich majetku.
Pokud jste četli román (tenkou knížečku, která u nás vyšla pod názvem "Jezdec z neznáma"), nebo viděli film a máte rádi westerny, pokud Vám nevadí poněkud archaické a naivní zpracování (dnešní divák je přece jen o 50 let mladší), tak se na seriál rozhodně podívejte.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřili se 3 lidé
TAK TROCHU DETEKTIVKA...
...A TAK TROCHU OFF-TOPIC
Beyond Westworld je pro mě záhadný seriál. S ohledem na dobu vzniku se dá předpokládat, že je regulérním pokračováním filmu (srovnatelně, jako seriál Planeta opic navázal ne jeden z dílů filmové pětice, nebo dobový Logans run jako seriál, navazující na stejnojmenný film).
Poté, co jsem před lety viděl na Sky One (v době začínajícího datelitního vysílání) Westworld, jsem slyšel, jak moderátor avizoval navazující seriál, k jehož odvysílání v rámci tohoto transpondéru již nedošlo. Od té doby tu a tam narážím na zmínku, ale dosud jsem neměl možnost seriál vidět on-line, nebo stáhnout...
Počet dílů je také poněkud záhadný - dle epguides.com byly odvysílány 3 díly (podotýkám, že jsem se dosud na tomto serveru nesetkal s jedinou chybou - na rozdíl od IMDB, TVCOM & pod.)
epguides.com:
1 1-01 1053 05/Mar/80 Westworld Destroyed
2 1-02 3107 12/Mar/80 My Brother\'s Keeper
3 1-03 3105 19/Mar/80 Sound of Terror
CSFD uvádí 5 dílů bez bližší specifikace.
csfd.cz:
USA, 1980, 5x60 min
IMDB a TVCOM uvádějí 5 dílů, ale IMDB neuvádí u posledních dvou konkrétní datum odvysílání - pouze rok.
IMDB.com:
Season 1, Episode 1: Westworld Destroyer
Original Air Date—5 March 1980
Moore searches for the android who has joined the crew of a U.S. nuclear submarine.
Season 1, Episode 2: Brother\'s Keeper, My
Original Air Date—12 March 1980
In order to further his criminal activities, Quaid blackmails a large oil company. Moore and Williams search for the android posing as a company employee in order to defeat Quaid\'s scheme.
Season 1, Episode 3: Sound of Terror
Original Air Date—19 March 1980
In order to construct an atomic weapon, Quaid steals uranium from a nuclear power plant. Meanwhile Moore and Williams attempt to identify the rock band member who is actually an android.
Season 1, Episode 4: The Lion
Original Air Date—1980
The Delos team discovers Westword electronics in the debris left after an experimental car is destroyed. Moore must discover if the explosion is part of Quade\'s latest scheme.
Season 1, Episode 5: Take-Over
Original Air Date—1980
Moore and his team discover that one of Quade\'s androids is posing as a police officer in the Governor\'s security detail.
TVCOM, podobně jako IMDB, uvádí 5 episod, ale u posledních dva jsou \"never rated\".
Z výše uvedeného soudím, že poslední dva díly první řady buďto nebyly nikdy natočeny (že zůstaly v nějaké fázi rozpracování jen na papíru), nebo že byly čístečně, nebo úplně natočeny, ale nebyly nikdy vysílány.
Každopádně byc moc rád viděl alespoň první tři díly, pokud máte někdo tip na download, moc prosím, pošlete mi jej na P.M. - rád bych si \"doplnil vzdělání\".
EDIT: Před časem jsem je konečně viděl, bohužel jsou očima dnešního diváka skutečně dobré jen pro "doplnění vzdělání". Zajímavé je, že jsou více vzorem pro ramake tohoto seriálu, než původní dva filmy.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřili se 2 lidé
VOJENSKÁ STŘÍLEČKA V KABÁTKU SCI-FI
Mám výraznou slabost pro Sci-fi, kterou s ohledem na můj věk označují známí jako duševní úchylku, ale co je moc, to je moc. 24 dílů vojenské střílečky, plných "amerických ideálů" a rituálů (umírání za vlast a ideály, vojenské pohřby s kecy a nezbytnými "stars and stripes"...) Zkrátka akce, akce, nelogické postupy, doják a akce.
Ukázková scénka, která mi uvízla v paměti: Na briefing letky se dostaví nový velitel. Místo vlastního představení - jen aby upoutal pozornost - jako první počin bezdůvodně převrhne a odhodí stůl, u kterého by jinak stál. Potom začne mluvit, jakoby se nic nestalo. Úchvatné? Ne, dementní.
Děj je jednoduchý - pozemšťané se setkají s cizí entitou, která jako first contact zvolí napadení pozemské kolonie ve vesmíru, konflikt se postupně rozšíří na další místa. Lidé bojují o existenci nejen s neznámými vetřelci, u kterých vůbec není zřejmé, o co jim jde, ale i se zbytky A.I., které lidé vyvinuli, válčili s nimi a konflikt vyhráli. Navíc i mezi lidmi existují tenze - mezi lidmi, kteří se normálně narodili a mezi diskriminovanými lidmi, zrozenými in vitro (ze zkumavky - lidé si tak původně vyráběli vojáky do válek s A.I.).
Hrdiny jsou náctiletí vojáci (což je realistické - kdo jiný by si nechal bez uvažování ustřelit hlavu pro "ideály"), kteří jsou členy vesmírných leteckých sil a v několika osobách (jak bývá v některých seriálech zvykem) zachraňují svět. Některé scény jsou natolik hloupoučce natočené, že budí na tváři diváka smích (nebo slzy vzteku - dle nátury).
Jeden díl se výrazně vymkl z průměru a byl více než sledovatelný. (Jen jeden!) "Who Monitors The Birds." Na ten se určitě podívejte.
Nenechte se ale odradit, seriál má na IMDB a CSFD relativně vysoké hodnocení, před nějakými 25 lety (tedy deset let před jeho natočením) bych jej patrně sledoval s velkým zaujetím.
Edit: V S01E23 (And If They Lay Us Down To Rest) je v cca 22.minutě - v hangáru letky - záběr na výsostné znaky na boku stihaček - je tam vidět dvakrát za sebou český lev s korunkou, znakem na hrudi a dvojitým spleteným ocasem - přesně, jako na malém státním znaku ČSR (včetně symbolu na hrudi). Rozdílná byla barva lva - místo bílé žlutá a barva pozadí - místo rudé modrá.
100 % s názorem souhlasí
vyjádřilo se 5 lidí