Diskuze k článku S lupou do historie: F. L. Věk
avatar uživatele
zip
Dlouholetý uživatel | Cool level: 15 | Christopher Turk
13. 10. 2019 / 16:30:57 (před 5 roky)
off

Tak tohle fakt ne. To jako vážně? Jedno hodnocení na úrovni rychle napsaného domácího úkolu u tak starého seriálu, kdy se točilo úplně jiným stylem než dnes, a navíc na základě knižní předlohy těžce čitelného autora, jakým je Jirásek. Už mi v článku chybí jen výtka, že to bylo černobílé.

Prosím, vraťte se k hodnocení seriálů maximálně 20 let starých, pak budou vaše hodnocení možná i relevantní.

Kolečkové brusle, sci-fi, Cimrman a sarkasmus -to je moje!
Editováno: 1x | Naposledy: 13. 10. 2019 / 16:31:47
avatar uživatele
Tarch
Dlouholetý uživatel | Cool level: 2 | Jake Harper
13. 10. 2019 / 16:56:04 (před 5 roky)
off

Otevírá se mi kudla v kapse pokaždé, když tuhle slátatninu v televizi vidím. Sice to má dobré obsazení a je to dobře zahrané, ale je to extrémně nudné a pro mě to pojednává o jedné z nejhorších chyb v našich dějinách, která vedla ke všemu následnému. To, že jsme to v naší generaci museli protrpět na základních a středních školách v rámci povinné četby tomu jen přidalo. I když...můžeme být rádi. Pořád lepší to přetrpět před TV než tu zrůdnost číst.

avatar uživatele
xtomas252
Uživatel od první verze | Cool level: 84 | Dr. Horrible
13. 10. 2019 / 18:21:52 (před 5 roky)
off
zip napsal(a):

Tak tohle fakt ne. To jako vážně? Jedno hodnocení na úrovni rychle napsaného domácího úkolu u tak starého seriálu, kdy se točilo úplně jiným stylem než dnes, a navíc na základě knižní předlohy těžce čitelného autora, jakým je Jirásek. Už mi v článku chybí jen výtka, že to bylo černobílé.

Tohle jsem taky vůbec nepochopil. Ale celá recenze působí velmi humorným dojmem, takže když už nic, docela jsem se pobavil. Kdybych byl tvou učitelkou, tak ti za tenhle domácí úkol dám 4- z milosti, a to jen za to milé pozdravení, které ale bohužel do recenze vůbec nepatří. Tak trochu perličkou je, že se na csfd jedná o 226. nejoblíbenější seriál s hodnocením 78 %.

Osobně bych na tomto seriálu rozhodně vyzdvihl opravdu parádní výpravu, skvělé herecké výkony a obsazení a respekt, s jakým k zfilmování Jiráska vůbec přistupovali.

Otevírá se mi kudla v kapse pokaždé, když tuhle slátatninu v televizi vidím. Sice to má dobré obsazení a je to dobře zahrané, ale je to extrémně nudné a pro mě to pojednává o jedné z nejhorších chyb v našich dějinách, která vedla ke všemu následnému. To, že jsme to v naší generaci museli protrpět na základních a středních školách v rámci povinné četby tomu jen přidalo. I když...můžeme být rádi. Pořád lepší to přetrpět před TV než tu zrůdnost číst.

Tak to bude zřejmě věc názoru. Tu metaforu, že se mi otvírá nůž v kapse, bych stejně tak mohl použít i já po přečtení tvého komentáře, ze kterého mám celkem rozporuplné pocity a vlastně si spíš jen říkám, jestli vůbec píšeš o tom samém. Národní obrození za mě osobně (a upřímně doufám, že to tak necítím jen já) není obdobím, které lze považovat za nejhorší chybu v našich dějinách. To, že obrození vedlo k revoluci, je poměrně vedlejší fakt, protože revoluce se šířila celou Evropou a do Čech, potažmo Rakousko-Uherska, by dorazila tak jako tak. Sice byla dost násilně potlačena, ale na druhou přinesla například zrušení roboty a větší občanské svobody. Tak já nevím, v čem je to pro tebe tak nestravitelné. To, že se mi něco nelíbí nebo tomu nerozumím, neznamená, že to musí být zrůdnost. A pokud máš němčinu v takové oblibě a nemáš téměř žádné patriotické cítění, tak je Německo takřka co by kamenem dohodil. ;)

Editováno: 1x | Naposledy: 13. 10. 2019 / 18:23:10
avatar uživatele
zip
Dlouholetý uživatel | Cool level: 15 | Christopher Turk
13. 10. 2019 / 21:17:23 (před 5 roky)
off

Dobře řečeno xtomas252.

Kolečkové brusle, sci-fi, Cimrman a sarkasmus -to je moje!
avatar uživatele
jesmot
Autor článku | Cool level: 56 | Richard Castle
13. 10. 2019 / 23:14:35 (před 5 roky)
off
zip napsal(a):

Tak tohle fakt ne. To jako vážně? Jedno hodnocení na úrovni rychle napsaného domácího úkolu u tak starého seriálu, kdy se točilo úplně jiným stylem než dnes, a navíc na základě knižní předlohy těžce čitelného autora, jakým je Jirásek. Už mi v článku chybí jen výtka, že to bylo černobílé.

Prosím, vraťte se k hodnocení seriálů maximálně 20 let starých, pak budou vaše hodnocení možná i relevantní.

Že tu máme jedno hodnocení, je škoda, s tím naprosto souhlasím, ale bohužel času je málo a většina radši sleduje aktuální věci a své oblíbené kousky, když už se nějaká ta hoďka navíc najde. A nových členů přibývá poskrovnu a spíš jen k občasným výpomocem. Jak jsou seriály staré... no, upřímně, snažíme se tu o celkový průřez nejrůznějšími kousky a skvosty minulosti. Navíc zrovna tady bych neřekl, že jde o problém období, kdy byl natočen. Ano, předlohu jsem nečetl, ale troufnu si říci, že díky rozsahu bude příběh ucelenější a komplexnější, což mi tady nejvíc vadí. Prostě to nemá tu uhlazenou formu, ale skáče to z A do B. Každopádně výtky plně přijímám.


xtomas252 napsal(a):

Tohle jsem taky vůbec nepochopil. Ale celá recenze působí velmi humorným dojmem, takže když už nic, docela jsem se pobavil. Kdybych byl tvou učitelkou, tak ti za tenhle domácí úkol dám 4- z milosti, a to jen za to milé pozdravení, které ale bohužel do recenze vůbec nepatří. Tak trochu perličkou je, že se na csfd jedná o 226. nejoblíbenější seriál s hodnocením 78 %.

Osobně bych na tomto seriálu rozhodně vyzdvihl opravdu parádní výpravu, skvělé herecké výkony a obsazení a respekt, s jakým k zfilmování Jiráska vůbec přistupovali.

Opět názor beru, navíc se přiznávám, že jsem názor sepisoval někdy ve dvě v noci, což nemá být výmluva. Kvalita domácího úkolu, jak jsi to ty nazval, opravdu nestojí za to. Že je seriál 226. nejoblíbenější na csfd bych taky úplně nebral v potaz, hned z několika důvodů. Jednak je rozdíl hodnotit 13 epizod a úvodní díl (připomínám, že v názoru zmiňuji fakt, že předpokládám zlepšení v dalších epizodách, jelikož v úvodu jde o mladého Věka). Ale i kdybych pominul změnu názoru s dalšími díly, pořád tu zůstává skutečnost, že pokud někomu nesedne jeden, dva díly a se seriálem to vzdají, vetšinou ho jako celek nehodnotí, takže tu záporné názory odpadají. Ale já osobně si stojí za prvním názorem, že s dalšími díly člověk začne seriál vnímat jinak. Alespoň tak to vidím.

Editováno: 2x | Naposledy: 13. 10. 2019 / 23:16:24
avatar uživatele
malina2035
Dlouholetý uživatel | Cool level: 37 | Daenerys Targaryen
13. 10. 2019 / 23:31:36 (před 5 roky)
off

Jo, jsem evidentně zralá! (upřednostňuji spíš zralá než stará). Protože tento seriál je dle mého soukromého názoru poklad české seriálové tvorby. Seriálové zpracování F.L.Věka mi kdysi dávno pomohlo najít cestu k Jiráskovi. Na Jiráska a i na tento seriál platí staré dobré "ve správný čas na správném místě". Chápu, proč se někomu seriál DNES nelíbí, ale beru to tak, že jste prošvihli svůj čas na tento seriál (v lepším případě Váš čas ještě nenadešel).

Škoda, že se za 50 let nebudu moci bavit při čtení recenze na takový starý hrozný a pomalý seriál jako je Big Bang Theory nebo Hra o trůny :-D.

Daniela
avatar uživatele
xtomas252
Uživatel od první verze | Cool level: 84 | Dr. Horrible
14. 10. 2019 / 00:15:30 (před 5 roky)
off
jesmot napsal(a):

Že tu máme jedno hodnocení, je škoda, s tím naprosto souhlasím, ale bohužel času je málo a většina radši sleduje aktuální věci a své oblíbené kousky, když už se nějaká ta hoďka navíc najde. A nových členů přibývá poskrovnu a spíš jen k občasným výpomocem. Jak jsou seriály staré... no, upřímně, snažíme se tu o celkový průřez nejrůznějšími kousky a skvosty minulosti. Navíc zrovna tady bych neřekl, že jde o problém období, kdy byl natočen. Ano, předlohu jsem nečetl, ale troufnu si říci, že díky rozsahu bude příběh ucelenější a komplexnější, což mi tady nejvíc vadí. Prostě to nemá tu uhlazenou formu, ale skáče to z A do B. Každopádně výtky plně přijímám.

To je právě problém jednoho hodnocení. Kdybys jich tu měl 50, tak je tvůj subjektivní názor naprosto v pohodě, ale když je jen jeden, tak by měl být spíš objektivní a měl by se spíš snažit na něj nahlížet třeba optikou doby, ve které byl natočený. Protože proč má lidi, kteří tvé hodnocení čtou, zajímat zrovna tvůj názor? Čím je tak výjimečný? Ve finále seriál strháš hlavně proto, že ti děj přijde moc vleklý, má hluchá místa a že děj skáče z místa na místo. Ale co to vlastně znamená? Tohle každý vnímá jinak. Někdo třeba v tom vidí jeho kouzlo.

jesmot napsal(a):

Opět názor beru, navíc se přiznávám, že jsem názor sepisoval někdy ve dvě v noci, což nemá být výmluva. Kvalita domácího úkolu, jak jsi to ty nazval, opravdu nestojí za to. Že je seriál 226. nejoblíbenější na csfd bych taky úplně nebral v potaz, hned z několika důvodů. Jednak je rozdíl hodnotit 13 epizod a úvodní díl (připomínám, že v názoru zmiňuji fakt, že předpokládám zlepšení v dalších epizodách, jelikož v úvodu jde o mladého Věka). Ale i kdybych pominul změnu názoru s dalšími díly, pořád tu zůstává skutečnost, že pokud někomu nesedne jeden, dva díly a se seriálem to vzdají, vetšinou ho jako celek nehodnotí, takže tu záporné názory odpadají. Ale já osobně si stojí za prvním názorem, že s dalšími díly člověk začne seriál vnímat jinak. Alespoň tak to vidím.

To je sice pravda, že většinou seriál všichni nedokoukají, tím pádem ho pak nehodnotí, ale to platí u všech seriálů a rozdíl 40 % v něm asi tímhle způsobem neschováš. Škoda, že tě seriál nechytl a neměl jsi možnost vidět víc dílů, pak bys na něj třeba trochu názor změnil. Vím, že se nemůže líbit všem, ale to nic nemění na tom, že se pro opravdu mnoho lidí jedná o velmi zdařilý počin, který je dokonce označován za vrchol české seriálové tvorby. Vždyť účelem tohoto článku přece je nalákat na něj někoho dalšího, ne jen suše napsat, že je to pomalé a děj skáče z místa na místo, a spíš lidi odradit než přilákat.

Editováno: 1x | Naposledy: 14. 10. 2019 / 00:16:35
avatar uživatele
andromache
Redaktor | Cool level: 42 | Arnold 'Jidáš' Rimmer
14. 10. 2019 / 00:33:25 (před 5 roky)
on
malina2035 napsal(a):

Jo, jsem evidentně zralá! (upřednostňuji spíš zralá než stará). Protože tento seriál je dle mého soukromého názoru poklad české seriálové tvorby. Seriálové zpracování F.L.Věka mi kdysi dávno pomohlo najít cestu k Jiráskovi. Na Jiráska a i na tento seriál platí staré dobré "ve správný čas na správném místě". Chápu, proč se někomu seriál DNES nelíbí, ale beru to tak, že jste prošvihli svůj čas na tento seriál (v lepším případě Váš čas ještě nenadešel).

Škoda, že se za 50 let nebudu moci bavit při čtení recenze na takový starý hrozný a pomalý seriál jako je Big Bang Theory nebo Hra o trůny :-D.

Mě taky už není patnáct a F.L. Věka nesnáším :D. Párkrát jsem se na to pokoušela koukat a pokaždé jsem u toho málem usnula, jak se to vleče.. Ale obecně, co se týče českých seriálů, tak v mých očích je kvalitní snad jenom Sanitka (ta původní, o revivlu nebo jak to nazvat se fakt nemá cenu bavit), jinak nuda nebo propaganda. A to tvrdím i současné tvorbě, kdy je to naštěstí už jenom ta nekoukatelná nuda. Jinak 18 a 19 století je vyloženě vopruz se učit (vím o čem mluvím, strávila jsem na přednáškách celý jeden semestr a už nikdy víc) a nudně utahanej Jirásek tomu jiskru zajímavosti taky nepřidá. Plus, z Opruzenců jsem i maturovala, takže jim dodneška nemůžu přijít na jméno :D.

I didn’t choose this fandom, the fandom burst in and said ‘I’m your new roommate, cutie’ A usoplení spratci vždycky pokazí všechno hezký! Jo a nesnáším usmrkance a psy.
Editováno: 1x | Naposledy: 14. 10. 2019 / 00:35:44
avatar uživatele
arthurcz
VIP | Cool level: 23 | Denholm
14. 10. 2019 / 07:15:01 (před 5 roky)
off

Jasně, hodnocení je vždycky subjektivní, ale tohle hodnocení, tak to je fakt úlet. V mém žebříčku českých seriálů atakuje Franta Věků příčky nejvyšší a pořád nechápu, že v té době dokázali češi natočit něco takového.

Minimálně si myslím, že k seriálu tohoto typu tu mělo být více názorů.

avatar uživatele
_-0-_
Uživatel od první verze | Cool level: 36 | maj. Margaret 'Štabajzna' Houlihanová
14. 10. 2019 / 12:12:28 (před 5 roky)
off
xtomas252 napsal(a):

...Národní obrození za mě osobně (a upřímně doufám, že to tak necítím jen já) není obdobím, které lze považovat za nejhorší chybu v našich dějinách. To, že obrození vedlo k revoluci, je poměrně vedlejší fakt, protože revoluce se šířila celou Evropou a do Čech, potažmo Rakousko-Uherska, by dorazila tak jako tak. Sice byla dost násilně potlačena, ale na druhou přinesla například zrušení roboty a větší občanské svobody. Tak já nevím, v čem je to pro tebe tak nestravitelné. To, že se mi něco nelíbí nebo tomu nerozumím, neznamená, že to musí být zrůdnost. A pokud máš němčinu v takové oblibě a nemáš téměř žádné patriotické cítění, tak je Německo takřka co by kamenem dohodil. ;)

Několik poznámek k nejednoznačnosti dopadů a přínosu národního obrození:

Na počátku obrození se elity jazykově (kulturně) přizpůsobily nevzdělaným masám - patrně jako dopad intelektuálního experimentu. V době předcházející průmyslové revoluci, v době rozmachu gramotnosti, přechodu moci od šlechty na vznikající buržoasii, snižování významu religiosity (a s tím související odklon od liturgického využívání latiny), bylo nasnadě přijít s jazykovým experimentem, který ve svých důsledcích vytvořil a zabezpečil mocenské postavení části elit na mnoho desetiletí. Byla to vlastně taková malá jazyková revoluce, která byla pragmaticky vzato projevem technologie moci.

Většinově nešlo o idealistické městské intelektuály a zapadlé vlastence, šířící ideu panslavismu a jazykové svébytnosti, ale o pragmatiky, kteří objevili niku, která šla obsadit a využít. Jazyk jako nástroj a opozice proti germanismu jako integrační faktor...

Neoddiskutovatelné jazykové zásluhy "neobrozenců" např. paulánů Františka Faustina a Václava Durycha, piaristů Mikuláše Voigta a Gelasiuse Dobnera byly zapomenuty. Ty se do výkladu dějin nehodily.

Jedním z důsledků obrození byla průmyslová revoluce, která na další století přinesla nevídaný kulturní a ekonomický rozmach. Bez něj bychom pravděpodobně byli středoevropskou kolonií bohatších sousedů. Tehdy.

Ve dvacátém století se ale všechno změnilo, napřed nacistický režim, potom bolševický. Došlo k neuvěřitelnému ekonomickému a morálnímu propadu, který de facto trvá do současnosti (výpovědní hodnotu má např. většinou zvolený proruský president, nebo premier - udavač STB), o rozdílu v životní úrovni s germánskými sousedy nemluvě.

Idea panslavismu byla za bolševika výrazně akcentována zejména jako argument pro úzký svazek s komunistickým SSSR, v současnosti jako součást "národní hrdosti", která funguje pro část mas opět jako stmelující faktor, zjednodušující jejich ovládání. Čechy Čechům, že...

Je tedy otázkou, co by se stalo, kdybychom byli v minulosti zcela germanisováni. Z evolučního hlediska nic, nositelé DNA v době obrození by se dál množili, my (naše generace) bychom byli výsledkem jejích kombinací (pravda, v jiném mixu). Jako součást Rakousko-Uherska bychom byli po anschlussu připojeni k Třetí říši (čili by se toho oproti Protektorátu a Slovenskému štátu tak moc nezměnilo), Čechů by na Václaváku zdvihalo pravici o nějaká ta procenta více. Po válce bychom byli obsazeni a stejně, jako Rakousko, bychom se vydávali za oběť nacistů a nakonec za příslib trvalé neutrality získali samostatnost. V zemi by proběhla denacifikace, na rozdíl od dekomunizace, která u nás neproběhla.

Výsledkem by bylo, že bychom neprožili 40 let bolševického režimu, území by nebylo ekonomicky zaostalé a populace by nebyla morálně tolik zdevastována.

Němčinu nemám rád, ale kdyby to byl můj rodný jazyk, tak bych to tak jistě neviděl...

To ale nic nemění na faktu, že je F. L. Věk v kontextu doby jedním z mála skvěle zpracovaných seriálů Československé televize (dokonce s dějinným přesahem - viz osud posledního dílu).

Cato (24.2.2022): "Cēterum um cēnseō RuSSia esse dēlendam."
Editováno: 1x | Naposledy: 14. 10. 2019 / 12:24:03
avatar uživatele
petruskaJ
Dlouholetý uživatel | Cool level: 14 | Emma Swan
15. 10. 2019 / 10:37:45 (před 5 roky)
off

Já mám seriál ráda podobně jako seriály Sňatky z rozumu a Zlá krev. Jsou pro mě takové nostalgické a vlastenecké. Je fakt, že F. L. Věk se rozjede až v dalších dílech, pak je to mnohem lepší. A mám slabost pro Radka Brzobohatého, to přiznávám ;).

Allons-y, Alonso!